Moderator: Redaktörer
_Fredrik_ skrev:Karl, kör du i stereo då? Ja, du hör för jäkla dåligt alltsåKarlXII skrev:Jag kör på 140 Hz och vissa modiga dagar på 160Hz. Det funkar bra, det har jag mätt mig till eftersom jag hör illa.
_Fredrik_ skrev:Det var nog allt så länge.
Nä, men jag höjde till på +1 på HF i receivern, så det är lite bättre.paa skrev:_Fredrik_ skrev:Det var nog allt så länge.
Men mattan då, har du vant dig vid den nu?
Och bilder, har du ingen kamra?
Har den gått sönder?_Fredrik_ skrev:Nä.paa skrev: har du ingen kamra?
Kul! Vad har du för delningsfilter?David_A skrev:Intressant, för mig fungerade också ca 120hz (115-125) mycket bra med i28 och bakåtvända px-moduler. Över detta så blev det dock pannkaka hur än jag trixade med fas och tidsförskjutning.
Kör även idag ofta med lite högre delning, då jag tycker att det ger en jämnare övergång när man kör med förhöjd basnivå.
Ja fan det kanske är grejen. Den delar också alltså? Kosta mycke?Ton skrev:_Fredrik_ din lägenhet låter ju (precis som min) som en given kandidat för en minidsp. Steglös delning & förtryck av rumsnoder kan vara befriande för vem som helst som inte vill leva med basmoduler ståendes mitt på golvet
Lägg av för fanJTarnstrom skrev:En rörbuffert skulle förmodligen vara lösningen på alla problem.
Lägg av för fanpaa skrev:You can check in but you cannot check out, det finns ingen lösning på något problem här.
Vem har sagt att just 80 Hz skulle vara optimalt? Det är ju lika dumt som att säga att 1 g nåltryck är optimalt för en pickup.Allram skrev:Man skall inte vara så låst vid 80 Hz som anses vara den optimala delningsfrekevensen. Olika system/rum kräver olika delning för att prestera optimalt.
Bill50x skrev:Vem har sagt att just 80 Hz skulle vara optimalt? Det är ju lika dumt som att säga att 1 g nåltryck är optimalt för en pickup.Allram skrev:Man skall inte vara så låst vid 80 Hz som anses vara den optimala delningsfrekevensen. Olika system/rum kräver olika delning för att prestera optimalt.
/ B
Vem har sagt att just 80 Hz skulle vara optimalt? Det är ju lika dumt som att säga att 1 g nåltryck är optimalt för en pickup.
Bill50x skrev:Vem har sagt att just 80 Hz skulle vara optimalt? Det är ju lika dumt som att säga att 1 g nåltryck är optimalt för en pickup.Allram skrev:Man skall inte vara så låst vid 80 Hz som anses vara den optimala delningsfrekevensen. Olika system/rum kräver olika delning för att prestera optimalt.
/ B
Johan_Lindroos skrev:Bill50x skrev:Vem har sagt att just 80 Hz skulle vara optimalt? Det är ju lika dumt som att säga att 1 g nåltryck är optimalt för en pickup.Allram skrev:Man skall inte vara så låst vid 80 Hz som anses vara den optimala delningsfrekevensen. Olika system/rum kräver olika delning för att prestera optimalt.
Din liknelse har ingen grund alls att vila på.
petersteindl skrev:Bill50x skrev:Vem har sagt att just 80 Hz skulle vara optimalt?Allram skrev:Man skall inte vara så låst vid 80 Hz som anses vara den optimala delningsfrekevensen. Olika system/rum kräver olika delning för att prestera optimalt.
I begynnelsen av THX-standarden föreskrevs det 80 Hz. Jag har för mig att frekvensen provades ut och man fann att 80 Hz oftast fungerade bäst. Då man sätter en standard så måste man göra många avvägningar. Så småningom har väl standarden urvattnats.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 29 gäster