phloam skrev:Hmm. Så masteringsprocessen är en process som är onödig och inte bör finnas, men som ändå ska överlämpas på musiker och andra som jobbar i studion.
Nej. Varifrån har du fått detta?
Det jag skrev var ju att OM musiken av något skäl inte är bra efter mix,
så behöver man
backa i poduktionen, och se till så att den blir det. Inte
addera kompensationer efter mix.
Det är inte märkligare än att man om man har en bil som inte går som
den skall, bör reparera eller justera det som är fel, istället för att försöka
lösa problemet genom att förse gaspedalen med en tvättsvamp så det
är svårare att känna hur man gasar och lägga till en skränande bilstereo
så att det inte går att höra att motorn knackar.
phloam skrev:Så då finns det alltså en process trots allt?

Gör det?
Vad menar du med "finns"?
Menar du i mastringsstudiorna? Det är väl svårt att förneka att de med en
process regelmässigt används och förstör ljudet (och oftast görs det det i
någon mån ofrivilligt - det vill säga mastrarna skall inte klandras, bara de
som försvarar skiten) så visst tusan finns det en process.
Men den är inte entydig utan den påförs med variationer från produktion till
produktion, alltså inte som i radiosammanhang där ofta en förutbestämd
process påförs på allt som sänds, per automatik. Den är en del av det som
uppfattas som radiostationen "sound".
Men frågan handlar inte huruvida mastrare processar musik, för det har
nog alla fattat att de gör, för rätt länge sedan till och med.
Frågan är om det är vettigt att göra det - ens när man är missnöjd med
hur produktionen låter före mastring.
Vad jag skrev, och faktiskt trodde alla skulle begripa, var att när det man
skapat i studion inte låter bra, så beror det på att det inte är bra! Och då
bör man backa och göra annorlunda!
Rätta till det som inte var bra. Tycker faktiskt inte att det är särskilt svårt
att förstå.
Man bör INTE lämna ett undermåligt resultat vidare till någon som skall fixa
det i efterhand, utan att ha några möjligheter att kunna göra det.
(Möjligheterna brister, eftersom det som regel ju bara är ett färdigmixat
material som lämnas vidare = i stort sett alla möjligheter att ställa saker
tillrätta är borttagna.
Endast kompensationer och olika försök att dölja
problem går att åstadkomma. Men INGENTING man gör på ett färdigmixat
material kan göra olika på olika delar av produktionen. Det som görs på
ett instrument kommer att påverka även alla andra instrument...) phloam skrev:Är det nån slags downsizing som eftersträvas, eller tror man att "mastringseländet" blir bättre eller försvinner brara för att man tar bort en yrkesgrupp och lämpar över deras icke-arbete på folket i studion? Fattar inte riktigt resonemanget där

Nej, det är väl just det.
Fast jag tror faktiskt att du fattar, om du vill göra det.
Är det inte så, ärligt talat, att du försöker missförstå? Det ser ut så när
jag läser det du skriver - inlägg där du gör dig till uttolkare av andras upp-
fattningar, och då kommer med vantolkningar av vad andra menar och vill.
(Som du gör härovan.)
Tror inte det ökar möjligheten till meningsfulla diskussioner. Låt alla föra
sin egen talan.
- - -
Det som är mycket hoppfullt är att praktiskt taget alla mastrare som jag
har talat med och som jag sett skriva saker om detta problem, inser att
problemet finns, och de har till och med varit med och dragit igång larm-
klockan! 20 år senare än vad som hade varit möjligt förvisso, men ändå.
Och praktiskt taget alla drar i samma riktning - mot en ny standard där
man slipper komprimera för att överkomma rädslan för att det låter för
svagt - en standard där det finns headroom, som man INTE får använda
för att öka medelnivån, bara för att bevara ursprungsdynamiken, om man
vill (man behöver inte, full konstnärlig frihet skall och kommer att råda).
Framtiden ser ljus ut.
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).