Ljudbilds uppfattning.....

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

HSIVP

Ljudbilds uppfattning.....

Inläggav HSIVP » 2003-11-07 16:54

Hej.
Igår fick jag höra en intressant sak som att inte alla kan uppfatta djupet i en stereo bild?
Stämmer detta och isåfall vad beror detta på?
/Adam :)

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2003-11-07 17:03

Kanske bara har ett öra?

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2003-11-07 18:08

Kanske beror det på detta:

* Nästan inga skivor har ett inspelat djup

* Inte många som har högtalare som är tillräckligt bra ljudbildsåtergivare.

* Om "inte många" trots allt HAR högtalare som är bra ljudbildsåtergivare, så saboteras ljudbilden ändå av att rummets akustiska egenskaper är för dåliga. Felen brukar vanligtvis vara för stor andel tidiga reflexer och en i allmänhet för lång efterklangstid.

Så kanske beror det på att folk inte har lyssnat i en tillräckligt bra stereoanläggning?

Jag tror de flesta normalhörande människor kan lokalisera en röst på olika avstånd...

Användarvisningsbild
brumel

Inläggav brumel » 2003-11-08 00:45

Själv hör jag inget djup på mina skivor men så tillhör jag ju Flat Earth skolan. Men skämt å sido jag har bara hört konstlat djup på skivor, inget RIKTIGT DJUP. :roll:
Let forever be

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2003-11-08 01:52

Djup kan jag höra. Inte på alla inspelningar men en del. Det går antagligen att förnimma ännu bättre om jag dämpar hela väggen.

I mina sista justeringar av högtalarna så gjorde jag nåt intressant som gav en tydligare ljudbild. Jag höjde loben något uppåt. Frekvensgången på högtalaren rakt fram var i stort sett identiskt, men energin vid lyssningsplats var mycket jämnare. Tror att jag ändrade på takreflexen så att ljudet som studsar därifrån hade ung samma energi som direktljudet. Detta gav en tydlighet i ljudbilden som var mycket bättre, samt att ljudet blev "mjukare".

Thomas

Användarvisningsbild
brumel

Inläggav brumel » 2003-11-08 18:01

Skulle resultatet bli ungefär samma om man hade parallellkopplade basar i serie om 2+2+ n.. med diskanten i mitten på Dunlavy manér? Man borde få en jämn energiutstrålning i rummet men vissa kamfiltereffekter skulle uppstå.
Let forever be

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2003-11-08 22:04

Ett kul experiment är att koppla ett XY-kopplat oscilloskop till vänster och höger utgång och sedan kolla om det finns någon info i 2: och 4:e kvadranten på skärmen. Jag gjorde detta med cirka 10 skiovor för en tid sedan. Det var bara 2 av dessa som hade rikligt med fas-info. Gemensamt för dessa skivor är att båda är inspelade med AB-teknik, snarare än panorerad mono(nästan all pop&rock) eller XY-teknik(ingen fas-info, bara amplitud-skillnad)

8O
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2003-11-10 10:42

Djup tycker jag inte det är något problem att höra via att par bra högtalare (och då syftar jag inte på fantasisummor), men höjd finner jag mycket svårare. Ibland går det, men det är inte ofta.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2003-11-10 14:13

Morello, jag har en skiva som gör att bilden på skåpet i X/Y-läge ger de mest vansinniga kullerbyttor. Bla vrider bilden sig i cirklar. Ljudet är makalöst coolt, med en ljudbild som sträcker sig rakt ut åt sidorna. Han har helt klart lekt med icke-i-fassignaler av alla de slag. Skruvad skiva. Coh Enter Tinnitus heter den. Däremot är det ingen direkt känsla av djup i ljudbilden bakom högtalarna. Det är mer som ett 2-dimensionellt ljudbildsplan som sträcker sig mellan högtalarna och lyssningsplats samt sisådär en 10 meter åt vänster respektive höger.

Användarvisningsbild
Isidor

Inläggav Isidor » 2003-11-10 14:51

Gillar man djup så bör man skaffa en bra panelhögtalare (dipoltyp) som man ställer upp 2-3 m från den främre väggen. Ställer man dem närmare så blir det mest bara rörigt.

Djupet blir p.g.a. den helt dominerande fasvända förstareflexen mot denna vägg enormt och väldigt trevligt att lyssna på för all sorts musik. En akustisk signalprocessor som är långt mycket bättre än de digitalprocessade ljudfält som erbjuds överallt numera. Att djupet inte är "sant", d.v.s. en rumsakustisk effekt kan man förvissa sig om genom att låta avståndet till den bakre väggen vara samma som till den främre. Dipolutrålningen gör nämligen att förstareflexerna från främre och bakre vägg släcks ut helt på detta sätt och ljudet antar "studiokänsla", d.v.s. relativt låg rumsinverkan.

Användarvisningsbild
brumel

Inläggav brumel » 2003-11-10 17:25

Jo lyssnar man på samma skiva i ett par bra lurar typ Sennheiser HD 600 så får man veta sanningen. Dvs det låter torr studio om i stor sett allt. :? :P :lol:
Let forever be

Återgå till Teknikforum