Moderator: Redaktörer
paa skrev:Är det likadana element i den andra högtalaren? För om du inte har likadan element så kommer inte delningsfrekvensen att bli lika, även om du väljer samma värden på komponenterna, pga att alla element har olika impedanskurvor.
Hifikit har komponenter och kretskort till filter.
Ragnwald skrev:Hur tusan bär man sig åt för att såga lådan i den vinkeln ?
Måste väl sågas efter att sidorna är hoplimmade ?
bjornpilen skrev:äger ett par om 2-21 och behöver lite hjälp med att få veta vad det ska sitta för baselement i dessa högt. För nuvarande sitter det två olika element i lådorna. Skulle vara tacksam för lite hjälp:-) m.v.h. björn
Ruffe skrev:Dubbla tack!![]()
Mycket värdefull information för mig.
Jag har funderat lite inatt och det hade vart roligt att byggt in den andra mindre 8" basen AD-8060 in tillsammans med byggsatsen. Så får basarna två olika lådrum i lådorna. Vad tror ni om det? Måste man modifiera om delningsfiltren eller bara seriekoppla basarna?
Mvh
hej! ser att du har ett par mirsch 2-21 högtalare. Kan inte hjälpa dig med delningsfrekvensen ,men du kanske kan hjälpa mig med viket baselement som sitter i 2-21.m.v.h. Björn Nyqvist. (är tacksam för all hjälp jag kan få) maila mig gärna. bjornpilen@hotmail.comSansui_OlleMirsch skrev:Jag undrar om någon här vet vilken delningsfrekvens Olle Mirsch 2-21 har, de är 2 vägs högtalare med Philips basar och Philips AD0160 t4 diskanter.
Finns det möjligtvis någon här som vet var jag hittar såna filter?
Tack på förhand!!
bjornpilen skrev:hej! ser att du har ett par mirsch 2-21 högtalare. Kan inte hjälpa dig med delningsfrekvensen ,men du kanske kan hjälpa mig med viket baselement som sitter i 2-21.m.v.h. Björn Nyqvist. (är tacksam för all hjälp jag kan få) maila mig gärna. bjornpilen@hotmail.comSansui_OlleMirsch skrev:Jag undrar om någon här vet vilken delningsfrekvens Olle Mirsch 2-21 har, de är 2 vägs högtalare med Philips basar och Philips AD0160 t4 diskanter.
Finns det möjligtvis någon här som vet var jag hittar såna filter?
Tack på förhand!!
ollemirsch skrev:Med en överhandsfräs skär man ner de uttag som behövs för de valda elementen,
...
Och till slut; vad är det för trä? Vi använde både bok, ek, jakaranda och päron. Allt går bra. Vill man hitta egen nyans, går det bra att lägga lite bets under lacken. Ta några lösa bitar och prova.
ollemirsch skrev:Skall försöka lämna några synpunkter......
Modellen 2-17 tillkom för ca 36 år sedan. Det var en av de enklare konstruktionerna i Mirsch-sortimentet. Men har den en front som täcker hela framsidan, är det troligare en 2-20. Basen var mycket riktigt direktkopplad. Den "föll" stadigt vid frekvenser över 3000 Hz, och behövde inte kopplas av med spole eller annat filter.
Diskanten som troligen är Philips AD 0160 är säkert kopplad med bara en kondensator. Om elementen förefaller att vara i hyggligt skick, kan det vara idé att byta bara kondingen.
Med tanke på den relativt enkla konstruktionen, och elementens ev tveksamma skick skulle jag inte rekommendera några större renoveringsinsatser.
Vitt hölje var inte det vanligaste. Det vanligaste var valnöt, natur- eller svartbetsat.
Hälsningar,
Olle Mirsch
Användare som besöker denna kategori: margunlun och 3 gäster