Nåväl, mest en notering i marginalen så här i den sena timmen.
//Ekan
Moderator: Redaktörer
IngOehman skrev: Det bildas en cirkulärt sluten virvel som verkar som smörjmedel för luftströmmen, således att den kan nå mycket långt och inte sprider sig som det skall göra, alltså som den gör när porten arbetar linjärt.
Rydberg skrev:..., tror man säger att basporten kaviterat (kavitation är väl egentligen när bubblor kolapsar, men men)
Svante skrev:Rydberg skrev:..., tror man säger att basporten kaviterat (kavitation är väl egentligen när bubblor kolapsar, men men)
Nej, man säger inte att den kaviterar. Kavitation är när en vätska utsätts för så höga intensiteter att den "delar på sig" och det bildas en kavitet med (nära nog) vakuum.
lazyworm skrev:Svante skrev:Rydberg skrev:..., tror man säger att basporten kaviterat (kavitation är väl egentligen när bubblor kolapsar, men men)
Nej, man säger inte att den kaviterar. Kavitation är när en vätska utsätts för så höga intensiteter att den "delar på sig" och det bildas en kavitet med (nära nog) vakuum.
hmm, jag hade för mig om att vi fick lära oss att kavitation var det som inträffade t.ex bakom en båtpropeller när det blir ett undertryck (typ vakuum som du säger) men sen påverkas av ett övertryck så att vakuumbubblorna imploderar, men jag kanske kommer ihåg lite fel.
NNord skrev:Oj, kokar vattnet runt propellern, det blir varmt av vakum ellerhur?
Fräsigt, det hade jag ingen aning om..
IngOehman skrev:Att kalla vortex-fenomenen från en basreflexport för kavitation är inte fysikaliskt riktigt riktigt, men icke desto mindre är det vanligt förekommande
NNord skrev:Aha, inte 100grader konstant då, undrar hur en sådan
propellerbild ser ut på en ubåtspropeller...
Fast som kanske inte snurrar så snabbt?
Ubåten, där har vi ett jäkla tryck !
rexq skrev:Hoppas dom var rädd om själva ubåten också, inte bara propellrarna.
NNord skrev:Så vad händer när någonting kaviterar? kokar?
De är fåbladiga
Så vad händer när någonting kaviterar? kokar?
Jensevik skrev:Så vad händer när någonting kaviterar? kokar?
På en propeller kan man få frätskador
NNord skrev:Spännande, ett helt program på en timma skulle nog
kunna handla om hur man tillverkar en propeller avsett
för en viss båt / användningsområde !
Säkert intressant, discovery typ
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 23 gäster