Lite större dipolhögtalare, som blev slutna lådor..

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
single_malt
aka patrikf

Lite större dipolhögtalare, som blev slutna lådor..

Inläggav single_malt » 2011-02-26 21:41

Hejsan.
Tänkte starta en tråd om mitt pågående bygge.
De ingående elementen är per högtalare:
Diskant Stage accompany 8535
Mellanreg Atc 234-75 pa std
Bas 4x AE IB15
Delningsfrekvens mellan diskant och mid ca 1 khz, mellan mid och basar inte riktigt bestämt. Nånstans mellan 150 till 200 hz kanske.
Jag har inte heller bestämt mig för om mellanregistret ska vara dipolt eller slutet baktill. Något jag tror kommer att vara problematiskt är förhållandet mellan membranen och resten av högtalarnas vikt. Mms blir 800 g tillsammans och högtalarna kommer kanske att väga 80 kg om jag inte lägger in ballast.
Bafflarna och sidostyckena är gjorda av 25mm furuplywood och alla inre stag är gjorda av 20 mm massiv ek. Om det hela kommer att funka tänkte jag klä sidorna med högblanka täcksidor från IKEA och högtalartyg på framsidan.
Bild
Bild
Hm, tror inte bilderna funkar utan man får klippa och klistra om man vill se bilderna.
Senast redigerad av single_malt 2011-03-17 21:20, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Re: Lite större dipolhögtalare

Inläggav phon » 2011-02-27 01:04

Man kan editera bildlänkarna lite så funkar det.
Spännande bygge. :)

Bild
Bild
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2011-02-27 01:38

Ska bli kul att se vad du tycker om IB15 som dipol-bas. Mina önske-element!
Just nu har bara gjort "provplankor" med SLS12 i dipol.

Henrik

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2011-02-27 01:46

Fett! Ska bli kul att följa :)
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
single_malt
aka patrikf

Inläggav single_malt » 2011-02-27 10:18

Tack Phon och Misanplass bildhjälpen och övriga för glada tillrop.
Nu hoppas jag på lite uppfriskande argument vad man ska välja att köra dipolt eller inte, och val av delningsfrekvenser :).
Jag silar kanske mygg men sväljer kameler men jag känner på mig att det inte är helt oproblematiskt att få till en övergång mellan element vars strålande ytor är utspridda på drygt två meter med ett är ca 20 cm.
Likaså undrar jag hur skillnaden i energirespons mellan dipolt och monopolt(heter det så?) gör hur man bör välja att köra andra register än basen öppna bakåt...

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2011-02-27 13:07

Öppet, luftigt och något lättare att få till i svåra rum är några argument för dipol. Sen finns det flera emot också.

Du kommer att få en härlig bas med 8st IB15. Redan med 4 SLS12 har jag en härlig bas.
Hur har du tänkt att dela, aktivt eller passivt?

Henrik

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2011-02-27 17:05

Jag hade delat aktivt i åtminstone den undre delningen. 200 -300 Hz tror jag man kan sikta på.

I övrigt tror jag att det är smartare att lägga basarna vid golvet för att slippa att bafflarna skakar våldsamt. Har man 8 basar kan man med fördel bygga dubbla W-bafflar istället som längst ned på denna sida:

http://linkwitzlab.com/woofer3.htm

Fördelarna blir minimalt skak och en viss förstärkning pga närheten till golvet. Problemet är förstås att sådana bafflar bör delas lägre, kanske neråt 100 Hz.
Senast redigerad av AndersP 2011-02-27 19:21, redigerad totalt 1 gång.
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2011-02-27 17:08

och det kan kanske bli problematiskt med dom därna mellanregistren....

Användarvisningsbild
single_malt
aka patrikf

Inläggav single_malt » 2011-02-27 17:13

Ja, jag ska dela aktivt eftersom jag redan har ett bra filter till det men annars hade jag nog nöjt mig med att bara delarna aktivt.
Sen angående själva layouten av baffeln så har jag valt den av estetiska skäl... Jag är medveten om att det ställer till det lite men jag vill experimentera lite med olika sätt att minska rörelser(vibrationer blir kanske fel ord..?) Tex ballast eller nåt slags stag i väggen.

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2011-02-27 17:49

Jag har en 60 cm hög H-baffel med två 10" på varje sida. Dom vibrerar duktigt ibland.... Välj själv.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2011-02-27 17:50

AndersP skrev:Jag hade delat aktivt i åtminstone den undre delningen. 200 -300 Hz tror jag man kan sikta på.

I övrigt tror jag att det är smartare att lägga basarna vid golvet för att slippa att bafflarna skakar våldsamt. Har man 8 basar kan man med fördel bygga dubbla W-bafflar istället som längst ned på denna sida:

http://linkwitzlab.com/woofer3.htm...

... menade du.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2011-02-27 19:21

Hmmmpf, tryckfelsnisse :oops:

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2011-02-27 19:24

Verkar krävas bra mycket mer förstärkare för basarna än för mellan/diskant. Då kan det vara praktiskt med aktiv delning.

Användarvisningsbild
single_malt
aka patrikf

Inläggav single_malt » 2011-03-02 21:37

Nu har basarna äntligen kommit. Det är kanske lite tidigt att ge ett slutligt omdöme redan men det är mindre "filmeffektsbas" jämfört med tidigare bassystem nu men dipolernas bas ger ett intryck av att bara finnas där man sitter och lyssnar och inte i hela lägenheten som det var innan. Mindre konstigheter. Lättare och mer detaljerat.

Bild

Bild

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2011-03-02 22:17

De där basarna är verkligen snygga! :) Och även dina lådor.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-03-02 22:33

wow säger jag helt spontant
Bikinitider

Användarvisningsbild
single_malt
aka patrikf

Inläggav single_malt » 2011-03-02 22:36

Haha :D . Fast jag ska ju klä lådorna sen så att dom ser anständiga ut!

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2011-03-02 22:38

Det ser grymt bra ut! Hur delar du och vid vilka frekvenser?

Henrik

Användarvisningsbild
single_malt
aka patrikf

Inläggav single_malt » 2011-03-02 22:41

nuffe skrev:Det ser grymt bra ut! Hur delar du och vid vilka frekvenser?

Henrik

Se första posten!

Användarvisningsbild
single_malt
aka patrikf

Inläggav single_malt » 2011-03-17 21:18

Sorgligt nog så fungerade inte detta experiment så bra... Avsaknad av djupbas gjorde dem omöjliga för mig. Hursomhelst så kändes det hemskt tråkigt att dels ha byggt så präktiga bafflar, dels att ha fått hem alla basar efter all väntan utan att ha nån användning av dom. Efter lite funderande kom jag fram till att det enklaste sättet att försöka göra nåt vettigt av situationen var att komplettera bafflarna med lådor. Lådornas mått blev ca 55x55x210 cm. Varje IB15 får då ca 135 l volym och min tanke var att använda nån slags LT-filtrering.
Resultatet framgår av grafen nedan:

Bild
Orange kurva är mic intill nederst element utan eq.
Blå kurva är mic intill nederst element efter eq.
grön kurva är mic på lyssningsplats efter eq.

Bilden nedan visar de hemska(men ofärdiga) kolosserna :cry:
Bild

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2011-03-17 21:35

Det ser ju ut att funka det också! Men, synd att det inte blev som du tänkt :? .

Du har inga dolda utrymmen någonstans, att använda för IB ? :)

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2011-03-17 21:37

Du kan ju sätta vingar på bafflarna för att minska akustisk kortslutning. Glöm ej uppepå bara. Å så lite eq i botten.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
single_malt
aka patrikf

Inläggav single_malt » 2011-03-17 21:53

Jag är inte ledsen för att jag inte kunde använda mig av dipolprincipen faktiskt. Det är snarast att högtalarna börjar kännas som gökungar som tar mer och mer plats i mitt hem.. Jag har ingen möjlighet att bygga IB men tror inte att jag förlorar såå mkt i praktiken jämfört med en sådan lösning om man fuskar med eq. Jag har inte vågat prova än men jag tror att det går att uppnå elementens maximal pumpförmåga i dessa lådor. Observera tror..
Dessutom inbillar jag mig att en IB är svårare att integrera "uppåt", och med rummet, om basen ska komma ut bakifrån ett eller att par hål i en vägg. Med tanke på djupbaskapaciteten känns högtalarnas ändå överkomliga storleksmässigt.

Johan, de öppna bafflarna är ett minne blott pga massa skruv och lim.. :)

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2011-03-17 22:40

Hej Patrik!

Det låter märkligt att du inte fick djupbas från de där monstren som dipoler.

Har du nån mätning?

Hur tog du hand om dipolutsläckningen?

Ner till 20Hz bör dom kunna spark fint i dipolt utförande.

/Peter

Användarvisningsbild
single_malt
aka patrikf

Inläggav single_malt » 2011-03-18 18:53

Piotr skrev:Hej Patrik!

Har du nån mätning?

/Peter

Hej, vad menas med dipolutsläckningen? Är det den akustiska kortslutningen i basområdet du menar?
Jag har ingen mätning kvar men vad jag minns tappade dom rejält under ca 40 hz.
Ett problem var att elementen är ganska lätta att få att bottna på ett sätt som gör att man blir lite nervös. Det är möjligt att det hade gått att få lite kräm nedåt 20 hz med eq+hp-filter
Men nu kan jag verkligen inte klaga på lågbasbrist längre :)

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2011-03-18 20:40

single_malt skrev:
Piotr skrev:Hej Patrik!

Har du nån mätning?

/Peter

Hej, vad menas med dipolutsläckningen? Är det den akustiska kortslutningen i basområdet du menar?
Jag har ingen mätning kvar men vad jag minns tappade dom rejält under ca 40 hz.
Ett problem var att elementen är ganska lätta att få att bottna på ett sätt som gör att man blir lite nervös. Det är möjligt att det hade gått att få lite kräm nedåt 20 hz med eq+hp-filter
Men nu kan jag verkligen inte klaga på lågbasbrist längre :)

För att bottna 4 stycken AE IB 15 så behövs rätt exakt 400W vid 20hz. Det kan väl ändå inte räknas som "lätt"?

Jag är för övrigt nyfiken på vad som händer om man stoppar de elementen i så pass små lådor. De borde (?) inte ha tillräckligt med motor för att klara det bra tänker jag. Om inget annat så blir ju frekvens/amplitud-kurvan skum.
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
single_malt
aka patrikf

Inläggav single_malt » 2011-03-18 21:00

steveo1234 skrev:
För att bottna 4 stycken AE IB 15 så behövs rätt exakt 400W vid 20hz. Det kan väl ändå inte räknas som "lätt"?

Jag är för övrigt nyfiken på vad som händer om man stoppar de elementen i så pass små lådor. De borde (?) inte ha tillräckligt med motor för att klara det bra tänker jag. Om inget annat så blir ju frekvens/amplitud-kurvan skum.

Jag har dom kopplade i 4 ohm och så kan det kanske ha varit nån skum låt med riktigt låg bas jag provade med..
Jag var också orolig att det inte skulle funka så bra i så små lådor jag har nu av anledningen du nämner men med eq så låter det inte det minsta konstigt. Jag kan liksom inte hitta nåt alls att klaga på förutom lådornas storlek.
Det skulle såklart att vara intressant att veta om det är nåt som blir fel när man gör såhär. Frekvenskurva finns ju i en tidigare post men motorklenheten kommer kanske att orsaka kompression som visar sig om man mäter vid mycket högre volym än jag vågar göra här hemma?

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2011-03-19 09:25

single_malt skrev:
steveo1234 skrev:

Jag har dom kopplade i 4 ohm och så kan det kanske ha varit nån skum låt med riktigt låg bas jag provade med..
Jag var också orolig att det inte skulle funka så bra i så små lådor jag har nu av anledningen du nämner men med eq så låter det inte det minsta konstigt. Jag kan liksom inte hitta nåt alls att klaga på förutom lådornas storlek.
Det skulle såklart att vara intressant att veta om det är nåt som blir fel när man gör såhär. Frekvenskurva finns ju i en tidigare post men motorklenheten kommer kanske att orsaka kompression som visar sig om man mäter vid mycket högre volym än jag vågar göra här hemma?

Ja, ska de dipolkopplas så kanske det är en bra ide att effektbegränsa dem istället så man håller sig inom Xmax/Xmech. Jag har aldrig funderat på hur det skulle funka med små lådor men det är i alla fall känt att de inte är byggda för den applikationen. Å andra sidan skulle det inte förvåna mig om de är bättre än de flesta andra produkterna på marknaden som är byggda för endast den applikationen...

Kul att du är nöjd i alla fall!
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Återgå till DIY-forum