UrSv skrev:Peter varför drar du upp frågor som IÖ inte ställt och sen snedvrider ett hafsigt räkneexempel på sämsta sätt med prisuppgifter från den dyraste leverantören i Sverige för att komma fram till något som ingen egentligen är intresserad av och sen använda det för att vara otrevlig med? Att räkna på kylflänsar klarar till och med jag av och jag är övertygad om att IÖ klarar det i huvudet snabbare än de flesta. Inklusive dig. Det borde du väl också förstå?
Själv hade jag nog om någon så önskat räknat på monoblock med KS300.6 i 125 mm höjd vilket då ger under 40 grader höjning vid vilket vid 22 grader rumstemp. Det ger under 62 grader vilket är högt men körbart om jag inte fattat fel. Det hade blivit 8 bitar på en meter med 125 mm höjd dvs en bit om man nu skulle tro att man köper styckvis från Elfa vid serieproduktion vilket du hela tiden verkar antyda. Jag hade nog köpt mitt första ex nånstans där dem kostar typ 3000 i enstyck och därefter i volym från bästa ställe. Jag trodde att du hade åtminstone grundläggande kunskaper i produktionsrelaterad ekonomi...
UrSv, jag snedvrider inte något. Det har i denna tråd diskuterats Klass A förstärkare där förlusteffekten är på dryga 1,2 kW. Har du 4 flänsar så blir det dryga 300 watt i varje fläns. Där har du premissen. Du pratar om KS300.6 i 125 mm höjd på monoblock. Fine, låt oss titta på det. Det blir dryga 600 Watt på dessa monoblock och med dryga 300 watt per fläns om det är två flänsar per monoblock. Med 300 watt på flänsen KS300.6 i 125 mm höjd, så blir temperaturhöjningen i flänsen på mer än 70 grader. Lägg till rumstemperaturen så får du temperaturen på flänsen. Knappast användbart skulle jag säga.
UrSv, jag förstår inte ditt inlägg. Om du anser att du har gjort en bra uträkning på kylning så får det stå för dig. Ingvars sätt att argumentera på har jag heller ingen förståelse för. Jag tror helt enkelt inte att ni har byggt Klass A förstärkare med sådana förlusteffekter. Jag kan dessutom tala om för dig att Elfa inte är dyra på dessa stora kylprofiler. Jag letade runt i hela Sverige och i Tyskland och i England för att få bättre priser på den tiden det begav sig, men det är inte så vanligt med så stora kylflänsar liggandes på hyllorna hos underleverantörer. Efter ett tag förstod jag varför. Kolla dessutom in Elfakatalogen så får du se att du måste upp till 25 enmetersflänsar för att få ett bättre pris. Det blir en stor utgift att köpa 25 enmetersflänsar. Elfa har sådant på lager och därmed har de ett bra avtal med leverantörer. Därför kan de ha konkurrenskraftiga priser på sådana flänsar.
Jag köpte Alusuisse från Bejoken och jag fick deras inköpspris eftersom jag känner han som ägde företaget Bejoken. Det pris jag fick var inte speciellt billigare än vad man kan köpa KS300.6 på Elfa för. Jag trodde att jag skulle kunna få ett mycket billigare pris, men så var det inte. Vill man ha det billigare så finansierar man verktyget själv och går till de stora aluminiumfabrikanterna, men inte ens de klarade att strängpressa stora flänsar. Jag har gått igenom den processen också på den tiden det begav sig. Det måste till jättemaskiner för att strängpressa så stora detaljer och SAPA hade inte ens någon sådan. De ville att jag skulle skala ned profilen. Det finns endast ett fåtal fabrikanter som klarar detta och de tar betalt för allokering av deras jättemaskiner. Dessa aluminiumföretag finns i Tyskland och i Schweiz och ett i England. Alusuisse bygger upp sina kylflänsar enligt en speciell metod som gör att de får en väldigt mycket bättre kylning än vanliga profiler.
Uppriktigt sagt så tycker jag att du är ganska oförskämd mot mig i ditt inlägg och jag är förvånad. Du insinuerar saker i ditt inlägg som du inte har en aning om. Vad menar du med detta påstående?
UrSv skrev:Jag trodde att du hade åtminstone grundläggande kunskaper i produktionsrelaterad ekonomi
Vad är det som du vill insinuera? Jag vet vad grejer kostar runt omkring i Europa innan jag ger mig ut för att upphandla. Innan du fortsätter dina konstiga inlägg så bygg gärna ihop en 2*300 watt klass A förstärkare så får du själv erfara vilka svårigheter det innebär och du, använd en annan kylfläns än KS300.6 i 125 mm höjd om du inte vill koka ägg förståss och det verkar ju som det kanske är det du vill
Jag tycker dessutom att IÖ är synnerligen oförskämd mot Ragnwald och jag ser ingen grund till varför Ragnwald skall få sådana svar.
Ragnwald ville veta vilken trissehäck på marknaden som finns på flera hundra Watt klass A och det som det gällde var 300 watt. IÖ började med att räkna på rör och Ragnwald frågade då på om det inte var samma kostnadsproblem med trisseförstärkare. Jag upplyser då om att då man kommer till sådana förlusteffekter så blir det svårt att få ihop vettiga transistorförstärkare. Eftersom IÖ skrev som om han verkade veta vad som fanns på marknaden av 300 watt klass A så borde det vara enkelt att säga att märket ABC med modellen XYZ ger effekten 300 watt Klass A och kostar abc123 pengar. Därefter kunde IÖ fråga om Ragnwald kände till röralternativ.
Jag vet att kostnaden för kylprofiler sticker i höjden då sådana förlusteffekter skall kylas och jag vet att det är anledningen till att de är synnerligen sällsynta och frågan är om det ens existerar någon. Har man byggt en sådan så vet man att hejda sig till efterföljande modeller.
Det blir mitt slutsvar till dig UrSv och nu åter till ON TOPIC.
MvH
Peter