A-klass - första klass?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-02-27 20:40

UrSv skrev:Peter varför drar du upp frågor som IÖ inte ställt och sen snedvrider ett hafsigt räkneexempel på sämsta sätt med prisuppgifter från den dyraste leverantören i Sverige för att komma fram till något som ingen egentligen är intresserad av och sen använda det för att vara otrevlig med? Att räkna på kylflänsar klarar till och med jag av och jag är övertygad om att IÖ klarar det i huvudet snabbare än de flesta. Inklusive dig. Det borde du väl också förstå?

Själv hade jag nog om någon så önskat räknat på monoblock med KS300.6 i 125 mm höjd vilket då ger under 40 grader höjning vid vilket vid 22 grader rumstemp. Det ger under 62 grader vilket är högt men körbart om jag inte fattat fel. Det hade blivit 8 bitar på en meter med 125 mm höjd dvs en bit om man nu skulle tro att man köper styckvis från Elfa vid serieproduktion vilket du hela tiden verkar antyda. Jag hade nog köpt mitt första ex nånstans där dem kostar typ 3000 i enstyck och därefter i volym från bästa ställe. Jag trodde att du hade åtminstone grundläggande kunskaper i produktionsrelaterad ekonomi...

UrSv, jag snedvrider inte något. Det har i denna tråd diskuterats Klass A förstärkare där förlusteffekten är på dryga 1,2 kW. Har du 4 flänsar så blir det dryga 300 watt i varje fläns. Där har du premissen. Du pratar om KS300.6 i 125 mm höjd på monoblock. Fine, låt oss titta på det. Det blir dryga 600 Watt på dessa monoblock och med dryga 300 watt per fläns om det är två flänsar per monoblock. Med 300 watt på flänsen KS300.6 i 125 mm höjd, så blir temperaturhöjningen i flänsen på mer än 70 grader. Lägg till rumstemperaturen så får du temperaturen på flänsen. Knappast användbart skulle jag säga.

UrSv, jag förstår inte ditt inlägg. Om du anser att du har gjort en bra uträkning på kylning så får det stå för dig. Ingvars sätt att argumentera på har jag heller ingen förståelse för. Jag tror helt enkelt inte att ni har byggt Klass A förstärkare med sådana förlusteffekter. Jag kan dessutom tala om för dig att Elfa inte är dyra på dessa stora kylprofiler. Jag letade runt i hela Sverige och i Tyskland och i England för att få bättre priser på den tiden det begav sig, men det är inte så vanligt med så stora kylflänsar liggandes på hyllorna hos underleverantörer. Efter ett tag förstod jag varför. Kolla dessutom in Elfakatalogen så får du se att du måste upp till 25 enmetersflänsar för att få ett bättre pris. Det blir en stor utgift att köpa 25 enmetersflänsar. Elfa har sådant på lager och därmed har de ett bra avtal med leverantörer. Därför kan de ha konkurrenskraftiga priser på sådana flänsar.

Jag köpte Alusuisse från Bejoken och jag fick deras inköpspris eftersom jag känner han som ägde företaget Bejoken. Det pris jag fick var inte speciellt billigare än vad man kan köpa KS300.6 på Elfa för. Jag trodde att jag skulle kunna få ett mycket billigare pris, men så var det inte. Vill man ha det billigare så finansierar man verktyget själv och går till de stora aluminiumfabrikanterna, men inte ens de klarade att strängpressa stora flänsar. Jag har gått igenom den processen också på den tiden det begav sig. Det måste till jättemaskiner för att strängpressa så stora detaljer och SAPA hade inte ens någon sådan. De ville att jag skulle skala ned profilen. Det finns endast ett fåtal fabrikanter som klarar detta och de tar betalt för allokering av deras jättemaskiner. Dessa aluminiumföretag finns i Tyskland och i Schweiz och ett i England. Alusuisse bygger upp sina kylflänsar enligt en speciell metod som gör att de får en väldigt mycket bättre kylning än vanliga profiler.

Uppriktigt sagt så tycker jag att du är ganska oförskämd mot mig i ditt inlägg och jag är förvånad. Du insinuerar saker i ditt inlägg som du inte har en aning om. Vad menar du med detta påstående?
UrSv skrev:Jag trodde att du hade åtminstone grundläggande kunskaper i produktionsrelaterad ekonomi

Vad är det som du vill insinuera? Jag vet vad grejer kostar runt omkring i Europa innan jag ger mig ut för att upphandla. Innan du fortsätter dina konstiga inlägg så bygg gärna ihop en 2*300 watt klass A förstärkare så får du själv erfara vilka svårigheter det innebär och du, använd en annan kylfläns än KS300.6 i 125 mm höjd om du inte vill koka ägg förståss och det verkar ju som det kanske är det du vill 8) Jag är övertygad om att du underskattar problematiken och att IÖ underskattar problemen, men om nu IÖ är så duktig som du påstår så borde han dels känna till problematiken kring icke forcerad kylning av sådana stora förlusteffekter och dels kunna svara på just den problematiken på ett vettigt sätt. Svaret blev ju vad jag kan se att dra ned effekten till hälften så att kylning kunde bli rimlig. Men frågeställningen gällde ju 1,2 kW förlusteffekt.
Jag tycker dessutom att IÖ är synnerligen oförskämd mot Ragnwald och jag ser ingen grund till varför Ragnwald skall få sådana svar.

Ragnwald ville veta vilken trissehäck på marknaden som finns på flera hundra Watt klass A och det som det gällde var 300 watt. IÖ började med att räkna på rör och Ragnwald frågade då på om det inte var samma kostnadsproblem med trisseförstärkare. Jag upplyser då om att då man kommer till sådana förlusteffekter så blir det svårt att få ihop vettiga transistorförstärkare. Eftersom IÖ skrev som om han verkade veta vad som fanns på marknaden av 300 watt klass A så borde det vara enkelt att säga att märket ABC med modellen XYZ ger effekten 300 watt Klass A och kostar abc123 pengar. Därefter kunde IÖ fråga om Ragnwald kände till röralternativ.

Jag vet att kostnaden för kylprofiler sticker i höjden då sådana förlusteffekter skall kylas och jag vet att det är anledningen till att de är synnerligen sällsynta och frågan är om det ens existerar någon. Har man byggt en sådan så vet man att hejda sig till efterföljande modeller.

Det blir mitt slutsvar till dig UrSv och nu åter till ON TOPIC.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-02-27 23:18

Lazyworm skrev:Peter,
i varje RS2000 har vi klart mer avkylningsförmåga än 1m av den elfakylflänsen klarar att avge och det till ett klart bättre pris än vad Elfa kan hålla. Elfa är ju faktiskt dubbelt så dyra som många andra leverantörer inom de flesta områdena, det som är bra med Elfa och som gör att jag köper mycket där är att man får grejjerna levererade dagen efter oftast.

Jag har varit i kontakt med närmare 10st företag som strängpressar kylflänsar innan vi bestämde oss för leverantörer så det finns ju en hel del att tillgå även när man vill ha riktigt stora kylflänsar.

Inom de flesta områden vet jag att ELFA är dyra, men på den tiden då jag letade kylflänsar så upptäckte jag att Elfa inte var så dyra på just jättekylflänsar, vilket förvånade mig. Något annat har jag inte påstått. Ni har valt att göra slutstegen 600 mm djupa och 250 mm höga. Jag tippar att ni använder 4 st kylflänsar per slutsteg d v s 2 stycken kylflänsar på varje sida. Hade ni istället valt att göra slutsteget 300 mm djupt och 500 mm högt d v s samma flänsar och samma flänsarea så hade ni troligtvis fått en temperaturhöjning på flänsen på ungefär 12-15 grader mot vad ni har nu om ni kört i klass A och haft en kontinuerlig förlusteffekt på 330 watt i varje fläns. Det betyder att ni utnyttjar kylflänsarna på ett betydligt bättre sätt än om flänsytan skulle vara byggd på höjden. Ni har nog optimal kylflänsapplicering skulle jag tro, men ni får betala ett pris för det, nämligen ett slutsteg som är 600 mm djupt. Säljmässigt har min erfarenhet varit den att det är en belastning eftersom många ryggar tillbaks för att placera så djupa slutsteg i hemmiljö, dock är det en klar fördel ur många tekniska synvinklar och en av dem är temperaturmässigt. Jag minns inte om er fläns är större än 300.6 d v s mer än 300 mm x 83 mm, men på bild så ser det inte så ut. Ni har en front på 20 mm och ett totalt djup på 600 mm. Då återstår det 580 mm för två flänsar minus baksidans tjocklek. Det betyder att ni i så fall använder en fläns vars längd är max 290 mm och därmed har i så fall flänsen ett något mindre verktyg än vad 300.6 kräver. Du kan gå ut och fråga på ett verktyg som strängpressar en fläns på t.ex. 450 - 480 mm i breddmått eftersom det är bredden det handlar om. Jag skulle bli glatt överraskad om det är lika enkelt att fortfarande hitta 10 tillverkare som klarar detta. Då jag letade så var det svårt. Därför valde jag en annan typ av fläns. På så sätt kunde jag få en mindre storlek på flänsen för samma kyleffekt. Då kan man göra slutsteget något mindre och speciellt på djupet. Detta slutsteg var tänkt att leverera 250-300 Watt i 8 ohm i ren klass A och med något högre tomgångsström än vad detta kräver.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2011-02-27 23:22

KarlXII skrev:Märkligt. :?

Jag hade bestämt för mig att det skulle snackas Class D i den här tråden - så blir det en besserwissertävling av A-klass.

Tillbaka till ämnet, eller starta en ny tråd.

Och den fortsätter...
Sedan är det komiskt att UrSv inte såg hur oförskämd IÖ var emot Ragnwald, ingen kommentar där.... Utan bara haka upp sig på hur petersteindl skrev, klart komiskt. Men detta har man sett förr, IÖ ska jämnt försvaras.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2011-02-27 23:42

Detta är en utbruten tråd från Class D-tråden.

/K12

EDIT: Helvete också! Något gick fel i trådsplitten, och alla inlägg hängde inte med. Ber om ursäkt för det. Tyvärr går det inte att fixa i efterhand då det inte går att flytta enskilda inlägg.
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2011-02-28 00:26

Intressant att ha blivit författare till en hel/(halv?) tråd
utan att minnas när jag ???? måste vara valiumen . . . :roll:
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-02-28 00:28

Laila skrev:Intressant att ha blivit författare till en hel/(halv?) tråd
utan att minnas när jag ???? måste vara valiumen . . . :roll:

Du brukar ju starta sådana här trådar :) Har du redan glömt :)

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2011-02-28 00:40

Tror att jag skall kräva en rak o uppriktig ursäkt
från/av trådskaparen/författaren . . . . :x :roll: :P

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-02-28 13:03

Att räkna ut vilken kapacitet på kylfläns som behövs, är lätt.
Om rumstemperaturen är 25 graderC och vi önskar max 25 graderC höjning på kylflänsen ovan rumstempen, vilket då ger 50 graderC.
25/den totala effektförlusten = kylflänsens termiska motstånd.

Ex. 25/800 = 0,03 Kolla upp vad det blir för typ av fläns. :)

Nelson Pass AX-förstärkare är inte äkta klassA och det påstås inte heller, vad jag kan se.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2011-02-28 13:17

Hej peter,
Dels är flänsen lite effektivare i tvärsnitt med något fler och något tunnare flänsar per breddenhet, sen är den 120mm djup istället för 83mm, så mer än 50% längre flänsar (då plattan fortfarande är 12mm tjock på RS2000-flänsen också)
Driver O&G ENGINEERING

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2011-02-28 13:21

petersteindl skrev:
IngOehman skrev: ... Och Peter: Du glömde att det nog var per kanal och utan tull och moms.
Jag räknade med samma växlingskurs som du. Det närmar sig den halva
miljonen. Begagnat...

Vh, iö

- - - - -

Tja, jag glömde ingenting. Du väljer ju att lägga din text såhär:
IngOehman skrev:Och på något ställe tycks någon sälja begagnat för
$ 25 995 (vet inte om det är per styck eller för ett par) vilket ju är klart
mindre, men ändå närmar det sig en halv miljon.

Som jag ser det så väljer du att skriva att du inte vet om det är per styck eller för ett par men ändå närmar det sig en halv miljon.

Detta som du uttrycker d v s du väljer att använda ordet "ändå" betyder i alla fall som jag ser det att oavsett om det är per styck eller för ett par så närmar det sig en halv miljon. Där har du fel i ditt påstående som jag ser det eftersom om det inte är per par så närmar det sig inte en halv miljon.

MvH
Peter

Så använder inte jag parenteser, och jag har heller aldrig hört talas
om sådan underlig användning av paranteser.

Det jag skriver i en parentes kan syfta på något utanför parentesen,
men något som står efter en parentes syftar aldrig på det som står
inom parentesen. Parentesen är inskjuten och just parentetisk.

Texter med paranteser skall kunna läsas med parantererna överhop-
pade. Om inte så avsetts vara fallet borde istället komma ha användts.

Jag utgick ifrån att priset gällde för ett monoblock, men sköt in paren-
tesen för att klargöra att jag inte visste detta säkert. Oavsett vilket
så är det ju bara att läsa det jag skriver. Det är helt okej om du tror
något annat med avseende på om det var en eller två. Och om du trott
att jag menade något annat så är det okej också, men du kan du fråga
istället för att avsiktligt feltolka och försöka starta bråk.

Jag kan nämna att om man dimensionerar effektförstärkare rätt med av-
seende på kylningen (kylyta genomströmning och enskilda komponenter),
så blir de inte så varma att det lödtedd som håller vissa komponenterna
smälter, så att komponenterna regnar ned på golvet genom ventilations-
hålen.

- - -

Liknande saker gäller det jag skrev om verkningsgrad och kylbehov för
KlassA-förstärkare. Jag är helt konsekvent i det jag skriver, och för två
kanaler gäller att förlusteffekten för ett stereoblock är drygt fyra gånger
en kanals nominella uteffekt. För ett monoblock så är det dock bara den
dubbla den nominella uteffekten. Den som försöker kan nog hänga med i
svängarna. Detta är ju inte komplicerade saker. Jag ser ju att vissa inte
har några problem alls att förstå det jag skriver.

En stereoförstärkare på 300 W per kanal måste kunna kyla bort 1 200 W, medan ett monoblock på 160 W behöver kyla bort 320 W.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2011-02-28 13:29, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2011-02-28 13:21

Ragnwald skrev:
Nelson Pass AX-förstärkare är inte äkta klassA och det påstås inte heller, vad jag kan se.

Saxat från Pass Laboratories hemsida:

"Class A Amplifiers from 30 Watts to 200 Watts

The newly introduced XA.5 series incorporates all the improvements of the new X.5 series (see below) and also operate pure Class A. The distortion is even lower, the control is even better."

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2011-02-28 13:55

Lazyworm skrev:Flänstemp om 40grader låter ju lite väl snällt, tror inte jag känt på någon befintlig kralligare klass A stärkare som man inte brännt sig på så 60 grader borde ju funka om man inte ska bygga mycket värre kylsystem än till befintliga klass A stärkare?

Glädjande att se att någon har koll!

UrSv skrev:Peter varför drar du upp frågor som IÖ inte ställt och sen snedvrider ett hafsigt räkneexempel på sämsta sätt med prisuppgifter från den dyraste leverantören i Sverige för att komma fram till något som ingen egentligen är intresserad av och sen använda det för att vara otrevlig med? Att räkna på kylflänsar klarar till och med jag av och jag är övertygad om att IÖ klarar det i huvudet snabbare än de flesta. Inklusive dig. Det borde du väl också förstå?

Själv hade jag nog om någon så önskat räknat på monoblock med KS300.6 i 125 mm höjd vilket då ger under 40 grader höjning vid vilket vid 22 grader rumstemp. Det ger under 62 grader vilket är högt men körbart om jag inte fattat fel. Det hade blivit 8 bitar på en meter med 125 mm höjd dvs en bit om man nu skulle tro att man köper styckvis från Elfa vid serieproduktion vilket du hela tiden verkar antyda. Jag hade nog köpt mitt första ex nånstans där dem kostar typ 3000 i enstyck och därefter i volym från bästa ställe. Jag trodde att du hade åtminstone grundläggande kunskaper i produktionsrelaterad ekonomi...

Glädjande att se att någon har koll!

- - - - -

Men jag kan tycka att det fortfarande är lustigt att det exempel på billig
rörförstärkare som presenterades var en som kostar någon miljon, och som
hade en effekt på 160W (monoblock).

Att den som kom med det ursprungliga påståendet hellre ville tala om annat
(genom att t ex dra in mina Brysten steg, vad du nu har det denna fråga
att göra, de arbeter inte i KlassA) än att reda ut det, var trist. Trista an-
tydningar följde sedan och jag förmodar att det beror på oförmåga att stå
för det som skrivits, men är nog inget man kan göra något åt, så åter till
sakfrågan, som jag kan tänka mig intresserar flera än själva bråket.

Den sak som jag har svårt att förstå är varför det, nu när det visar sig att
"flera hundra watt" i rörfallet betydde monoblock om 160 W, fortsätts disku-
tera 2*300 W för transistorförstärkare? :0

Då är det väl rimligen 160 W som vi bör diskutera även i transistorfallet,
kanske rent av monoblock, om det verkligen är frågan om vad som är det
billigare som gäller. Det vill säga bortkylning av dryga 320 W (per låda).

Vh, iö

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2011-02-28 14:26

Jag tror att det ligger en kylfläns begraven här någonstans...

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2011-02-28 15:05

FBK skrev:Och den fortsätter...
Sedan är det komiskt att UrSv inte såg hur oförskämd IÖ var emot Ragnwald, ingen kommentar där.... Utan bara haka upp sig på hur petersteindl skrev, klart komiskt. Men detta har man sett förr, IÖ ska jämnt försvaras.

Att jag inte läser och besvarar alla inlägg i samtliga trådar har inget med komik att göra. Det handlar om tid och intresse. Sen hade jag kanske jag inte uppfattat det på samma sätt som du om jag läst det.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-02-28 15:12

Lazyworm skrev:Hej peter,
Dels är flänsen lite effektivare i tvärsnitt med något fler och något tunnare flänsar per breddenhet, sen är den 120mm djup istället för 83mm, så mer än 50% längre flänsar (då plattan fortfarande är 12mm tjock på RS2000-flänsen också)

Jättebra, då har ni en fläns som är betydligt effektivare än 300.6 :)

Det var just det jag letade efter på 90-talet. Då fanns det inte någon sådan på marknaden, men det fanns profiler med flänsar som var refflade vilket i sig ger en större kylyta än en rak med samma yttermått på flänsen. Oavsett, så är vinsten inte helt linjär vid de höga effektförluster som diskuteras, men ändå helt avgörande och troligtvis betydligt linjärare än 300.6.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2011-02-28 16:44

Peter:
Vår fläns är dessutom räfflad 8)
Driver O&G ENGINEERING

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-02-28 16:48

Lazyworm skrev:Peter:
Vår fläns är dessutom räfflad 8)

:lol: Tihi :D Jackpot.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2011-02-28 17:17

IngOehman skrev:Jag kan nämna att om man dimensionerar effektförstärkare rätt med av-
seende på kylningen (kylyta genomströmning och enskilda komponenter),
så blir de inte så varma att det lödtedd som håller vissa komponenterna
smälter, så att komponenterna regnar ned på golvet genom ventilations-
hålen.

Tänker du på något exempel från verkligheten?

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2011-02-28 17:27

Ja.

En person behöver ta det till sig, och sluta se sig som någon som
är lämlig att lära andra att dimensionera kylning (och han behöver
även lära sig att ta ansvar för sina kunstruktioner och lite lämna
sina kunder som betalat dyrt för dem, utan hjälp när apparaterna
ramlar sönder av sig själv).

Andra kan bortse ifrån det.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2011-02-28 17:33, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2011-02-28 17:30

FBK skrev:...hur oförskämd IÖ var emot Ragnwald, ingen
kommentar där...

Du har fel. Att säga ifrån när någon kommer med osanningar
är inte att vara oförskämd.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2011-02-28 17:32

Att dimensionera kylsänkor är egentligen en ganska flummig konst eftersom man rimligtvis måste göra en ansats, som ju faktiskt inte är relevant för alla plausibla installationer och driftfall, men på det stora hela är kylningen en enkel uppgift att dimensionera tycker jag.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2011-02-28 17:36

IngOehman skrev:
FBK skrev:...hur oförskämd IÖ var emot Ragnwald, ingen
kommentar där...

Du har fel. Att säga ifrån när någon kommer med osanningar
är inte att vara oförskämd.

Vh, iö

Det går alldeles utmärkt att vara oförskämd då man informerar någon om att vederbörande far med osanning. Säger inte att du varit det eftersom jag itne vet vad FBK syftar på.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2011-02-28 17:40

Visst, det går att kombinera ett påpekande om osanning med massor
av olika saker, t ex en liten dikt eller en reflexion över världsekonomin.
Men det har inget med vad jag skrev att göra. Och jag vet ju inte
heller vad FBK åsyftade.

Kanske var mitt antagande om att det handlade om Ragnswalds lögner,
felaktigt?

Att medvetet fara fram med osanning som Ragnwald gjorde är dock
som jag ser det oförskämt mot alla som läser tråden.

Morello skrev:Att dimensionera kylsänkor är egentligen en ganska flummig konst eftersom man rimligtvis måste göra en ansats, som ju faktiskt inte är relevant för alla plausibla installationer och driftfall, men på det stora hela är kylningen en enkel uppgift att dimensionera tycker jag.

Jag håller med fullständigt, och vill till och med påstå att KlassA på
sätt och vis är lättare att dimensionera än andra arbetsklasser, efter-
som worst case råder vid tomgång, det vill säga man vet redan från
början att det inte finns några genvägar - förstärkaren MÅSTE klara
worst case.

Men KlassAB-konstruktioner är situationen en helt annan, och man kan
(och bör) då göra en bedömning om den faktiska risken för att förstär-
karen skall hamna mer eller mindre länge på worst case-effektnivåer
(vilket nota bene INTE är full uteffekt, utan det är faktiskt en effekt
som beror på vågformen) och sedan skydda sig för de fall där man
hamnar där oftare än man dimensionerat för.

Det vill säga man behöver se till så att det finns ett termiskt skydd.
Säkringar kan även det i vissa fall fungera som tillräckligt skydd, Det
beror på hur effektkuben och lite annat ser ut. Tvärtom mot vad jag
sett påståenden om, så kan en förstärkare vara kortslutningssäker
även utan strömbegräsningskretsar.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-02-28 17:59

Laila skrev:
Ragnwald skrev:Nelson Pass AX-förstärkare är inte äkta klassA och det påstås inte heller, vad jag kan se.

The newly introduced XA.5 series incorporates all the improvements of the new X.5 series (see below) and also operate pure Class A. The distortion is even lower, the control is even better."

Alltså, det är ju inte lögn, men heller inte hela sanningen.

"These aplifiers are heavily biased Class A/B designs with only two gain stages".

Har aldrig kommit med medvetna lögner, men informera mig gärna på vilket sätt jag skulle ha fel.

Användarvisningsbild
JanBanan
Inaktiverad

Inläggav JanBanan » 2011-02-28 18:03

IngOehman skrev:Ja.

Vh, iö

Bild
Fd kabelforskare & professor på KTH
Konsult åt andra
Innehar ej F-skattsedel

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2011-02-28 18:11

JanBanan: Du tillhör gruppen "andra", i det ovanstående.

- - - - -

Ragnwald skrev:Har aldrig kommit med medvetna lögner, men informera mig gärna på vilket sätt jag skulle ha fel.

Var det inte en medveten lögn att jag dragit in mitt Brystonsteg i den
här diskussionen? Om det var en omedveten lögn så är det helt okej,
men när du förnekar den efteråt, är du där och ljuger medvetet.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2011-02-28 18:17

Ragnwald skrev:
IngOehman skrev:
Ragnwald skrev:+1
Högre effekter i klassA, funkar ju bara med rör. Firstclass. :)

Rör+KlassA+höga effekter = gigantisk elräkning+
+kylbehov om sommaren.

Men på vintern kan det spara mycket dyr ved. :)

Vh, iö

Naturligtvis, men detsamma gäller om samma effekt tas ut via trissor.

Jag menade bara att det är enklare, mindre kostsamt att ta ut flera hundra watt i klassA med en rörkonstruktion.
Kanske en anledning att marknaden inte är nedlusad av trissteg på flera hundra watt i klassA.
Själv anser jag det vansinnigt i båda fallen. :wink:

Rören ger ju ännu mer värme pga glödeffekten i katoden.

Vidare inses lätt att en trissa är billigare än rör med tillhörande sockel OCH utgångstraf. Skulle vilja påstå att en trissa kostar ungefär som rörsockeln till det rör som motsvarar trissans effekt. 8)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2011-02-28 18:19

JanBanan skrev:
IngOehman skrev:Ja.

Vh, iö

Bild

Har man inget att anföra i sak kan man ju alltid ansluta till århörarläktaren och äta popcorn. :wink:
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2011-02-28 18:35

Ragnwald skrev:
Laila skrev:
Ragnwald skrev:Nelson Pass AX-förstärkare är inte äkta klassA och det påstås inte heller, vad jag kan se.

Alltså, det är ju inte lögn, men heller inte hela sanningen.

"These aplifiers are heavily biased Class A/B designs with only two gain stages".

Har aldrig kommit med medvetna lögner, men informera mig gärna på vilket sätt jag skulle ha fel.

Precis vad jag tänkte på tidigare, men aldrig brydde mig om att skriva något om det. Så där verkar det vara det vanliga för farbrikanter som marknadsför klass A-förstärkare. D v s de går nästan aldrig helt i klass A!

Jag tror att Krell KSA250 är nämnd i tråden. Jag vill minnas att tidningen Audio & Video (mkt bra tidning!) då det begav sig hade mätt på ett dylikt steg och funnit att det hade en tomgångsström som visade att det gav då "endast" 28 - 30 W "klass A" 8O , "resten" vanlig klass AB.

Kanske vi gemensamt kan vaska fram äkta klass A trissesteg?

Jag funderar på några, men vet ej om de är i ren klass A:

- Luxman, "integrerad stor chamagnefärgad med trä på sidorna"

- Sentec PA9, specialvariant som sades ha runt 20 watt klass A

- Hiraga ca 9? watt klass A "monstret". Någon som kommer ihåg mer?

Sedan kan man fundera på det egentliga syftet med att ha ren klass A, när det går att åstadkomma såpass bra resultat med vanlig klass AB-teknik. :!: Hög strömförbrukning som en stor nackdel.

Och ?VARFÖR? ingen tycks vilja tillverka klass A-förstärkare med smartare kylteknik? Är de rädda för fläktljud går ju sådant att lösa till en klart mindre peng än att köpa kilovis av extra aluminium... :idea:

Tröttnar man på klass A, AB, G, H, D, C, eller annat, är det väl bara att skaffa sig klass AA :wink: .
Bild
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-02-28 18:38

Så är det alla gånger, men de som gått i byggtankar på större trissteg, har säkerligen fått tänka till, när de sett vad kylflänsar kostar.
Större: djupare/högre än vad ELFA, Farnell, etc, syns ha i katalogen, blir specialbeställningar från grossister eller tillverkare utomlands.
Har själv, utan speciella kontakter, försökt utröna möjligheten. Jag lyckades, men på tok för dyrt blev det.
Diy-Audio har ibland gruppköp man kan haka på och det är ju en utmärkt möjlighet.

Större utgångstrafos, av god kvalité, är heller inte lätt tillgängliga och också ganska dyra.
Så hur man vänder sig, handlar det nog om vilka kontakter man lyckats skapa, vad som blir billigast att bygga, rör eller trissor.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi