Moderator: Redaktörer

Ragnwald skrev:Laila skrev:Ragnwald skrev:Nelson Pass AX-förstärkare är inte äkta klassA och det påstås inte heller, vad jag kan se.
Saxat från Pass Laboratories hemsida:
"Class A Amplifiers from 30 Watts to 200 Watts
The newly introduced XA.5 series incorporates all the improvements of the new X.5 series (see below) and also operate pure Class A. The distortion is even lower, the control is even better."
Alltså, det är ju inte lögn, men heller inte hela sanningen.
"These aplifiers are heavily biased Class A/B designs with only two gain stages".
Har aldrig kommit med medvetna lögner, men informera mig gärna på vilket sätt jag skulle ha fel.
UrSv skrev:petersteindl skrev:Uppriktigt sagt så tycker jag att du är ganska oförskämd mot mig i ditt inlägg och jag är förvånad. Du insinuerar saker i ditt inlägg som du inte har en aning om. Vad menar du med detta påstående?
--snip--
MvH
Peter
Det är jag väl medveten om och jag brukar inte använda den typen av språk men jag ville skriva precis på samma sätt som du gjort i tråden här. Jag ser nu vad problemet är, du har varken läst eller förstått vad jag, eller IÖ för den delen, har skrivit utan fortsätter att svamla om ovidkommande saker på det sätt som du missuppfattat diskussionen. Fokusera på diskussionen istället för att bara hacka så funkar det säkert bättre.
För övrigt bör du nog uppdatera dig på Elfas prisbild. De är oftast dyrast vilket de flesta här faktiskt vet och t.ex. Lazyworm har ju koll ovan.
IngOehman skrev: KlassA-förstärkare har dålig verkningsgrad - OCH de har väldigt höga
tomgångsförluster (det kan vara en poäng att tala om dem separet,
eftersom verkningsgraden är noll för alla konstruktioner i signallöst till-
stånd). Tomgångsförlusten är den dubbla maximala uteffekten (det
vill säga samma som peak-effekten). Med 300 W ut och två kanaler
blir det 1,2 kW.
....
Vh, iö
petersteindl skrev:IngOehman skrev:Ragnwald skrev:Kan du nämna en ända trisstärkare på mer än 200W, 8ohm i klassA och vad den kostar? Skulle vara intressant.
Det var du som kom med ett påstående, nämligen att det skulle vara
enklare och billigare att åstadkomma många watt i KlassA med rör.
Om du läser det jag skrev i mitt inlägg så framgår det nog att jag är
förvånad över det du påstår (av de skäl som jag anför) och ber dig
komma med ett konkret exempel som visar att det du påstod stämmer.
Men istället svarar du med en motfråga.![]()
Trots att jag var rätt tydlig med mitt:
"Jag vet ju inte så mycket om vad olika konstruktioner kostar - men
jag kan inte se vad det kan vara som skulle göra att det skulle vara
enklare eller billigare att bygga med rör."
Men du vill alltså INTE berätta vad du det är som du bygger din ide på?
Det är helt okej, men då saknar jag skäl att tro dig. Du kommenterar
inte mina synpunkter okommenterade och jag måste nästan fortsätta
att tro att du har fel, av de skäl jag nämnt.
Vh, iö
Ingvar, jag har uppfattat det så att Ragnar troligtvis inte på rak arm kan svara angående någon existerande trisseburk på några hundra watt klass A. Då kan han heler inte ge svar på din fråga. Han behöver få en input från dig eller någon annan på en sådan trisseburk. Jag försökte i alla fall ge Ragnwall ett svar.IngOehman skrev: .....Ragnwald skrev:IngOehman skrev:Ragnwald skrev:+1
Högre effekter i klassA, funkar ju bara med rör. Firstclass.
Rör+KlassA+höga effekter = gigantisk elräkning+
+kylbehov om sommaren.
Men på vintern kan det spara mycket dyr ved.
Vh, iö
Naturligtvis, men detsamma gäller om samma effekt tas ut via trissor.
Jag menade bara att det är enklare, mindre kostsamt att ta ut flera hundra watt i klassA med en rörkonstruktion.
Kanske en anledning att marknaden inte är nedlusad av trissteg på flera hundra watt i klassA.
Själv anser jag det vansinnigt i båda fallen.
Kan du nämna ett exempel på en rörförstärkare (ta den billigaste du vet)
som lämnar flera hundra watt i KlassA, och som är billigare än den billigaste
transistorförstärkaren som lämnar samma effekt i KlassA?
....
Vh, iö
Om du känner till någon sådan trissehäck kan du väl ge Rarnwald ett svar. Det kostar inte så mycket energi att svara. Du bör ju känna till någon i alla fall eftersom det är du som påpekat. Därefter förmodar jag att Ragnwald kan svara. En stor kostnad hos transistorhäckar i flera hundra watt klass A är alla stora kylflänsar. Jag tippar på ett inköpspris i industriell serieproduktion på över 10 000 kr. Det är vad mina flänsar kostade d v s 2500 kr per styck d v s 2 st per monoburk d v s 10 000 kronor kylfläns för 2X300 Watt klass A i 8 ohm. Man får mycken utgångstraf och rör för 10 000 kr.
MvH
Peter

UrSv skrev:Själv hade jag nog om någon så önskat räknat på monoblock med KS300.6 i 125 mm höjd vilket då ger under 40 grader höjning vid vilket vid 22 grader rumstemp. Det ger under 62 grader vilket är högt men körbart om jag inte fattat fel.
IngOehman skrev:...Kanske var mitt antagande om att det handlade om Ragnswalds lögner,
felaktigt?
Att medvetet fara fram med osanning som Ragnwald gjorde är dock
som jag ser det oförskämt mot alla som läser tråden...
petersteindl skrev:IngOehman skrev:...Kanske var mitt antagande om att det handlade om Ragnswalds lögner,
felaktigt?
Att medvetet fara fram med osanning som Ragnwald gjorde är dock
som jag ser det oförskämt mot alla som läser tråden...
UrSv, jag vet inte hur du tänker, men du kanske ställer dig bakom dessa påståenden också och du kanske tycker att Ragnwald medvetet farit fram med osanning och varit oförskämd – Jag gör det inte.
MvH
Peter
JTarnstrom skrev:För riktigt maffiga slutsteg rekommenderas Duplo.
Morello skrev:En fördel med klass A är att det högst avsevärt relaxerar kraven på PCB-konstruktören eftersom man inter längre, på samma rigorösa sätt, behöver ta hänsyn till de våldsamt "distorderade" kollektor/drain- och emitter/source-strömmar som snurrar runt. Lite slarv på denna punkt och man förlorar genast en tiopotens eller mer i linjäritet.
Automatic Green Class A bias setting or manual Low/High bias
Emanuelgbg skrev:Som nyregistrerad användare kasstar jag mig in i en het diskussion!
Nä, jag kan inget tekniskt så jag skall inte försöka argumentera för eller emot någonting men nog finns det större klass A förstärkare? Iaf om vi skall tro på tillverkaren?
http://www.musicalfidelity.com/products/AMS-series/AMS100/AMS100.asp
Visserligen bara 2*100W i 8 Ohm men enligt uppgift ändå 1200W i tomgång.
Emanuelgbg skrev:Som nyregistrerad användare kasstar jag mig in i en het diskussion!
Nä, jag kan inget tekniskt så jag skall inte försöka argumentera för eller emot någonting men nog finns det större klass A förstärkare? Iaf om vi skall tro på tillverkaren?
Morello skrev:Hoho, man har stoppat in en drossel i kraftaggregatet och helt plötsligt är den jätteavancerad. Skoj alltså.
RogerGustavsson skrev:Gryphon Antileon Signature MonoAutomatic Green Class A bias setting or manual Low/High bias
Det kanske är någon form av "japansk" klass A?
JanBanan skrev:RogerGustavsson skrev:Gryphon Antileon Signature MonoAutomatic Green Class A bias setting or manual Low/High bias
Det kanske är någon form av "japansk" klass A?
Jag tolkar det som att man väljer bias-läge själv.
steveo1234 skrev:Emanuelgbg skrev:Som nyregistrerad användare kasstar jag mig in i en het diskussion!
Krell KMA 160 lämnade 160W i klass A har jag för mig.
Johan_Lindroos skrev:
Kanske vi gemensamt kan vaska fram äkta klass A trissesteg?
Jag funderar på några, men vet ej om de är i ren klass A:
- Luxman, "integrerad stor chamagnefärgad med trä på sidorna"
- Sentec PA9, specialvariant som sades ha runt 20 watt klass A
- Hiraga ca 9? watt klass A "monstret". Någon som kommer ihåg mer?
ollebolle skrev:Här är ett kul projekt för den som vill bygga klass A
http://www.hardwareanalysis.com/content ... amplifier/
Ragnwald skrev:Någon som hittat ett trissteg med lika eller högre effekt i klassA, som Jadis JA800 med sina 350W, som jag nämnde tidigare ?
Ragnwald skrev:Någon som hittat ett trissteg med lika eller högre effekt i klassA, som Jadis JA800 med sina 350W, som jag nämnde tidigare ?
http://www.jadis-electronics.com/popup- ... 6&lang=eng
http://www.jadis-electronics.com/popup- ... 12296;=eng
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 27 gäster