Vad har du för utrustning till ditt skivspelande?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Bossekaka

Inläggav Bossekaka » 2011-02-20 22:08

Jag kör också Pro-ject Debut III. Med en AT-95 nål (den gröna).

Spelar tyvärr inte vinyl så ofta då jag tycker att detta är den svagaste länken i min kedja..... Varför? Jo, det låter som det sitter en gigantisk strumpa över hela riggen.... :x

Svarven ska bytas ut så fort pluskan tillåter.... Inköpslista:

1. Pro-ject RPM 5.1

2. Ortofon 2M Blue

3. Pro-ject Phonobox SE II

Förhoppningsvis gör detta att det blir kul med vinyl igen.

Men men, 10 lax....... :(

//kaka

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2011-02-21 00:32

Hej Lennartj!

Visst var jag för kategorisk. Bättre att alltid veta att det finns varianter på temat. Nu tänkte jag inte så långt. Men intressanta länkar vilket jag tackar för.

Men det verkar ändå vara så att för de allra flesta tonarmar så är nåltrycket känsligt för att nålen inte är på rätt höjd. Och undantag finns. Du verkar ha en sådan tonarm. Vill du berätta mer om den?

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2011-02-21 01:42

Jag var mer på hugget förr.
1976 köpte jag Dual 601, deras första remdrivna, med "all bells and whistles". Den liksom många mellanhjulsspelare före den hade dynamiskt balanserad arm, men den var vid leverans utrustad med Ortofon VMS20 som hade extremt mjuk nålupphängning så buckliga skivor var problematiska att spela i alla fall. Så snart Goldring hade lanserat sin 900-serie med van den Hul-nål skaffade jag en 910IGC, inte 900IGC som var mjukare. Den fungerade mycket bättre.
http://www.vinylengine.com/library/dual/601.shtml
Strippade billigare varianter av denna, kallades 501, 502 o.s.v. och blev mycket populärare, på grund av priset, antar jag.

Julafton 1983 gjordes inbrott i min bostad, då jag befann mig på annan ort och alla lättsålda prylar stals (rullbandspelarna och rörförstärkarna ratades :D ).
Vårvintern 1984 var försäkringsärendet godkänt och jag kunde köpa nytt.
Ljudbutiken i Stockholm hade antagligen köpt in de sista exemplaren av Helius Standard Arm till ett bra pris, den kostade mig 2000 kr.
http://www.heliusdesigns.co.uk/page3.html .
Efterföljaren Aureus, som hade små förändringar kostade 4000 kr och det var rätt mycket pengar då.
Tyvärr måste jag göra dig besviken, min gamla Standard har inte dynamisk balansering.
Deras nya, Omega Standard är dock dynamiskt balanserad.
http://www.heliusdesigns.co.uk/omega-std.html
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2011-02-21 14:23

Thorens TD-150 som jag övertagit av min nu 92-åriga gamla mor som slutade spela skivor för några år sedan. Föräldrarna köpte den på 70-talet. Den har Tandberg-logga på fronten

Jag har plockat isär den, gjort rent allting inuti, hällt en droppe olja från Svalander i lagret och knackat lite på motorn vilket gjorde att den upphörde att vibrera. Samt putsat av den lite. Och bytt ut lite kablar och kontakter, från DIN till RCA. Nätsladden är också utbytt.

Armen är den s k kularmen, som på t ex vinyl engines forum anses vara ganska bra. Den är helt komplett med snören och vikter.

Till och med locket är intakt och helt repfritt.

Den pickup som satt i har gjort det från början. Det var en Shure M-75 med mycket sliten rund nål. Jag har bytt nålen till en hyperelliptisk variant från Svalander för en femhundring eller så. Huset är kvar.

Jag har ställt in alla vinklar noggrant enligt konstens regler.

Det låter som musik från denna underbara apparat. Som säkert många vet är denna konstruktion ursprunget till alla efterföljare med flytande upphängning (ja, ja jag vet att några anser AR var först, men de utvecklades parallellt oberoende av varandra vad jag har förstått). Linn LP 12 är mycket lik denna maskin i alla fall. Och inte så mycket bättre tror jag. Men betydligt dyrare.

Visst skulle man kunna byta arm (en SME 3009 skulle i alla fall estetiskt passa väldigt bra) och pickup, men jag tycker det låter så bra att jag hittills avstått.

Övriga tillbehör är en Decca-borste med kolfiber som hängt med i 40 år minst. Fantastiskt bra att få av dammet från skivorna.

Sen var det väl inget mer.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2011-02-22 00:08

lennartj skrev:Jag var mer på hugget förr.
1976 köpte jag Dual 601, deras första remdrivna, med "all bells and whistles". Den liksom många mellanhjulsspelare före den hade dynamiskt balanserad arm, men den var vid leverans utrustad med Ortofon VMS20 som hade extremt mjuk nålupphängning så buckliga skivor var problematiska att spela i alla fall. Så snart Goldring hade lanserat sin 900-serie med van den Hul-nål skaffade jag en 910IGC, inte 900IGC som var mjukare. Den fungerade mycket bättre.
http://www.vinylengine.com/library/dual/601.shtml
Strippade billigare varianter av denna, kallades 501, 502 o.s.v. och blev mycket populärare, på grund av priset, antar jag.

Julafton 1983 gjordes inbrott i min bostad, då jag befann mig på annan ort och alla lättsålda prylar stals (rullbandspelarna och rörförstärkarna ratades :D ).
Vårvintern 1984 var försäkringsärendet godkänt och jag kunde köpa nytt.
Ljudbutiken i Stockholm hade antagligen köpt in de sista exemplaren av Helius Standard Arm till ett bra pris, den kostade mig 2000 kr.
http://www.heliusdesigns.co.uk/page3.html .
Efterföljaren Aureus, som hade små förändringar kostade 4000 kr och det var rätt mycket pengar då.
Tyvärr måste jag göra dig besviken, min gamla Standard har inte dynamisk balansering.
Deras nya, Omega Standard är dock dynamiskt balanserad.
http://www.heliusdesigns.co.uk/omega-std.html

Min första skivspelare var en Micro vars modellnamn fallit i glömska. Inköpt tror jag 1972. Sedan barnoch de hade bara sönder skivor och nål. Blev cd vars fördel var att man slapp vända så ofta på skivan. Nu sedan några år tillbaka bland vinylen. Delar intresset med hustrun. Jag är en lyckligt gift man.

Användarvisningsbild
-AG-

Inläggav -AG- » 2011-02-22 01:01

Rega P3-24, Rega Exact och Rega Fono. Överträffade alla mina förväntningar.

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2011-02-22 01:40

-AG- skrev:Rega P3-24, Rega Exact och Rega Fono. Överträffade alla mina förväntningar.

Det tror jag det!

Har själv nyss bytt till en exact som sitter på min rega RB 300 som sitter på
en SL1210 mk2, som spelar in i en rega fono. Mycket bättre PU än OM40,
som satt på sist.

Rega chefar och är ett bevis (eller kanske exempel) på att det finns något
som heter "systemsynergier". Särskilt grammofonsteget är kanonbra för
stålarna.

I övrigt har jag (on-topic):
- shure nålvåg
- hemmagjord skivtvätt enligt Loricraft principen
- Lupp med elektrisk förstoring och lampa
- Hifi News testskiva
- nålrengörare
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
-AG-

Inläggav -AG- » 2011-02-22 08:36

Jag antog att Regas prylar är framtagna tillsammans och att det borde betyda bra ljud. Man kan möjligen hitta bättre genom att söka runt, men eftersom att en sådan sökning lika gärna kan rendera sämre ljud valde jag den enkla vägen. Som sagt, väldigt positivt överraskad.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2011-02-22 09:45

Just det, kom ju på att jag har ett ZeroStat-pickadulver också. 8)
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2011-02-22 13:34

Och jag kom på att som grammofonförstärkare har jag kretskort för ändamålet instuckna i naimförstärkaren. Det hör väl också till vinyleriet. Själva plattorna står i plywoodlådor inköpta på det holländskägda jätteföretaget med småländskt ursprung. Det finns ju inga riktiga ölbackar kängre.

Nu plockade jag fram Sjostakovitj 8 ur en av backarna för att njuta lite.

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2011-02-22 13:56

Jag har blivit snål sedan det blev fullt i min specialdesignade AV-hylla som omringar två sidor av lyssningsplatsen, förresten har de som tillverkade hyllan pensionerat sig och lagt ner.

Bild

Därför kompletterade jag med en hylla från samma leverantör som mapem.
Den hyllan är placerad så att inga reflexer når lyssningsplatsen med mindre än tre studsar, så jag kan vända fram ett skivomslag från varje fack som ger en hint om vad i alfabetet som finns bakom.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
Tompa_39

Inläggav Tompa_39 » 2011-02-22 14:48

En Linn Basik med Akito-armen och en Goldring 1040.

Bild

Bild

Bild
Original A8T CD player / Squeezebox Classic -> ONKYO Tx-8220 -->Audiovector Mi3 Super

Användarvisningsbild
30Hzbone

Inläggav 30Hzbone » 2011-02-22 15:28

Jag kompletterade min rigg i vardagsrummet med Pro-Ject Debut III med en ortofon OM5E för att
vid behov kunna stilla vinylsuget. RIAA är Nad PP2.
På annan plats hemma står en ensam Thoren 125mkII longbase med en 12" SME-tonarm (+ nån Rega-puppa)
och väntar på att få en kanske "rörig" omgivning eller ett nytt hem. Lutar åt det senare.
I'm only in it for the music.

1947

Inläggav 1947 » 2011-02-22 15:47

Har en LP12 som jag köpte ny i slutet av 80-talet. Har uppgraderat den ett par gånger. Som PU använder jag en Audio Technica OC 30 MC-PU. Som RIIA använder jag RIIA-delen i ett Linn Kairn försteg.

Användarvisningsbild
DorreN

Inläggav DorreN » 2011-02-22 20:53

Härligt, verkar som dom flesta har utrustning för att kolla skicket på sin pickup.

Vad är skälig betalning till en person som byter PU och ställer in? Om man inte vågar gör det själv för tillfället.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2011-02-22 23:07

Har som signaturen nedan en Linn Axis Mk2 som rullat i 21 år. PU är en V15Vx med JICO SAS nål.

Övrigt är testskivor, nålvåg (Shure), förstoringsglas, mallar av olika slag, litet mikroskop, nålborstar och skivborstar.
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2011-02-22 23:24

Skivspelare: Yamaha PF-1000
Pickup: Sumiko blue point special
Borstar: Kolfiberborste, sammetsborste samt liten nålborste.
Tvättning: Microfibertrasor, antistatmatta, renat vatten och isopropanol.
Mätverktyg: Libell, vattenpass, skjutmått, stroboskopskiva.

Har även en antistatpistol.

Har tillgång till en massa annat kul genom vänner t.ex. Dr. Feikerts protractor.

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
RJohan

Inläggav RJohan » 2011-03-01 12:01

Denna lösning är överlägsen när det gäller spårningen av buckliga skivor för att nåltrycket förblir konstant.

Mnaaa, jag vill inte verka messerschidt eller så, men det du pratar om är nålKRAFT, som vanligtvis mäts i gram. Nåltryck (som tyvärr är ett alltför vanligt uttryck) skulle antagligen avse trycket per ytenhet från nålspetsen mot vinylspårets vägg. Antagligen svårt att mäta!

Annars har jag inget att invända mot ditt resonemang.

Själv har jag Linn LP12 + Lingo med Ekos arm och Arkiv B pickup. Just nu står den i garderoben efter fattigflytt till en liten etta.

JohanR

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2011-03-04 10:39

Jag har en Thorens TD 320 MKII med ny originalrem och en ny AT-95 nål.
Tyvärr har jag blivit lite för bekväm av mig med det digitala utbud som finns idag, som dessutom låter aldeles utmärkt.
Många av mina skivor har dessutom sett sina bästa dagar.
Hur som helst så är jag väl uppfostrad och anser därför att en rigg inte är komplett utan vinylsvarv :wink:

(saknar dock en rullbandspelaren som ska stå och snurra lite förföriskt)

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2011-03-04 10:53

2-ch skrev:Jag har en Thorens TD 320 MKII med ny originalrem och en ny AT-95 nål.
Tyvärr har jag blivit lite för bekväm av mig med det digitala utbud som finns idag, som dessutom låter aldeles utmärkt.
Många av mina skivor har dessutom sett sina bästa dagar.
Hur som helst så är jag väl uppfostrad och anser därför att en rigg inte är komplett utan vinylsvarv :wink:

(saknar dock en rullbandspelaren som ska stå och snurra lite förföriskt)

+1 på bandaren. Hade jag bara en bra plats så....
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
epson740

Inläggav epson740 » 2011-03-04 12:10

har thorens 190-2 och en sony ps 5550 skivborste skiv puck och tvätt

Användarvisningsbild
ivor-isobarik

Inläggav ivor-isobarik » 2011-03-07 04:13

I vanlig ordning vill jag tala mig varm för Linn. En tolva är en underbar källa till en stunds glädje och förgyller ditt rum. De kan köpas relativt billgt och består bra i värde. Se bara till att den har tallrikslagret Cirkus.
Drag èm in through the telephone

Make the customer a Linnie

Linn-music for life

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2011-03-10 22:42

Bild
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2011-03-10 23:31

Fräck sak . . verkar köra trådlöst . . . "reeespect" :)

Kör själver mä en Teckniss mä Sontra 500EX-puppa, vars
nål ja rengör med en prima Kroon diskborste + "Linns lilla
gröna" slippapper. Vinylen torkas vid behov av med en lätt
fuktad Wettex Classik . . därtill är lupp, ficklampa, libell, nålvåg
o glasögon samt testskiva obligatoriskt vid ev. pupp-byte.
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2011-03-11 07:51

Jag har precis införskaffat en beggad Thorens TD 318 mkIII. På den sitter en OM20 som troligen är ~20 år gammal. Måste skaffa ny nål eller t o m puppa...
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
ribbon

Inläggav ribbon » 2011-03-24 17:59

Bild

Egentillverkad skivspelare med mekanisk tangentialarm.
Tonarmen är radianföljande som betyder att pickupen vid spelning alltid har samma vinkel i förhållande till skivspåret
vilket ger nålen en möjlighet att läsa av skivinformationen på samma sätt som skivan graverats. .
Jag tycker att tangentialarmen ger en mycket stabil ljudbild till skillnad mot de pivotarmar jag tidigare provat.
Konstruktionen verkar också vara okänslig för yttre störningar.
Någon problematisk antiskate-anordning behövs heller inte.

Bild

Tonarm monterad med VTA justerare.

Bild

Finjustering av VTA (Vertikal Tracking Angle) under spelning.

Bild

VTA-justerarens olika delar.

Bild

VTA-justerare.

MvH
Martin

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2011-03-25 10:12

Rätt lik Continuo med Cantus. Kanske finns fler liknande fabrikat med radianföljande armar?

Prydligt jobb.

MorganM

Inläggav MorganM » 2011-08-27 21:59

Jag har blivit lite nyfiken på det här med vinyl.

Låter vinyl spelning lika bra som cd spelning?

Vad ska man ha för spelare samt riia-steg i en rimlig prisklass ?
Oppo 105D,Holografic Audio pre two fullbredd,Cr 80es,Ulc 1,2,pi60,px2,2st Holographic Audio Amp twenty.

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2011-08-27 22:44

MorganM skrev:Jag har blivit lite nyfiken på det här med vinyl.

Låter vinyl spelning lika bra som cd spelning?

Vad ska man ha för spelare samt riia-steg i en rimlig prisklass ?

Det beror på vad man menar.

Mycket saker är sämre med vinyl som visst knaster osv. Men trots bristerna låter vinyl bättre som bäst än vad CD gör som bäst.

Detta är dock min egen uppfattning och en del människor har andra.

En prisvärd ny spelare är Rega P3-24. På begagnat marknaden finns klassiska Thorens spelare och en massa trevliga japaner till bra priser.

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2011-08-27 22:57

Jag har en Thorens 166 mk II med en Goldring 1040 pu. Jag spelar bara några få LP per månad, men jag blir lika glatt förvånad varje gång över hur bra det faktiskt låter.

Hälsn. Michael

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi