Träff i Luleå 11-01-22

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-03-02 16:56

radelius skrev:....samt bytt ut ingångskonding....

Den där tantalkondingen är väl ingen höjdare? Hade några sådana i ett RIAA-steg som med fördel byttes ut till plastfilmvarianter.

Användarvisningsbild
radelius

Inläggav radelius » 2011-03-02 20:36

Jag har prövat lite av varje, plastfilm, vanliga tantaler olika lytar med och utan parallellad polyprop/styren. Avondale använder en solid aluminium electrolyt BC128 10uF på ingången för DC-blockering och en mil spec våt tantal 68uF i återkopplingen. Funkar utmärkt men jag och några fler föredrar tantalerna på bägge positionerna. Andra gillar plastfilm rakt igenom men jag tycker man förlorar "Naimkänslan" och det tenderar att bli lite diffusa konturer i musiken eller hur man ska förklara det. Förutom att 68uF plastfilmskondingar tar upp halva kretskortet.
Det finns mycket diskussioner om detta på forumet pinkfishmedia. http://www.pinkfishmedia.net
Roger: Jag skulle heller aldrig drömma om att slänga in tantaler eller lytar i RIAA:at på något av mina steg. Där tycker jag bäst om styrol eller polyprop.
Tycke och smak eller systemmatchning, fan vet.

Användarvisningsbild
ivor-isobarik

Inläggav ivor-isobarik » 2011-03-02 20:43

Den där "naimkänslan" låter som något jag skulle kunna gilla. Bara ordet får mig att associera till 104órnas signatur. Du kanske har hittat "lagon mycket salt" som öhman brukar säga genom smakfull kondensatorkomposition :-)
Drag èm in through the telephone

Make the customer a Linnie

Linn-music for life

Användarvisningsbild
radelius

Inläggav radelius » 2011-03-02 22:03

Det kan vara så, lite mustig svartpeppar också kanske. Sedan är det så att jag slutat påstå att det är den slutgiltiga lösningen. Om ett halvår så kanske någon galen DIY:are kommit på något annat som måste prövas och så är man salig ett tag tills man byter tillbaka till favvokondingen och åtrigen är salig. Fan vet om något av det var bättre men det var annorlunda.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2011-03-02 22:13

sportbilsentusiasten skrev:Ähhhhh, skit i intressekonflikter och om någon vänder ut o in på vad man skriver.
Det får man ta.

Jag tycker inte det blir rättvist ÄVEN om båda högtalarna står lika dåligt.
Rättvist blir det först om båda står så bra de kan (efter sina krav på uppställning)
Har ju testat hemma hos mig så gott det nu går avseende placering och där var piP klart närmare Linns kvalite' än vad du verkar hört i norr.

Är enl mig inga jätteskillnader mellan Majik140, Komponent110 o pip
Visserligen var det piPsignatur på IÖs orginalstativ med tillhörande dämpkuddar. Dvs perfekta förutsättningar.

Alla tre hade olika fördelar men olikheterna var mindre än likheterna.
Och är du ute efter svänget a la Linn, ska du väl i sann Linnanda satsa på källa/stärkare eller hur ? :wink:

Men jag har förstått att du är sugen på Keltik, då är ju dessa andra talare INGET alternativ ändå. Inte heller pi60.
Få talare flyttar luft som Keltik.

Håller med sportis angående kvaliteten på piP kontra majik 140. Det är ganska likvärdigt på det stora hela. Majik 140 kan spela högre. Pip en aning mera naturlig klang-tunedem ungefär lika-om högtalarna är uppställda rätt, med rätt dämpning.

Komponent 104 har jag och min bror jämfört med MuPPs samt piP ganska ingående, och 104 hade inte en suck i det rum vi provade i-träväggar som suger rätt mycket bas. Kanske hade det låtit annorlunda i ett rum med betongväggar. I hörselminnet låter även Kefs ägg betydligt bättre- men vi har inte jämfört 104 och kef bredvid varandra.

Pip och pi60 låter bäst med helt neutral elektronik och även om skillnaderna är rätt små så är jag inte säker på att Linns elektronik alltid är på mammas gata med ett par andra högtalare än de egna.

Betänk hur tex kaber låter med andra förstärkare och källor än de "vanligt använda".

Troligen lät 104 bra pga synergieffekter i en hel kedja vid ivorisobariks lyssning. Utanför den källan låter det troligen inte lika bra.
Odogmatisk sekt- granskare

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2011-03-02 22:21

ivor-isobarik skrev:Den där "naimkänslan" låter som något jag skulle kunna gilla. Bara ordet får mig att associera till 104órnas signatur. Du kanske har hittat "lagon mycket salt" som öhman brukar säga genom smakfull kondensatorkomposition :-)

Har du hört någon naimförstärkare ?

Jag har haft en naim nait 1 som lät väldigt bra tyckte jag då. Mycket "live"i ljudet...

Naim har ju byggt upp sitt rykte på just förstärkare där slutsteget 250 är en engelsk milstolpe, åtminstone i kult-dyrkan. :)
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
ivor-isobarik

Inläggav ivor-isobarik » 2011-03-06 01:33

Skulle gärna bygga mig ett mustigt svartpepparbygge! Körde igång en Naimklon från 1985 på mina Linnburkar i afton och öronen höll bokstavligen på att trilla av. Vi snackar Linn LK2 förstås! Det är något som rockar i dem men så jävla nära till att säga "dist" om dem. Åkte till sist och hämtade 5105 och allt blev som det skulle igen. Spelar på Kaber,säkert inget skön last helller..

Har en LK2 som jag inte räddat till livet ännu,kan inte jag få höra din stärkare på mina gamla Linnburkar Radelius?

Linn-music for life

Användarvisningsbild
ivor-isobarik

Inläggav ivor-isobarik » 2011-03-06 03:55

I denna sena timma är det definitivt läge för en reflektion över livets självklarheter. Fröet väcktes imed det vackra ordval som Radelus använde om den mustiga svartpepparn..

Efter mycket spelande på den skottska glädjespridaren och en timmes Linnprat per telefon med svåger så kom suget efter ett sent nattmål smygande och kylskåpet vittjades precis så som min äldre bror lärt mig att man ska göra på nattkröken när fyllehungern slår till!

Bakom filpaketen blottades en förpackning oxfile..
Jag gav den en kärleksfull omgång i stekpannan ackompanjerad av Euskefeurats "arbetets söner" och gav mina lokala vänner en öm tanke medans köttet fick sin rätta färg i pannan. Så slog det mig helt plötsligt hur fantanstisk den mustiga pepparn egentligen är. Allt som vi moderna människor tar för givet är egentligen små underverk som på sitt sätt förgyller vår tillvaro här på planeten. Den tid man har tillsammans med nära och kära,och vad man gör med den,eller doften av stekt kött när man känner hungern slå till,syrligheten i en lagom kall pilsner eller ett stänk salt och peppar på sagda köttbit.

I morgon ska notera hur distinkt en kopparslagare kan hamra på ett ytterst taktfullt inuti mitt huvud men det kan det vara värt. Kanske om jag har tur så får vi en lägesrapport från Pekka71 och Andkans installationsäventyr av sportis FD Komri som vad jag fattade spelade nästan lika bra som ett par piP.

Lev väl mina vänner!

Linn-music for life

Användarvisningsbild
OliT

Inläggav OliT » 2011-03-07 20:19

ivor-isobarik skrev:Det här inlägget skulle egentligen kanske varit ett PM i stället men jag spär på tråden ytterligare med en fråga:

Vi hade som ni kanske har läst en liten Linnafton i Lördags hos mig. Den rätade ut frågetecken hos de flesta men skapade även nya, i vart fall hos mig. Med min halvseriösa installation så kom ju som ni kanske minns piP tvåa i racet mellan Linn Keilidh piP och Kaber där Kaber gick som vinnare ur matchen. Förvisso passivt delade keilidh och Kaber men skapligt rättvist tyckte jag i alla fall då. Källan och elektroniken den gången för någon vinter sedan var Linn LP12 med skapligt enkla delar men säkert inte sämst heller,LK85,LK2,Wakonda och LK1,Karik III.

Jag grunnade mycket på det där men tänkte att Öhman vet säkert vad han pysslar med och att det säkert hängde ihop med hur mycket bättre överlag konstruktören blivit på att ta fram fungerande filter än förr bland annat.

I Lördags så fick piP däng av en liten fjantig högtalare i Muppsklassen om man talar Tunedem. Vidare så svarade den förvisso på att gå från en Sekurit DSI till en Akurate DS men skillnaden var inte så stor som jag hade förväntat mig.

I luleå blev jag väldigt förtjust i PI60 och min svåger Andreas blev väldigt nyfiken på dem efter att hört min utläggning om dem under den återkommande middagen hos svärföräldrarna. Han funderade rent utav på ett par och lämna Linnträsket om de uppfyllde förväntníngarna. Jag minns även den smidiga källan som för kvällen matade burkarna men som Rådelius tyckte låg som en matta över musiken i jämförelse med CD.

Vad jag skulle vilja uppleva är helt enkelt att dels få utsätta Ante för ett par PI60 och dels så skulle jag vilja se om även de slår i taket med Linns elektronik. Jag förstår att det står säkerligen lite prestige i det här men jag är ödmjukt nyfiken och som ni vet både intresserad av farbror Öhmans verk men även av Linn.

Vår träff nu senast skulle kunna vara en måttstock på att ur Tunedem så smäller i vart fall inte piP så jättehögt i jämförelse med Linn,inte ens Keilidh. Hur ska man tolka detta,var det en demonstration som gynnade Linn eller blev jag förd bakom ljuset? Jag ska innan hagelsvärmen kommer passa på att säga att min svåger tyckte minsta Linnburken lät rent fördjävligt på Deep Purple rent sagt men ska man strikt hålla sig till det sätt som bland annat jag bedömer vad jag gillar så var den banne mig bättre än mina Kaber till och med. Scizofrent? Hmm,jo..

När allt demande och utvärderande var klart så spelade vi glad i hågen på Keilidh och Spotify med god behållning resten av kvällen utan att sakna vare sig den billigare eller dyrare DS spelaren från Linn. Tyvärr inte Öhmans piP:are heller..

Men ånyo till ämnet..

Skulle exempelvis du OLiT vara intresserad av att bjussa på en provlyssning till? I sådana fall så kanske det skulle gå att ordna både ett par olika DS spelare från Linn och något riktigt bra förstärkeri.

Vad jag fiskar efter är dels att få svar på frågan om hur mycket PI60 vaknar med bättre källa och förstärkeri(och menar inte att falla skugga över dina grejor iomed detta uttalandet)och även få med i färskt minne kunna jämföra med de klenoder jag själv har hemma.

PI60 och ett par begagnade Keltik är i samma prisklass,den senare sätter dig skoningslöst på tåget till det kostsamma Linnträsket men våldför sig på ditt sinne i år framöver,tror bland annat sportis kan intyga detta.

Vad jag inte vet är hur det förhåller sig med PI60 och jag skulle gärna vilja ha svar på den frågan.

Linn gör någonting väldigt rätt i mina öron. Samtidigt gillar jag piP. Är det bara Tunedem och öppet fönster lyssning som gäller eller finns det något mittemellan?

Är det något vi skulle kunna ha som ett tema framledes?

//Niclas

Förlåt att det har tagit lite tid att svara. Visst kan jag tänka mig att bjuda in till en till lyssningsträff vid tillfälle. Min uppställning, eller framförallt möblering, är ju tyvärr inte jätteoptimal (i och med soffan dikt mot vägg). Jag ska fila lite på den och köpa lite nya möbler innan jag känner mig helt redo att köra på nytt.

Det jag dock känner är att min elektronik, i alla fall enligt den här skolan, är ganska bra. Denon AVR-1802 är väl testad som transparent och jag tror inte att Denon gjorde bort sig med monoblocken heller. Men det är klart, annorlunda kanske det låter.

Användarvisningsbild
ivor-isobarik

Inläggav ivor-isobarik » 2011-03-08 03:36

Hej olit!
Det spelade riktigt fint hos dig,jag föredrog högtalarna i din lägenhet helt klart. Jag skulle bara vilja höra om det är som med Linn att det lyfter med bättre grejor och/eller vilken nivå de ger mest "bang for the buck" Trånar ju som bekant efter ett par gamla Linn Keltik men eftersom man är trög gällande förändringar så vill jag vara helt hundra innan jag åker och hämtar dem så jag inte sitter på något som egentligen skulle varit PI60 i stället.

Menar sisåhär att för mig så skulle Keltik äventyret börja med 15-20 papperslappar bara för högtalarna och ytterligare förstärkeri för 30 loppor innan jag tror att det "släpper" och börjar svänga ordentligt som vi brukar säga inom Linnets Ord. Därtill så inbillar jag mig att min LP12 och eller en halvdyr streamer är ett måste för att göra högtalarna rättvisa. Xanlin min Linnbroder menade att det duger gott med en Majik DSI och ett par bättreaktiga slutsteg från nya serien men hur man än slingar sig så måste det få kosta lite pengar.

Innan man kliver på ett sådant tåg så vill man(trots att jag i linnkretsar förefaller som en snål jävel)överväga alternativen.

Jag som är religiös och fått den där tunedem djävulen i mig sitter med en fot i bägge lägren. Det finns verkligen något i Linngrejorna som är tilltalande MEN det förefaller som detta något går över något halvår senare oavsett om det står KAN eller KOMRI på prylen. och då sitter man med skägget i brevlådan.

Keltik tilltalar mig på samma sätt som den tilltalar min forumkompis från Boden,den ser ut som i min visualliserade målbild,den gräver friskt i registret som mina sjuttiotalsplattor har mycket information i,har ett stuk som jag tyckt om sedan den släpptes och fortfarande trakteras av.

De lär komma ut en bra bit från väggen vilket inte heller känns riktigt behagligt men vad jag minns så levererar den utav bara fan i stället när den får som den vill så det är ett pris jag kan tänka mig betala.

Keltik saknar upplösningen som jag och Bassman fick bevittna hos Pekka71 men har å andra sidan den där oktaven som 242 orna saknar.

Rör man om ytterligare i grytan så känns PI60 mer prisvärd alla dagar i veckan jämfört 242 men fan vet i tunedem om inte en M109....ja,det är ju det man inte vet och enligt source first a ala lejonklou så är det väl genom sådana högtalare och en Klimax DS man möter Jesus?

Klart det låter som en behaglig genväg med PI60,allt annat har jag ju redan...

Pi-P som lånades ut till tinnitus skadad arbetskamrat ,som absolut för sin själ inte trodde det var någon skillnad till hans radioaffärsgrejor, hävdar att jag kan betrakta dem som tagna till gisslan och att jag aldrig får se röken av dem igen vilket lämnar mig sörjande med enbart Kaber som enligt tunedem är min bästa högtalare tätt följd av mina aktiva Keilidh som också flyttat hemifrån och spöade PiP enligt Sellerijuryn.

Detta lämnar mig emellertid med stålar att köpa mig ett par andra burkar. Vore smutt att få avnjuta ett par PI60 en gång till innan man åker förbi det Keltiska guldet..

Kom just att tänka på en visa med Lisa Ekdahl..

Linn-music for life

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2011-03-08 11:15

Men OliT hur gick det med transportsmutsen på pi60, är det åtgärdat?
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
OliT

Inläggav OliT » 2011-03-10 00:03

bassman skrev:Men OliT hur gick det med transportsmutsen på pi60, är det åtgärdat?

Nej, jag har inte riktigt tagit itu med detta än. Har funderat lite fram och tillbaka på hur jag ska lösa det. Det går ju att ta det på drulleförsäkringen (1 500:- självrisk) och få det åtgärdat professionellt, alternativt omlackning. Jag har ändå börjat fundera på den Stockholmsvita vägen.

Användarvisningsbild
ivor-isobarik

Inläggav ivor-isobarik » 2011-03-11 00:26

Blev det något märke på högtalarna under resan till/från Stefan?
Man får ta det försiktigt men högtalartransporter på skoterkälke,särskilt med alkohol i kroppen:-)

PS:skitfräck poster du hade!

Linn-music for life

Användarvisningsbild
radelius

Inläggav radelius » 2011-03-13 20:34

Visst Ivor, nog kan vi fixa till en lyssning hemma hos dig med pepparstegen. De näraste veckorna är dock körda.

Användarvisningsbild
ivor-isobarik

Inläggav ivor-isobarik » 2011-03-13 23:05

Låter jättetrevligt!
piP åker tyvärr till Uppsala för gott till veckan men det finns fler piP i Pip-eå! Annars så har jag ett par svartmuskiga Linnhögtalare som skulle vara intressanta att höra med din elektronik!

I morgon kväll så ska vi köra en inoficiell grej hos HerrJanZon från Linnforum vilket blir sista gången jag hör på mina piP-or. Då ska de få en chans till med Akurate DS och 4200.

Har förstått att han kör med B&W själv så inte alla Linnister åker "all in" Linn utan föredrar som du så mycket riktigt säger lite mustig svartpeppar eller en liten primör av valfritt slag. Source first verkar i alla fall inte vara någon nackdel och inte fina förstärkerier så som ditt bygge gav ett rätt talande exempel på heller.

Vore skoj att komponera en välsmakande anrättning-gärna utan att använda de dyraste råvarorna!

Jag är på!

//Niclas

Linn-music for life

Användarvisningsbild
johaneriksson

Inläggav johaneriksson » 2011-03-18 11:27

När vi lyssnade hos Olit på Spotify via hans iPhone diskuterades det lite kring ljudkvalitén. Jag har nu surfat runt lite grann och som jag förstår det får man inte mer än 160 kbps via iPhone, stämmer det?

Någon som vet varför Spotify begränsar bitraten till mobila enheter?

Användarvisningsbild
Anders_A

Inläggav Anders_A » 2011-03-18 16:09

johaneriksson skrev:När vi lyssnade hos Olit på Spotify via hans iPhone diskuterades det lite kring ljudkvalitén. Jag har nu surfat runt lite grann och som jag förstår det får man inte mer än 160 kbps via iPhone, stämmer det?

Nja. OGG är alltid variabel bitrate, så du får både högre och lägre. Men genomsnittligt brukar väl den kvalitet som är "normal" i desktop-versionen och "high" i mobil-versionen ligga runt 160kbps.

http://www.spotify.com/se/help/faq/tech/codec-quality/

johaneriksson skrev:Någon som vet varför Spotify begränsar bitraten till mobila enheter?

Nej, men gissningsvis har det att göra med bandbreddskostnader. De tyckte väl inte att det var nödvändigt att erbjuda högre bitrate till enheter där det i 99,99% av fallen lyssnas i pissiga lurar på bullriga tunnelbanor så att skillnaden ändå är minimal om ens hörbar.

Många skulle säkert slå på "highest" ändå för feelgood-faktorn, och spotify vill inte betala för det.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2011-03-18 18:21

Anders_A skrev:Många skulle säkert slå på "highest" ändå för feelgood-faktorn, och spotify vill inte betala för det.
Det är väl inte Spotify som betalar för bandbredden utan användaren?

/ B

Användarvisningsbild
Anders_A

Inläggav Anders_A » 2011-03-18 18:47

Ja, du har rätt i att Spotify kör peer-to-peer streaming. De flesta mobil-abbonemang har dock rätt pissig uppström, så det ger not inte lika stor avlastning där som i desktop-versionen.

Dessutom kan ju mobil-klienter som kör "high" strömma från desktop-klienter som kör "normal" med den här varianten, vilket nog är bra för Spotify :).

Användarvisningsbild
ivor-isobarik

Inläggav ivor-isobarik » 2011-03-19 13:13

Jag har Spotify premium och vad jag tror mig ha läst så ska en av fördelarna för utom avsaknandet av reklam vara att bitraten fördubblas till 320. Jag upplever att det blir bättre i 320. Ni som i prövosyfte köper en månad premium,kom i håg att klicka "full bitrate" på inställningar,annars så betalar ni bara för att slippa reklamen men behåller "täcket på" alla inspelningar..

Olit: du skulle definitivt borda ta dina högtalare till Her Janzon,lyssna på dem genom hans Akurate DS och 4200. Jag kan ha fel men troligtvis så skulle du bli lyrisk. Själv så skulle jag också vilja höra hur det lät innan jag köper Keltik.

Pekka på selleri har äntligen lyckats sälja sina A242 till förmån för Keltik. Vi ska följas åt och lyssna på ett keltiksystem vilken dag som helst och det hade verkligen varit skoj att få ett prov på hur bra PI60 låter när de mår som bäst med Keltik i färskt minne.

I kväll blir det Keilidhafton i Piteå. Svågern har fått sina LK85 och stereofiltren. En inofficiell afton hade gett vid handen att monofiltren med samma slutsteg i tunebox var betydligt kinkigare att få att lira. Med den konfigurationen så spelade det betydligt större roll vilket försteg eller källa man parade med högtalare och slutsteg. Jag skriver litegrann dessa rader med Richard i åtanke då jag vet att han har lite intresse för det här med Linn och hur kinkigt det kan vara med hur man parar ihop grejor med varandra.

Kan vara därför som jag fått vissa (enligt somliga)äldre mindre välljudande Linnprylar att spela så bra,kanske till och med bättre än vad andra upplevt dem göra.

Vem skulle bli PI60´s äkta maka ?

Kan det vara en DS?

Linn-music for life

Föregående

Återgå till Wänner af Ino