radelius skrev:....samt bytt ut ingångskonding....
Den där tantalkondingen är väl ingen höjdare? Hade några sådana i ett RIAA-steg som med fördel byttes ut till plastfilmvarianter.
Moderator: Redaktörer
radelius skrev:....samt bytt ut ingångskonding....
sportbilsentusiasten skrev:Ähhhhh, skit i intressekonflikter och om någon vänder ut o in på vad man skriver.
Det får man ta.
Jag tycker inte det blir rättvist ÄVEN om båda högtalarna står lika dåligt.
Rättvist blir det först om båda står så bra de kan (efter sina krav på uppställning)
Har ju testat hemma hos mig så gott det nu går avseende placering och där var piP klart närmare Linns kvalite' än vad du verkar hört i norr.
Är enl mig inga jätteskillnader mellan Majik140, Komponent110 o pip
Visserligen var det piPsignatur på IÖs orginalstativ med tillhörande dämpkuddar. Dvs perfekta förutsättningar.
Alla tre hade olika fördelar men olikheterna var mindre än likheterna.
Och är du ute efter svänget a la Linn, ska du väl i sann Linnanda satsa på källa/stärkare eller hur ?![]()
Men jag har förstått att du är sugen på Keltik, då är ju dessa andra talare INGET alternativ ändå. Inte heller pi60.
Få talare flyttar luft som Keltik.
ivor-isobarik skrev:Den där "naimkänslan" låter som något jag skulle kunna gilla. Bara ordet får mig att associera till 104órnas signatur. Du kanske har hittat "lagon mycket salt" som öhman brukar säga genom smakfull kondensatorkomposition
ivor-isobarik skrev:Det här inlägget skulle egentligen kanske varit ett PM i stället men jag spär på tråden ytterligare med en fråga:
Vi hade som ni kanske har läst en liten Linnafton i Lördags hos mig. Den rätade ut frågetecken hos de flesta men skapade även nya, i vart fall hos mig. Med min halvseriösa installation så kom ju som ni kanske minns piP tvåa i racet mellan Linn Keilidh piP och Kaber där Kaber gick som vinnare ur matchen. Förvisso passivt delade keilidh och Kaber men skapligt rättvist tyckte jag i alla fall då. Källan och elektroniken den gången för någon vinter sedan var Linn LP12 med skapligt enkla delar men säkert inte sämst heller,LK85,LK2,Wakonda och LK1,Karik III.
Jag grunnade mycket på det där men tänkte att Öhman vet säkert vad han pysslar med och att det säkert hängde ihop med hur mycket bättre överlag konstruktören blivit på att ta fram fungerande filter än förr bland annat.
I Lördags så fick piP däng av en liten fjantig högtalare i Muppsklassen om man talar Tunedem. Vidare så svarade den förvisso på att gå från en Sekurit DSI till en Akurate DS men skillnaden var inte så stor som jag hade förväntat mig.
I luleå blev jag väldigt förtjust i PI60 och min svåger Andreas blev väldigt nyfiken på dem efter att hört min utläggning om dem under den återkommande middagen hos svärföräldrarna. Han funderade rent utav på ett par och lämna Linnträsket om de uppfyllde förväntníngarna. Jag minns även den smidiga källan som för kvällen matade burkarna men som Rådelius tyckte låg som en matta över musiken i jämförelse med CD.
Vad jag skulle vilja uppleva är helt enkelt att dels få utsätta Ante för ett par PI60 och dels så skulle jag vilja se om även de slår i taket med Linns elektronik. Jag förstår att det står säkerligen lite prestige i det här men jag är ödmjukt nyfiken och som ni vet både intresserad av farbror Öhmans verk men även av Linn.
Vår träff nu senast skulle kunna vara en måttstock på att ur Tunedem så smäller i vart fall inte piP så jättehögt i jämförelse med Linn,inte ens Keilidh. Hur ska man tolka detta,var det en demonstration som gynnade Linn eller blev jag förd bakom ljuset? Jag ska innan hagelsvärmen kommer passa på att säga att min svåger tyckte minsta Linnburken lät rent fördjävligt på Deep Purple rent sagt men ska man strikt hålla sig till det sätt som bland annat jag bedömer vad jag gillar så var den banne mig bättre än mina Kaber till och med. Scizofrent? Hmm,jo..
När allt demande och utvärderande var klart så spelade vi glad i hågen på Keilidh och Spotify med god behållning resten av kvällen utan att sakna vare sig den billigare eller dyrare DS spelaren från Linn. Tyvärr inte Öhmans piP:are heller..
Men ånyo till ämnet..
Skulle exempelvis du OLiT vara intresserad av att bjussa på en provlyssning till? I sådana fall så kanske det skulle gå att ordna både ett par olika DS spelare från Linn och något riktigt bra förstärkeri.
Vad jag fiskar efter är dels att få svar på frågan om hur mycket PI60 vaknar med bättre källa och förstärkeri(och menar inte att falla skugga över dina grejor iomed detta uttalandet)och även få med i färskt minne kunna jämföra med de klenoder jag själv har hemma.
PI60 och ett par begagnade Keltik är i samma prisklass,den senare sätter dig skoningslöst på tåget till det kostsamma Linnträsket men våldför sig på ditt sinne i år framöver,tror bland annat sportis kan intyga detta.
Vad jag inte vet är hur det förhåller sig med PI60 och jag skulle gärna vilja ha svar på den frågan.
Linn gör någonting väldigt rätt i mina öron. Samtidigt gillar jag piP. Är det bara Tunedem och öppet fönster lyssning som gäller eller finns det något mittemellan?
Är det något vi skulle kunna ha som ett tema framledes?
//Niclas
bassman skrev:Men OliT hur gick det med transportsmutsen på pi60, är det åtgärdat?
johaneriksson skrev:När vi lyssnade hos Olit på Spotify via hans iPhone diskuterades det lite kring ljudkvalitén. Jag har nu surfat runt lite grann och som jag förstår det får man inte mer än 160 kbps via iPhone, stämmer det?
johaneriksson skrev:Någon som vet varför Spotify begränsar bitraten till mobila enheter?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster