Har kikat runt lite och ser att det finns mycket kunnigt folk här och hoppas att nån har orken att hjälpa mig lite.
Jag har idag ett dedikerat biorum på 3.5x6.2m med en Audiovector K-signature uppsättning (5.0 + en Sunfire sub). Men jag saknar helt klart fler surroundhögtalare. Fler Audiovector KX känns inte som en bra & absolut inte prisvärd lösning. Det är i detta rum dom ska sitta. Tänkte sätta 1 högtalare framför soffan, en bredvid biostolarna, en närmare bakre hörnet och en rakt bakom podiet. Naturligtvis likadant på motsvarande sida.
Kikade då på Ino a1:or men det blir för dyrt även det då jag vill ha 8st.
Men då såg jag Mupps-högtalaren! Den behöver ju inte kosta allt för mycket.
Jag har tyvärr inte ett eget snickeri i garaget utan det är i princip handsåg, geringsåg med litet bord, borr, skruvdragare osv. Vanliga hemmaprylar.
Kan man bygga en enkel variant av Mupps med dessa verktyg utan fräs m.m?
OM det nu funkar, hur skulle man helst bygga lådan då och med vilket element. Elementet är nästan det mest kritiska antar jag då jag kör en Harman/Kardon 255 förstärkare med 7.1. H/K:n är väl hyffsat strömstark och har lite effekt att ge även i lägre impedanser.
Bör man seriekoppla 2 högtalare per utgång?
Vilket element passar i så fall mitt bygge bäst. Nånstans runt 200:- plus minus är nog en passande prisgrupp känner jag.
Många frågor och frågetecken då jag inte byggt en enda högtalare förrut
Tack