Bonkas skrev:Finns "testet" på nätet någonstans? Det vore väldigt intressant läsning i sin helhet.
Och visst förstår jag att ett misslyckat F/E-test inte skriver av steget fullständigt för annat än de situationer där ett helt linjärt frekvensförlopp efterfrågas, samt att ett icke linjärt förlopp inte nödvändigtvis är av ondo.
F/E-test är det egentligen inte, F/E-
lyssning är vad det handlar om. Testet är tillgängligt för föreningens medlemmar, i dess medlemstidning. Medlemsskap kostar 300kr/år.
Bonkas skrev:Den generella inställningen hos LTS verkar dock vara att en förstärkare inte ska låta, bara förstärka.
Jag kan hålla med, förutsatt att signalkälla (the easy bit..), högtalare och rum är likaledes linjära men att verkligheten sällan är sådan och att just synergieffekter ibland ger oväntade resultat. Jag verkar vara i den lyckliga omständigheten.
Just synergieffekter kan vara svåra att förutse och det kan vara en god idé att försöka undvika dem så långt det går. Jag menar att man sätter samman sin kedja av mera neutrala länkar och på vis "slipper" ägna en massa tid på att hitta komponenter som ska balansera ut fel mot varandra. Lätt att hamna i en apparatbytarkarusell. Tror också att man bör undvika att tänka i termer som "linjärt frekvensförlopp", finns mängder med förvrängningsfaktorer som är inblandade när man lyssnar.
Bonkas skrev:En förklaring skulle kunna vara att xtz:s högtalare har en ganska låg nivå i diskanten och att steget helt enkelt är "tunat" för att passa med de egna produkterna? Då har jag haft tur..
Xtz använder ju steget för att dema "Divine" för 45kkr så de måste tycka att de presterat något ganska bra..
Att just diskanten ska ha en "piff" verkar ju dock lämpligt i kombination med 99.25/26.. (Divine har jag aldrig hört..)
Fast om man medvetet har försett förstärkaren med en sådan klang blir den ju inget vidare gångbar för andra högtalare. En bra bit ifrån begreppet high fidelity. Med tanke på att det genom åren verkar ha funnits förstärkeri med mindre egenklang än just AP100, borde man kanske ta sig en funderare och se över konstruktionen? Det verkar finnas få förstärkare som inte detekteras i F/E-lyssning, de flesta detekteras och i fallet AP100 verkar det ha varit väldigt enkelt. Det var väl därför man misstänkte att något inte stod rätt till? Att använda en sådan förstärkare för fintrimning av högtalare verkar mindre klokt.
Bonkas skrev:Läste precis innan jag skriver detta en annan tråd där blindtest gjorts mellan olika förstärkare i diametralt skilda världar med utgången att skillnaden var obefintlig..
Så nu måste jag börja forska i hur skadad jag egentligen är som överhuvudtaget har en åsikt om steget..
Eller bara luta mig tillbaka och slänga i en skiva...
Fantastiskt forum, detta!
Här lär man hänga...
Blindtest och blindtest, kan göras på olika sätt. Det gäller att inte lägga för mycket vikt vid "låta bra" eftersom det ofta är en personlig preferens och kanske man byter stol när annan musik spelar? Just det tycker jag verkar vara en styrka för LTS' F/E-lyssning. I slutändan finns det inget tvång att byta ut sina mindre goda återgivare bara för att några konstaterat att de inte var helt bra! Har själv ett fåtal perfekt presterande ljudprylar hemma om ens några.....