Tiotusenkronorsfrågan

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
grafpro

Tiotusenkronorsfrågan

Inläggav grafpro » 2011-03-03 17:54

Jag har byggt en ABX-box.

Det är en mycket intressant liten sak som har föregångare från sjuttiotalet. Då var de boxar med tre knappar - A, B och X - samt tre anslutningar - A, B och gemensam. Idén är enkel, när man trycker på A kopplas anslutning A till den gemensamma, när man trycker på B kopplas anslutning B till den gemensamma, och själva finessen är att när man trycker på X så kopplas slumpmässigt A eller B till den gemensamma.

Man kan alltså koppla en förstärkare till två par högtalare, eller två förstärkare till ett par högtalare, eller andra liknande konfigurationer. Poängen med det är att man kan göra blindtester på sig själv. Det behövs ingen försöksledare och om man gör det med flera närvarande så är det ingen som vet om X för ögonblicket är A eller B. Det ger bra vetenskaplighet åt blindtester.

Min ABX-box är en moderniserad variant. Den har reläer som styrs från ett program i laptopen via USB-port. Man kan om man vill genast se vad X är, men man kan också köra en serie lyssningar för att därefter få fram facit på skärmen. Man kan också ställa in saker som längden på pausen vid omkoppling från några millisekunder till flera sekunder, med mera.

Inspirationen fick jag genom att hitta http://tom-morrow-land.com/tests/ampchall/index.htm där det berättas om en Richard Clark. Han häpnade (liksom jag) för tjugofem år sedan över att alla människor i hifi-kretsar har synpunkter på hur förstärkare låter, trots att han själv tyckte det var svårt att höra någon skillnad på förstärkare alls. I tio år hade han med sig en ABX-box på diverse hifi-enenemang och lät sammanlagt flera tusen människor jämföra vilka förstärkare de ville förutsatt vissa minimikrav - mycket lågt ställda. THD fick exempelvis vara vad som helst upp till 2%. Det är ruskigt mycket, så dåliga förstärkare finns nästan inte. Den som kunde höra skillnad i tolv jämförande lyssningar två gånger skulle vinna 10 000 dollar.

Ingen vann.

En annan sammanställning över blindtester med ABX-boxar finns på http://home.provide.net/~djcarlst/abx.htm . Mycket beklämmande läsning.

Gångna helg lurade jag därför samman tre gamla kolleger som alla är eller har varit i ljudbranschen - studio, orkester, PA och/eller Hifi. Det var ganska lätt, de trodde att de främst skulle dricka öl, äta vildsvin, prata strunt och dricka genever, som vanligt. Alla är vana lyssnare med mycket erfarenhet av ljudutrustningar. Med mig var vi alltså fyra. Vi hade tillgång till ganska mycket prylar, monitorer från Genelec (30 000kr-klassen), OA116, OA51LE2, OA50, OD11 flera versioner mm. Bland förstärkare diverse gamla high-end, en ny NAD C375BEE (11 000kr) och några low-end. Det sämsta jag överhuvudtaget kunnat hitta är en T-Amp (800 kr). Alla uppmätta med RightMark Audio Analyzer och ett riktigt bra ljudkort, NAD mäter bättre än min mätutrustning (mindre än 0,05%THD, andra parametrar också extremt bra). T-Amp mäter däligt (0,3%THD och påtaglig intermodulation mm).

Vi började med ABX på några högtalare, det gick bra. Vi kunde lätt skilja diverse kombinationer av högtalare. Svårast var OA116 mot OA51LE2. Där blev resultaten person för person i serie om tolv tester 10-10-4-7. Sex rätt av tolv är ju rena slumpresultatet (kallat "schimpansresultatet"). Fem eller sju rätt är också schimpansnivå, fyra eller åtta rätt kan tyda på någon liten förmåga att höra skillnad men är troligen bara tur eller otur. Vid nio rätt börjar det bli intressant. Den som har nio rätt har antagligen hört någon antydan till skillnad, men det kan vara bara tur. Tio rätt är statistiskt signifikant, elva rätt betyder att saken är klar och tolv rätt är förstås helt solklart. Två av oss hade alltså kunnat skilja OA116 och OA51LE2, två av oss hade inte kunnat skilja dem åt. Alla andra kombinationer av högtalare (vi testade inte alla tänkbara) gav å andra sidan påtagligt resultat. Att identifiera högtalare, även mycket goda sådana, är fullt möjligt. Vi var mycket nöjda med att konstatera att vi inte var helt döva.

Nästa dag (nyktra, nyrakade och fina) kom det intressanta, förstärkarjämförelser: vi började med det sämsta mot det bästa - en NAD C375BEEE mot en T-Amp. Vi lyssnade in oss noga med olika slags musik, kalibrerade nivåerna noga och körde tolv lyssningar ganska länge med tre olika sorters musik. Resultatet: 7-8-5-8. Nära schimpansresultat alltså. Efter att ha analyserat resultatet såg vi att tre av oss haft bättre resultat på en viss låt (ett liveinspelat jazzstycke), därför körde vi en testserie till med bara den musiken. Resultatet blev 5-7-6-8. Nästan perfekt schimpansnivå. Därmed blev vi så förstämda att vi började dricka öl redan på förmiddagen och struntade i att göra fler tester.

Själv har jag kört lite enmans-ABX med bl a Kjell&Co:s hörlursförstärkare i 200-kronorsklassen mot en Denon som mäter mycket bra. Hörlursförstärkaren innehåller bara ett enda chip som kostar en femma och mäter ännu sämre än T-Amp, och jag har lyssnat i AKG K271-lurar utan att kunna identifiera dem.

Nu undrar man - alla självsäkra skribenter på diverse sajter, i hifi-tidningar och i forum (som detta), ingen nämnd ingen glömd, som påstår sig lätt kunna skilja olika förstärkare och säkert påstå vad som är bättre eller sämre, rent av mellan olika high-end-förstärkare - vilken grund har dessa påståenden? Skojar de? Är det bara tomt skryt? Använder de kanske Tarotkort?

Vi blev nu frestade att återuppliva Richard Clarks 10 000 dollarspris, fast kanske försiktigtvis i kronor istället. Jag ska fila lite till på mjukvaran till ABX-boxen och fundera lite till på eventuella regler. Högst 2% distorsion av alla typer vid lyssningsnivån, frihet från hörbart brum och brus, frekvensgång inom någon dB. Det är nog egentligen det enda som krävs. Då blir det alltså tillåtet att jämföra helt usla lågprisförstärkare med mycket dyra prestige-apparater. Vi kan rent av tänka oss att utbetala 10 000kr för en enda serie gissningar med tolv rätt (Clark krävde två). Vi är dock inte helt klara att definitivt utlova detta ännu, ska fundera lite till.

Visst vore det kul att exempelvis få ABX-testa vissa innehavare av vissa Hifi-butiker, vissa redaktörer på vissa websajter och vissa recensenter i vissa Hifi-tidningar...
Drev HiFi-butik med Sonabprodukter, byggde studio- och orkesterelektronik och gav ut vinylinspelningar i ett tidigare liv. Gillar modern konstmusik. Är sannolikt tondöv.

Användarvisningsbild
tiefenmesser

Inläggav tiefenmesser » 2011-03-03 17:59

Spännande!
Ska bli intressant att följa. Nackdelen är ju att den som tror sig hör skillnad och förlorar kommer att skylla på att de störningar boxen introducerar dominerar.
/Björn

"Djupmätare"

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2011-03-03 18:01

Nivåmatchning?
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
JanBanan
Inaktiverad

Inläggav JanBanan » 2011-03-03 18:05

Alexi skrev:Nivåmatchning?

+/- 2% :D
Fd kabelforskare & professor på KTH
Konsult åt andra
Innehar ej F-skattsedel

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-03-03 18:10

resultatet är inte konstigt med tanke på hur andra blinda test har slutat, jag skulle gärna se resultat även för långtidstester, det som inte hörs direkt kommer ofta långsamt smygande, sägs det
Bikinitider

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2011-03-03 18:55

Kul att någon gör något inte bara snackar en massa. Testet verkar ju visa att finns det skillnader så är dem åtminstone väldigt små (i detta testet).

Skulle gärna pröva någon gång och behöver inte vara några pengar med för min del alls, vore bara kul att få uppleva. Är dessutom i Växjö i mellan åt (är gammal Växjöbo).

Sen vill jag inflika att jag tycker om apparater och kommer aldrig köpa en t-amp oavsett resultat, för mig är förstärkaren mer än en del i stereon.

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2011-03-03 22:42

Alexi skrev:Nivåmatchning?

Tydligen ganska bra eftersom det inte går att höra någon skillnad mellan förstärkarna.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Re: Tiotusenkronorsfrågan

Inläggav phon » 2011-03-03 23:39

grafpro skrev: Därmed blev vi så förstämda att vi började dricka öl redan på förmiddagen och struntade i att göra fler tester.

:lol: :lol: :lol:
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
gamlaskolan

Inläggav gamlaskolan » 2011-03-04 00:30

Det här var rolig läsning.
Som vanligt med blindtester.. :D

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2011-03-04 00:40

All heder åt detta upptåg! Nu gäller det att ha på fötterna innan man yppar att ditten låter bättre än datten.

Bra gjort! Lägg gärna upp ritning på lådan samt mjukvara på nätet någonstans.
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
jonasz

Inläggav jonasz » 2011-03-04 00:42

Om det nu är så svårt att höra skillnad på förstärkare så saknar ju Bryston, RS2000 och liknande steg existensberättigande. Om man inte gillar designen på lådan då förståss.

Jag tror att lyssnandet över lång tid är nog så viktigt och kommer förmodligen att fälla ett avgörande till Bryston och dess gelikars fördel över "sämre" steg.

:)
"Det är bara Joakim von Anka och andra med personlighetsstörning som har pengar som mål" Hans Rosling

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2011-03-04 01:44

Ovanligt välskrivet, välgjort och intressant!

LTS använder specialsignaler och en F/E-lyssningsmetod som är flexibel
och maximalt effektiv, således att man på kort tid kan avslöja brister
som annars inte uppmärksammas förrän efter lång tids användning av
apparaten i fråga. Mycket få apparater uppnår då schimpansresultat!

Det är förstås en metod som inte undersöker skillnader mellan två
apparater såsom i ABX-lyssningar, utan man undersöker bara om
hörbar skillnad finns mellan insignal till (F), och utsignal från (E),
apparaten under test.

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2011-03-04 09:44

Jag hade gärna blivit blindtestad på en massa saker, bland annat förstärkare. Hade varit intressant.
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2011-03-04 09:46

jonasz skrev:Om det nu är så svårt att höra skillnad på förstärkare så saknar ju Bryston, RS2000 och liknande steg existensberättigande. Om man inte gillar designen på lådan då förståss.

Jag tror att lyssnandet över lång tid är nog så viktigt och kommer förmodligen att fälla ett avgörande till Bryston och dess gelikars fördel över "sämre" steg.

:)

Tja, det är väl lite hårt?
Bara för att man inte "kan" höra skillnader mellan förstärkare betyder ju inte att det inte finns en marknad för ett steg som kan leverera massor av effekt och dessutom är "perfekt". Bara vetskapen om att det sitter ett sånt steg i kedjan är säkert trevligt för lyssnaren.

Prisvärdheten kan såklart diskuteras men, det får någon annan göra...
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2011-03-04 10:49

Undrar om inte detta är egentligen betyder att:

1. Det är väldigt svårt att höra skillnad överhuvudtaget under ett blindtest, där "test" är den limiterande faktorn. Man slutar uppleva och börjar detaljfokusera. När jag själv sitter i blindtest upphör all vanlig lyssning. Jag försöker komma ihåg basgången där, få se där kom den igen på den andra förstärkaren - lät det inte rätt lika? Den där rösten då...ja rätt lika mendet var ju lite senare i låten osv osv. Inte lätt.

2. Att det inte är några större skillnader egentligen, men att de skillnader som faktiskt finns ger utslag på längre sikt i form av så flummiga variabler som "nöjdhet" och "lyssningsglädje". Detta har jag märkt själv. Med vissa förstärkare kan jag sitta i timmar och lyssna och kan till och med längta hem för att slå på lite musik, med andra är det helt enkelt inte lika roligt trots att det låter bra egentligen. Jag lyssnar en stund och sen finns det annat som lockar. Långtidlyssning is tha shit.
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2011-03-04 11:21

grafpro skrev: Vi var mycket nöjda med att konstatera att vi inte var helt döva.

Grattis! :D

Och tack en för trevligt skriven betraktelse.

Hälsn. Michael

Ps. Jag minns första gången jag insåg att kejsaren var naken (dvs - att alla de som påstod sig höra dessa jätteskillnader, nog inte gjorde det egentligen). Det var en rätt stor lättnad att förstå att det inte var mig det var fel på. :wink:

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2011-03-04 11:33

Kul tråd och kul box! Skulle också vilja ha en sådan.

Karl XII:s inlägg har dock bäring tycker jag. Jag vet inte om jag heller tycker
att varje gång skillnader försvinner i blindtest, så är det tack vare/på grund av
att inga skillnader föreligger. Bevisligen så finns där skillnader, på rätt mycket
utrustning. Däremot tror jag nog man ofta kan konstatera att skillnaderna
oftast är skrämmande små, annars skulle de ju med lätthet även plockas i
blindtest.

Från någon annan evighetstråd om blindlyssning så talas det om att man inte
ska testa lyssnaren. Tror nog ändå det är där det kan falla många gånger, att
man känner prestigen och pressar sig. Ingenting hindrar ju att man långlyssnar
även vid blindlyssnandet, men ändå. Jag tror fortfarande det kan vara en fara i
några av fallen.

För mig så gillar jag ändå detta med att skillnaderna är så försvinnande små,
för jag lägger då inget fokus på de sakerna i min hemmalyssning. Jag slappnar
av och skiter helt enkelt i att oroa mig.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2011-03-04 13:36

KarlXII skrev: 1. Det är väldigt svårt att höra skillnad överhuvudtaget under ett blindtest, där "test" är den limiterande faktorn. Man slutar uppleva och börjar detaljfokusera. När jag själv sitter i blindtest upphör all vanlig lyssning. Jag försöker komma ihåg basgången där, få se där kom den igen på den andra förstärkaren - lät det inte rätt lika? Den där rösten då...ja rätt lika mendet var ju lite senare i låten osv osv. Inte lätt.

Det beror förmodligen på att du använder musik när du testar. Det är inte särskilt användbart ens när man testar högtalare, och definitivt oanvändbart när man testar förstärkare.

Musik är den limiterande faktorn.

Som på Ericsson comradioservice: Man ropar inte upp åkericentralen och frågar hur det låter när man skall kontrollera effekten på en radiosändare. Man mäter.

Alla radiosändare som når fram till åkericentralens basstation låter lika bra, men alla radiosändare är inte lika bra.

Lyssna gärna på musik genom en redan färdigvald och färdigmätt anläggning, men mät eller välj inte anläggning genom att lyssna på musik i den.

.... just my two dB's ..... :)

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2011-03-04 13:52

Det där har du väldigt rätt i, tror jag.

Användarvisningsbild
Milner

Inläggav Milner » 2011-03-04 16:10

phon skrev:
KarlXII skrev: 1. Det är väldigt svårt att höra skillnad överhuvudtaget under ett blindtest, där "test" är den limiterande faktorn. Man slutar uppleva och börjar detaljfokusera. När jag själv sitter i blindtest upphör all vanlig lyssning. Jag försöker komma ihåg basgången där, få se där kom den igen på den andra förstärkaren - lät det inte rätt lika? Den där rösten då...ja rätt lika mendet var ju lite senare i låten osv osv. Inte lätt.

Det beror förmodligen på att du använder musik när du testar. Det är inte särskilt användbart ens när man testar högtalare, och definitivt oanvändbart när man testar förstärkare.

Musik är den limiterande faktorn.

Som på Ericsson comradioservice: Man ropar inte upp åkericentralen och frågar hur det låter när man skall kontrollera effekten på en radiosändare. Man mäter.

Alla radiosändare som når fram till åkericentralens basstation låter lika bra, men alla radiosändare är inte lika bra.

Lyssna gärna på musik genom en redan färdigvald och färdigmätt anläggning, men mät eller välj inte anläggning genom att lyssna på musik i den.

.... just my two dB's ..... :)

Ungefär som: Provkör inte bilen du är intresserad av det ger inget.
Kolla på tekniska data i stället, eller......

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2011-03-04 16:27

Naa, naaa. :evil:
Här dras alldeles för stora slutsatser om förmågan att höra skillnad på förstärkare.

Som jag ser det finns det två tolkningar:

Dels den som görs av många redan, och för snabbt; det är nästan ingen skillnad mellan förstärkare.

Men denna tolkning förutsätter att reabiliet och validitet är på en hög nivå, reabiliteten är sannolikt på en vettig nivå efter din beskrivning, men F/E hade varit bättre än A/B.

Den andra tolkningen är testmetoden är undermålig för att hitta återgivningsskillnader mellan förstärkare.
Validiten är alltså låg i detta fall.

Jag lutar åt det senare, och refererar till min egen, och många andras erfarenhet att det krävs lång tids lyssning att höra differenser, och också att i nästa steg definiera dem. Men, när man väl gjort det så uppmärksammar du dem tydligt.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2011-03-04 16:31

Milner skrev:Ungefär som: Provkör inte bilen du är intresserad av det ger inget.

Nja, jag tänker mer provkör inte SUVen i stan, ta ut den i skogen istället och bränn över lite stock och sten..
Tänker närmast på Svantes och Bomellbergs wav, flac och mp3 filer att testa Squeezebox med. Någon som var välmaskerat i musik var löjligt tydligt med ett sinussvep.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2011-03-04 16:39

Vidare.

Kan det vara så att Richard Clarks 10000$-pris är en gimmick endast byggt på hans egen insikt om att testmetoden är undermålig?
Om testet är undermåligt är också sannolikheten för att någon ska pricka 12 av 12 i två serier infinitisemal. Han kan alltså sitta ganska trygg med sin utmaning som egentligen bygger ett falsarium.

Om vi backar lite och höjer blicken, hur sannolikt är det att olika förstärkare från 500kr till avancerade konstruktioner för hur mycket pengar som helst, där inget sparats i varken komponent, eller teknisk designled, inte skulle återge och förstärka en signal så olika att det inte hörs.
LTS F/E-test skulle han kört med istället, då hade han blivit fattig. :D
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Milner

Inläggav Milner » 2011-03-04 16:47

Den enda testen som behövs för min egen del är att prova hemma i några dagar.
Det är vad det brukar ta att komma underfund med något nytt.
Flera gånger har man fått en WOW- upplevelse med en gång som har gått över och till och med blivit något negativt efter en tid.

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2011-03-04 18:16

grafpro skrev:Sex rätt av tolv är ju rena slumpresultatet (kallat "schimpansresultatet").

Vår senaste medlem verkar vara en lustigkurre; han har valt namnet
Schimpans-AB!

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
Schimpans-X

Inläggav Schimpans-X » 2011-03-04 23:58

Bäva... Schimpanserna tar över med sina välutvecklade sinnen.
Alla vet ju att djur har en mycket mer utvecklad hörsel än människosläktet.

Frågan är kanske befogad...

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2011-03-05 01:40

Milner skrev: Ungefär som: Provkör inte bilen du är intresserad av det ger inget.

:oops: :oops:

Nä jag provkörde nog inte senast. Det har jag nog aldrig gjort tror jag, och det har ju blivit en del bilar genom åren. 8O

Jag tittade inte på bilen före heller, köpte den på telefon och hämtade den 20 mil bort nånstans. Läste förstås lite om den först eftersom det var en modell jag aldrig haft, det fick räcka.

Fast jag fick ju provköra den ordentligt när jag körde hem den. :)
Senast redigerad av phon 2011-03-05 01:44, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-03-05 01:41

Hej Schimpans-X, varför har du en kråka eller vad det nu är för fågel som avatar? :P Fixa en riktig Schimpans istället :)
Det är inget fel på Schimpanser :D

Bild
eller
Bild

Ytteröronen är ganska lika människans. I det här fallet vittnar ögonen också om mer än wilderness.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2011-03-05 01:50

petersteindl skrev:Hej Schimpans-X, varför har du en kråka eller vad det nu är för fågel som avatar?

Ehh, kaja kanske? 'Kajans sång' med Pugh, tjaa, detta får duga http://www.youtube.com/watch?v=jJAxs2LUZMQ.
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-03-05 01:59

:lol: Whatever, alla sådana fåglar kallar jag för kråkor d v s kajor, kråkor, skator eller råkor och korpar, men jag får väl stryk av någon kaja snart :D

Pugh är bra. Han bor väl på Gotland. 8O Tänk om Ragnwald är ... 8O Hade inte du vissa hypoteser angående Gåttlänningars preferans vad gäller högtalare?

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi