Bäst att göra det nu med engång, när ångan är uppe.
Här kramar vi en pK. Tyvärr för mycket så vissa MDF bitar böjde sig.
Hur skall jag nu rätta till toppen på båda, för den blev böjd. Spackla, hyvla eller epoxy!
Tejp runt om. Ställa de i våg. 3dl Biltema laminerings epoxy, hälften på varje.
Blev ca 2-3 mm extra höga. Vilket gav ett glapp ovanför diskant plattorna.
Här är det förberett för att kladda på stål-epoxy.
Sedan så fräste jag avrundning även över plattan.
Då diskanten var enkelt att ta loss frontplattan. Så kom jag på iden att sätta fast plattan i lådan och gömma den lite.
Då jag blivit en epoxy-kille
Sedan la jag epoxy över skruvarna och runt om. Runt om hade jag tagit bort lite MDF med hobbykniv.
Lådan är även grundad, även invändigt.
Vid lackning så måste diskanthålet täppas till. Hur göra detta så att det inte blir färg där domen skall sitta.
Jo, jag så att säga förlängde hålet innåt. Så det inte blev någon kant i skarven. Fixade till en bit i plexiglas.
Syns nog lite dåligt, men det är en liten kant (0,2mm bred och 0,2mm hög) som passar in i fronten.
Stativ måste pK ha! Här har CNC fräsen jobbat.
Sedan fick bandsåg och handöverfräsen jobba. Måste säga att handöverfräs är ett mycket bra verktyg.
Även en billig (några hundralappar) maskin.
Här har vi undersidan på övre plattan. Notera hålen i plaströret. Tänkt att epoxyn skall fästa bättre i dessa hål.
Skruvarna är för betongen skall få lite fäste. I det nerfrästa hålet i MDF fyllde jag på med lamineringsepoxy och ställde i röret.
Så här blev det efter ihop epoxy'at. Penslade även epoxy på foten.
Islagmutter i varje hörn på foten så att det stor stadigt på skruvar och kan justeras.
Några spik som förstärkning mellan betong och MDF.
I med grov betong. Några stora skruvar som förstärkning (kanske lite onödigt).
Sedan epoxy på under sidan av fötterna... gick inte alls bra. Tejpen höll inte tätt
I sista sekund innan träffen så fick jag lådorna från lackarn (en bekant).
Han bjöd på lite damm
Blev märken på sidan neråt. Jag la dom ett tag med fronten neråt
Limmade basreflex röret med plast lim. La en bit glasfiber över skarven och sedan på med epoxy.
Ihop montering gick snabbt och stressigt, blev inte så mycke bilder.
Måste ju prova dom. Så jag grävde lite i garderoben och plockade fram lite grejor (har ingen anläggning uppkopplat just nu hemma).
De låter
o så några bilder på de läckra högtalarna, på DIY träffen...
Blev riktigt lyckad färg. Var en liten 'test'. Det är lite special lackning, s.k. candy. Lackarn har inte lackat så mycket sådant, men det gjorde han bra. De är först (efter grundning som jag gjorde) lackade med silver färg. Sedan är de i flera lager lackade med klarlack med lila candy tillsats. Sedan är det klarlack överst. Candy skall ge ett mera djup i färgen.
//Michael