I övrigt är det ju kul att du har kul som sagt. Underbar hobby detta.
Moderator: Redaktörer
subjektivisten skrev:KarlXII skrev:Vissa?
Aja, kul att du har kul iaf.
Ja, att klaga på metoder som får bort ens inbillning är rätt roligt.
sprudel skrev:Om du är ute efter informationen om vi kan höra skillnad på stärkare via ett A/B test med din testapparatur så visar ditt resultat att det går inte. Det säger enbart att med det testet så gick det inte att verifiera skillnader, inget annat. Du kan alltså inte utesluta att det kan finnas skillnader, eller hur?
Är du däremot ute efter att verkligen ta reda på om vi kan höra skillnader på förstärkare så får du börja leta efter andra metoder.
Eftersom detta redan är gjort via LTS så duger det gott åt mig. De har med vettig sannolikhet visat att det går att höra skillnad på stärkare via sin metod.![]()
sprudel skrev:En liten fundering: Vad är det du vill komma fram till?
sprudel skrev:Vilka metoder har du stött på som tar bort din inbillning?
single_malt skrev:Din tro påverkar dig på samma sätt som alla andra människor.
subjektivisten skrev:single_malt skrev:Din tro påverkar dig på samma sätt som alla andra människor.
Därför jag INTE påstår det är massa skillnader mellan olika slutsteg eller dyl.
subjektivisten skrev:single_malt skrev:Din tro påverkar dig på samma sätt som alla andra människor.
Därför jag INTE påstår det är massa skillnader mellan olika slutsteg eller dyl.
sprudel skrev:Men vänta nu. Menar du att alla låter lika?
Du skulle alltså inte märka något om man puttade in ett annat steg i din anläggning?
single_malt skrev:Okej, jag uppfattade ditt svar till Sprudel som att du hade blivit immun mot "inbillning"/placebo. Även när du lyssnar till din egen anläggning tex.
Schimpans-X skrev:Tänk om det är så att egentligen har det ingen betydelse vad vi har för grejor, utan att upplevelsen av programmaterialet är det viktigaste…
Harryup skrev:Fast om det är så att F/E-testen inte är representativ alls för vad man hör, är det då "viktigt" att man köper en förstärkare enligt listan eller duger det då med vad som helst. Och varför denna stundtals massiva kritik mot apparater som i F/E-testen upplevs som färgande om det ändå inte spelar någon roll?
Bara undrar liksom. Känns som att något inte riktigt stämmer.
sprudel skrev:Schimpans-X skrev:Tänk om det är så att egentligen har det ingen betydelse vad vi har för grejor, utan att upplevelsen av programmaterialet är det viktigaste…
Det där håller jag fullständigt med om. Jag bryr mig inte ett smack om vad grejorna heter, förhoppningsvis är de inte onödigt dyra heller, bara de ger mig de musikaliska upplevelser jag är ute efter.
Jag har gömt alla prylar i ett skåp, förutom högtalarna.
Vissa av dem har jag faktiskt gömt också.

Harryup skrev:Fast om det är så att F/E-testen inte är representativ alls för vad man hör, är det då "viktigt" att man köper en förstärkare enligt listan eller duger det då med vad som helst. Och varför denna stundtals massiva kritik mot apparater som i F/E-testen upplevs som färgande om det ändå inte spelar någon roll?
Bara undrar liksom. Känns som att något inte riktigt stämmer.
Kaha skrev:Harryup skrev:... är det då "viktigt" att man köper en förstärkare enligt listan ...
Vilken lista?
MichaelG skrev:Jag tolkar Harryup ungefär som "Varför är det viktigt hur en förstärkare presterar i en F/E-lyssning, när man ändå bara kan urskilja riktigt usla förstärkare vid vanlig musiklyssning?"
Jag finner inte frågeställningen ointressant.
Hälsn. Michael
paa skrev:Kaha skrev:Harryup skrev:... är det då "viktigt" att man köper en förstärkare enligt listan ...
Vilken lista?
Förut fanns listan, men nu gör den inte det längre.
MichaelG skrev:Kaha skrev:Harryup skrev:... är det då "viktigt" att man köper en förstärkare enligt listan ...
Vilken lista?
Jag tolkar Harryup ungefär som "Varför är det viktigt hur en förstärkare presterar i en F/E-lyssning, när man ändå bara kan urskilja riktigt usla förstärkare vid vanlig musiklyssning?"
Jag finner inte frågeställningen ointressant.
Hälsn. Michael
paa skrev:Kaha skrev:Harryup skrev:... är det då "viktigt" att man köper en förstärkare enligt listan ...
Vilken lista?
Kaha skrev:paa skrev:Kaha skrev:Harryup skrev:... är det då "viktigt" att man köper en förstärkare enligt listan ...
Vilken lista?
LTS hade förut en lista på rekomenderade apparater.
På listan fanns produkter man ansåg prestera bra i förhållande till pris.
Harryup och andra som kritiserar LTS brukar ofta prata om en lista med godkända apparater. En sådan lista har LTS aldrig haft och målet med F/E-lyssning är inte att godkänna apparater.
Nattlorden skrev:Peter - se det som två instanser - rekommendationsinstans samt underkänningsteam. Den första levererar en apparat till den senare med instruktionen - gör ert yttersta att finna fel på denna. Om de återkommer och säger "vi gick bet" eller "vi fann bara obetydliga fel" så kan den första välja att utfärda en rekommendation.
petersteindl skrev:Nattlorden skrev:Peter - se det som två instanser - rekommendationsinstans samt underkänningsteam. Den första levererar en apparat till den senare med instruktionen - gör ert yttersta att finna fel på denna. Om de återkommer och säger "vi gick bet" eller "vi fann bara obetydliga fel" så kan den första välja att utfärda en rekommendation.
Så, målsättningen är att finna fel?
Användare som besöker denna kategori: radelius och 50 gäster