IngOehman skrev:3. Lådan får varken "andas" eller resonera av det inre trycket och/eller stomburna vågor. Detta krav måste uppfyllas upp till minst den frekvens där basmodulen är dämpad 50 dB.
4. Lådans proportioner måste vara inom rimliga gränser. En enkel tumregel är att inget dimensionsmått för vara mer än dubbelt så stort som något annat dito.
Vh, iö
Ingvar,
jag undrar lite över punkterna 3 o 4.
I fallet 3, vad menas med att lådan "andas"?
4, här kommer jag osökt på tanken om något liknande en "sluten TL", är inte också Nautilus en sådan konstruktion, hur som haver, vad ser du för problem om man skulle bygga något liknande en sluten TL?
Jag har haft tanken länge att vilja prova bygga ett sådant, jag skulle vilja lyckas få ett hyfsat lågfrekvens och högtrycks kapabelt system utan basreflex, dvs med en sluten TL konstruktion.
Man brukar ha ganska högt Qt på elementen för vanliga TL, men om man bygger sig en sluten TL vad för slags parametrar bör man söka på elementet i sådana fall? "Medelhögt" Qt kanske nånstans över 0,4-0,5?
mvh Michael
EDIT: Ok, jag flyttade över denna fråga till en ny tråd på den här länken http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&p=106259#106259