Tiotusenkronorsfrågan

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-03-08 15:35

petersteindl skrev:Tydligen är det ju så att även paa anser att det förut fanns en sådan lista av hans inlägg att döma. Han har väl i så fall tagit för givet att det finns en viss korrelation mellan att vara godkänd och att vara rekommenderad. Jag trodde också att det var så. Nu får vi lära oss något nytt.
En undrande f.n. icke-medlem
Peter

Ja, det fanns en lista på LTS hemsida förut med rekommenderade produkter. Det var inte enbart apparater som inte detekterats i F/E-lyssning som var med.
Jag tror listan togs bort från hemsidan, när i stort sett allt på den slutat att tillverkas.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-03-08 15:52

Nattlorden skrev:Peter - se det som två instanser - rekommendationsinstans samt underkänningsteam. Den första levererar en apparat till den senare med instruktionen - gör ert yttersta att finna fel på denna. Om de återkommer och säger "vi gick bet" eller "vi fann bara obetydliga fel" så kan den första välja att utfärda en rekommendation.

Ok, nu ska vi se. LTS består således av två separat arbetande team. Det ena teamet d v s rekommendationsinstansen är de människorna som frontar. Vi kallar detta team för "målvakterna" :) Det andra teamet d v s underkänningsteamet, vi kallar det teamet för messerschmittspetimätrarna, har som uppgift att skruttinizera (gammalt svenskt ord som kommer från engelskans scrutinize) målvakternas överlämnade apparater, de så kallade "Objekten".

Om messerschmittspetimätrarna skruttinizerar objektet sönder och samman och till slut finner ett fel, så återstår frågan om denna skärskådning har renderat i ett godkännande eller i ett underkännande.

I braiga fall kan möjligtvis "återkopplingsdivisionen" via det negativa återkopplingsnätet lämna spänningssatta resultatkvanta i hopp om att via ett positivt återkopplingsnät få en strid ström av åtgärder :) Sedan kan målvakterna tryggt, i avvaktan på en möjlig ny lista, måhända rekommendera detta objekt, så där lite i smyg, om inte objektet redan har utgått ur sortimentet. Är det så?

I icke-braiga fall återstår det där felet och det är ju inte så bra. Då får messerschmittspetimätrardivisionen stämpla underkänt, men nu finns målvakterna till hands och kan åverrula (gammalt svenskt ord som kommer från engelskans overrule) messerschmittspetimätrardivisionen och rekommendera objektet ifråga.

Fiffig lösning :)

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-03-08 15:55

paa skrev:
petersteindl skrev:Tydligen är det ju så att även paa anser att det förut fanns en sådan lista av hans inlägg att döma. Han har väl i så fall tagit för givet att det finns en viss korrelation mellan att vara godkänd och att vara rekommenderad. Jag trodde också att det var så. Nu får vi lära oss något nytt.
Peter

Ja, det fanns en lista på LTS hemsida förut med rekommenderade produkter. Det var inte enbart apparater som inte detekterats i F/E-lyssning som var med.
Jag tror listan togs bort från hemsidan, när i stort sett allt på den slutat att tillverkas.

Ja, det är väl detta som Harryup enträget har påpekat. Men, finns det inget nytt och fräscht som platsar på listan istället för de obsoleta objekten?
Eller har man helt enkelt tröttnat på listor?

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-03-08 16:02

petersteindl skrev: Men, finns det inget nytt och fräscht som platsar på listan istället för de obsoleta objekten?

Förstår om man inte vill skylta med en lista som ser ut som den inte varit aktuell på länge.

Troligtvis inte tillräckligt många saker för att fylla upp en sådan just nu.

Finns det något mer än Bryston-steget och Benchmark-DACen som är i produktion? Eller har de modellupgraderat sig ut från den redan?

Det har ju hintats lite grand i vissa artiklar om att man söker efter vissa saker i förhoppningen att finna något som platsar. Bluerayspelaren som skrevs om nu senast var väl en sådan förhoppning som inte nådde ribban...
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2011-03-08 17:14

RS2000 i prodvariant kanske? :)
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

lech
inaktiv

Inläggav lech » 2011-03-08 17:47

KarlXII skrev:RS2000 i prodvariant kanske? :)

Kan producenter/tillverkare använda LTS :s för att suboptimera sina produkter är en fråga som dyker upp ?. 8O

Kanske ingen 10.000:- fråga ,men ändå.

MVH
Lech :?:

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2011-03-09 01:18

Använda och använda.
Har man som mål att åstadkomma så bra transparens, i den mening LTS använder ordet, är det väl en god idé att göra ändringar efter ett test om det inte bedöms som icke detekterbart.
Bryston gjorde ju det, t.ex.

Användarvisningsbild
Kaha

Inläggav Kaha » 2011-03-09 01:18

petersteindl skrev:
Kaha skrev:
paa skrev:
Kaha skrev:
Harryup skrev:... är det då "viktigt" att man köper en förstärkare enligt listan ...

Vilken lista?

Förut fanns listan, men nu gör den inte det längre.

LTS hade förut en lista på rekomenderade apparater.
På listan fanns produkter man ansåg prestera bra i förhållande till pris.

Harryup och andra som kritiserar LTS brukar ofta prata om en lista med godkända apparater. En sådan lista har LTS aldrig haft och målet med F/E-lyssning är inte att godkänna apparater.

Vad anser du skillnaden vara mellan godkända apparater och rekommenderade apparater?

Kan man säga att LTS underkänner vissa apparater, men rekommenderar dessa ändå?

Kan man säga att LTS varken underkänner eller godkänner vissa apparater men rekommenderar dem ändå?

Kan man säga att LTS varken underkänner eller godkänner apparater men rekommenderar dem inte ändå?

Om man har haft en rekommenderat-lista betyder det att man de facto inte har godkänt dessa då?

"Vi på LTS rekommenderar denna av oss EJ-godkända apparat". Är det så det heter då?

Eller det kanske heter så?: "Vi rekommenderar dena varken godkända eller icke-godkända apparat."

Är en icke-godkänd apparat en underkänd apparat? Om svaret är "ja", så skulle en frågeställning i så fall kunna bli att LTS underkänner en apparat och samtidigt rekommenderar denna av LTS underkända apparat. Är det så?

Tydligen är det ju så att även paa anser att det förut fanns en sådan lista av hans inlägg att döma. Han har väl i så fall tagit för givet att det finns en viss korrelation mellan att vara godkänd och att vara rekommenderad. Jag trodde också att det var så. Nu får vi lära oss något nytt.

Det kan vara bra att vara tydlig i dessa frågor. Det kanske inte finns någon korrelation mellan att vara godkänd och att vara rekommenderad? Är det i så fall slumpen som avgjorde vem som skulle få LTS ära att vara på listan? Om man idag inte har någon lista, varken över godkända eller rekommenderade apparater, betyder det att ni inte tagit ställning,... ännu?

Om nu själva målet med LTS F/E-lyssning inte är att kunna godkänna apparater, vad är då målet?

Peter

Det fanns en lista på produkter som LTS ansåg som prisvärda.
Det betyder exakt det: Att LTS ansåg dess apparater prisvärda för sin prestanda och ingenting annat. Många av dessa apparater var undersökta med F/E-lyssning men inte alla (har jag för mig, jag hittar ingen lista nu i en hast, men det är inte det centrala)
LTS har aldrig sysslat med att godkänna apparater!
LTS testar med en tesmetodik som är särskillt lämpad att finna hur en enskilld apparat påverkar ljudet.
Varifrån kommer denna önska att pådyvla LTS en roll som skarprättare???

Användarvisningsbild
Kaha

Inläggav Kaha » 2011-03-09 01:21

petersteindl skrev:
Nattlorden skrev:Peter - se det som två instanser - rekommendationsinstans samt underkänningsteam. Den första levererar en apparat till den senare med instruktionen - gör ert yttersta att finna fel på denna. Om de återkommer och säger "vi gick bet" eller "vi fann bara obetydliga fel" så kan den första välja att utfärda en rekommendation.

Så, målsättningen är att finna fel?

MvH
Peter

Nej, målsättningen är att beskriva hur felen påverkar ljudet.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2011-03-09 01:26

Kaha skrev:
petersteindl skrev:

MvH
Peter

Är du talesman för LTS, Kaha?
Jag måste fråga för det är många som tycks veta vad som gäller...problemet är bara när dessa vissheter inte sammanfaller med varandra.

Användarvisningsbild
Kaha

Inläggav Kaha » 2011-03-09 01:32

petersteindl skrev:
paa skrev:
Peter

Ja, det är väl detta som Harryup enträget har påpekat. Men, finns det inget nytt och fräscht som platsar på listan istället för de obsoleta objekten?

MvH
Peter

Självklart vill jag som medlem att LTS skall testa så mycket som möjligt. Det finns en hake, LTS är en ideel förening. Vill man ha mer testat än det som görs idag , så får man antingen ställa upp med egen tid för att hjälpa till eller betala ofantliga summor (för en ideel förening) för att avlöna folk som gör jobbet.
Jag är varken beredd att ställa upp med mer tid eller pengar just nu, så jag får vara glad för det LTS hinner med att testa.

Varför skall det vara ett självändamål att det skall var nytt? Det finns massor med gamla grejor som inte längre tillverkas som låter jättebra.

Om jag inte missminner mig så var det någon som demade på Sheraton, med en "antik" obsolet DAC, med ett väldigt bra resultat :wink:

Användarvisningsbild
Kaha

Inläggav Kaha » 2011-03-09 01:36

KarlXII skrev:
Kaha skrev:
petersteindl skrev:

MvH
Peter

Är du talesman för LTS, Kaha?
Jag måste fråga för det är många som tycks veta vad som gäller...problemet är bara när dessa vissheter inte sammanfaller med varandra.

Nej, jag är en enkel medlem. Om du eller någon annan vill påstå att LTS letar fel eller godkänner/underkänner apparater, så kom gärna med hänvisningar till nummer och sida i MoLT där det förkommer.

(Det finns många utanför LTS som har starka åsikter om LTS verksammhet, men då de inte verkar veta så mycket om LTS, är det kanske inte så intressant att lyssna på deras åsikter.)

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-03-09 01:59

Gammalt är fint. :)
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Kaha

Inläggav Kaha » 2011-03-09 02:00

Harryup skrev:Jag kritiserar inte LTS, för vad/vem är LTS? LTS finns ju inte ens här.
Däremot ett antal hangarounds och medlemmar som har olika åsikter vilka en del har enligt min uppfattning en övertro på att välja produkter centralt.
En del har lärda åsikter vilka en del blir lite feltolkade och missvisande lite längre ifrån källan. Så NÄ, jag kritiserar inte LTS. Har ganska nyligen varit medlem själv men tycker i dagens läge att jag bör använda mina pengar till annat. Men jag kanske ändrar mig igen.

mvh/Harryup

Men vilka pratar om listor och godkännda/ icke godkännda apparater?
Jag har varken sett LTS eller LTS medlemmar utrycka sig i de termerna?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-03-09 02:13

Kaha skrev:
petersteindl skrev:
Kaha skrev:
paa skrev:
Kaha skrev:
Harryup skrev:... är det då "viktigt" att man köper en förstärkare enligt listan ...

Vilken lista?

Förut fanns listan, men nu gör den inte det längre.

LTS hade förut en lista på rekomenderade apparater.
På listan fanns produkter man ansåg prestera bra i förhållande till pris.

Harryup och andra som kritiserar LTS brukar ofta prata om en lista med godkända apparater. En sådan lista har LTS aldrig haft och målet med F/E-lyssning är inte att godkänna apparater.

Vad anser du skillnaden vara mellan godkända apparater och rekommenderade apparater?

Kan man säga att LTS underkänner vissa apparater, men rekommenderar dessa ändå?

Kan man säga att LTS varken underkänner eller godkänner vissa apparater men rekommenderar dem ändå?

Kan man säga att LTS varken underkänner eller godkänner apparater men rekommenderar dem inte ändå?

Om man har haft en rekommenderat-lista betyder det att man de facto inte har godkänt dessa då?

"Vi på LTS rekommenderar denna av oss EJ-godkända apparat". Är det så det heter då?

Eller det kanske heter så?: "Vi rekommenderar dena varken godkända eller icke-godkända apparat."

Är en icke-godkänd apparat en underkänd apparat? Om svaret är "ja", så skulle en frågeställning i så fall kunna bli att LTS underkänner en apparat och samtidigt rekommenderar denna av LTS underkända apparat. Är det så?

Tydligen är det ju så att även paa anser att det förut fanns en sådan lista av hans inlägg att döma. Han har väl i så fall tagit för givet att det finns en viss korrelation mellan att vara godkänd och att vara rekommenderad. Jag trodde också att det var så. Nu får vi lära oss något nytt.

Det kan vara bra att vara tydlig i dessa frågor. Det kanske inte finns någon korrelation mellan att vara godkänd och att vara rekommenderad? Är det i så fall slumpen som avgjorde vem som skulle få LTS ära att vara på listan? Om man idag inte har någon lista, varken över godkända eller rekommenderade apparater, betyder det att ni inte tagit ställning,... ännu?

Om nu själva målet med LTS F/E-lyssning inte är att kunna godkänna apparater, vad är då målet?

Peter

Det fanns en lista på produkter som LTS ansåg som prisvärda.
Det betyder exakt det: Att LTS ansåg dess apparater prisvärda för sin prestanda och ingenting annat. Många av dessa apparater var undersökta med F/E-lyssning men inte alla (har jag för mig, jag hittar ingen lista nu i en hast, men det är inte det centrala)
LTS har aldrig sysslat med att godkänna apparater!
LTS testar med en tesmetodik som är särskillt lämpad att finna hur en enskilld apparat påverkar ljudet.

Frågar du mig? You talkin to me? Jag har ingen aning. Det undrar jag nämligen också, så nu är vi två som undrar :lol: :) Men av ditt svar att döma så är inte LTS någon skarprättare. Sedan vill jag ge en liten kommentar. Det finns ofta två uppfattningar om en person, ett företag eller förening och dessa två uppfattningar kan vara olika. Den ena uppfattningen är ens egen interna uppfattning om en själv eller om det företag man företräder eller om den förening man företräder. Denna uppfattning brukar i allmänhet vara det som man vill marknadsföra för att ge omvärlden densamma upfattning som den interna. Tyvärr är det ofta så att den externa omvärldsuppfattningen om personen, företaget eller föreningen kan ligga stick i stäv mot den interna. Då blir frågan, vem har rätt? :) En annan fråga man kan ställa sig, varför råder denna diskrepans? Är det omvärlden som det är fel på? Eller kan det vara så att det inte är omvärlden det är fel på, utan snarast kommunikationen till omvärlden som är helt kajko? Tja, det kanske kan vara något att tänka på? Är det omvärlden som skall förändras eller kanske den interna synen på sig själv, om det är samsyn man vill uppnå?

MvH
Peter

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-03-09 02:18

Kaha skrev:
petersteindl skrev:
paa skrev:
Peter

MvH
Peter

Självklart vill jag som medlem att LTS skall testa så mycket som möjligt. Det finns en hake, LTS är en ideel förening. Vill man ha mer testat än det som görs idag , så får man antingen ställa upp med egen tid för att hjälpa till eller betala ofantliga summor (för en ideel förening) för att avlöna folk som gör jobbet.
Jag är varken beredd att ställa upp med mer tid eller pengar just nu, så jag får vara glad för det LTS hinner med att testa.

Varför skall det vara ett självändamål att det skall var nytt? Det finns massor med gamla grejor som inte längre tillverkas som låter jättebra.

Om jag inte missminner mig så var det någon som demade på Sheraton, med en "antik" obsolet DAC, med ett väldigt bra resultat :wink:

Jo, det var Bremen som demade med en Bremen/Licence DAC :) den får duga ett tag till. :) Men, det borde väl finnas något nyare som låter bättre? Tydligen gör det inte det enligt hifi-nördarna i Los Angeles, som var min största marknad :)

MvH
Peter

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2011-03-09 02:21

messerschmittspetimätrarna

:lol: :lol: :lol: :lol:
är en messersmith mer pettermetrig en en mustang eller spitfire?
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2011-03-09 02:24

Om jag inte missminner mig så var det någon som demade på Sheraton, med en "antik" obsolet DAC, med ett väldigt bra resultat

det är alltförmånga som gått på dessa myter som odlas frisk i svenska mad
om att det är en så gigantisk skillnad mellan olika generationers da-omvandlare
där naturligtvis den allra senaste är den enda användbara

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2011-03-09 02:25

Kaha skrev:
Nej, jag är en enkel medlem. Om du eller någon annan vill påstå att LTS letar fel eller godkänner/underkänner apparater, så kom gärna med hänvisningar till nummer och sida i MoLT där det förkommer.

(Det finns många utanför LTS som har starka åsikter om LTS verksammhet, men då de inte verkar veta så mycket om LTS, är det kanske inte så intressant att lyssna på deras åsikter.)

Såja, dra in taggarna. :)
Jag påstår ingenting. Däremot tycks det vara några inom LTS som har lite olika syn på målen och medlen, därav min fråga.

Användarvisningsbild
Kaha

Inläggav Kaha » 2011-03-09 02:28

petersteindl skrev:
Kaha skrev:[...lite bortklippt för att inte citat spamma ...]

Frågar du mig? You talkin to me? Jag har ingen aning. Det undrar jag nämligen också, så nu är vi två som undrar :lol: :) Men av ditt svar att döma så är inte LTS någon skarprättare. Sedan vill jag ge en liten kommentar. Det finns ofta två uppfattningar om en person, ett företag eller förening och dessa två uppfattningar kan vara olika. Den ena uppfattningen är ens egen interna uppfattning om en själv eller om det företag man företräder eller om den förening man företräder. Denna uppfattning brukar i allmänhet vara det som man vill marknadsföra för att ge omvärlden densamma upfattning som den interna. Tyvärr är det ofta så att den externa omvärldsuppfattningen om personen, företaget eller föreningen kan ligga stick i stäv mot den interna. Då blir frågan, vem har rätt? :) En annan fråga man kan ställa sig, varför råder denna diskrepans? Är det omvärlden som det är fel på? Eller kan det vara så att det inte är omvärlden det är fel på, utan snarast kommunikationen till omvärlden som är helt kajko? Tja, det kanske kan vara något att tänka på? Är det omvärlden som skall förändras eller kanske den interna synen på sig själv, om det är samsyn man vill uppnå?

MvH
Peter

Nja, väldigt många uttrycker sig i termer av att "LTS godkänner" reskpektive "LTS godkänner inte".
Endel av dessa gör det helt i syfta att svartmåla LTS. Andra gör det inte, men kanske hänger på jargonen av mer aningslöshet.
Fel är det i vilket fall. LTS godkänner inte apparater.

En förenings intressen står bara föreningen (genom sina medlemmar) själv för.
Jag är ordförande i en förening i ett helt annat samanhang. I vårat uppdrag ingår endast att se till våra medlemars intressen. En viss liten del marknadsföring ingår i vårt uppdrag, men det är ganska litet. Vi är en förening för folk med ett special intresse, de som inte är intresserde struntar vi helt enkelt i.

Användarvisningsbild
Kaha

Inläggav Kaha » 2011-03-09 02:32

petersteindl skrev:Jo, det var Bremen som demade med en Bremen/Licence DAC :) den får duga ett tag till. :) Men, det borde väl finnas något nyare som låter bättre? Tydligen gör det inte det enligt hifi-nördarna i Los Angeles, som var min största marknad :)

MvH
Peter

Precis, gammal är äldst (bäst?) :wink:

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2011-03-09 02:37

det är svårt att lära en gammal hund och sitta men man kan ju alltid sparka av benen :cry:

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-03-09 08:21

Kaha skrev:
petersteindl skrev:Jo, det var Bremen som demade med en Bremen/Licence DAC :) den får duga ett tag till. :) Men, det borde väl finnas något nyare som låter bättre? Tydligen gör det inte det enligt hifi-nördarna i Los Angeles, som var min största marknad :)

MvH
Peter

Precis, gammal är äldst (bäst?) :wink:

Gäller det Peters förstärkare också som är dom i princip totalsågade ICE-modulerna? Rätt många gav uttryck för att Bremen hade mässans bästa ljud. Är då F/E-testen viktig i det perspektivet?

Mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-03-09 09:37

Harryup skrev:Gäller det Peters förstärkare också som är dom i princip totalsågade ICE-modulerna? Rätt många gav uttryck för att Bremen hade mässans bästa ljud. Är då F/E-testen viktig i det perspektivet?

Du kan spinna det andra hållet också... och säga "trots ICE-modulerna hade Peter bästa ljudet".

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2011-03-09 10:21

KarlXII skrev:
Kaha skrev:

Jag påstår ingenting. Däremot tycks det vara några inom LTS som har lite olika syn på målen och medlen, därav min fråga.

Jag tror du är lite ovan vid föreningslivet utanför KPLM(R) bara.
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
JanBanan
Inaktiverad

Inläggav JanBanan » 2011-03-09 10:36

i skrev:Jag tror du är lite ovan vid föreningslivet utanför KPLM(R) bara.

Vad är det för någon förening?
Fd kabelforskare & professor på KTH
Konsult åt andra
Innehar ej F-skattsedel

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2011-03-09 11:02

i skrev:
KarlXII skrev:
Kaha skrev:

Jag tror du är lite ovan vid föreningslivet utanför KPLM(R) bara.

:D

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-03-09 11:11

JanBanan skrev:

Låter snurrit, RPM liksom.

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2011-03-09 11:40

Du kan spinna det andra hållet också... och säga "trots ICE-modulerna hade Peter bästa ljudet".

och det med ett par souroundhögtalare................duckar :lol:
den här debatten om da-omvandlaren och slutsteget
rör väl upp en del känslor för den sätter ju lite fingret på vad som är viktigt och vad som hörs
många har nog hört gigantiska skillnader när de bytt apparat
men var den så stor egentligen?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-03-09 11:41

JanBanan skrev:

Konstiga Personer Leker Musikteater (Radikalt!)

(Till skillnad från KPML(R) dvs. )

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi