Time and Phase Coherence - your views?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Time and Phase Coherence - your views?

Inläggav sportbilsentusiasten » 2011-03-04 14:27

Denna högtalaren har jag missat!
Någon som hört den eller vet något?

http://www.audioconcept.se/cgi-bin/ibut ... e&Visn=Std

Read this article on the vendor home page, what is your views?
http://www.greenmountainaudio.com/time- ... coherence/

Användarvisningsbild
2-ch

Re: Time and Phase Coherence - your views?

Inläggav 2-ch » 2011-03-04 15:23

Har inte hört dom.

En sak jag reagerade på[s] GREEN MOUNTAIN [/s] i länken var:
Rise time: <10 microseconds, positive or negative input. Does not vary with loudness.
Vad är det, jag kan inte påminna mig att jag har sett stigtid som något man mäter på högtalare :?

Prestandan på deras sub såg sådär ut. En passiv sub som går ner till 32Hz (i rum) och kostar 22 000. Den måste bli svårsåld.

*edit

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Re: Time and Phase Coherence - your views?

Inläggav sportbilsentusiasten » 2011-03-04 19:33

2-ch skrev:Prestandan på deras sub såg sådär ut. En passiv sub som går ner till 32Hz (i rum) och kostar 22 000. Den måste bli svårsåld.

Men tänk om den är fasriktig ihop med frontarna, oavsett var man placerer den- det vore ju något det! :wink:

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2011-03-04 19:39

Det var då det ABSOLUT fulaste jag sett alla kategorier!! 8O

Bild
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-03-04 19:52

jag tycker roy johnson på green mountain audio verkar vettig, han har idéer och bygger sina högtalare efter dom, så formen liksom blir som den blir, det tycker jag är trevligt
Bikinitider

Användarvisningsbild
philip

Inläggav philip » 2011-03-04 21:21

celef skrev:jag tycker roy johnson på green mountain audio verkar vettig, han har idéer och bygger sina högtalare efter dom, så formen liksom blir som den blir, det tycker jag är trevligt

Verkligen? Jag tycker han verkar dum i huvudet.

http://www.greenmountainaudio.com/what- ... ent-sound/

bla bla bla har du inte mina högtalare hör du inte musiken typ. blandat med en del pseudopsykologi och helt vansinniga liknelser. Nä du.

Nada, noll förtroende inger GMA.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-03-04 21:32

philip skrev:
celef skrev:jag tycker roy johnson på green mountain audio verkar vettig, han har idéer och bygger sina högtalare efter dom, så formen liksom blir som den blir, det tycker jag är trevligt

Verkligen? Jag tycker han verkar dum i huvudet.

http://www.greenmountainaudio.com/what- ... ent-sound/

bla bla bla har du inte mina högtalare hör du inte musiken typ. blandat med en del pseudopsykologi och helt vansinniga liknelser. Nä du.

Nada, noll förtroende inger GMA.

skojjar du, dravvel kör ju alla fabrikanter med, hur löser du det, gör allt själv?
Bikinitider

Användarvisningsbild
single_malt
aka patrikf

Inläggav single_malt » 2011-03-04 21:33

+1 :D

Användarvisningsbild
philip

Inläggav philip » 2011-03-04 21:40

celef skrev:
skojjar du, dravvel kör ju alla fabrikanter med, hur löser du det, gör allt själv?

jag förstår inte vad du menar.

vadå "gör allt själv?"

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2011-03-04 22:01

Jag tror celef är svag för högtalare med 6dB filter och tidsjusterade element.
För övrigt håller jag med philip i hans första inlägg.
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-03-09 21:51

skrutten skrev:Jag tror celef är svag för högtalare med 6dB filter och tidsjusterade element.

nja, flacka filter är absolut ett måste, likaså djupledsjusterade element, men inte måste det vara första ordningens filter inte
Bikinitider

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2011-03-13 11:47

celef skrev:
skrutten skrev:Jag tror celef är svag för högtalare med 6dB filter och tidsjusterade element.

nja, flacka filter är absolut ett måste, likaså djupledsjusterade element, men inte måste det vara första ordningens filter inte

Menar du elektriskt flacka filter? Den elektriska delningsfiltret är ju bara en del av funktionen som utgör filtreringen. Menar du att man ska börja med med den elektriska biten och sedan konstruera ett element som ger en passande (total) överföringsfunktion? Blir inte det väldigt besvärligt? Vilka är fördelarna med att låsa sig vid en lösning av den elektriska delen av överföringsfunktionen?
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-03-13 12:54

Max_Headroom skrev:
celef skrev:

Menar du elektriskt flacka filter? Den elektriska delningsfiltret är ju bara en del av funktionen som utgör filtreringen. Menar du att man ska börja med med den elektriska biten och sedan konstruera ett element som ger en passande (total) överföringsfunktion? Blir inte det väldigt besvärligt? Vilka är fördelarna med att låsa sig vid en lösning av den elektriska delen av överföringsfunktionen?

nja, med flacka filter menar jag att jag ogärna använder branta filter. det är väldigt sällan det går att genomföra rena 6db avrullningar akustikst, så jag använder så flacka filter konstruktionen medger, man skulle kunna säga att jag har ett visst mål med mina byggen och dessa mål når jag bäst med flacka filter, men dessa filter är sällan/aldrig av 6db-typ, för några passande element har jag ännu inte hittat, jag är nog mer målstyrd än teknikstyrd och så vill jag att mina byggen ska vara balla
Bikinitider

Återgå till Generellt om hifi