Hej! Speciellt herr Mirsch själv: Jag blev så glad och inspirerad av din nyfikenhet. Var något orolig att klampa in och inkräkta på en av mina idolers område(eller vad man nu ska kalla den man rankar som tidernas bästa högtalarkonstruktör för).
Projektet jag nämnde är lite mer långt gånget än det lät, de är faktiskt lyssningsbara även om de inte är färdiga nu och här kommer en berättelse om vad jag gjort hitills och vad jag funderar över trots att jag inte tänkt avslöja några närmre detaljer förens jag hade något jag var mer eller mindre nöjd med.
Det är ett långt inlägg men jag har försökt illustrera med några bilder för att göra det mer läsbart. Länken under bilden går till större version på bilden. Om någon moderator anser att det är offtopic ber jag om ursäkt isf. så kan jag skapa en ny tråd och lägga en länk istället, bara skicka mig ett PM!.
Mina klotplaner bygger på idé som någon på forumet gjort tidigare, dvs limma ihop två st skålar från ikea och så här lyder historien tills dagens dato. Tanken var delvis att hålla det här projektet lite på återanvända och ta vad man harprincipen. Hade samlat på mig allldeles för många högtalare och stereoprylar från diverse loppisar att jag inte hade plats för allt när det enda jag använde var mina Dali 109, Luxor briljant och mirsch OM71or. Därför tog jag det modiga(dumdristiga) steget att använda element med i början okända paramterar och frekvensgångar och satte mig och mätte.
http://forumbilder.se/show.aspx?iid=bf5201150537P643d
Det började alltså med en idé som föddes efter att i många timmar njutit av mina OM71or och som inspirerats av den matnyttiga artikeln Mirsch mean music i vilken jag förälskat mig estetiskt i två konstruktioner. Den ena jag var sugen på att få fatt i är Rondokloten som är ofantligt snygga det andra är OM2000 som verkar extremt trevliga inredningsmässigt. Gillar även tanken på att ha mönster på högtalartyget för att få det passa in bra i inredningen.
http://forumbilder.se/show.aspx?iid=cf5201150902Pc854
Efter att några bekanta börjat prata om att bygga högtalare och jag upptäckte att Ikea verkade ha dessa träskålar på utgående gjorde jag slag i saken. Efter ett besök på Ikea i Kungens Kurva en lönelördag(blä!, men gick på mindre än 30 minuter, slå det om ni kan!) Så köpte jag 4 st skålar av största diametern(28 cm i diameter)och så här såg första embryot ut när jag kom hem och la dem på varandra på natten.
http://forumbilder.se/show.aspx?iid=255201151049P31d5
Dessa fick lacken på kanten avslipad och limmades ihop med vanligt trälim/vinterlim i överflöd och fixerades med hjälp av spännband under tork och härdtiden. Var fundersam på hur jag skulle kunna limma ihop dessa och spänna ihop dem utan att knäcka dem innan jag kom på att man kan inte krama sönder ett ägg. Blev en del märken av spännena som ska slipas och lackas om dock inte på fronten.
http://forumbilder.se/show.aspx?iid=5f5201151306P993d
Efter det gjorde jag urtag för diskant i "nacken" på klotet(i den bakre skålens plana botten) för att kunna få indirekt strålning eller vad det heter och en i "pannan" samt för ett 5.25" mellanregister i främre skålen. De högtalarna jag hämtat diskanterna från var philips 22 RH 431 som hade den konstruktionen på delningsfilter. Tur för mig annars hade jag aldrig kommit på hur man kunde styra ljudet så.
Håltagningen skedde med skruvdragare, borr och en sliptrissa som jag fäste i skruvdragaren. Avfasningen för klacken att lägga elementet på gjordes med en spänthyvel(Det var nervöst för att det skulle spricka!)
http://forumbilder.se/show.aspx?iid=0a5201151602Pfdc3
Så snart som hålen var färdigtagna borrade jag hål i botten för att dra ut kablar och testa hur det lät. Mellanregistret kommer från ett par Sonab HD-201 som jag demonterade för detta ändamål. Om någon är nyfiken på hur fronten är fäst så sitter tyget fastsytt på ett fläktgaller 120mm för datorfläktar(kjell&co art nr. 36216).
http://forumbilder.se/show.aspx?iid=ad5201151846P32de
Vid provlyssningen insåg jag, trots att jag inte hade något vettigt delningsfilter än att det behövdes någonting som kunde försörja med det nedre delen av registret. Jag lyssnar visserligen ofta på lägre volymer men ibland så finns viljan att både spela bastung och hög musik. Således tittade jag runt i arbetsrummet och insåg att jag hade två st par högtalare ståendes. De ena, ett par Sonab A-201 och det andra ett par Jamo studio monitor. De senare i extremt risigt skick. Jag funderade ett tag och kom fram till att Sonab A-201 kunde vara lämplig storlek på botten, inga större beräkningar utan snarare en bedömning av vad som kunde passa in i inredningen. Sagt och gjort fram med fogsvans och och stycka upp dessa. Eftersom A-201 var bestyckat med bas,mellanregister och diskant och jag enbart ville ha bas i denna del så sågade jag bort en del av fronten där diskant och mellanregister satt och tog delar av jamoburkarna för att få material till att ersätta denna och passade även på att göra hål för ett andra baselement. Ytfinishen på basdelen har jag behållit, spånet är ganska reko i tjocklek och de är klädda i tunn tunn mörktbrunröd faner. Inget att hänga i granen men det duger tills vidare.
I samband med detta så kom jag på att även om jag inspireras och ser upp till Mirsch konstruktioner ville jag inte helt kopiera ett par av dessa skapelser, då kunde jag ju lika gärna gå ut på marknaden och leta fram tills jag kunde införskaffa ett par begagnat och renovera det här skulle bli något mirschinspirerat men ändå unikt som jag kan vara nöjd med länge och bli lättmöblerade.
http://forumbilder.se/show.aspx?iid=f85201152402Pc1ce
Efter att ha satt klotet på ett rör i botten och dragit ned kablarna genom röret till denna "baslåda" som jag även satt i en basport i på sidan(den ena fick på vänstersidan den andra på högersidan). Det fuskades en hel del med spackel för att få en skaplig yta i skarven och tillse att det blev ordentligt tätt. Blir kanske ett helt nybygge av basdelen så småningom och även inköp av några nya baselement, de basar som monterades var den som satt i Jamo och den som satt i A-201. En av varje i vardera alltså så att de åtminstone låter lika.
http://forumbilder.se/show.aspx?iid=925201152635Pe0fb
Så här såg de sedermera ut efter att ha lackat de snart gömda delarna i svart hammarlack och duttat i diverse skador och klätt frontarna i nytt fräsch tyg från Ikea a 9 kr/m. Där rök våra nya gardiner..... Frun tyckte de saknade armar varpå jag inte kunde låta bli att hänga teknologmössan på den.
http://forumbilder.se/show.aspx?iid=0b5201152713Pfdf1
Och uppställda för provspelning i vardagsrummet.
Just nu sitter jag med speaker workshop och försöker lära mig filterteori, jag har mätt upp alla element efter bästa förmåga med den utrustning jag har och funderar på hur jag ska dela av och vilka filter jag ska bygga samt om jag ska köpa in nya element med kända värden som jag kan avpassa filtren för lättare och i sådanafall om jag ska byta både basar och mellanregister eller bara några av dem, diskanterna ämnar jag inte byta. Just nu har jag mest för att demoköra satt in första ordningens butterworthfilter(ett lågpass, ett bandpass och ett högpass) med sådant jag hade hemma dvs är varken konsekvent eller avpassat för att fungera ultimat, men låter förvånansvärt väl, behöver dock lägga i loudness och dämpa diskanten något eftersom diskanterna är 4ohms, mellanregistret 8ohms och basarna 6+6=12 ohm.
Inväntar leverans av diverse motstånd och induktanser för att kunna laborera fram ett filter jag både genom att lyssna och mäta och räkna är nöjd med. Kondensatorer har jag en del liggandes. Första steget blir att dämpa diskanten några decibel och fixa konjugatlänkar till elementen och därifrån gå vidare.
Sedan efter att ha arbetat ut ett lämpligt filter införskaffa vitt eller ljusgrått tyg och sy(eller låta brodera upp) ett mönster med silhuetten av ett avlövat träd efter egen design till båda frontarna med svart brodyr.
De funderingar som jag kan lyfta här om någon har någon bra idé(om det inte glider iväg helt off topic) med tanke på att självaste Mirsch själv och många andra högtalarbyggare är aktiva här.
- Basarna, ska jag seriekoppla dem eller göra motsvarande diskanterna dvs sätta en potentiometer som styr graden av bas i det ena eller det andra elementet? (Någon som vet hur det påverkar impedensen? blir det motsvarande elementets eftersom ju mer det ena drar desto mindre drar det andra?) Eller ska man drista sig till att ta bort basreflexröret och göra det ena elementet till slavbas?
- Lämpliga delningsfrekvenser, diskanterna 2600 Hz, finns en distortionspuckel som avtar snabbt efter 2000 Hz enligt datablad)
- Mellanregistret, ska givetvis då delas upp mot 2600 men nedåt? Det är ju inget baselement men ändå ganska stor dimension, funderade på att lägga mig vid 260 Hz eller 325 Hz(3 resp. 3.4 oktaver om man ska tro 3way crossover designer: [url]http://www.diyaudioandvideo.com/Calculator/APCXOver/[url])[/url] Ska simulera lite olika delningsfrekvenser och se om jag hittar vad som passar.
- Ytbehandling. Att jag vill se den ljusa vackra björken är klart även om jag främst gillar mörkare träslag men något betsande blir det inte av. Frågan är, minskar man spänningarna om man slipar av befintlig lack och lackar dem både invändigt och utvändigt helt från början med flera lager klarlack, eller ska man bara lacka om där man måste åtgärda skador efter spännband och lacka urtagen.
- Vilken typ av filter och av vilken ordning? Att brantheten är olika för olika ordningar vet jag och jag har försökt läsa på men finns det något
Vågar inte visa några kurvor än även om de inte ser alltför pjokiga ut på elementen och har tyvärr inte mätt upp hela de kompletta högtalarna sen jag införskaffade en lämplig mätmikrofon, något mätningsrum har jag inte så det blir ju inga statens provningsanstaltsvärden på de här. Ser dock möjligheter till att få en bra frekvensgång osv. eftersom det går att simulera hur olika filter bör påverka elementen om jag bara kan lära mig simuleringsprogrammet.
Ber att få återkomma och uppdatera när jag är färdig med filterkonstruktion och har några (förhoppningsvis fina) grafer att visa. Kan dock dröja ett par veckor eftersom jag jobbar heltid och driver ett företag vid sidan om arbetet så jag vet aldrig i förväg hur mycket tid jag har för såna här nöjen.
Slutligen, nu hoppas jag att inte jag varit inne och klampat för mycket i Mirschland nu både genom att ockupera tråden och låna designidéer.
Ps. dagens matteproblem:
Vad kan man få av 2*(Sonab A-201) + 2*(Sonab HD-201) +2*(Jamo Studio Monitor) + 2*(Philips 22RH431) + 4*(Ikea fruktskål) + trälim + färg + spackel +arbete + diverse komponenter?

Det är skönt att ha blockerat forumanvändare som aldrig har någonting positivt att tillföra diskussionen