Moderator: Redaktörer
subjektivisten skrev: - snipp -
man ofta får höra att CD systemet är så gammalt och såklart det låter bättre av dom nyare systemen.
- snipp-
petersteindl skrev:Man bör betänka att vid orkestermusik och körmusik så kan nivån i diskanten ligga 35 dB under nivån i basen. Det blir i alla fall ungefär 10 - 11 bitar i ett 16 bitars system kvar för violinerna och andra högfrekventa ljud. Så har jag uppfattat det då Bertil Alving förklarade. Tappar man dessutom 3 bitar vid inspelning så är det kvar 7-8 bitars upplösning vid höga frekvenser d v s över 7 kHz ungefär. Skulle tippa att det bör höras. Därav är det en fördel med emphasis.
perstromgren skrev:petersteindl skrev:Man bör betänka att vid orkestermusik och körmusik så kan nivån i diskanten ligga 35 dB under nivån i basen. Det blir i alla fall ungefär 10 - 11 bitar i ett 16 bitars system kvar för violinerna och andra högfrekventa ljud. Så har jag uppfattat det då Bertil Alving förklarade. Tappar man dessutom 3 bitar vid inspelning så är det kvar 7-8 bitars upplösning vid höga frekvenser d v s över 7 kHz ungefär. Skulle tippa att det bör höras. Därav är det en fördel med emphasis.
Är det någon som fortfarande använde deemfas?
Varför skulle man förresten tappa 3 bitar vid inspelning?
LennartJ skrev:Det kan vara sant om man talar om billigt och dåligt implementerad 24-bits DA-omvandling som slarvar bort 3 bitars upplösning eller mer, slutresultatet kanske kan låta bra i alla fall om den matas med 24-bits insignal, men slarvar den bort 3 bitars upplösning från 16-bitars insignal, typ CD kommer åtminstone kritiska lyssnare sannolikt konstatera att CD inte låter riktigt bra utan det krävs DVD-A eller motsvarande för att låta riktigt bra (från en sådan DAC).
Ragnwald skrev:Men varför distar just körmusikinspelningar på CD, så ofta?
Jag misstänker att det inte finns tillräckligt felfria mikrofoner.
Croumata är en underbar, ohyggligt dynamisk slagverksskiva från BIS, hur som helst.
Ragnwald skrev:Du menar att det är min hörsel som spökar?
Men då borde jag ju inte uppfatta ens allmänt erkänt goda körinspelningar som just goda. Hm...
Ge mig gärna några högdynamiska förslag att testa med, som du uppfattar som klanderfria.
petersteindl skrev:perstromgren skrev:petersteindl skrev:Man bör betänka att vid orkestermusik och körmusik så kan nivån i diskanten ligga 35 dB under nivån i basen. Det blir i alla fall ungefär 10 - 11 bitar i ett 16 bitars system kvar för violinerna och andra högfrekventa ljud. Så har jag uppfattat det då Bertil Alving förklarade. Tappar man dessutom 3 bitar vid inspelning så är det kvar 7-8 bitars upplösning vid höga frekvenser d v s över 7 kHz ungefär. Skulle tippa att det bör höras. Därav är det en fördel med emphasis.
Är det någon som fortfarande använde deemfas?
Varför skulle man förresten tappa 3 bitar vid inspelning?LennartJ skrev:Det kan vara sant om man talar om billigt och dåligt implementerad 24-bits DA-omvandling som slarvar bort 3 bitars upplösning eller mer, slutresultatet kanske kan låta bra i alla fall om den matas med 24-bits insignal, men slarvar den bort 3 bitars upplösning från 16-bitars insignal, typ CD kommer åtminstone kritiska lyssnare sannolikt konstatera att CD inte låter riktigt bra utan det krävs DVD-A eller motsvarande för att låta riktigt bra (från en sådan DAC).
3 bitar är kanske en mycket försiktig nivåinställning vid inspelning, men 1 bit kan man lätt tappa genom att vara försiktig då man ställer in nivåer vid inspelning för att det inte skall bli överstyrt. Det är lite svårt att veta hur starkt musikerna kommer att spela och sjunga då det är skarpt läge.
Jag tror inte man spelar in med emphasis idag eftersom man har 24 bitar. Vad skall man då med emphasis till? Emphasis är vid inspelning och deemphasis är vid avspelning.
MvH
Peter
Harryup skrev:Tänker du rätt nu?
Realistisk nivå lär ju vara som ursprunget är, om den tibetanska historian framförs i verkligheten med ett högsta ljudtryck om säg 120dB så är ju realistisk nivå just det. Om man pratar om en realistisk nivå för att bekvämt spela upp som "är van med" så kanske musiken har sitt medelvärde på vad vet ja, säg 80dB. Vill man då spela dessa 80dB på nivån 100dB av gammal vana så blir ju topparna för höga rimligen. Men realistisk nivå torde ju vara som i verkligheten och Ola vill kanske under en större del av stycket spela upp ännu högre eftersom hans anläggning klarar det.
För inte överröstar väl tibetanerna ett startande jetplan med sin musik?
RogerGustavsson skrev:15–30 dB – Tyst inspelningsstudio, ingen aktivitet
subjektivisten skrev:Poängen med tråden är att dessa personer som ständigt klagar på CD formatet, att det inte är tillräckligt, kunde ge tips på dessa inspelningar som vida överstiger formatets begränsningar. Men inga förslag kommer och det är lite intressant.
Sen delar jag Nattis fråga om vem som ska spela dessa inspelningar.
Användare som besöker denna kategori: Ayrton, Google [Bot] och 30 gäster