Ragnwald skrev:Kanske ett ämne att införa på våra musikhögskolor.
Om inte ens konstnärerna själva förstår problematiken, så är det ohjälpligt.
Jag tror att många är införstådda med problematiken men ser det inte som ett problem.
Samma kund kan ha helt olika önskemål om sound i en master beroende på vad det är för genre. Normalt brukar finstämd, akustisk musik processas mycket varsamt eller inte alls men samma kund kan be att man "pressar skiten" ur en hårdrocksmix.
För min del processar jag gärna en hårdrocksmix lika varsamt som något annat eller inte alls men det är oftast helt uteslutet. Ett hårt master sound verkar vara lika etablerat i vissa genrer som distorsionen på gitarren - det är inte något artisten ifrågasätter. Om det är rätt eller fel lägger jag ingen värdering i. Men jag förutsätter aldrig att något ska processas hårdare än behövligt och även om jag måste gå över vissa personliga gränser för att tillfredsställa kunden ser jag alltid till att mastern låter bättre än originalmix - nivåmatchat. Annars kan jag lika gärna göra något annat.
Men det har bara hänt en gång att jag tackat nej till en kund och det var en kund som i princip ville lägga masterdist på väldigt fint inspelad 70-tals hårdrock. Där kände jag att jag inte kunde fortsätta och efter en lång diskussion valde jag att tipsa om en annan mastrare som jag vet gillar ett hyperprocessat sound.
Normala justeringar av mixar brukar ligga inom dessa intervall.
EQ - +-2dB
Kompression - ca 0,5-1dB GR RMS, 2dB peak
Limiter - försöker att inte GR något alls och då landar man i normalfallet på runt -14dB RMS.
Kundönskemål kan leda till större värden och ibland även olika typer av distorsion. (ofta för att simulera rör eller trafomättnad eller helt enkelt för att anpassa musiken till någons annans sound)