VARNING FÖR BEDRÄGERI PÅ EBAY!!!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
musicpassion70

VARNING FÖR BEDRÄGERI PÅ EBAY!!!

Inläggav musicpassion70 » 2005-05-02 00:55

Hej alla musikälskare!

Jag har precis blivit utsatt för en bedragare på eBay och detta har kostat mig mycket pengar! Det hela gick till så att en hacker har tagit sig in i eBay, skickat ut meddelande om en aktion angående ett par Sonus Faber Cremona Auditor högtalare där säljaren påstår att vinnaren av aktionen inte hört av sig efter aktionens slut och nu erbjuder övriga som bjudit att köpa för sina respektive lagda bud. Mailet ser precis ut att komma från eBay, med adress från aw-confirm@ebay.com och ser helt äkta ut.

Jag accepterade priset och försäljaren (läs bluffmakaren) sa att han vidarebefordrar uppgifter till eBay. En stund senare fick jag nytt mail från aw-confirm@ebay.com med instruktioner om hur transaktionen skulle gå till. Instruktionen var mycket proffsigt gjord, alla logo med diverse från eBay och Square Trade mm, det gav ett mycket förtroendeingivande intryck och det stod att köparen var skyddad emot bedrägeri etc.

Jag följde instruktionerna, betalade via Western Union Money Transfer och säljaren skrev att trackingnr skulle komma dagen efter. Jag har efter det inte hört ett ord, jag förstod på allvar att jag blivit lurad då personer som vunnit aktionen gav ett gott betyg till säljaren för produkten.

Började läsa mer om detta på eBay och förstod hur sådana här bedrägeri går till. Vidarebefordrade mail jag fått av (som jag trodde var från eBay) till spoof@ebay.com och fick svar att detta INTE var mail som kom från eBay.

Hittade bedragarens ID som är exsell060 nån från Philipinerna som registrerade sig 13 april och som inte längre är medlem på eBay. (hans mailadress är exsellera@aol.com

Jag rekomenderar ALLA som handlar via eBay att ordentligt läsa igenom säkerhetsinstruktioner och ladda ner eBay Toolbar så att ni kan se när ni är på en eBay-sida.
Två viktiga saker är

* att handla alltid via säker eBay-plats
* aldrig använda instant cash transfer, t ex Western Union Money Transfer eller Money Transfer

Är det några konstigheter med en websida, forwarda den som den är utan ändringar till spoof@ebay.com så kan dom kolla den.

Är det någon som vet vart man kan anmäla sådant här bedrägeri?
Jag har skickat information till eBay.
Finns det något annat?

Jag har förlorat ordentligt mycket pengar på detta, det känns jättehårt . Jag hade sparat länge för att köpa sådana högtalare. Samtidigt var detta gjort på ett enligt mig proffsigt sätt så flera kan gå på det!

Se till att inte DU gör det!

Bästa hälsningar
Calle

Användarvisningsbild
basnarkomanen

Inläggav basnarkomanen » 2005-05-02 02:36

Riktig vidrigt att du blivit av med dina pengar på det viset.

säljaren påstår att vinnaren av aktionen inte hört av sig efter aktionens slut och nu erbjuder övriga som bjudit att köpa för sina respektive lagda bud. Mailet ser precis ut att komma från eBay, med adress från aw-confirm@ebay.com och ser helt äkta ut.

Om du är erfaren med ebay så borde du väl vetat att ett mail från en säljare där han erbjuder att sälja sin auktionerade vara där högste budgivaren bangat, absolut inte skulle komma från ebay.com domänen, utan självklart från säljarens egna privata mail. Ebay skulle väl inte ha ngt att göra med detta? Eller så kanske jag har missuppfattat dig, det kanske kom ett mail med säljförfrågan, och efter att du tackat ja, så skickar han ett "Your invoice for eBay purchase" mail till dig (vilket du beskriver ovan) ... eller?

Jag vill absolut inte strö salt i såren utan bara ge tips hur du verkligen kan undvika svindlare i framtiden. :oops:

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2005-05-02 06:07

Tråkigt att höra sånt här ! :(

Om han verkligen hackat sig in på ebay (dvs använt sig av deras server så att han verkligen agerat som ebay, så borde du kunna få ersättning från ebay (eller teoretiskt sett kunna stämma dom). Sedan kanske de har någon slags försäkring eller garanti som går utöver vad lagen säger s a s. Men det vet jag inget om.

Annars: pröva att polisanmäla det här i Sverige. Förr skulle de väl säga att det inte går då brottet inte begåtts i Sverige, men nuförtiden så tror jag det är annorlunda. Var envis ! Polisen här i Sverige kan väl inte göra så mycket, men det kan vara bra att ha en registrerad polisanmälan gjord.

Allmänt så kan väl rekommenderas att viktiga mail av det här slaget (dvs inte bara när det gäller ebay etc) att kolla den fulla sourcen av mailet. Man kan ju sätta vilken avsändaraddress man vill på mail och mailservrarnas spår i den "tekniska headern" kan förfalskas men normalt inte den sista som ju kommer från din ISP (vanligtvis).

Här är ett exempel från på headers i ett mail till mig jag fått från tradera (editerat vissa data för mitt skydd förstås):

Kod: Markera allt
From - Sun May 01 23:01:22 2005
...
Received: from resolver2.minmailisp.com (resolver2.minmailisp.com [217.70.46.21])
   by beta.minmailisp.com (8.11.6/8.11.6) with ESMTP id j41Kjlw28731
   for <traderakund@ditt.net>; Sun, 1 May 2005 22:45:47 +0200
Received: from localhost (localhost.localdomain [127.0.0.1])
   by resolver2.minmailisp.com (Postfix) with ESMTP id 2B6512EE93D
   for <traderakund@ditt.net>; Sun,  1 May 2005 22:45:47 +0200 (CEST)
Received: from resolver2.minmailisp.com ([127.0.0.1])
 by localhost (resolver2.minmailisp.com [127.0.0.1]) (amavisd-new, port 10024)
 with ESMTP id 24843-02 for <traderakund@ditt.net>;
 Sun,  1 May 2005 22:45:43 +0200 (CEST)
Received: from omega.tradera.com (omega.tradera.com [217.151.192.66])
   by resolver2.minmailisp.com (Postfix) with ESMTP id BEB4D2EE941
   for <traderakund@ditt.net>; Sun,  1 May 2005 22:45:43 +0200 (CEST)
Received: from omega ([127.0.0.1]) by omega.tradera.com with Microsoft SMTPSVC(6.0.3790.211);
    Sun, 1 May 2005 22:45:43 +0200
...

Om man tittar på Receive-kedjan ser man att ingen annan domän än min mailleverantör (minmailisp.com) och tradera (tradera.com) finns i kedjan. Är det en finessrik bedragare så har han förfalskat Receive:erna, men de(n) sista kommer han inte åt, de läggs ju på av min mailisp. Och där ser man vart mailet kommer ifrån. Nu kan det iofs förekomma andra "relay" servrar i kedjan, men det är sällan, i varje fall från stora "företag".

Det här sista är väl ingen hjälp för dig nu, men kanske för andra.

(OBS: du sparar förstås all mailväxling ?)
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2005-05-02 06:28

Tråkigt att höra att du har blivit drabbad av en slipad skojare.

Har handlat en del själv på eBay och det händer rätt ofta att man blir erbjuden att köpa en likvärdig grej om man kanske missat den första.
Några råd om man vill handla på nätet;
Ha alltid muntlig kontakt med säljaren!
Säg att man vill kunna hämta dom lokalt förmodligen, även om man egentligen inte vill eller kan.
Och gör inte upp affärer utanför eBay för då gäller inte deras försäkringar.
Var misstänksam mot nya medlemmar eller säljare utan några rekommendationer av tidigare köpare även om dessa går att förfalska också.
En apparat kan stå listad att vara i London sedan får man veta att den är just nu i Indonesien eller nåt, då skall man vara extra försiktig.
Betala bara till bankkonton och om man handlar mycket betala gärna med ett speciellt betalkort där man kan sätta in "rätt" summa just innan betalningen och annars ha det tomt så kan man inte förlora några ytterligare pengar.
Och var misstänksamma mot klipp, kan vara sant och hederligt men bedöm varje enskild affär för sig.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-05-02 07:07

Jag ogillar auktioner och har således aldrig gjort affärer på e-bay...
Mycket tråkigt att höra dock, att du blivit blåst på en massa stålar!

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2005-05-02 07:13

Anmäl brottet till Polisen. De kommer sannolikt att göra en utredning.

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2005-05-02 08:19

Gick pengarna till Phillipinerna?
Nigeria är också vanligt bland skojare. Massor med
projektoranonser på eBay där man gått in och stoppat
försäljningen....................................................................

"Började läsa mer om detta på eBay och förstod hur sådana här bedrägeri går till. Vidarebefordrade mail jag fått av (som jag trodde var från eBay) till spoof@ebay.com och fick svar att detta INTE var mail som kom från eBay."

Faktiskt så är det så att, ..att fejka en mailadress inte är så svårt.
Bedragarna är ju säkert PROFFS på detta, usch ganska vidrigt..
NN

Användarvisningsbild
Tekko_Tubeamp

Inläggav Tekko_Tubeamp » 2005-05-02 12:47

Tyvärr är detta risker man får ta då man budar på ebay, det är just detta "betala först" systemet som gör det möjligt för bedragarna att komma undan ostraffade eftersom dom bara "lånar" loggor posten eller "USPS" om det är i USA och gör ett eget kvitto på att varan är skickad trots att varan kanske inte ens existerar. Det finns ju även säljare som lägger ut annonser och sedan då de fått pengarna raderar sin email adress och byter ipnummer och sen även raderar sitt ebay konto för att sedan regga om som någon annan och göra om samma sak. Ska man buda på ebay skall man undvika de som har låg feedback nivå och de som har mindre än 95% positive. Jag har själv känt mig lurad en gång, budade på en auktion och betalade med western union, flera veckor (mellan 1-3 månader) gick och ingen säljare hämtade ut pengarna så till slut tänkte jag "en vecka till sen går jag till WU och ber att få tillbaka pengarna" men jag hade på den tiden en kompis i USA som tog kontakt med säljaren och nån vecka senare låg det jag budat på i postlådan. Jag råkade även ut för tull sist jag budade på ebay, då blev jag förbannad och har inte varit in på ebays hemsida sen dess. Ett annat tips är att INTE använda frakt med båt om man köper utomlands, dels är risken större att det kan beställt kan vara krossat i hanteringen samt att det tar en evinnelig tid vilket gör att man känner sej lurad och nästan går i taket när den utlovade leveranstiden gått ut, jag är i den situationen just nu i väntan på grejjer jag beställt från ett företag i usa, dock har jag fortfarande 3 veckor eller nått till godo innan jag kan gå i taket men jag kan säga att det är inge kul då man är van vid airmail "sen ebaytiden" som gick på mellan 3 dagar och en vecka. Så jag säger: Beställ inte med frakt med båt, lägg istället projektet på is tills ni har råd med airmail "om order från utlandet" eller beställ i sverige även om det är några kronor dyrare.

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2005-05-02 13:08

Mina aurorabasar, ett las om 680 kilo gick med båt i tre veckor,
kom fram utan en enda skråma !

:D

Båtfrakt är SKITBRA !

tycker iaf NN :wink:

Med UPS skulle det ha kostat 12 gånger mer har jag för mig..
NN

Användarvisningsbild
Tekko_Tubeamp

Inläggav Tekko_Tubeamp » 2005-05-02 14:36

NNord, varifrån beställde du, direkt från JBL ? jag får vänta 3 månader eller mer när saker går med båt från utlandet :cry:

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2005-05-03 06:29

Tekko_Tubeamp skrev: Jag råkade även ut för tull sist jag budade på ebay, då blev jag förbannad och har inte varit in på ebays hemsida sen dess.

Men alltså det är väl inte eBays fel att det är tull på grejor ifrån USA?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2005-05-03 07:53

Det är givet att tull och moms tillkommer vid köp utanför EU! Själv tycker jag PayPal-betalning är både säker och billig. Via money transfer blir det väl onödigt dyrt?
Frakt är en stötesten vid långväga transporter. Här på forumet diskuteras ofta om att köpa högtalarelement från USA. Det ser lockande ut för priserna på de produkter som tillverkas i våra grannländer är klart mycket billigare i USA. Dessvärre blir det ruskigt dyrt med frakten och då kan man ju lika gärna köpa på närmre håll.
Har själv gjort många köp från Tyskland, hittills utan några som helst problem. Frakten därifrån är rimlig, obetydligt dyrare än inom Sverige.

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2005-05-03 09:02

E-bay är som "gula tidningen", finns mycket oseriöst folk.
Seriösa hifinissar håller sig till andra fora såsom audiogon vilket skulle kunna motsvara vårat eget "hifimagasinet".
Innan man gör affär så MÅSTE man kolla upp referenser och gärna ringa och prata med personen.
Det finns fulingar därute, det gäller att känna igen dom innan man satt in pengarna. Har man satt in pengar och blir lurad är det mycket svårt att få tillbaka dom, tyvärr.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-05-03 11:09

Verkligen tråkigt att du blivit drabbad av bedragare.

Min inställning är ju i princip den, att jag gillar butiker och principen "kontatbetalning vid leverans". Om jag skall köpa något vill jag ju kunna pilla på grejjen innan jag slår till. Men det finns förstås en poäng med ebay också - alla de saker som man aldrig skulle ha kunnat få tag på annars. Svårt sådant här...

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2005-05-03 11:13

Trist. Jag har hört liknanade historier från tradera förresten.
Glöm inte #faktiskt.se @ quakenet :). IRC är ju trots allt IRC.

Användarvisningsbild
Tekko_Tubeamp

Inläggav Tekko_Tubeamp » 2005-05-03 12:25

Tradera är ju samma system som ebay, betala först och få varan sen. Jag undrar om inte tradera är ebay fast den helsvenska versionen.

Användarvisningsbild
Tomas

Inläggav Tomas » 2005-05-03 12:29

Detta är den helsvenska versionen http://www.ebay.se/home.

Användarvisningsbild
Tekko_Tubeamp

Inläggav Tekko_Tubeamp » 2005-05-03 12:32

Okok sorry då :oops:

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2005-05-03 12:34

Tekko_Tubeamp skrev:Tradera är ju samma system som ebay, betala först och få varan sen. Jag undrar om inte tradera är ebay fast den helsvenska versionen.

Med tanke på att svenska Ebay nyligen öppnade tror jag knappast det.

När jag bjuder på något på tradera bjuder jag inte mer än jag tål att förlora. Blir det mer så begär jag att få hämta saken med pengar i hand på plats. Inom 20 mil blir det ofta billigare än att skicka om det är tyngre saker som den NAD 216 jag nyligen köpte.

Trist historia det där. Jänkarna har ett uttryck som passar i sammanhangen, "buyer beware".
- Militant slacker

Användarvisningsbild
Magnus

Inläggav Magnus » 2005-05-03 14:32

Ajajaj, tråkigt......lider verkligen med dig :cry:
//Magnus

Born to lose -Live to win

*mag på www.hififorum.nu www.autopower.se www.dvdforum.nu www.helgon.net
*m_a_g på www.smygis.com
Foto: www.fatalpath.tk

Användarvisningsbild
Sanoj

Inläggav Sanoj » 2005-05-03 15:16

Handlar man med något av de kända kreditkorten så är man väl ( :?: ) försäkrad mot dylikt svindel.

// Jonas

Återgå till Generellt om hifi