Erik_AA skrev:perstromgren skrev:
Nej, inte riktigt. Bilen åker du, lyssnar på och tittar på; kylskåpet tar du i och tittar på, etc.
Min poäng är att om kvalitetssäkring är baserat på mätningar, har man väl därmed slagit fast att dessa mätningar på något sätt definierar produkten? Det handlar, igen, om tryggheten i att kunna definiera "en god högtalare". Här såg jag min chans, helt enkelt! 
Motsvarande problem finns väl hos tillverkaren av Den Dyra Kabeln. Tillverkaren säger att man inte kan se någon mätning som visar att hans kabel är bättre än grannens, Frågan är hur han i så fall kan kvalitetssäkra sin tillverkning. 
Men detta senare var en utvikning, förstås.
Det är snarare så att mätningarna ska fylla ut den felrymd man kan tänkas ha för sin produkt. Dvs de produktionsfel som kan förekomma ska kunna upptäckas med mätningarna.
Det som definierar produkten behöver inte nödvändigtvis vara det som avviker vid fel på varan.
 
Just så. 
Och man behöver verkligen inte testa alla egenskaper som är "med och 
bidrar till att det blir ljud" (tur är det, för det hade blivit väldigt mycket 
tester det, lika som de som motsvarar hela högtalarens utveckling) utan 
bara de som det finns skäl att tro kan avvika. 
Vi mäter både enskilda element, filterkomponenter och sedan den färdiga 
högtalaren. Det ingår även tester som involverar lyssnande människor. 
Det kanske låter märkligt, men det är min erfarenhet att vissa sorters 
potentiella fel är så oförutsägbara att det är otillräcklig att förlita sig på 
att en apparat skall kunna förstå alla tänkbara fel som måste kunna 
detekteras. 
Jag tror inte på helt självgående fail/ok-apparater. 
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten 
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D 
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).