Sådär, nu har jag grävt lite djupare i minnesbankarna

och dessutom pratat med Wille Lilliehöök och andra Cerwin säljare på den tiden. För på något sätt känner jag inte igen historien som IÖ skriver och då vill jag ta reda på varför.
Ingvar, först skriver du så här:
IngOehman skrev:Boom box minns jag inte att den kallades, men väl "Bass Turbocharger",
den där DB-10B.
Jag har en sådan, ...
Detta som du påstår att du har en DB-10B och att den kallades Bass Turbocharger kan jag förstå, eftersom DB-10B är Bass Turbocharger. Men eftersom du nu reviderar det du påstått och säger att du
inte hade en DB-10B utan en DB-10, ja då är något helt fel. Då stämmer det inte längre.
IngOehman skrev: ...Men Jösses Peter!
Får jag inte förmedla min bild av det hela?
Min är för övrigt en DB-10, alltså utan B.
Och nej, jag har inte hört den kallas BoomBox
på den tid som det begav sig, däremot Bass
Turbocharger. Vh, iö
Detta som du nu skriver känns för mig jättekonstigt. Det där är fel. Kombinationen "DB-10" och "på den tid som det begav sig" och "Bass Turbocharger" är fel. Jag skall förklara varför.
Eftersom jag överhuvudtaget aldrig ens nämnt DB-10
B och någon sådan aldrig ens varit på tal så utgick jag ifrån din egen tidigare text:
IngOehman skrev:Boom box minns jag inte att den kallades, men väl "Bass Turbocharger",
den där DB-10B.
Jag har en sådan, ...
Varför du väljer att skriva just beteckningen DB-10
B och dessutom skriva att du har en sådan apparat när någon DB-10
B aldrig ens har nämnts eller kommit på tal innan kan jag bara förstå som att du faktiskt menade att det är just en DB-10
B som du har. Du inför ju helt plötsligt en ny modellbeteckning och därför drog jag denna självklara slutsats.
En DB-10
B existerade nämligen inte på den tiden LEAB hade agenturen d v s då jag pysslade med Cerwin. Därav drog jag även den slutsatsen att din bild av det hela grundar sig på en senare tidsperiod än min bild. Då kan jag förstå diskrepansen.
Så Ingvar, ja du kan förmedla din bild och jag förmedlar min bild, men för att totalbilden ska bli klar och tydlig, så vill jag kunna förstå.
Jag kan nu, efter att ha grävt lite djupare i minnet och dessutom även talat med Wille Lilliehöök också tillägga att DB-10
aldrig ens marknadsfördes eller salufördes under namnet Bass Turbocharger. DB-10 marknadsfördes och salufördes enkom som Bass Excavator, även i USA.
Det kan tyckas vara lite förvillande, men det är så här:
Cerwin Vega DB-10 = Bass Excavator. Cerwin Vega DB-10B = Bass Turbocharger. På LEABs tid existerade inte ens Cerwin Vega DB-10B d v s Bass Turbocharger.
Cerwin Vega DB-10B d v s Bass Turbocharger lanserades först senare.
Ingvar, eftersom du nu säger att du har en Cerwin Vega DB-10 = Bass Excavator och dessutom säger du att du hört den kallas Bass Turbocharger, så har du helt klart fel. DB-10 har nämligen aldrig saluförts som Cerwin Vega Bass Turbocharger.
Men även jag hade fel då jag skrev att Bass Turbo Charger DB-10 var benämningen i USA.
petersteindl skrev:Den amerikanska benämningen Bass Turbocharger kallade vi i Sverige för Bass Excavator eller boom box och dessa benämningar var såsom en synonym för Bass Turbo Charger DB-10.
Ordet ”Excavator” var det ingen som förstod betydelsen av. Vad är en Excavator? Vad gör en sådan?
I slutet av perioden för DB-10 hittade man på att Excavator ger en bass turbo d v s en bass boost. Men booster var inte inne, dock var turbo inne och bass turbo blev ett uttryck på vad en Excavator är för något, men själva benämningen Bass Excavator kvarstod som benämning på DB-10. Wille Lilliehöök använde själv aldrig benämningen Bass Turbocharger eftersom den benämningen inte fanns. Jag kallade DB-10 för en boom box för den gav boom och det blev aldrig några missförstånd. Men dBx pinkade in reviret för Boom Box. På NK kallade man DB-10 för basequalizer. Kärt barn har många namn

Då Cerwin Vega därefter bytte modellbeteckning från DB-10 till DB-10B så ändrades namnet till Bass Turbocharger. Därefter marknadsfördes den som Bass Turbocharger.
Ingvar, om det vore så att du hade en Cerwin Vega DB-10B d v s en Bass Turbocharger så kan jag förstå att du säger att den marknadsfördes så, men det var efter min period med Cerwin. Då du nu säger att det var en DB-10 som kallades Bass Turbocharger, så förstår jag inte.
Vad gäller frekvensdelaren boom box, så använde Cerwin Vega dBx 100 Boom Box då de demade sina högtalare då jag var och besökte Cerwin i USA. Det lät förfärligt. Så, den box som skapade undertoner i basen kallades för Boom Box Model 100, så det var inte något som Cerwin Vega tillverkat.
Så, käre Watson, det var historien om DB-10 versus DB-10B

Tänk vad ett
B kan göra mycket
MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.