Vem f*n är det som blåser på mig?...

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-05-03 13:31

NNord skrev:B&W som använder "knottriga" basreflexrör, vad är detta för
påfund? Bryter man upp luften på något sätt.. Vad är själva tanken? Funkar det..?

Nja... Läste nyligen en artikel i JAES (av nissar på två konkurrerande företag varav ett börjar på J) där de visade på en liten fördel i ett litet utstyrningsområde, men att det blev sämre i andra. Har jag för mig.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
MKo

Inläggav MKo » 2005-05-05 03:13

NNord skrev:B&W som använder "knottriga" basreflexrör, vad är detta för
påfund? Bryter man upp luften på något sätt.. Vad är själva tanken? Funkar det..?
.

Att använda små gropar på ytan påverkar luftflödets beteende närmast ytan, det är ren flödeslära som gäller.

Samma gropar finns på en golfboll, skulle inte dom finnas på golfbollen så skulle den inte flyga lika långt vid samma anslags energi.

Min teori är att man vill försöka minska uppståendet av turbulens i basreflexröret o därmed ett lägre distorterande sådant.

mvh Michael

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2005-05-05 11:29

aha !
Jag letat runt på nätet en timma efter nått vetenskapligt om det dära.. Svårt ! Kanske finns i varenda lärobok på högskolan :wink:
NN

Föregående

Återgå till Generellt om hifi