Branchorganisation (Hifi-organisation) borde vi inte ha det?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2005-05-02 09:01

PeterAkemark skrev:Vad jag skriver kanske har berörts av andra tidigare men jag skriver det ändå.
En gång i tiden fanns HIFi-handboken som togs fram av någon grupp/sammanslutning med en del namnkunniga personer. Boken fungerade som en "objektiv" bibel för konsumenten i sitt val av hifi relatrade produkter. Det mesta provades av Staten Provnings Anstalt, belägen på Drottning Kristinas väg vid KTH. Boken, som gavs ut årligen, försvann från marknaden i slutet av 70-talet eller om det var i början av 80-talet. Utmärkt konsument information som numera saknas. Detta kanske kunde tas upp igen samtidigt som en vägledande organisation kan skapas för att bringa ordning och reda på marknaden.
Tack Peter Akernark för ett inlägg som berör ämnet. Fy på Ingvar som aldrig kan släppa tangentbordet.

Det du pratar om, Peter, är ju nån form av "svanmärkning" plus då en liten handbok.

Jag tar med mig ideen, tanken och tipset!
vänligen
// Pär Engelholm
// Engelholm Audio (.com)
// info@engelholmaudio.com

Sladd

Inläggav Sladd » 2005-05-02 11:09

Sladd skrev:
Jag noterar att Ingvar Öhman inte svarat på någon av mina frågor om hur det förhåller sig med branschdefinitioner, vem som är emot konsumenten och hur det förhåller sig med Ö:s egen roll på dubbla stolar.

Har jag ställt frågorna på ett felaktigt sätt?

Nejdå, det tror jag inte. Jag har bara varit borta på jobb (i mitt yrke som akustiker är man ibland borta dagar i streck när uppdragen inte är i granntrakten). De senaste dagarna har jag varit runt oh kört säkert 100 mil sammanlagt, fast jag inte varit längre bort än 12 mil som längst. Jag har förvisso sovit hemma, men inte haft datamanicken igång.

***Alla måste vi leva, jag känner igen de sträckor och arbetstider du nämner...***

Citat:
Om de är så oklart ställda att de inte går att svara på så kan jag omformulera dem eller rentav konkretisera dem. Men vi struntar i de som vill tolka ÅT Öhman denna gång.

Man skulle kunna tolka din fråga dock som innehållande massor av vilja att tolka åt mig.

Men på ett hyggligt sätt, så det är helt ok - du höll ju öppet att det kunde vara på ett annat sätt. Det tackar jag för, även om dina citat var ganska "selektiva".

***Visst var de selektiva, andra kunde valt andra delar och få dig att framstå som branschens vän nr 1...***

När man som jag inte vill leverera färdigkokta förenklingar, kan det man skriver komma att innehålla rätt vitt skilda perspektiv, för så komplext är ju verkligheten. Den innehåller både en massa bra och en massa dåligt. Blandar man verklighetens svart och vitt blir det inte grått när man blandar det, utan det är fortfarande svart & vitt, fast om vartanant. Citerar man bara det vita (det onda) förstör man bildens balans.

(Återkommer senare i detta svar med mera om eventuella dubbla stolar.)

Att citera bara snett valda delar kan bli väldigt vinklat. Jag har ju skrivit ALLT det jag skrivit, inget bör tolkas utan helheten, eftersom inte skrev utan helheten.

*** Som antingen språkrör/chefsideolog för LTS eller förtagsledaren för Ino så är den inställningen i mina ögon tveksam. Både företag och föreningar måste ha någon form av linje, budskap, tydlighet. Svart och vitt i strimlor som ser grått ut men fortfarande är svart och vitt är ingen bra idé budskapsmässigt?***

Citat:
Vill också återigen poängtera att jag inte är "ute efter" Ö. men känner att Ö är "ute efter" bl a mig och mina branschkamrater genom sina skrivningar i denna tråd.

Det tror jag på, och jag tackar för att du inte är emot mig (även om jag minns tiden då du var det, och är glad att den är över).

Kan tillägga att jag verkligen inte är emot dig Ingemar (Sladd),

*** Jag tackar då dig för detta, samtidigt som jag minns tiden då du var det och även jag glad att den är över...***

och egentligen är jag inte heller mot branschen, men jag är emot ganska många av branshens tilltag.

***Här finns enligt mig ett behov av tydlighet. Med ”branschen” menar du då mig och mina kamrater som driver hifibutik i välljudets tecken? (vi tar alltså bort ”radiohandlarna, Liedl, ICA Maxi, Statoil, näthandlarna, Siba, de flesta Euronics etc etc?). När du skriver att du är emot många av branschens tilltag så tror jag vi menar olika saker. jag tror till och med att många kunder och medlemmar på faktiskt och andra forum blandar ihop detta totalt. Vi som säljer välljud i butik har mycket litet med branschens tilltag att göra. I någon tråd här så svärs det över ”branschens trovärdighet” och då handlar det om DVD-skivor (tror jag det var?) Beslut fattade i Asien någonstans vid styrelsemöten. Vi som står på golvet och jobbar med att bära förstärkare, koppla om kablar, köra genom halva sverige för att demonstrera utrustning en söndag upplever jag buntas ihop med helt fel branschaktörer.***

Att beskriva "vad man är emot" blir dock lite konstigt, för det finns ju inget egenvärde att vara emot saker alls. Jag kan nog därför inte definiera mig som varande mot något, annat än som konsekvens av att vara "för konsumenten".

*** Där är vi överens. Jag är också för konsumenten. En bra handlare ser till att hjälpa sina kunder på ett sådant sätt att han/hon blir nöjd över en längre tid. Vilket ökar chansen att kunden kommer tillbaka en dag. Detta med att hjälpa handlar till största delen om att sälja rätt sak i förhållande till behov och plånbok. Inte om att alltid prestera lägre pris än någon annan butik.***

I många fall blir det tyvärr samma sak som att vara mot branschen eftersom det inte är ovanligt att branschen agerar mot konsumentens intressen, vilket är något som jag förstås beklagar mycket.

***Här hittar vi den ihopklupmning som för mig och mina kamrater är olycklig. Vågar nog påstå att jag inte agerar emot konsumentens intressen. I butiken hittar man traditionell hifiutrustning framförallt för 2 kanaler i prisläget hel anläggning för 15 000:- och upp till någon miljon. I bio- och multikanalvärlden kan vi prestera kompletta anläggningar (exkl bild) för 7000:- och vidare uppåt nästan utan gräns. Detta är vad vi lever på och försöker vara duktiga på. ”Branschbeslut” som kan tänkas gå emot konsumenten fattas inte av fristående butiker. (om ägarna/säljarna inte är någon form av rövare men de är förhoppningsvis försvinnade få till antalet) Idiotiska produkter har vi däremot sagt nej till mer än en gång.***

Samtidigt vet jag ju att det är skillnad på butiker och butiker. Man skall aldrig dra alla över samma kam.

***Hooops, bransch som agerar mot konsumentens intressen gäller tydligen butiker.... Förstå min önskan om att du delar upp eller klargör detta väldigt mycket tydligare***

Hifi's trevliga natur gör ju att "passion för ämnet" snarare än bara mammon har drivit många positiva entusiaster in i branschen, och därför finns det gott om trevliga och välmenande människor i många hifi-butiker. Kunskapsnivån är dock på tok för låg på de flesta ställen, så ibland räcker inte välvilja heller. Dogmer och rent lurendrejeri sprids ibland av även ytterst välmenande människor. Det tycker jag är väldigt synd, även om de inte vill någon något ont.

***Här får vi nog bromsa lite. ”Kunskapsnivån” är ju ett inte helt enkelt begrepp. Om denna är ”på tok för låg på de flesta ställen” så dömer du ut i princip hela branschen - och nu pratar vi BUTIKER. Efter en sådan skrivning är det inte så lätt att få kompisar i de kretsarna... (Inte för att jag tror du saknar vänner eller önskar fjäska på något sätt) Men visst blir det lite skyttegrav eller åtminstone dike av det hela. Man kan ställa sig frågan varför?

Att döma ut en hel butiksbransch för att vara okunnig ger inget underlag för diskussion, det är en snobbism från en duktig teoretiker, (och även praktiker, vad vet jag). Varför skriver du så är min fråga? Ger det LTS fler medlemmar? Stärker det din egen position än mer? Säljer det fler högtalare? (kommer mer om ditt företagande senare i detta inlägg) Jag tycker det är oförskämt. Vi jobbar många på ett seriöst sätt och känner inte igen oss. Klart som korvspad att det bygger under murar, skapar spänningar och - återigen - varför då? Vem tjänar på att denna spricka och anklagelser om att ”agera emot konsumentens intressen” vidmaktshålls?

Man behöver inte vara duktig på konspirationsteori för att inse att LTS får mer medlemmar på myten om den korrupta branschen, de rika hififöretagarna och den köpta pressen.

När det gäller avdelningen dogmer och lurendrejeri (av somliga även benämnt ”ormolja”) så överdrivs den våldsamt. Jag vet inte vad jag har i mitt sortiment som kunde klassas som ormolja eller lurendrejeri-produkter? Vem tjänar på att detta överdrivs så mycket? Det målas en bild som inte är sann eller åtminstone väldigt överdriven för att det tjänar ett visst syfte. Det kallar jag oseriöst.***

Citat:
Dags i mina ögon att bli tydlig, sålla bra från dåligt, vem har dessa åsikter och i vilket syfte marknadsförs de, vem är avsändare, chefsideologen för LTS eller företagaren InoAudio?

Frågan är väl kanske en aning ledande, men jag tror jag förstår vad du frågar efter.

Det är i huvudsak chefsideologen för LTS, eftersom LTS som förening varit inblandad i dessa resonemang. Men jag är ju samma person alltid, som chefsideolog har man ju ansvaret att skapa en ideologi, och är den ärlig så blir den ju ideologens egen syn.

*** Detta greppar jag inte riktigt...det är du som person som är LTS ideologiskt? I vanliga fall så skapar väl en ideolog för en förening/parti/företag en ideologi som är bra och rätt för respektive? Man kan ju ärligt tro att si eller så väg är rätt att ta men jag blev en smula förvirrad äver det där om ”är den ärlig så blir den ju ideologens egen syn.” ***

Kommer inte ihåg exakt hur ditt inläggs ursprungsfråga såg ut (skulle kanske ha citerat det istället, så hade jag kanske kunna svara bättre... ) men jag tror du ville ha klarhet i om jag var en del av branschen (du får gärna fråga mera om mitt svar inte blir tillräckligt bra).

Jag förstår att du undrar, för jag vet inte riktigt svaret själv.

Högtalandet är ju en oplanerad spin off-effekt från en teknisk ljudkälla jag tog fram för den institution för hörselstudier jag startade i slutet av 70-talet. Det har aldrig varit något jag velat håll på med, och heller inget som jag någonsin levt på. Bara en oönskad fritidsslukande "hobbyverksamhet", som finns till primärt för att jag är för dålig på att säga nej. Jag har under 22 år levt på att konstruera elektronik på heltid åt ett mätinstrumentföretag.

Men nej, jag har verkligen aldrig känt mig som en del av hifi-branschen, även om mina högtalare en kort period såldes av ljudmakaren och en ungefär lika kort period av skandinavisk hifi (sammanlagt några månader av de dryga 30 år som jag pysslat med högtalandet). Inte på mitt initiativ i något av fallen kan tilläggas. Båda bekantskaperna var mycket trevliga, men de visade även att det fanns sidor (hänsyn att ta) som jag inte hade haft en aning om.

***Jag har aldrig träffat någon enda person med insyn i hifi, högtaleri eller LTS för den delen som köpt detta ”oskyldighetsresonemang” där du av slump råkar tillverka högtalare som du sedan inte tjänar pengar på och alltså inte tillhör någon bransch...Jag tycker inte det är värdigt en företagare att säga på det viset. Rent konkret - om man skall vidmakthålla den konspiratoriska ådran - så sågar du hela branschen för att de skall komma till LTS och köpa InoAudios högtalare. (här spelar det faktiskt ingen roll om det ligger till på det ena eller andra viset i verkligheten, kopplingen med vidhängande slutsats gör i princip alla jag känner) Det blir lite omöjligt samtidigt som du då skall vara utanför branschen som konsumentens gode opartiske vän.***

Och många andra kontakter jag haft med branschen (många som konsulterat mig i skilda frågor arbetar ju inom branschen, och har varit väldigt förtroliga ibland (även utan hjälp av ond saft )) har lärt mig hur viktigt det är att minnas att konsumentens väl inte är första prioritet alltid...

***Jag kunde skrivit att andra företag har ett mer direkt sätt att ”lura” sina kunder på, de behöver inte gå via hårt dogmatiska uttalanden om korrupt bransch för att sedan sälja prylar som då per definition skall vara utan besudlan från mammon tillika varumärkta som ”sanna” produkter... OK, jag överdriver...men du angriper ”oss”, jag är alltså i full rätt att bemöta: LTS och dina affärer verka ha den gemensamma nämnaren: svartmåla branschen, kalla dem okunniga lurendrejare för det tjänar vi på. Känns det påståendet bra?***

Så min uppfatting är att branschen (i sin helhet - tillverkare, butiker och tidskrifter) inte agerar optimalt för köparen. Även om just butikerna ibland bättre än internethandeln. I varje fall på vissa sätt, främst att de gör att man kan få pilla, och att de finns där när något går snett med inköpet och man som konsument behöver hjälp.

Jag känner även till flera exempel på när kunder och butiker etablerar en relation som gör att saker fungerar mycket bättre än normalt, och som jag sagt tidigare, det är skillnad på butiker och butiker - vissa är mycket bra.

(Jag hoppas ingen trott att jag kritiserat någon specifik butik. Det har jag inte, jag tycker inte om att recensera något, vare sig butiker eller hifi-produkter, som fortfarande är aktivt. Såvitt jag vet har jag inte kritiserat varken någon specifik aktuell apparat eller någon specifik aktiv butik, någonsin här på faktiskt.)

Hursomhelst, inom hifi-ämnet har jag alltid känt mig som en konsument, en som häpnat över mycket av det jag sett från hifi-branschen.

Om jag själv skall köpa något vill jag exempelvis att konstruktörerna (jag förutsätter kompetens) och inte någon marknadsexpert (förblindad av marketing windows och företagets ekonomiska expansion) har bestämt hur apparaterna skall prestera, och jag vill kommunicera med konstruktörerna och inte med säljare.

***Jag undrar om jag har något i butiken som någon marknadsexpert bestämt hur den skall prestera?? (hooops, visst har jag det....vi försöker bli av med dem på folk som kommer in och pekar: ”den där vill jag ha”)***

Fick jag drömma skulle branschen bestå av företag med (musikåtergivnings-)visionärer i ledningen och inte ekonomer och marknadsförare, och konsumentinformation skulle formuleras av konstruktörer, och butikspersonal skulle sätta en ära i att inte agera säljare, utan istället förmedla fakta och demonstrera produkterna. Därefter låta kunden själv fatta beslut. Alltså verka som superexpediter!

Men åter till frågan - är jag en del av branschen?

***Dina produkter finns på marknaden. Klart du är en del av branschen.***

Sedan en tid tillbaka är mitt yrke att jobba som akustik-konsult. Jag jobbar bara med "välljudsakustik", alltså inte med buller och ljudisolation och liknande. Däremot med t ex kontrollrumsakustik för inspelningsstudior, med hemmabiografer och musiklyssningrum. Alltså både för företag och för privatpersoner. Är detta en del av hifi-branschen?

Kanske är det det. Jag vet inte.

***Dina produkter OCH dina konsulttjänster finns på marknaden. Klart du är en del av branschen.***

Jag försöker ju "vara till hjälp", men som konsult är det ju ohjälpligt att man tjänar pengar för den otlånade tiden. Jag har ju för det mesta just inga andra utgifter än mätutrustning och bil, så en stor del av det jag taxerar är pengar till mig. Så kanske är jag en del av branschen? Men jag säljer inte apparater där jag kan vilja prioritera den med mest avanse, eller den som bränner mera i lagret, och jag följer inga trender, för ingen kommer ändå till mig för att få trendiga råd.

***Vi har bara lite butikshyra, lagerkostnad och några annonser i månaden att ta hänsyn till. Vi försöker också bara vara till ”hjälp” för våra kunder. Jag lovar också dyrt och heligt att av de apparater vi säljer så föreslår jag aldrig den med mest avans till en kund, utan den som passar kunden, kundens plånbok och kundens kringanläggning bäst. Jag förutsätter att allt som vi har i vår butik har en tillräcklig avans för att göra affärer på. Vi följer heller inga trender utan jobbar på med vårt välljud, främst 2-kanal. Är jag inte med i branschen då? Kan jag få en Öhmansk absolution att jag är en snäll kille som råkar ramla omkring i min butik utan att luras eller tjäna alltför mycket pengar? ***

Att ge dåliga råd ger dessutom inte bättre vinst än att ge bra råd, så även om jag inte ens vore intresserad av att göra någon glad skulle jag förstås ändå satsa på att ge goda råd. Jag har dessutom så mycket jobb att jag kan vara så kompromisslös att jag hoppar av från jobb när jag märker att beställarens anspråk är så mycket lägre än mina egna, att min insats är meningslös.

Det är nog bäst att var och en själv avgör om jag är en del av branschen. Jag tror inte jag är en del av den vanliga branschen i varje fall. Den fungerar inte alls som jag gör.

***Detta är både rätt och fel i mina ögon. Din marknadsföring är inte som den vanliga branschen måhända...***

Citat:
No offence. Men nu är det otydligt.

Hoppas det är tydligare nu.

En sak vill jag förtydliga: Jag är väldigt mycket FÖR hifi-butikerna i Sverige. För konsumentens (mest min egen) skull är jag det. Men egentligen inte för butikernas egen skull. Men om butikerna är bra för kunderna kan det kanske vara detsamma?

En sak är ju säker, butikernas väl är en förutsättning för deras kvarlevnad, och kvarlevnaden är en förutsättning för butiksköp. Jag gillar att köpa i butik.

Jag skulle helst se att det fanns många flera butiker som hifi-consult (eftersom det är du som frågar) så att mera avancerad hifi-apparatur framstod som "normalare" för den oskyldiga konsumenten.

*** Detta låter ju trevligt. Återigen påpekar jag att det är bra om den breda kritiska branschpenseln kunde bli mer nyanserad***

Jag tror ju att folk i gemen har en tendens att vilja "vara normala", och när man inte vet vad ett "normalt hifi-inköp" är, så tittar man på vad alla andra köper för något. Går man in på on/off eller siba eller liknande och tittar sig runt, så är det lätt att få intrycket att det är normalt att köpa en extremt illaljudande liten silverfärgad plastanläggning, så då köper de en sådan de också.

*** Vi är fullständigt överens ***

Skulle det finnas tio gånger så många riktiga hifi-butiker med bättre apparatur så skulle detta framstå som om detta vore normen, och folk som inte orkar sätta sig in, skulle finna det naturligare att satsa på bättre apparater. Det skulle gynna välljudet, och det skulle dessutom motverka skivbranschens nonsensargumenternade om "anpassning till enkel utrustning".

*** För att i någon mån ära Engelholms trådämne så låter det i min öron som om en välljuds-lobby har sin plats, både för att styra upp idiotmixningar och oljudsinpelningar och för att sprida det du själv har kunskap och åsikt om när det gäller apparaternas kvalitet.

Får jag slutligen säga att de gånger jag ”spetsat till” frågeställningarna i inlägget är det inte tänkt att såra eller förlöjliga. Det är bara i ett förtydligande syfte. jag satt själv för något år sedan på hififorum med dubbla stolar. JAG visste att den positionen inte (medvetet) användes till min egen fördel. Andra kunde hitta 100 olika saker som de påstod bevisade motsatsen.

Vi - välljudets vänner - behöver mer samarbete. Inte fler diken. Jag är med på Engelholms idé hur den nu kommer att utkristallisera sig och det är inte för att det skall börja marknadsföras Bladelius eller Burmester i ny form. Vi kommer alla att tjäna på ett ökat kvalitetstänkande i samtliga led av inspelnings- och avspelningskedjan.
mvh

sladd
Senast redigerad av Sladd 2005-05-02 11:59, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
bosco

Inläggav bosco » 2005-05-02 11:50

sladd, använd gärna Quote-funktionen istället, det blir mycket lättare att följa inläggen då.

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2005-05-02 17:01

bosco skrev:sladd, använd gärna Quote-funktionen istället, det blir mycket lättare att följa inläggen då.
Medhåll men BOLD funkar ju också.
vänligen
// Pär Engelholm

Användarvisningsbild
bosco

Inläggav bosco » 2005-05-02 17:27

När jag skrev kommentaren var inlägget helt i vanlig text, nu är det mer läsligt.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-05-03 01:56

Sladd skrev:Som antingen språkrör/chefsideolog för LTS eller förtagsledaren för Ino så är den inställningen i mina ögon tveksam. Både företag och föreningar måste ha någon form av linje, budskap, tydlighet. Svart och vitt i strimlor som ser grått ut men fortfarande är svart och vitt är ingen bra idé budskapsmässigt?

Det finns det förstås dom som tycker, men jag bryr mig om hur saker är, inte vad folk tycker.

Jag har aldrig varit ute efter att säga populära saker. Jag säger det som är sant. Det som är svart är svart, och det som är vitt är vitt, det som är beige är beige och det som är pippifågelgult är just i denna färg. Att blanda ihop allting till grått bara för att slippa bli vrångt citerad eller för att inte stöta mig med någon intresserar mig inte.

Jag vänder mig ju till dom som kan tänka, och som kan se att helheten inte är medelvärdet av allt utan är spräcklig - utan att drabbas av "brist på förenklings-ångest". :wink:

Sladd skrev:
iö skrev:Det tror jag på, och jag tackar för att du inte är emot mig (även om jag minns tiden då du var det, och är glad att den är över).

Jag tackar då dig för detta, samtidigt som jag minns tiden då du var det och även jag glad att den är över...

Det ekar! :o Huromhelst har någon sådan tid aldrig funnits. Jag har aldrig varit emot någon människa, det är emot min natur. Jag är bara emot dumheter som du sagt. Men det var länge sedan, så det kan vi säkert glömma. Jag kommer inte ihåg det i detalj i varje fall, bara "att" det förekom, och var trist.

Sladd skrev:
iö skrev:...och egentligen är jag inte heller mot branschen, men jag är emot ganska många av branshens tilltag.

Här finns enligt mig ett behov av tydlighet. Med ”branschen” menar du då mig och mina kamrater som driver hifibutik i välljudets tecken? (vi tar alltså bort ”radiohandlarna, Liedl, ICA Maxi, Statoil, näthandlarna, Siba, de flesta Euronics etc etc?). När du skriver att du är emot många av branschens tilltag så tror jag vi menar olika saker. jag tror till och med att många kunder och medlemmar på faktiskt och andra forum blandar ihop detta totalt. Vi som säljer välljud i butik har mycket litet med branschens tilltag att göra.

Spikfötter, biwiring, ormoljekablar för förmögenheter (jag minns fortfarande dina kabelhörbarhetsbekännelser på arken :wink:), konstiga megadyra saker att lägga på hifi-apparater eller ljudförbättrande saker stoppa in i signalvägen o s v.
Listan på ormolja och liknande kan göras nästan hur lång som helst. Varje butik väljer själv om de ställer upp på dumheterna. Jag har inte namngivit någon butik, men nog är butikerna en del av branschen allt, och nog har det bedragits så det står härliga till på VISSA håll.

Tar någon åt sig säger det väl allt, den som inte har orsak att ta åt sig är att gratulera. Jag har inte hängt ut någon specifik handlare utan har tvärtemot varit tydlig med att det finns utmärkt hyggliga handlare som är både kunniga och ärliga. Bäst vore det förstås om alla vore sådana, för ingen kund kan ju välja butik men insikt den första gången. Det kan man ju bara efter att man provat många.

Sladd skrev:
iö skrev:I många fall blir det tyvärr samma sak som att vara mot branschen eftersom det inte är ovanligt att branschen agerar mot konsumentens intressen, vilket är något som jag förstås beklagar mycket.

Här hittar vi den ihopklupmning som för mig och mina kamrater är olycklig. Vågar nog påstå att jag inte agerar emot konsumentens intressen.

Saken är väl den att jag tvärt emot vad du säger inte har klumpat ihop något.

Tvärtom har jag varit tydlig med att säga att olika butiker är olika. Du tycks vilja att jag skall låtsas som om alla butiker agerar för köparens bästa (vilket vore att klumpa ihop dem), men det kommer jag aldrig att göra, för det är inte sant, och därför inte att agera i konsumentens intresse.

Någon måste säga att kejsaren är naken, annars ser alla kläderna som inte finns. Det är bara att titta på spikfötternas förlovade evangelium. Det trodde ALLA på, tills jag skrev den första artikeln om det stora missförståndet/bedrägeriet.

Sladd skrev:”Branschbeslut” som kan tänkas gå emot konsumenten fattas inte av fristående butiker. (om ägarna/säljarna inte är någon form av rövare men de är förhoppningsvis försvinnade få till antalet)

Vet du vad du gör nu? Jo, du klumpar ihop alla butiker! Det var ju ihopklumpning du sade dig vara emot.

Och visst tusan fattas det ibland beslut av butiker, som i förekommande fall (jag tänker inte kritisera någon specifik butik) går emot kundernas intressen. Jag känner till flera fall, och tror faktiskt du vet att det kan inträffa hos vissa butiker du också.

Jag är inte intresserad av att peka ut något, jag kritiserar ju aldrig någon specifikt (jag tycker att det är bättre att alla konsumenter är sunt kritiska och gör sina egna bedömningar) men jag tycker att det är viktigt att någon säger att det förekommer, eftersom det gör det. Kejsarens nya kläder igen - någon måste säga till.

Sladd skrev:Hooops, bransch som agerar mot konsumentens intressen gäller tydligen butiker.... Förstå min önskan om att du delar upp eller klargör detta väldigt mycket tydligare.

"Branchen" är alla som är verksamma kommersiellt och samarbetar inom något affärsområde, i detta fall hifi-branschen - primärt talar vi om tillverkare, importörer, butiker och den kommersiella pressen. Det som gör dem till en bransch är att de allihopa är måna om varandra eftersom de hjälps åt att tjäna pengar.

Jag tror faktiskt att de allra flesta delar denna definition. (Den utanför branschen som inte håller med får gärna säga till.)

Det där med "måna om varandra" kan utvecklas; om hifi-tidningar antyder att de kritiserar apparater ärligt, hårt och utan att påverkas av vem som annonserat, och butiker och importörer låtsas att de inte med sina annonser till väsentlig del finansierar hifi-tidskrifterna, och båda låtsas att de inte hört varandra hålla tal på branschmiddagar om vikten av samarbete mellan press, återförsäljare och importörer, ja då får var och en själv bedöma om de agerar ärligt.

Sen kan var och en bedöma om de anser att jag är en del av det samarbetet också. Om jag vore det skulle jag näppeligen ha skrivit de rader jag just skrev, eller?

Sladd skrev:
iö skrev:Hifi's trevliga natur gör ju att "passion för ämnet" snarare än bara mammon har drivit många positiva entusiaster in i branschen, och därför finns det gott om trevliga och välmenande människor i många hifi-butiker. Kunskapsnivån är dock på tok för låg på de flesta ställen, så ibland räcker inte välvilja heller. Dogmer och rent lurendrejeri sprids ibland av även ytterst välmenande människor. Det tycker jag är väldigt synd, även om de inte vill någon något ont.

Här får vi nog bromsa lite. ”Kunskapsnivån” är ju ett inte helt enkelt begrepp. Om denna är ”på tok för låg på de flesta ställen” så dömer du ut i princip hela branschen - och nu pratar vi BUTIKER.

Nej, när man som jag gjorde skriver "de flesta ställen" så talar man om de flesta ställen (=fler än hälften) - INTE om hela branschen.

Någon annan än jag skulle för övrigt kunna tänkas göra en helt annan bedömning i kunskapsfrågan, men jag kan ju bara ta ställning ur mitt eget perspektiv, vilket jag hoppas alla gör, ur sitt alltså.

Sladd skrev:Efter en sådan skrivning är det inte så lätt att få kompisar i de kretsarna... (Inte för att jag tror du saknar vänner eller önskar fjäska på något sätt) Men visst blir det lite skyttegrav eller åtminstone dike av det hela. Man kan ställa sig frågan varför?

Lustig fråga. Därför att det är sant förstås!

Du menar väl inte att man skall ljuga (eller hålla inne med sannaingar) för att få vänner? Inte jag. Att frisera sanningen för att få vänner låter ju helt absurt (även om jag förstås vet att det förekommer, brist på civilkurage är häpnadsväckande vanligt). Om kunskapsbrist är ett problem (vilket är min ärliga uppfattning) så är det väl viktigt att påpeka att så är fallet. Om man låtsas att allt som kommer ut hifi-butikspersonalernas munnar alltid är korrekt så kommer ju kunder (som går med sin egen kunskapsbrist till butikerna för att få hjälp) att riskera bli vilseförda.

När kunskapsbrist är ett problem är det också viktigt att säga det, eftersom det hjälper kunden att vara sunt skeptisk. Kanske kan det leda till ställandet av ännu en fråga som gör att kunden får klarhet i att just denna butik faktiskt visste vad de talade om. Jag känner dessutom många som arbetar i hifi-butik som beklagar att de inte fått någon riktig utbildning. Om du tror att ja kritiserar dem har du missförstått mig, de som står i butikerna är ju också drabbade.

Att tala sanning handlar alltid om att vara kunskapsbejakare. Det är något bra!

Jag är väl medveten om att det finns många i branschen som tycker illa om mig, eller i varje fall om det faktum att jag säger som det är, utan att bry mig om huruvida det kommer att vara populärt eller ej.

Men samtidigt har det, utan att jag planerat det, visat sig vara ett fantastiskt sätt att skilja agnarna från vetet. Det är verkligen häpnadsväckande vilket stöd jag fått från vissa i branschen - i synnerhet många av dem som försökt agera seriöst och ärligt, men drabbats av det klassiska problemet att i en förljugen värld så upplevs den enda sanningssägaren som den största lögnaren.

Det har ju inte varit speciellt svårt att se vilka det är som reagerat mest illa på det jag sagt. Passar handsken så...

Sladd skrev:Att döma ut en hel butiksbransch för att vara okunnig ger inget underlag för diskussion, det är en snobbism från en duktig teoretiker, (och även praktiker, vad vet jag). Varför skriver du så är min fråga?

Det där är bara prestigen som talar. Självklart kan det finnas underlag till diskussion efter kritik! Du resonerar som om en person som går in hos en hårfrisör inte kan klippa sig där, om han får veta av dem att han är för långhårig.

Låt mig även repetera att jag inte dömt ut hela branschen - bara påpekat att kunskapsbrist (bl a i försäljarled i butikerna) är ett problem. Många butiker delar denna bedömning och försöker göra något åt det istället för att ta fasta på att "ingen minsann skall få säga att kejsaren är naken".

Ger det LTS fler medlemmar?

Nej, men det har jag inte påstått heller. Antagligen är det tvärtom. Men kanske ger det LTS rätt medlemmar, nämligen de som är förståndigast och som uppskattar sanningssägande? :P Kort sagt de som känner igen och ser logiken.

Sladd skrev:Stärker det din egen position än mer?

Det vet jag inte. Jag hoppas att det i varje fall finns vissa som tycker att det är bra att någon är ärlig. Eller är det min position som hackkycklig du talar om?

Jag vet ju att jag fått på skallen kanske mer än någon annan på något hifi-fora, men det finns ju vissa som förstår vad jag menar och håller med mig också - det vill säga som delar mina erfarenheter.

Vad tror du själv? Stärker det min position? Jag tror tyvärr det kan vara tvärtom. Jag beklagar det isåfall, eftersom jag själv uppskattar ärlighet från andra. Jag är rätt säker på är att sådana som är lite som jag själv (sanningssökare) uppskattar mitt beteende, och jag nöjer mig med det (hur få de än är). Några andra vill jag ju inte ha förtroende av (hur många de än är).

Sladd skrev:Säljer det fler högtalare?

Knappast, det skrämmer nog bort många fler än det intresserar. Det är väl därför du valt att agera annorlunda själv, men jag kan inte - för mig är det viktigt att inte frisera sanningen. Jag säger alltid det jag upplever vara sant, och jag säger något alls.

Sladd skrev:Jag tycker det är oförskämt. Vi jobbar många på ett seriöst sätt och känner inte igen oss. Klart som korvspad att det bygger under murar, skapar spänningar och - återigen - varför då? Vem tjänar på att denna spricka och anklagelser om att ”agera emot konsumentens intressen” vidmaktshålls?

Den konsument som lyssnar förstås. Och även den branschdeltagare som vågar agera annorlunda.

Som jag sagt flera gånger handlar det egentligen bara om en sak - någon måste säga att kejsaren är naken.

I sagan var det ett barn, för ingen vuxen vågade säga det, ingen ville berätta att kejsaren blivit lurad, eftersom det vore oförskämt, och hade skapat spänningar... Så även sagan handlade om civilkurage skulle man kunna säga.

Om du tycker att det är oförskämt tar du uppenbart åt dig. Frågan är varför? Varför känner du att du tillhör den del av branschen som jag kritiserat? Jag har inte sagt att du gör det.

Sladd skrev:Man behöver inte vara duktig på konspirationsteori för att inse att LTS får mer medlemmar på myten om den korrupta branschen, de rika hififöretagarna och den köpta pressen.

När jag ser dig skriva detta tror jag du är rätt dåligt insatt i LTS medlemsutveckling. Men om jag skulle säga att det är tvärtom mot vad du skriver i din konspirationsteori så kommer du väl att vända det till att vara ett argument mot mig ändå, eller? Nåväl, jag nöjer mig med att roas lätt av dina konspirationsteorier. :wink: Och jag konstaterar att du förstår väldigt lite om vad som är min drivkraft.

Varför tror du att jag skulle tycka att det är viktigt att LTS har många medlemmar?

Det stämmer ju inte alls. Jag är faktiskt primärt intresserad av att LTS-medlemmar är vettiga människor, som har glädje av det LTS kan bidra med. Jag hoppas självklart att de vettiga mäniskorna är så många som möjligt, för då är ju världen trevligare. Men det är en annan sak än du antyder. Dessutom är det klart att jag hoppas att så många som möjligt som skulle vilja vara medlemmar i LTS - hör talas om föreningen (och slipper höra alla förljugna myter).

Men jag bryr mig verkligen inte om absoluta tal. Jag törs lova dig att jag med mitt beteende har skrämt bort MASSOR av potentiella, liksom varande LTS-medlemmar. Men aldrig av strategiska orsaker, jag sysslar inte med strategi. Strategi är ju en sorts lögn också.

Egentligen är det märkligt att folk som angriper mig ibland gör det med argumentet att jag minsann agerar strategiskt och slugt för egen vinning, och i nästa sekund angrips jag för att agera ostrategiskt och korkat så att man minsann inte kan ha något förtroende för det jag säger...

Båda argumenten är förstås lika giltiga. jo, jo...
Så länge kritikerna får in tesen; man inte skall således inte lita på iö, så är de tydligen nöjda.

När det gäller avdelningen dogmer och lurendrejeri (av somliga även benämnt ”ormolja”) så överdrivs den våldsamt. Jag vet inte vad jag har i mitt sortiment som kunde klassas som ormolja eller lurendrejeri-produkter? Vem tjänar på att detta överdrivs så mycket?

Det brukar väl talas om att problemet förekommer. Och det gör det, så det är ingen överdrift, vem har talat om antal? Jag förstår inte vad du menar med överdrifter.

Det målas en bild som inte är sann eller åtminstone väldigt överdriven för att det tjänar ett visst syfte. Det kallar jag oseriöst.

Jag har inte sagt ett ord om att du säljer ormolja, eller att du någonsin sålt ormolja, eller att du försvarar försäljning av ormolja. Ditt tendensiösa inlägg kallar jag oseriöst. :wink:

Din försvarsreaktion kallar jag... intressant?

Sladd skrev:
iö skrev:...i huvudsak chefsideologen för LTS, eftersom LTS som förening varit inblandad i dessa resonemang. Men jag är ju samma person alltid, som chefsideolog har man ju ansvaret att skapa en ideologi, och är den ärlig så blir den ju ideologens egen syn.

Detta greppar jag inte riktigt...det är du som person som är LTS ideologiskt? I vanliga fall så skapar väl en ideolog för en förening/parti/företag en ideologi som är bra och rätt för respektive?

Inte i seriösa sammanhang. I kommersiella och politiska sammanhang är det säkert som du beskriver det, att det handlar om att bra och rätt för respektive - det vill säga att gynna sig själv, men inte här. LTS finns till för sina medlemmar, och för framtidens musiklyssnare. Vi bryr oss även om vilka inspelningar vi i världen släpper ifrån oss nu, till dem som lever 100 år från nu.

LTS finns inte till för sin egen skull som kanske ett politiskt parti gör?

Problemet med de flesta (alla?) svenska politiska partier är väl att de inte har någon ideolog, bara en ideologi - en som är ett demokratiskt gungfly, det vill säga som ändras hela tiden, och som ingen enda håller med om till 100%.

En "strategioptimerad lögn" kort sagt. Alltså en ideologi som man inte kan ge stöd till genom demokratisk omröstning, eftersom den kan ändras när som helst på grund av den inre demokratiska processen i partiet. Demokrati^2 = odemokrati. :cry:

Sladd skrev:Man kan ju ärligt tro att si eller så väg är rätt att ta men jag blev en smula förvirrad äver det där om ”är den ärlig så blir den ju ideologens egen syn.”

Det var väl inte så konstigt. Om en ideolog presenterar en ideologi han inte tror på till 100% så är den oärlig. Klart som korvspad.

Jag har aldrig träffat någon enda person med insyn i hifi, högtaleri eller LTS för den delen som köpt detta ”oskyldighetsresonemang” där du av slump råkar tillverka högtalare som du sedan inte tjänar pengar på och alltså inte tillhör någon bransch...Jag tycker inte det är värdigt en företagare att säga på det viset.

Frågan är varför du tar fasta på vad andra tror på eller inte tror på?

Om du flyttar till Pakistan så kommer de flesta i din omgivning att vara Muslimer, blir det den sanna religionen för dig då?

Blir du kristen om du flyttar till USA?

Varför tror du att JAG bryr mig om vad du anser att andra TROR? Jag vet ju hur det förhåller sig, och konstaterar att du i ditt resonemang kallar mig lögnare. Jag tänker inte returnera den ovänligheten.

Rent konkret - om man skall vidmakthålla den konspiratoriska ådran - så sågar du hela branschen för att de skall komma till LTS och köpa InoAudios högtalare. (här spelar det faktiskt ingen roll om det ligger till på det ena eller andra viset i verkligheten, kopplingen med vidhängande slutsats gör i princip alla jag känner)

Jag måste naturligtvis tro dig, men alla har inte din livssyn. För mig spelar det ofantligt mycket större roll om det ligger till på det ena eller andra viset i verkligheten, än vad du och i princip "alla du känner" tror. Det är inte jag som skall ta ansvar för vad ni tror.

Missförstå mig inte, jag menar inte att missakta din företällningsvärld, men jag tycker att det är absurt att du, som inte känner mig, aldrig har besökt mig och antagligen inte ens kan föreställa dig mina drivkrafter - argumenterar med mig om mina incitament!

I synnerhet när du gör det på något absurt "strunt i verkligheten-plan" som inbegriper att det inte spelar någon roll om jag har rätt och om det du säger är sant eller inte, utan allt handlar om vad du och dina gelikar (som inte heller känner mig) tror!

Hoppar verkligen att du inte tar det här fel, men... jag tror att din idé om att jag "borde" vara bekymrad över vad du tror, främst påvisar ditt sätt att relatera till världen.

Du indikerar att du är mera intresserad av vad andra tror om dig, än av hur saker är i verkligheten. Du tycker att sanningar som skapar murar och skyttegravar är dåliga, medan det är bra att hålla tyst om det skaffar kompisar. Men jag tycker inte som du.

I min värld är din oförmåga att tro mig snarare ditt tillkortakommande, än mitt problem.

Sladd skrev:Det blir lite omöjligt samtidigt som du då skall vara utanför branschen som konsumentens gode opartiske vän.

Men allvarligt talat - om det nu är som du påstår, att ingen tror mig (som du känner i varje fall) och det är allmänt givet att jag talar i egen sak och inte är konsumentens opartiska vän -- varför är det isåfall så viktigt för dig att övertala folk om att så måste vara fallet?

Har du rätt så vet ju alla redan det.

Jag börjar nästan tro att du helt enkelt tycker att jag har rätt, men bara inte vill att dessa saker skall få sägas.

Sladd skrev:Jag kunde skrivit att andra företag har ett mer direkt sätt att ”lura” sina kunder på, de behöver inte gå via hårt dogmatiska uttalanden om korrupt bransch för att sedan sälja prylar som då per definition skall vara utan besudlan från mammon tillika varumärkta som ”sanna” produkter... OK, jag överdriver...men du angriper ”oss”, jag är alltså i full rätt att bemöta: LTS och dina affärer verka ha den gemensamma nämnaren: svartmåla branschen, kalla dem okunniga lurendrejare för det tjänar vi på. Känns det påståendet bra?

Nej, mera som en dåres försvarstal.

Jag har inte angripit dig annat än om skon passar.

Gör den det? Skyll inte på mig isåfall.

Då tycker jag du skall göra bättring istället för att ventilera ditt främsta argument, som tycks vara att "ingen kan agera av altruistiska orsaker - således är inte iö oegennyttig" (v s v b).
Detta argument faller ju bara tillbaka på dig själv, att det är din övertygelse att ingen, dig själv inräknad, agerar för någon annans skull. Risken är att vi tror dig.

Nä, fy tusan va' långt det här svaret börjar bli. Ja börjar bli hungrig och om fyra minuter stänger McDonalds. Jag struntar i den sista tredjedelen av ditt inlägg.

Kanske har jag missförstått dig nästan lika mycket som du missförstått mig? Eller kanske uttrycker du dig inte såsom du menar det?

Jag hoppas det är så.

Trevlig vecka Sladd!

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2005-05-03 14:57, redigerad totalt 7 gånger.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2005-05-03 07:17

IÖ skrev:
Kanske uttrycker du dig inte såsom du menar det?

Visst, som alla andra, för det kan ju aldrig handla om feltolkning i ditt fall... :wink:

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-05-03 07:34

IÖ: Hoppas du hann till McDonald's, ditt svarsbrev är klockrent!
Jag börjar nästan tro att du helt enkelt tycker att jag har rätt, men bara inte vill att dessa saker skall få sägas.

Egentligen kan man citera alltihop, läs och begrunda folk's... :D

Sladd

Inläggav Sladd » 2005-05-03 09:08

IngOehman skrev:
Sladd skrev:Som antingen språkrör/chefsideolog för LTS eller förtagsledaren för Ino så är den inställningen i mina ögon tveksam. Både företag och föreningar måste ha någon form av linje, budskap, tydlighet. Svart och vitt i strimlor som ser grått ut men fortfarande är svart och vitt är ingen bra idé budskapsmässigt?

Det finns det förstås dom som tycker, men jag bryr mig om hur saker är, inte vad folk tycker. Jag har aldrig varit ute efter att säga populära saker. Jag säger det som är sant. Det som är svart är svart, och det som är vitt är vitt, det som är beige är beige och det som är pippifågelgult är just denna färg. Att blanda ihop allting till grått bara för att slippa bli vrångt citerad eller för att inte stöta mig med någon intresserar mig inte. Jag vänder mig ju till dom som kan tänka, och se att helheten är spräcklig utan att få "brist på förenklings-ångest".

Sladd skrev:
iö skrev:Det tror jag på, och jag tackar för att du inte är emot mig (även om jag minns tiden då du var det, och är glad att den är över).

Jag tackar då dig för detta, samtidigt som jag minns tiden då du var det och även jag glad att den är över...

Det ekar! :o Huromhelst har någon sådan tid aldrig funnits. Jag har aldrig varit emot någon människa, det är emot min natur. Jag är bara emot dumheter som du sagt. Men det var länge sedan, så det kan vi säkert glömma. Jag kommer inte ihåg det i detalj i varje fall, bara "att" det förekom, och var trist.

Sladd skrev:
iö skrev:...och egentligen är jag inte heller mot branschen, men jag är emot ganska många av branshens tilltag.

Här finns enligt mig ett behov av tydlighet. Med ”branschen” menar du då mig och mina kamrater som driver hifibutik i välljudets tecken? (vi tar alltså bort ”radiohandlarna, Liedl, ICA Maxi, Statoil, näthandlarna, Siba, de flesta Euronics etc etc?). När du skriver att du är emot många av branschens tilltag så tror jag vi menar olika saker. jag tror till och med att många kunder och medlemmar på faktiskt och andra forum blandar ihop detta totalt. Vi som säljer välljud i butik har mycket litet med branschens tilltag att göra.

Spikfötter, biwiring, ormoljekablar för förmögenheter (jag minns fortfarande dina kabelhörbarhetsbekännelser på arken :wink:), konstiga megadyra saker att lägga på hifi-apparater eller ljudförbättrande saker stoppa in i signalvägen o s v. Listan på ormolja och liknande kan göras nästan hur lång som helst. Varje butik väljer själv om de ställer upp på dumheterna. Jag har inte namngivit någon butik, men nog är butikerna en del av branschen allt, och nog har det bedragits så det står härliga till på VISSA håll.

Tar någon åt sig säger det väl allt, den som inte har orsak att ta åt sig är att gratulera. Jag har inte hängt ut någon specifik handlare utan har tvärtemot varit tydlig med att det finns utmärkt hyggliga handlare som är både kunniga och ärliga. Bäst vore det förstås om alla vore sådana, för ingen kund kan ju välja butik men insikt den första gången. Det kan man ju bara efter att man provat många.

Sladd skrev:
iö skrev:I många fall blir det tyvärr samma sak som att vara mot branschen eftersom det inte är ovanligt att branschen agerar mot konsumentens intressen, vilket är något som jag förstås beklagar mycket.

Här hittar vi den ihopklupmning som för mig och mina kamrater är olycklig. Vågar nog påstå att jag inte agerar emot konsumentens intressen.

Saken är väl den att jag tvärt emot vad du säger inte har klumpat ihop något. Tvärtom har jag varit tydlig med att säga att olika butiker är olika. Du tycks vilja att jag skall låtsas som om alla butiker agerar för köparens bästa (vilket vore att klumpa ihop dem), men det kommer jag aldrig att göra, för det är inte sant, och därför inte att agera i konsumentens intresse.

Någon måste säga att kejsaren är naken, annars ser alla kläderna som inte finns. Det är bara att titta på spikfötternas fölovade evangelium. Det trodde ALLA på, tills jag skrev den första artikeln om bedrägeriet.

Sladd skrev:”Branschbeslut” som kan tänkas gå emot konsumenten fattas inte av fristående butiker. (om ägarna/säljarna inte är någon form av rövare men de är förhoppningsvis försvinnade få till antalet)

Vet du vad du gör nu? Jo, du klumpar ihop alla butiker! Det var ju ihopklumpning du sade dig vara emot.

Och visst tusan fattas det ibland beslut av butiker, som i förekommande fall (jag tänker inte kritisera någon specifik butik) går emot kundernas intressen. Jag känner till flera fall, och tror faktiskt du vet att det kan inträffa hos vissa butiker du också.

Jag är inte intresserad av att peka ut något, jag kritiserar ju aldrig någon specifikt (jag tycker att det är bättre att alla konsumenter är sunt kritiska och gör sina egna bedömningar) men jag tycker att det är viktigt att någon säger att det förekommer, eftersom det gör det. Kejsarens nya kläder igen - någon måste säga till.

Sladd skrev:Hooops, bransch som agerar mot konsumentens intressen gäller tydligen butiker.... Förstå min önskan om att du delar upp eller klargör detta väldigt mycket tydligare.

"Branchen" är alla som är verksamma kommersiellt och samarbetar inom något affärsområde, i detta fall hifi-branschen - primärt talar vi om tillverkare, importörer, butiker och den kommersiella pressen. Det som gör dem till en bransch är att de allihopa är måna om varandra eftersom de hjälps åt att tjäna pengar.

Jag tror faktiskt att de allra flesta delar denna definition. (Den utanför branschen som inte håller med får gärna säga till.)

Det där med "måna om varandra" kan utvecklas; om hifi-tidningar antyder att de kritiserar apparater ärligt, hårt och utan att påverkas av vem som annonserat, och butiker och importörer låtsas att de inte med sina annonser till väsentlig del finansierar hifi-tidskrifterna, och båda låtsas att de inte hört varandra hålla tal på branschmiddagar om vikten av samarbete mellan press, återförsäljare och importörer, ja då får var och en själv bedöma om de agerar ärligt.

Sen kan var och en bedöma om de anser att jag är en del av det samarbetet också. Om jag vore det skulle jag näppeligen ha skrivit de rader jag just skrev, eller?

Sladd skrev:
iö skrev:Hifi's trevliga natur gör ju att "passion för ämnet" snarare än bara mammon har drivit många positiva entusiaster in i branschen, och därför finns det gott om trevliga och välmenande människor i många hifi-butiker. Kunskapsnivån är dock på tok för låg på de flesta ställen, så ibland räcker inte välvilja heller. Dogmer och rent lurendrejeri sprids ibland av även ytterst välmenande människor. Det tycker jag är väldigt synd, även om de inte vill någon något ont.

Här får vi nog bromsa lite. ”Kunskapsnivån” är ju ett inte helt enkelt begrepp. Om denna är ”på tok för låg på de flesta ställen” så dömer du ut i princip hela branschen - och nu pratar vi BUTIKER.

Nej, när man skriver de flesta ställen så talar man om just de flesta ställen (=fler än hälften) - INTE hela branschen.

Någon annan än jag skulle för övrigt kunna tänkas göra en helt annan bedömning i kunskapsfrågan, men jag kan ju bara ta ställning ur mitt eget perspektiv, vilket jag hoppas alla gör.

Sladd skrev:Efter en sådan skrivning är det inte så lätt att få kompisar i de kretsarna... (Inte för att jag tror du saknar vänner eller önskar fjäska på något sätt) Men visst blir det lite skyttegrav eller åtminstone dike av det hela. Man kan ställa sig frågan varför?

Lustig fråga. Därför att det är sant förstås!

Du menar väl inte att man skall ljuga (eller hålla inne med sannaingar) för att få vänner? Inte jag. Att frisera sanningen för att få vänner låter ju helt absurt (även om jag förstås vet att det förekommer, brist på civilkurage är häpnadsväckande vanligt). Om kunskapsbrist är ett problem (vilket är min ärliga uppfattning) så är det väl viktigt att påpeka att så är fallet. Om man låtsas att allt som kommer ut hifi-butikspersonalernas munnar alltid är korrekt så kommer ju kunder (som går med sin egen kunskapsbrist till butikerna för att få hjälp) att riskera bli vilseförda.

När kunskapsbrist är ett problem är det också viktigt att säga det, eftersom det hjälper kunden att vara sunt skeptisk. Kanske kan det leda till ställandet av ännu en fråga som gör att kunden får klarhet i att just denna butik faktiskt visste vad de talade om.

Att tala sanning handlar alltid om att vara kunskapsbejakare. Det är något bra!

Jag är väl medveten om att det finns många i branschen som tycker illa om mig, eller i varje fall om det faktum att jag säger som det är utan att bry mig om det kommer att vara populärt eller ej.

Men samtidigt har det, utan att jag planerat det, visat sig vara ett fantastiskt sätt att skilja agnarna från vetet. Det är verkligen häpnadsväckande vilket stöd jag fått från vissa i branschen - i synnerhet många av dem som försökt agera seriöst och ärligt, men drabbats av det klassiska problemet att i en förljugen värld så upplevs den enda sanningssägaren som den största lögnaren.

Det har ju inte varit speciellt svårt att se vilka det är som reagerat mest illa på det jag sagt. Passar handsken så...

Sladd skrev:Att döma ut en hel butiksbransch för att vara okunnig ger inget underlag för diskussion, det är en snobbism från en duktig teoretiker, (och även praktiker, vad vet jag). Varför skriver du så är min fråga?

Det där är bara prestigen som talar. Självklart kan det finnas underlag till diskussion efter kritik! Du resonerar som om en person som går in hos en hårfrisör inte kan klippa sig där, om han får veta av dem att han är för långhårig.

Låt mig även repetera att jag inte dömt ut hela branschen - bara påpekat att kunskapsbrist (bl a i försäljarled i butikerna) är ett problem. Många butiker delar denna bedömning och försöker göra något åt det istället för att ta fasta på att "ingen minsann skall få säga att kejsaren är naken".

Ger det LTS fler medlemmar?

Nej, men det har jag inte påstått heller. Antagligen är det tvärtom. Men kanske ger det LTS rätt medlemmar, nämligen de som är förståndigast och som uppskattar sanningssägande? :P Kort sagt de som känner igen och ser logiken.

Sladd skrev:Stärker det din egen position än mer?

Det vet jag inte. Jag hoppas att det i varje fall finns vissa som tycker att det är bra att någon är ärlig. Eller är det min position som hackkycklig du talar om?

Jag vet ju att jag fått på skallen kanske mer än någon annan på något hifi-fora, men det finns ju vissa som förstår vad jag menar och håller med mig också - det vill säga som delar mina erfarenheter.

Vad tror du själv? Stärker det min position? Jag tror tyvärr det kan vara tvärtom. Jag beklagar det isåfall, eftersom jag själv uppskattar ärlighet från andra. Jag är rätt säker på är att sådana som är lite som jag själv (sanningssökare) uppskattar mitt beteende, och jag nöjer mig med det (hur få de än är). Några andra vill jag ju inte ha förtroende av (hur många de än är).

Sladd skrev:Säljer det fler högtalare?

Knappast, det skrämmer nog bort många fler än det intresserar. Det är väl därför du valt att agera annorlunda själv, men jag kan inte - för mig är det viktigt att inte frisera sanningen. Jag säger alltid det jag upplever vara sant, och jag säger något alls.

Sladd skrev:Jag tycker det är oförskämt. Vi jobbar många på ett seriöst sätt och känner inte igen oss. Klart som korvspad att det bygger under murar, skapar spänningar och - återigen - varför då? Vem tjänar på att denna spricka och anklagelser om att ”agera emot konsumentens intressen” vidmaktshålls?

Den konsument som lyssnar förstås. Och även den branschdeltagare som vågar agera annorlunda.

Som jag sagt flera gånger handlar det egentligen bara om en sak - någon måste säga att kejsaren är naken.

I sagan var det ett barn, för ingen vuxen vågade säga det, ingen ville berätta att kejsaren blivit lurad, eftersom det vore oförskämt, och hade skapat spänningar... Så även sagan handlade om civilkurage skulle man kunna säga.

Om du tycker att det är oförskämt tar du uppenbart åt dig. Frågan är varför? Varför känner du att du tillhör den del av branschen som jag kritiserat? Jag har inte sagt att du gör det.

Sladd skrev:Man behöver inte vara duktig på konspirationsteori för att inse att LTS får mer medlemmar på myten om den korrupta branschen, de rika hififöretagarna och den köpta pressen.

När jag ser dig skriva detta tror jag du är rätt dåligt insatt i LTS medlemsutveckling. Men om jag skulle säga att det är tvärtom mot vad du skriver i din konspirationsteori så kommer du väl att vända det till att vara ett argument mot mig ändå, eller? Nåväl, jag nöjer mig med att roas lätt av dina konspirationsteorier. :wink: Och jag konstaterar att du förstår väldigt lite om vad som är min drivkraft.

Varför tror du att jag skulle tycka att det är viktigt att LTS har många medlemmar?

Det stämmer ju inte alls. Jag är faktiskt primärt intresserad av att LTS-medlemmar är vettiga människor, som har glädje av det LTS kan bidra med. Jag hoppas självklart att de vettiga mäniskorna är så många som möjligt, för då är ju världen trevligare. Men det är en annan sak än du antyder. Dessutom är det klart att jag hoppas att så många som möjligt som skulle vilja vara medlemmar i LTS - hör talas om föreningen (och slipper höra alla förljugna myter).

Men jag bryr mig verkligen inte om absoluta tal. Jag törs lova dig att jag med mitt beteende har skrämt bort MASSOR av potentiella, liksom varande LTS-medlemmar. Men aldrig av strategiska orsaker, jag sysslar inte med strategi. Strategi är ju en sorts lögn också.

Egentligen är det märkligt att folk som angriper mig ibland gör det med argumentet att jag minsann agerar strategiskt och slugt för egen vinning, och i nästa sekund angrips jag för att agera ostrategiskt och korkat så att man minsann inte kan ha något förtroende för det jag säger...

Båda argumenten är förstås lika giltiga. jo, jo...
Så länge kritikerna får in tesen; man inte skall således inte lita på iö, så är de tydligen nöjda.

När det gäller avdelningen dogmer och lurendrejeri (av somliga även benämnt ”ormolja”) så överdrivs den våldsamt. Jag vet inte vad jag har i mitt sortiment som kunde klassas som ormolja eller lurendrejeri-produkter? Vem tjänar på att detta överdrivs så mycket?

Det brukar väl talas om att problemet förekommer. Och det gör det, så det är ingen överdrift, vem har talat om antal? Jag förstår inte vad du menar med överdrifter.

Det målas en bild som inte är sann eller åtminstone väldigt överdriven för att det tjänar ett visst syfte. Det kallar jag oseriöst.

Jag har inte sagt ett ord om att du säljer ormolja, eller att du någonsin sålt ormolja, eller att du försvarar försäljning av ormolja. Ditt tendensiösa inlägg kallar jag oseriöst. :wink:

Din försvarsreaktion kallar jag... intressant?

Sladd skrev:
iö skrev:...i huvudsak chefsideologen för LTS, eftersom LTS som förening varit inblandad i dessa resonemang. Men jag är ju samma person alltid, som chefsideolog har man ju ansvaret att skapa en ideologi, och är den ärlig så blir den ju ideologens egen syn.

Detta greppar jag inte riktigt...det är du som person som är LTS ideologiskt? I vanliga fall så skapar väl en ideolog för en förening/parti/företag en ideologi som är bra och rätt för respektive?

Inte i seriösa sammanhang. I kommersiella och politiska sammanhang är det säkert som du beskriver det, att det handlar om att bra och rätt för respektive - det vill säga att gynna sig själv, men inte här. LTS finns till för sina medlemmar, och för framtidens musiklyssnare. Vi bryr oss även om vilka inspelningar vi i världen släpper ifrån oss, till dem som lever 100 år från nu.

LTS finns inte till för sin egen skull som kanske ett politiskt parti gör.

Problemet med de flesta (alla?) svenska politiska partier är väl att de inte har någon ideolog, bara en ideologi - en som är ett demokratiskt gungfly, det vill säga som ändras hela tiden, och som inte håller med om till 100%.

En "strategioptimerad lögn" kort sagt. Alltså en ideologi som man inte kan ge stöd till genom demokratisk omröstning, eftersom den kan ändras när som helst på grund av den inre demokratiska processen i partiet. Demokrati^2 = odemokrati. :cry:

Sladd skrev:Man kan ju ärligt tro att si eller så väg är rätt att ta men jag blev en smula förvirrad äver det där om ”är den ärlig så blir den ju ideologens egen syn.”

Det var väl inte så konstigt. Om en ideolog preseterar en ideologi han inte tror på till 100% så är den oärlig. Klart som korvspad.

Jag har aldrig träffat någon enda person med insyn i hifi, högtaleri eller LTS för den delen som köpt detta ”oskyldighetsresonemang” där du av slump råkar tillverka högtalare som du sedan inte tjänar pengar på och alltså inte tillhör någon bransch...Jag tycker inte det är värdigt en företagare att säga på det viset.

Frågan är varför du tar fasta på vad andra tror på eller inte tror på?

Om du flyttar till Pakistan så kommer de flesta i din omgivning att vara Muslimer, blir det den sanna religionen för dig då?

Blir du kristen om du flyttar till USA?

Varför tror du att JAG bryr mig om vad du anser att andra TROR? Jag vet ju hur det förhåller sig, och konstaterar att du i ditt resonemang kallar mig lögnare. Jag tänker inte returnera den ovänligheten.

Rent konkret - om man skall vidmakthålla den konspiratoriska ådran - så sågar du hela branschen för att de skall komma till LTS och köpa InoAudios högtalare. (här spelar det faktiskt ingen roll om det ligger till på det ena eller andra viset i verkligheten, kopplingen med vidhängande slutsats gör i princip alla jag känner)

Jag måste naturligtvis tro dig, men alla har inte din livssyn. För mig spelar det ofantligt mycket större roll om det ligger till på det ena eller andra viset i verkligheten, än vad du och i princip "alla du känner" tror. Det är inte jag som skall ta ansvar för vad ni tror.

Missförstå mig inte, jag menar inte att missakta din företällningsvärld, men jag tycker att det är absurt att du, som inte känner mig, aldrig har besökt mig och antagligen inte ens kan föreställa dig mina drivkrafter - argumenterar med mig om mina incitament!

I synnerhet när du gör det på något absurt "strunt i verkligheten-plan" som inbegriper att det inte spelar någon roll om jag har rätt och det du säger är sant eller inte, utan allt handlar om vad du och dina geliker (som inte heller känner mig) tror!

Hoppar verkligen att du inte tar det här fel, men... jag tror att din idé om att jag "borde" vara bekymrad över vad du tror, påvisar ditt sätt att relatera till världen.

Du indikerar att du är mera intresserad av vad andra tror om dig, än av hur saker är i verkligheten. Du tycker att sanningar som skapar murar och skyttegravar är dåliga, medan det är bra att hålla tyst om det skaffar kompisar. Men jag tycker inte som du.

I min värld är din oförmåga att tro mig snarare ditt tillkortakommande, än mitt problem.

Sladd skrev:Det blir lite omöjligt samtidigt som du då skall vara utanför branschen som konsumentens gode opartiske vän.

Men allvarligt talat - om det nu är som du påstår, att ingen tror mig (som du känner i varje fall) och det är allmänt givet att jag talar i egen sak och inte är konsumentens opartiska vän -- varför är det isåfall så viktigt för dig att övertala folk om att så måste vara fallet? Har du rätt så vet ju alla redan det.

Sladd skrev:Jag kunde skrivit att andra företag har ett mer direkt sätt att ”lura” sina kunder på, de behöver inte gå via hårt dogmatiska uttalanden om korrupt bransch för att sedan sälja prylar som då per definition skall vara utan besudlan från mammon tillika varumärkta som ”sanna” produkter... OK, jag överdriver...men du angriper ”oss”, jag är alltså i full rätt att bemöta: LTS och dina affärer verka ha den gemensamma nämnaren: svartmåla branschen, kalla dem okunniga lurendrejare för det tjänar vi på. Känns det påståendet bra?

Nej, mera som en dåres försvarstal.

Jag har inte angripit dig annat än om skon passar. Gör den det? Skyll inte på mig isåfall.

Då tycker jag du skall göra bättring istället för att ventilera ditt främsta argument, som tycks vara att "ingen kan agera av altruistiska orsaker - således är inte iö oegennyttig".
Detta argument faller ju bara tillbaka på dig själv, att ingen, dig själv inräknad, agerar för någon annans skull. Risken är att vi tror dig.

Nä, fy tusan va' långt det här svaret börjar bli. Ja börjar bli hungrig och om fyra minuter stänger McDonalds. Jag struntar i den sista tredjedelen av ditt inlägg.

Kanske har jag missförstått dig nästan lika mycket som du missförstått mig? Kanske uttrycker du dig inte såsom du menar det?

Jag hoppas det är så.

Trevlig vecka Sladd!

Vh, iö

Detta går ej att bemöta. Ett annat år har jag kanske tid att leka debatt och svara på medvetet skruvade svar. Synd att du inte vill ta detta seriöst.

mvh

.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2005-05-03 09:27

lite roligt detta att folk så gärna anatar att alla har en agenda. varför vill tex du Sladd tro att Öhman har några dolda intressen och en agenda att nedstörta "imperiet"? Ja lltså nu har han väl (precis som jag) en vilja att "rensa" upp i "hifi-träsket" (mina ord inte hans..). Det är fel som tycker så också men vi kanske bara är godtrogna?
Men vad är rätt då? Ska man inte säga vad man tycker/vet? Eller ska man tycka precis som du? Jag förstår liksom inte vad som är problematiskt.. Om vi bara pratar strunt och gojja varför är du ens här och försöker argumentera med oss? Om vi nu inte har förmågan att förstå hur shaktis och dyra nonsenskablar gör ljudet bättre då det (i realiteten, ur ett repoduktionshänseende) bara gör saken värre? Min upplevelse av diverse dyra kablar och apparater är att man hamnar på en återgivningsnivå som är sämre än det jag kan köpa på OnOff(för en tiondel eller kanske hundradel av priset) och då är väl något fel? Sen kan man ju tänka sig att jag lurar mig själv men samma argument går ju att lägga på alla andra så då kan vi ju sluta disskutera och bara lulla på med det vi själva tror är "det bästa".
Det känns lite som att du (precis som många andra som är "i branchen") krampaktigt försöker hålla fast vid en världsbild du egentligen vet är felaktig. Därmed inte sagt att det är så men Öhmans liknelse med "kejsarens nya kläder" är inte så dum. Det är precis så jag upplever att hifi-världen är med alla dessa företag, tidningar, säljare mm som hör mer än vad som egentligen finns. Men jag menar jag har vänner som är religiösa, veganer/vegatrianer, har annan politiska åsikt osv än mig själv och jag kan umgås med dem också så.. Men jag antar att det egentligen inte är sant jag umgås nog med dem för att i hemlighet sprida mina dogmatiska idéer om hur det "egentligen är" precis som du verkar tro Öhman gör?

Är det bara jag som finner allt detta lite komiskt? Aja.. ska återgå till att spinna mina planer och fundera på hur jag bäst ska förvrida kommande offer.

(kommer tänka på den tecknade serien "Pinky and the Brain"
"Vad ska vi göra ikväll Hjärnan?
Samma sak vi gör varje kväll; Försöka ta över VÄRLDEN!!" :wink:
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-05-03 11:45

Sladd skrev:Detta går ej att bemöta. Ett annat år har jag kanske tid att leka debatt och svara på medvetet skruvade svar. Synd att du inte vill ta detta seriöst.

mvh

.

Det var ju liksom du som startade denna debatt, så jag tänkte att du kanske ville ha den?

Nåväl, trist om du tycker att mitt svar var oseriöst. Så var det verkligen inte menat.

Strunt samma. Bara det har framgått att det är min uppfattning att hifi-butikerna är hifi-köparnas viktigaste potentiella vän, bättre än alla internethandlare, så är jag nöjd. Att jag sedan, appropå potentiella, vill höja potentialen i förekommande fall är väl bara en konsekvens av att jag är just hifi-köpare.

Denna min köpar-roll är ju mitt enda samröre med butikerna, oavsett om du anser att jag är en del av branschen eller ej. Vad gäller butikena har jag bara ett intresse - att de skall vara så bra för köparna (bl a mig) som möjligt, för när jag har med butikerna att göra så är det ju alltid just som köpare (men några få historiska undantag, som jag nämnt).

Att du tar det jag skrivit (och som många nog håller med om*) som kritik mot just dig/din butik (och dessutom tycker det är negtivt att få sådan) tycker jag är synd. Jag har varit mycket tydlig med att det inte varit specifikt dig, eller specifikt någon annan heller, som jag vänt mig mot. Jag har vänt mig mot de dåliga saker som förekommer, utan att hänga ut någon.

Jag trodde faktiskt att vi skulle kunna bli överens om att det förekommer att kunder i vissa butiker inte alltid får bästa råd - och att vi även skulle kunna bli överens om att detta är någonting dåligt, som skulle kunna förbättras.

Vh, Ing. Öhman

*Om du nu till skillnad från mig bryr dig om vad folk tycker.

Användarvisningsbild
Christer_Tamm

Inläggav Christer_Tamm » 2005-05-03 12:49

Sladd skrev:Detta går ej att bemöta. Ett annat år har jag kanske tid att leka debatt och svara på medvetet skruvade svar. Synd att du inte vill ta detta seriöst.

mvh.

Sånt här får mig att tänka på en Fredrik Östmans "hjälpreda för effektiv debatt" och särskilt då begreppet
mattflykt:

Många diskussioner kommer så småningom så långt, att en av deltagarna inte längre kan eller vill bemöta de argument som riktas mot hans. Det kan bero på att argumenten i fråga är fåniga, vederlagda eller faktiskt riktigt bra. Oavsett vilket är det ett kraftfullt typiskt irritationsmoment när man, i stället för att i tysthet lämna argumenten obesvarade, lämnar dem obesvarade under (ibland högljudda) protester. Det innebär alltså antingen att man mer eller mindre medvetet börjar diskutera något annat, vanligtvis terminologi, personliga egenskaper eller debatten som sådan, eller att man helt enkelt upprepar sina argument utan hänsyn till de invändningar som presenteras. Detta beteende kallas med en brottningsterm mattflykt.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-05-03 13:13

PeterAkemark skrev:Vad jag skriver kanske har berörts av andra tidigare men jag skriver det ändå.

En gång i tiden fanns HIFi-handboken som togs fram av någon grupp/sammanslutning med en del namnkunniga personer. Boken fungerade som en "objektiv" bibel för konsumenten i sitt val av hifi relatrade produkter.

Det mesta provades av Staten Provnings Anstalt, belägen på Drottning Kristinas väg vid KTH. Boken, som gavs ut årligen, försvann från marknaden i slutet av 70-talet eller om det var i början av 80-talet. Utmärkt konsumentinformation som numera saknas.

Detta kanske kunde tas upp igen samtidigt som en vägledande organisation kan skapas för att bringa ordning och reda på marknaden.

Håller med om varenda ord!

Jag försökte att i en MoLt-artikel återuppliva denna idé i början av 90-talet, men då var responsen (från branschen) att:

1. Det är ointressant eftersom alla apparater är så bra nuförtiden.

2. Det är omständigt eftersom det finns så mycket prylar nuförtiden.

3. Det är omöjligt, eftersom prylarna dessutom avbyter varandra flera gånger om året.

4. Boken ifråga var något av det sämsta som funnits i hifi'ns historia - det är ju hur saker låter som spelar roll, mätprestanda är helt ointressant, så vi får be till gudarn att boken är borta för alla framtid.

Vid det tillfället konstaterade jag att det var lika bra att lägga ned idén, det var tydligt att hifi-branschen INTE ville ha en redovisning av detta slag av förefintliga produkter.

Framförallt punkt tre var ju svår att argumentera emot, men nog skulle jag gärna se en hifi-handbok igen - en ojävig presentation av apparaternas egenskaper. Tyvärr är det nog omöjligt att inkludera lyssningskommantarer, eftersom det skulle vara omöjligt att få med sådana utan att skapa missnöje. Det skulle nog behöva vara i förväg fastställda mätningar.

En sådan mätredovisning kan förvisso aldrig bli komplett, men till viss hjälp kan den ändå vara. Jag skulle dock förorda nya mätmetoder, som bättre svarar till produkternas egenskaper. Förslag på sådana fanns i artikeln i MoLt.

Vh, Ing. Öhman

PS. Det kan nämnas att det på privat initiativ togs fram liknande tryckta verk jag tror det vara två gånger därefter, om det var i mitten av 90-talet kanske, någon som minns?

Denna senare hifi-handbok i A4-format saknade mätningar. Det var primärt en genomgång av vad branschen kunde erbjuda, med bilder och tillverkardata.

Jag tyckte trots allt att det var en trevlig idé, men kanske är generationerna får korta idag för att det skall vara görligt? I varje fall avseende elektronikapparater i mellanprisklassen.
Senast redigerad av IngOehman 2005-05-03 13:21, redigerad totalt 1 gång.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2005-05-03 13:19

det är underligt detta eftersom det fungerar för massvis med andra produkter. Bilar, kylskåp, microvågsugnar, spisar, vedpannor, värmeväxlare, vattenblander osv osv varför skulle det inte fungera för hifi kan man ju undra.. Men HiFi är väl magiskt och outgrundligt till sin natur och inget som går att kvantifiera i empiri, logik och objektivitet.. :roll:
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-05-03 13:21

Det vet ni väl grabbar att det är inte längden som är det viktiga?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2005-05-03 13:21

Hejsan,

För den genuint intresserade i ämnet kan jag meddela att det börjar utkristaliseras en grupp människor som är villiga att jobba (ideelt) med en Intresse/Bransch-organisation. Allt för att främja intresset "bra musikåtergivning hemma".

Ca 5 personer har spontant kontaktat mig per pm eller mail och och vill vara med att bidraga.
Verkligt kul! Tack!

Jag håller på med en sammanfattning av de 3 punkter som jag anser viktigast. Sen tar vi fram en handlingsplan utifrån detta.
vänligen
// Pär Engelholm

Användarvisningsbild
Audix

Inläggav Audix » 2005-05-03 13:24

EA, kanske kan det vara intressant att ta kontakt med Råd & Rön? De testar ju även stereoprylar.

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2005-05-03 13:34

Audix skrev:EA, kanske kan det vara intressant att ta kontakt med Råd & Rön? De testar ju även stereoprylar.
Tack! Dom finns redan på min lista över lämpliga kontakter. En lista som är ca 15 rader lång...
vänligen
// Pär Engelholm

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2005-05-03 14:32

EA, jag kanske är knäpp, eftersm han kanske inte är världens bästa skribent men han har tydligen stort inflytande bland popskribenter. Tänkte nämligen på Per Bjurman på AFtonbladet. Om han påpekar det kassa ljudet i sina recensioner, kan det nog ta fart.

Typ så här

Hellströms nya skiva är gudsgåva til himlen, men vad har inspelningsteknikerna hållit på med? Har de druckit, en så bra skiva med så kasst ljud.

Jag tror att de hade lyssnat på honom.
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2005-05-03 14:35

Min upplevelse av diverse dyra kablar och apparater är att man hamnar på en återgivningsnivå som är sämre än det jag kan köpa på OnOff(för en tiondel eller kanske hundradel av priset) och då är väl något fel

8O Vilka apparater tänker du på?
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.
Audioföl & apparat runkare som älskar haj-end och riktigt feta kablar.

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2005-05-03 14:37

fbk skrev:
Min upplevelse av diverse dyra kablar och apparater är att man hamnar på en återgivningsnivå som är sämre än det jag kan köpa på OnOff(för en tiondel eller kanske hundradel av priset) och då är väl något fel

8O Vilka apparater tänker du på?
Hej,

Skulle du kunna vara vänlig nog att föra den diskussionen annorstädes?

Min tråd vill jag väldigt gärna se handla om just mitt ämne, även om jag finner din fråga intressant.
vänligen
// Pär Engelholm

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-05-03 15:04

patrikf skrev:IÖ skrev:

Visst, som alla andra, för det kan ju aldrig handla om feltolkning i ditt fall... :wink:

Patrikf, gör mig en tjänst: Läs meningen innan den du citerade. :lol: :lol: :lol:

Hade du gjort det innan du inlade, så skulle du ha sluppit bevisa min tes om "tendensiöst selektivt citerande av ett inlägg med relevant spräcklighet". :wink:

Men tack ändå för stödet! Även om det säkert inte var din mening att bevisa min tes.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2005-05-03 15:07, redigerad totalt 1 gång.

Maarten

Inläggav Maarten » 2005-05-03 15:07

EA!

Det är lustigt, jag tänkte ta kontakt med Råd&Rön för 1-2 år sedan. Likaså några dagstidningar. De har ju ibland helgbilagor där ett kort och sakligt men välskrivet reportage skulle kunna funka.

Det blev dock aldrig av att jag gjorde så.
sb17nbac till alla!

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-05-03 15:08

Rån & Röd är knappast rätt forum? 8O

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2005-05-03 15:19

mats skrev:EA, jag kanske är knäpp, eftersm han kanske inte är världens bästa skribent men han har tydligen stort inflytande bland popskribenter. Tänkte nämligen på Per Bjurman på AFtonbladet. Om han påpekar det kassa ljudet i sina recensioner, kan det nog ta fart.
Typ så här
Hellströms nya skiva är gudsgåva til himlen, men vad har inspelningsteknikerna hållit på med? Har de druckit, en så bra skiva med så kasst ljud.
Jag tror att de hade lyssnat på honom.
Jag tror iaf att man når genomslagskraft. Däremot känns det som ett stort berg att bestiga - att övertyga en recensent att befatta sig med ljudkvalite.

Men självklart tänkvärt. Man kan ju börja med att introducera det hos "mindre" recenenter så kanske det arbera sig uppåt.

Vidare vore det intressant att recensera recensenten. En hel skiva är recenserad och belyst. Däremot förbigås att skivan är inspelad med sämsta tänkbara resultat, kraftiga brister här, här och här.

Tack för input!

Inte alltid lätt att se dom konstruktiva bidragen bland allt pladder och penismäteri.
vänligen
// Pär Engelholm

Användarvisningsbild
nl1970

Inläggav nl1970 » 2005-05-03 15:24

EA

Är din tanke någon slags märkning för bra utrustning? där komponenterna måste uppfylla ett minimumkrav för att få märkas.
Amatörakustiker, utnämd av Niclas enmansklubb

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2005-05-03 15:44

IngOehman skrev:
patrikf skrev:IÖ skrev:

Patrikf, gör mig en tjänst: Läs meningen innan den du citerade. :lol: :lol: :lol:

Hade du gjort det innan du inlade, så skulle du ha sluppit bevisa min tes om "tendensiöst selektivt citerande av ett inlägg med relevant spräcklighet". :wink:

Men tack ändå för stödet! Även om det säkert inte var din mening att bevisa min tes.

Vh, iö

Hehe, ser att jag hjälpte till att ge stöd åt din tes. Extra mycket eftersom det VERKLIGEN inte var medvetet... Varsågod då :wink:

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-05-03 15:45

Däremot känns det som ett stort berg att bestiga - att
övertyga en recensent att befatta sig med ljudkvalite.

Javisst... Jag aktade mig oftast noga för det, om det inte var så
att inspelningen verkligen var bedrövlig (som t ex "Californication").
Att påstå att en Zelmani-skiva låter bra vet vi ju hur det kan tas
emot och de flesta recensenter* har verkligen skräpanläggningar
och kan således inte bedöma hur bra en skiva är inspelad, jag tror
alltså inte alls på denna (goda) idé.

*) Alla jag känner, träffat eller har talat med.

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2005-05-03 16:04

nl1970 skrev:EA
Är din tanke någon slags märkning för bra utrustning? där komponenterna måste uppfylla ett minimumkrav för att få märkas.
Min tanke är att från första början hålla mig ifrån märken och produkter. Försöka vara opartisk som bara den. Det kan räcka att prata i generella ordalag att det är väldigt stor skillnad mellan olika märken, mellan hur företag ser på sina produkter och att det även är hörbart stor skillnad. Exempelvis kan man ta datorhögtalare (med inbyggda förstärkare) som påstås "vara 3000watt" och detta medelst en batterieliminator. Detta medan andra underspecar sina förstärkare, även i prisbilligare segment.

Men främst handlar det om mjukvaran (Cdskivor, MP3'or, vinyl och DVD-A, SACD) och attityden till hifi (med inredning, äggkartonger, nakna "stilrena" rum, etc).

Här är vi alla något så när enade om vad vi vill ha. Bra inspelningar.

Skall vi bjuda in "Svensson" till oss hifimänniskor, skall Han/hon absolut inte få se det tjat, gnäll, penismäteri, prat om heltäckningsmattor, Stenar på förstärkarna, gammalt groll och gud vet vad.
vänligen
// Pär Engelholm

Maarten

Inläggav Maarten » 2005-05-03 16:17

Hetsporren skrev:Rån & Röd är knappast rätt forum? 8O

Nä, det var det jag tvekade på och därför blev det inget av den ide'n.
sb17nbac till alla!

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi