Har bytt ner mig till oa51

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
KentLindqvist
fd Korksniff

Har bytt ner mig till oa51

Inläggav KentLindqvist » 2011-03-14 13:44

Designmessigt är skägget jämnlångt mellan mina nya oa51.1or och mina vita oa50.1or. (dvs 2 av de läckraste högtalare som tillverkats) Jag märkte omedelbart den utökade bas kapaciteten hos oa51, men lika snabbt saknade det briljanta mellanregistret hos oa50(!). Rösterna ger helt enkelt inte ståpäls längre, och är inte lika närvarande.
Är detta något jag får välja bort med oa51, eller är det dags att börja felsöka eller rentav uppgradera?
Jag skall tillägga att högtalarna är hopplöst placerade. På golvet och med golvet och med 120cm avstånd :oops:
HIFI är det nya varg.

Användarvisningsbild
UnholyRishna

Re: Har bytt ner mig till oa51

Inläggav UnholyRishna » 2011-03-14 13:56

KorkSniff skrev:Designmessigt är skägget jämnlångt mellan mina nya oa51.1or och mina vita oa50.1or. (dvs 2 av de läckraste högtalare som tillverkats) Jag märkte omedelbart den utökade bas kapaciteten hos oa51, men lika snabbt saknade det briljanta mellanregistret hos oa50(!). Rösterna ger helt enkelt inte ståpäls längre, och är inte lika närvarande.
Är detta något jag får välja bort med oa51, eller är det dags att börja felsöka eller rentav uppgradera?
Jag skall tillägga att högtalarna är hopplöst placerade. På golvet och med golvet och med 120cm avstånd :oops:

Nä det är kört! Du ska omedelbart sälja dina OA51:or till mig! :D
Min erfarenhet av OA50 och OA51 är att de låter rätt olika. Tror inte att någon uppgradering kommer att avhjälpa det.

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2011-03-14 14:03

Börja med att installera OA51 efter rekommendation. Cirka 60cm från golv eller så du har diskant ungefär i ögonhöjd när du sitter.

Som jag förstår så är både OA50 och OA51 i originalutförande eller?
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
Ragnwald

Re: Har bytt ner mig till oa51

Inläggav Ragnwald » 2011-03-14 14:20

KorkSniff skrev:På golvet och med golvet och med 120cm avstånd :oops:

Men OA51 är ju inga golvare ju. :o
Hur ser väggarna ut i rummet, bilder? De ska inte spela i tokdämpat rum.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
KentLindqvist
fd Korksniff

Inläggav KentLindqvist » 2011-03-14 15:40

bassman skrev:Börja med att installera OA51 efter rekommendation. Cirka 60cm från golv eller så du har diskant ungefär i ögonhöjd när du sitter.

Som jag förstår så är både OA50 och OA51 i originalutförande eller?

Ja, båda är original.

Tyvärr kommer 51orna inte ha möjlighet till rätt placering i denna lägenhet. De låter egentligen för bra för att jag skall gnälla, speciellt med "straffplaceringen" de får stå ut med för tillfället. Jag var bara inte beredd på att 50.1orna skulle kaxa upp sig på någon punkt... 50 känns verkligen basfattiga vid en direkt jämförelse. ...men så var det det där med ståpälsen... :)

Ragnwald skrev:Men OA51 är ju inga golvare ju.
Hur ser väggarna ut i rummet, bilder? De ska inte spela i tokdämpat rum.

Bild

Betong runtom. Vill ha dom under TV:n, är ju trevligt vid film mm. Annars vore väggen där 50s står (temporärt) på bilden ett alternativ. (lika mycket plats på andra sidan fönstret)

Bakom vänstra 51an skymtar ett uttag som komplicerar upphängning...
HIFI är det nya varg.

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2011-03-14 16:02

Ok jag hajjar problemet, men testa att ställa OA51 på 50 (+ kanske lite böcker för att få upp höjden ytterligare) då tror jag dom blir lite slankare i nedre registret och ljudbilden kommer presenteras som det är tänkt :)

Bara för test alltså!!

Användarvisningsbild
KentLindqvist
fd Korksniff

Inläggav KentLindqvist » 2011-03-14 17:13

bassman skrev:Ok jag hajjar problemet, men testa att ställa OA51 på 50 (+ kanske lite böcker för att få upp höjden ytterligare) då tror jag dom blir lite slankare i nedre registret och ljudbilden kommer presenteras som det är tänkt :)

Bara för test alltså!!

Jag låter ingen i mitt hem lägga ens en fjärrkontroll på mina Oa50! ;)

Aha, det bör alltså påverka karaktären åt rätt håll? Nedslankning i nedre registret är nog rätt ände att börja i.
Skall se om jag hittar nån pall att få upp dom på. Tack för tipset!
HIFI är det nya varg.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2011-03-14 17:28

Jag hade oxå OA50 med gallerhuvar förut... grymt snygga.
Jag var oxå så rädd om dem att jag sydde huvar av tjock yllefilt som jag kunde ha över dem. Dock blev diskanten konstigt luddig (mycket dovare än ett par andra högtalare jag hade) när jag hade dessa på, -så ibland när jag verkligen skulle finlyssna fick jag helt enkelt ta av yllehuvarna. :wink:

Mvh

Stefan
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2011-03-14 18:39

Min favvo rent designmässigt är OA50, grymt lyckade proportioner på hela talaren!

Och som du säger, en pall eller liknande funkar precis lika bra :wink:

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2011-03-14 21:46

Eller så ökar man på volymen lite så att baffeln kommer upp i "rätt" höjd 8) :

Bild

Användarvisningsbild
KentLindqvist
fd Korksniff

Inläggav KentLindqvist » 2011-03-14 22:17

Kalejdokom skrev:Eller så ökar man på volymen lite så att baffeln kommer upp i "rätt" höjd 8) :

Bild

Riktigt läckert! Ger originalarna en match!
HIFI är det nya varg.

Användarvisningsbild
KentLindqvist
fd Korksniff

Inläggav KentLindqvist » 2011-03-14 22:31

bassman skrev:Ok jag hajjar problemet, men testa att ställa OA51 på 50 (+ kanske lite böcker för att få upp höjden ytterligare) då tror jag dom blir lite slankare i nedre registret och ljudbilden kommer presenteras som det är tänkt :)

Bara för test alltså!!

Nu har jag tagit mig i kragen och permanent fixat placering och dämpning!

Bild

Jag tycker jag upplever en liten förbättring. Är nog inte helt framme, men det är ju alltid svårt med ljudminnet!
HIFI är det nya varg.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2011-03-15 00:00

KorkSniff skrev:

Bara för test alltså!!

Bild

Jag tycker jag upplever en liten förbättring. Är nog inte helt framme, men det är ju alltid svårt med ljudminnet!

Hallå...
Det är väldigt trångt mellan högtalarna och du kommer inte att få till ett vettigt carlssonljud. (samma gäller för oa50 i samma position). Har du någon annan vägg du kan labba med?

Mvh Stefan
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

StefanH

Inläggav StefanH » 2011-03-23 20:38

Ursäkta men, ag blir så irriterad på trådrubriken.
Du har uppenbarligen inte hört ett par OA51LE2 rätt placerade.
Där kan du tala om en högtalare som presterar välljud, ståpälsen står musiken för.
OA50 spelar helt enkelt inte i samma liga.
Den där Peerless-högtalaren har jag då aldrig fått till lyssningsbar, vare sig i OA14, OA50 eller OA58.
Näe, satsa du på en LE2-sats så lär du sedan bli nöljd, under förutsättning att du som AVR7000 skriver, rättar till placeringen, för som de står nu får du väl sitta någom meter framför dem eller nå't.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-03-24 02:49

KorkSniff skrev:

Bara för test alltså!!

Bild

:lol: Jag gillar de fina permanenterade röda kuddarna och stolen :) Du kan ju passa på att höja TVn lite 8) Högtalarstativen är också fina. Är de original från stiftelsen?

Är stolen lyssnarplats förresten? :)

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-03-24 13:06

Tjusigt. :)
TV-bilden kunde haft lite mer färg och kontrast.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2011-03-24 17:16

Nu skall vi inte vara dumma :wink:

Men... Högtalarna, både OA51 och OA50 förtjänar verkligen att man ger dem rätt förutsättningar m a p placering, väggmaterial etc.! en insats i denna riktning kommer att betala sig i magisk Ortho Akustisk njutning!!!

Stefan

Användarvisningsbild
Maccis

Inläggav Maccis » 2011-04-14 23:55

Om du tröttnat på dina OA50, så är jag intresserad.

Hör av dig.
Jag tycker det är kul med vinyl.......

Problem med en Mac?
Lösningen finns hos mig, http://www.appleverkstan.se www.facebook.com/appleverkstan.se

Återgå till Carlsson Illuminati