Är detta något jag får välja bort med oa51, eller är det dags att börja felsöka eller rentav uppgradera?
Jag skall tillägga att högtalarna är hopplöst placerade. På golvet och med golvet och med 120cm avstånd

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer
KorkSniff skrev:Designmessigt är skägget jämnlångt mellan mina nya oa51.1or och mina vita oa50.1or. (dvs 2 av de läckraste högtalare som tillverkats) Jag märkte omedelbart den utökade bas kapaciteten hos oa51, men lika snabbt saknade det briljanta mellanregistret hos oa50(!). Rösterna ger helt enkelt inte ståpäls längre, och är inte lika närvarande.
Är detta något jag får välja bort med oa51, eller är det dags att börja felsöka eller rentav uppgradera?
Jag skall tillägga att högtalarna är hopplöst placerade. På golvet och med golvet och med 120cm avstånd
KorkSniff skrev:På golvet och med golvet och med 120cm avstånd
bassman skrev:Börja med att installera OA51 efter rekommendation. Cirka 60cm från golv eller så du har diskant ungefär i ögonhöjd när du sitter.
Som jag förstår så är både OA50 och OA51 i originalutförande eller?
Ragnwald skrev:Men OA51 är ju inga golvare ju.
Hur ser väggarna ut i rummet, bilder? De ska inte spela i tokdämpat rum.
bassman skrev:Ok jag hajjar problemet, men testa att ställa OA51 på 50 (+ kanske lite böcker för att få upp höjden ytterligare) då tror jag dom blir lite slankare i nedre registret och ljudbilden kommer presenteras som det är tänkt
Bara för test alltså!!
Kalejdokom skrev:Eller så ökar man på volymen lite så att baffeln kommer upp i "rätt" höjd:
bassman skrev:Ok jag hajjar problemet, men testa att ställa OA51 på 50 (+ kanske lite böcker för att få upp höjden ytterligare) då tror jag dom blir lite slankare i nedre registret och ljudbilden kommer presenteras som det är tänkt
Bara för test alltså!!
KorkSniff skrev:bassman skrev:Ok jag hajjar problemet, men testa att ställa OA51 på 50 (+ kanske lite böcker för att få upp höjden ytterligare) då tror jag dom blir lite slankare i nedre registret och ljudbilden kommer presenteras som det är tänkt
Bara för test alltså!!
Nu har jag tagit mig i kragen och permanent fixat placering och dämpning!
Jag tycker jag upplever en liten förbättring. Är nog inte helt framme, men det är ju alltid svårt med ljudminnet!
KorkSniff skrev:bassman skrev:Ok jag hajjar problemet, men testa att ställa OA51 på 50 (+ kanske lite böcker för att få upp höjden ytterligare) då tror jag dom blir lite slankare i nedre registret och ljudbilden kommer presenteras som det är tänkt
Bara för test alltså!!
Nu har jag tagit mig i kragen och permanent fixat placering och dämpning!
Jag tycker jag upplever en liten förbättring. Är nog inte helt framme, men det är ju alltid svårt med ljudminnet!
Återgå till Carlsson Illuminati
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster