Kan stagning orsaka negativa effekter?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Jonka_

Kan stagning orsaka negativa effekter?

Inläggav Jonka_ » 2011-03-14 19:01

Ja som rubriken säger, Kan felaktig stagning orsaka problem mer än det gör nytta ?

Jag tänkte inte på valet av material för stagning utan mer placeringen av stagning, utformning och mängden stagning.
* Arcam rDAC --> Marantz PM-15s1 --> b&w 803Di.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-03-14 19:20

om stagningen punkterar konen vid stora utslag gör den mer skada än nytta.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2011-03-14 19:33

Se till så att stagningen är ordentligt Limmad och skruvad. Annars kan du få oönskade vibrationsljud, och skador i lådans ytskikt pga vibrerande skruvskallar.

Vidare kan det vara bra att inte överdriva mängden stag, då lådvolymen kan bli onödigt stor pga kompensering för tidigare nämda stag. 8)

Användarvisningsbild
Jonka_

Inläggav Jonka_ » 2011-03-14 20:16

Okej, så ett visst avstånd mellan elementet och närmsta stag är att föredra, Finns någon tummregel här?

Vidare kan det vara bra att inte överdriva mängden stag, då lådvolymen kan bli onödigt stor pga kompensering för tidigare nämda stag

Men om man gör förhållandevis små men ändå effektiva stagningar, som inte slukar så mycket av volymen, Finns det då nackdelar att ha mycket?

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-03-14 20:43

Men om man gör förhållandevis små men ändå effektiva stagningar, som inte slukar så mycket av volymen, Finns det då nackdelar att ha mycket?

ja det påstås att man kan sabba en konstruktion genom att adda stag eller göra konstruktionen stummare/tyngre eller tillsynes bättre

hur det går till vet jag dock inte, man ska nog vara väldigt kompetent för att veta när bättre övergår till att bli sämre, den linjen där detta sker är iallafall för mig helt osynlig

men man ska nog noga tänka igenom varje sak man gör, och varje sak man gör ska vara hållbart motiverat, åtgärder som inte är hållbart motiverat ska man kasta i papperskorgen, det är det enda sättet jag känner till som ger rent samvete
Bikinitider

Användarvisningsbild
Jonka_

Inläggav Jonka_ » 2011-03-14 20:51

men man ska nog noga tänka igenom varje sak man gör, och varje sak man gör ska vara hållbart motiverat, åtgärder som inte är hållbart motiverat ska man kasta i papperskorgen, det är det enda sättet jag känner till som ger rent samvete

Bra sagt!
En förutsättning för att kunna ha en hållbar motivering som du skriver är ju i sådant fall att man vet innan vad man vinner på just den stagning man tillför, Och även är medveten om hur det skulle ha varit utan.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2011-03-14 20:55

Med rätt typ av stagning applicerad borde man rimligen kunna använda tunnare väggar - eller? Tunnare väggar är lättare att böja och då kan man göra icke-parallella väggar.

Men skulle detta vara någon fördel?

/ B

Användarvisningsbild
Jonka_

Inläggav Jonka_ » 2011-03-14 21:03

Bill50x skrev:Med rätt typ av stagning applicerad borde man rimligen kunna använda tunnare väggar - eller? Tunnare väggar är lättare att böja och då kan man göra icke-parallella väggar.

Men skulle detta vara någon fördel?

/ B

Du kan ju konstruera icke-parallella väggar även utan att böja. Men det skulle helt klart vara en fördel om man inte behövde ha en viss tjocklek på väggarna, Dock så tillför dom ju lite tyngd i konstruktionen vilket kan vara att föredra.

Men om det är såsom somliga säger att parallella väggar inte bidrar så mycket i basområdet så kännt det lite onödigt med att bygga hela högtalaren med en sådan lösning, Det vore väll i sådant fall bättre att man satsade på en icke-parallell lösning till diskant och mellanregister, Och det borde man ju kunna lösa inuti lådan och slippa böja hela sidan av högtalaren.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2011-03-14 23:20

Jonka_ skrev:
Bill50x skrev:Med rätt typ av stagning applicerad borde man rimligen kunna använda tunnare väggar - eller? Tunnare väggar är lättare att böja och då kan man göra icke-parallella väggar.

Du kan ju konstruera icke-parallella väggar även utan att böja. Men det skulle helt klart vara en fördel om man inte behövde ha en viss tjocklek på väggarna, Dock så tillför dom ju lite tyngd i konstruktionen vilket kan vara att föredra.

En böjd yta blir stabilare och kan alltså göras ännu tunnare.

Varför skulle tyngd vara positivt?

/ B

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-03-14 23:44

Under väggens resonansfrekvens är det styvheten som bestämmer hur mycket den vibrerar, men över väggens resonansfrekvens så är det tyngden. Och just vid resonans så är det främst väggens Q-värde som avgör.

Föresten, så här ser stagningen i B&W 800 matrix ut:

Bild

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2011-03-14 23:59

Hur låter en sådan . . ., nyktert ? :P
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2011-03-15 00:26

paa skrev:Under väggens resonansfrekvens är det styvheten som bestämmer hur mycket den vibrerar, men över väggens resonansfrekvens så är det tyngden. Och just vid resonans så är det främst väggens Q-värde som avgör.

Bild

Nejnej. Det där är vårt nya kontor.
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Jonka_

Inläggav Jonka_ » 2011-03-15 01:01

En böjd yta blir stabilare och kan alltså göras ännu tunnare.

Varför skulle tyngd vara positivt?

/ B

Ja det har du rätt i.
Tyngd är väll sällan negativt om man bortser från den opraktiska biten, Eller har jag fel? Jag tänker mig att ju stabilare/stadig konstruktion, desto bättre..

Användarvisningsbild
Jonka_

Inläggav Jonka_ » 2011-03-15 01:04

paa skrev:Under väggens resonansfrekvens är det styvheten som bestämmer hur mycket den vibrerar, men över väggens resonansfrekvens så är det tyngden. Och just vid resonans så är det främst väggens Q-värde som avgör.

Bild

Väggens resonansfrekvens säger du, Vad menar man med det? Är det något man kan lirka sig fram till genom någon beräkning innan man har en låda framför sig?

Ja den där typen av stagning gillas, Vilka fördelar finns med att använda sig av en sådan konstruktion? bortsett från stabiliteten i sig

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-03-15 02:37

Stagning kan man inte få för mycket av, men de ska räknas in från början med lådvolymen.
Jag byggde fyra subbaslådor i 24mm spån och stagade med ett normalt krysstag. Men det visade sig att lådorna både hoppade och sjöng i spånet vid pådrag. Det var bara att plocka ur elementen och staga så att väggsektorerna blev mindre, så löste det sig. Tur att jag tagit till ett par extra liter från början. :)

Tror jag avstår spån nästa gång, det där sjungfenomenet i väggarna, har jag aldrig upplevt med MDF.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Jonka_

Inläggav Jonka_ » 2011-03-15 05:55

Ragnwald skrev:Stagning kan man inte få för mycket av, men de ska räknas in från början med lådvolymen.
Jag byggde fyra subbaslådor i 24mm spån och stagade med ett normalt krysstag. Men det visade sig att lådorna både hoppade och sjöng i spånet vid pådrag. Det var bara att plocka ur elementen och staga så att väggsektorerna blev mindre, så löste det sig. Tur att jag tagit till ett par extra liter från början. :)

Tror jag avstår spån nästa gång, det där sjungfenomenet i väggarna, har jag aldrig upplevt med MDF.

Skönt att höra att det inte kan bli för mycket.

Finns det några tumregler när man bygger med stagning? Om vi säger att vi ska göra ett stag av en 19mm mdf med måtten 20*45, Är det då bäst att såga ur så det blir som ett kors, Eller ska man borra flera mindre hål i den. Finns det några olika fördelar med utformning av staget.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-03-15 08:52

Jonka_ skrev:Tyngd är väll sällan negativt om man bortser från den opraktiska biten, Eller har jag fel?

En bra början är att den statiska massan ska överstiga den rörliga med en faktor 1000. En tolvtummare har kanske en rörlig massa på 100 gram och har lådan en vikt på 100 kg står den rätt still.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2011-03-15 09:06

Och var brukar väggens resonansfrekvens ligga? Ta en högtalare typ pi60.

/ B

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2011-03-15 09:07

RogerGustavsson skrev:
Jonka_ skrev:Tyngd är väll sällan negativt om man bortser från den opraktiska biten, Eller har jag fel?

En bra början är att den statiska massan ska överstiga den rörliga med en faktor 1000. En tolvtummare har kanske en rörlig massa på 100 gram och har lådan en vikt på 100 kg står den rätt still.

Men det betyder att de flesta högtalare med 12" element är underdimensionerade viktmässigt, eller?

/ B

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-03-15 09:31

Bill50x skrev:

/ B

så här kan en golvstående tvåvägare av engelskt ursprung te sig, vibrationer i lådvägg

Bild
Bikinitider

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-03-15 10:29

Ponera att vi limmar och bultar fast lådorna med vägg och golv, för att öka vikten. :wink:

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2011-03-15 10:58

Ragnwald skrev:Ponera att vi limmar och bultar fast lådorna med vägg och golv, för att öka vikten. :wink:

Ja, och samtidigt öka distributionen av vibrationer mer effektivt till golv och väggar... :-)

/ B

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2011-03-15 11:03

celef skrev:
Bill50x skrev:

så här kan en golvstående tvåvägare av engelskt ursprung te sig, vibrationer i lådvägg
Bild

Runt 4-500 Hz alltså, i detta fallet. Om man ökar massan så sjunker resonansfrekvensen, eller? Bra eller dåligt? Med högre massa så minskar rörligheten i de högre registren men risken finns att resonansfrekvensen hamnar ungefär där "bom-boom" finns i rummet. Tänker jag rätt?

/ B

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-03-15 11:08

Ragnwald skrev:Ponera att vi limmar och bultar fast lådorna med vägg och golv, för att öka vikten. :wink:

just det, hög vikt är kanske inte alltid ett kvalitetsmått, limmade man fast lådan mot en gipsvägg så ökar ju totalvikten men frågan om det ljudliga resultatet blir bra, man skulle ju kunna gissa att gipsväggen då kan bli ett okontrollerat membran, små ytmått med hög vikt kan nog vara bra, en sfär har väl det minsta ytmåttet för en given inre volym?
Bikinitider

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-03-15 11:10

Bill50x skrev: Om man ökar massan så sjunker resonansfrekvensen, eller? / B
Om man ökar väggtjockleken så ökar massan, men styvheten ökar ännu mera, och därmed ökar även resonansfrekvensen.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-03-15 11:21

Finns det några diagram som belyser dessa effekter?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2011-03-15 11:32

paa skrev:
Om man ökar väggtjockleken så ökar massan, men styvheten ökar ännu mera, och därmed ökar även resonansfrekvensen.

Vad kan man dra för slutsats av detta, att massan inte har någon större betydelse? "Hur man än vänder sig är ändan där bak" :-)

Vad som är intressant är dock: var bör resonansfrekvensen ligga? Finns det några andra parametrar (förutom tyngd och styvhet, men exklusive frontarea och andra dimensionella parametrar) som spelar in? Jag tänker typ på de använda elementens egenskaper, rummet etc.

/ B

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-03-15 12:08

För subwoofers kan man ju ha väggresonansen ovanför arbetsområdet, så den inte alls stör. Men för mellanregistret så går det ju inte att komma undan, då gäller det att åstadkomma en bra kompromiss.
Dubbla lager sten med dämplim mellan verkar väl bra nog?
Men annars ska det nog vara väldigt bra konstruktioner för att det ska vara värt ansträngningen att ta till något värre än MDF med lite lagom stagning.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-03-15 12:08

Bill50x skrev:
paa skrev:

Vad kan man dra för slutsats av detta, att massan inte har någon större betydelse? "Hur man än vänder sig är ändan där bak" :-)

Vad som är intressant är dock: var bör resonansfrekvensen ligga? Finns det några andra parametrar (förutom tyngd och styvhet, men exklusive frontarea och andra dimensionella parametrar) som spelar in? Jag tänker typ på de använda elementens egenskaper, rummet etc.

/ B

Dämpningen av resonanserna i lådväggarna spelar in d v s resonansens Q-värde är en väsentlig parameter.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2011-03-15 12:50

petersteindl skrev:Dämpningen av resonanserna i lådväggarna spelar in d v s resonansens Q-värde är en väsentlig parameter.

På vilket sätt?

/ B

Nästa

Återgå till Teknikforum