Moderator: Redaktörer
Vidare kan det vara bra att inte överdriva mängden stag, då lådvolymen kan bli onödigt stor pga kompensering för tidigare nämda stag
Men om man gör förhållandevis små men ändå effektiva stagningar, som inte slukar så mycket av volymen, Finns det då nackdelar att ha mycket?
men man ska nog noga tänka igenom varje sak man gör, och varje sak man gör ska vara hållbart motiverat, åtgärder som inte är hållbart motiverat ska man kasta i papperskorgen, det är det enda sättet jag känner till som ger rent samvete
Bill50x skrev:Med rätt typ av stagning applicerad borde man rimligen kunna använda tunnare väggar - eller? Tunnare väggar är lättare att böja och då kan man göra icke-parallella väggar.
Men skulle detta vara någon fördel?
/ B
Jonka_ skrev:Bill50x skrev:Med rätt typ av stagning applicerad borde man rimligen kunna använda tunnare väggar - eller? Tunnare väggar är lättare att böja och då kan man göra icke-parallella väggar.
Du kan ju konstruera icke-parallella väggar även utan att böja. Men det skulle helt klart vara en fördel om man inte behövde ha en viss tjocklek på väggarna, Dock så tillför dom ju lite tyngd i konstruktionen vilket kan vara att föredra.

paa skrev:Under väggens resonansfrekvens är det styvheten som bestämmer hur mycket den vibrerar, men över väggens resonansfrekvens så är det tyngden. Och just vid resonans så är det främst väggens Q-värde som avgör.
Föresten, så här ser stagningen i B&W 800 matrix ut:
En böjd yta blir stabilare och kan alltså göras ännu tunnare.
Varför skulle tyngd vara positivt?
/ B
paa skrev:Under väggens resonansfrekvens är det styvheten som bestämmer hur mycket den vibrerar, men över väggens resonansfrekvens så är det tyngden. Och just vid resonans så är det främst väggens Q-värde som avgör.
Föresten, så här ser stagningen i B&W 800 matrix ut:
Ragnwald skrev:Stagning kan man inte få för mycket av, men de ska räknas in från början med lådvolymen.
Jag byggde fyra subbaslådor i 24mm spån och stagade med ett normalt krysstag. Men det visade sig att lådorna både hoppade och sjöng i spånet vid pådrag. Det var bara att plocka ur elementen och staga så att väggsektorerna blev mindre, så löste det sig. Tur att jag tagit till ett par extra liter från början.![]()
Tror jag avstår spån nästa gång, det där sjungfenomenet i väggarna, har jag aldrig upplevt med MDF.
Jonka_ skrev:Tyngd är väll sällan negativt om man bortser från den opraktiska biten, Eller har jag fel?
RogerGustavsson skrev:Jonka_ skrev:Tyngd är väll sällan negativt om man bortser från den opraktiska biten, Eller har jag fel?
En bra början är att den statiska massan ska överstiga den rörliga med en faktor 1000. En tolvtummare har kanske en rörlig massa på 100 gram och har lådan en vikt på 100 kg står den rätt still.
Bill50x skrev:paa skrev:Under väggens resonansfrekvens är det styvheten som bestämmer hur mycket den vibrerar, men över väggens resonansfrekvens så är det tyngden. Och just vid resonans så är det främst väggens Q-värde som avgör.
Och var brukar väggens resonansfrekvens ligga? Ta en högtalare typ pi60.
/ B

celef skrev:så här kan en golvstående tvåvägare av engelskt ursprung te sig, vibrationer i lådväggBill50x skrev:paa skrev:Under väggens resonansfrekvens är det styvheten som bestämmer hur mycket den vibrerar, men över väggens resonansfrekvens så är det tyngden. Och just vid resonans så är det främst väggens Q-värde som avgör.
Och var brukar väggens resonansfrekvens ligga? Ta en högtalare typ pi60.
Ragnwald skrev:Ponera att vi limmar och bultar fast lådorna med vägg och golv, för att öka vikten.
paa skrev:Om man ökar väggtjockleken så ökar massan, men styvheten ökar ännu mera, och därmed ökar även resonansfrekvensen.Bill50x skrev: Om man ökar massan så sjunker resonansfrekvensen, eller? / B
Bill50x skrev:paa skrev:Om man ökar väggtjockleken så ökar massan, men styvheten ökar ännu mera, och därmed ökar även resonansfrekvensen.Bill50x skrev: Om man ökar massan så sjunker resonansfrekvensen, eller? / B
Vad kan man dra för slutsats av detta, att massan inte har någon större betydelse? "Hur man än vänder sig är ändan där bak"
Vad som är intressant är dock: var bör resonansfrekvensen ligga? Finns det några andra parametrar (förutom tyngd och styvhet, men exklusive frontarea och andra dimensionella parametrar) som spelar in? Jag tänker typ på de använda elementens egenskaper, rummet etc.
/ B
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster