Kan stagning orsaka negativa effekter?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-03-15 13:39

Bill50x skrev:
Ragnwald skrev:Ponera att vi limmar och bultar fast lådorna med vägg och golv, för att öka vikten. :wink:

Ja, och samtidigt öka distributionen av vibrationer mer effektivt till golv och väggar... :-)

/ B

Men det går att fuska och lägga på några stenplattor på redan färdiga högtalare. Ställ dem sedan på viktanpassade mjuka fötter.

Har för mig att Bo Bengtsson gjorde en mätning på sina stora dipoler där han själv agerade barlast och på så vis gav högtalarna en högre statisk massa. Gav väl 3-4 dB extra vid låga frekvenser eller så.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-03-15 14:32

Bill50x skrev:
petersteindl skrev:Dämpningen av resonanserna i lådväggarna spelar in d v s resonansens Q-värde är en väsentlig parameter.

På vilket sätt?

/ B

Resonansen får lägre amplitud och dör ut fortare.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Jonka_

Inläggav Jonka_ » 2011-03-15 16:12

RogerGustavsson skrev:
Jonka_ skrev:Tyngd är väll sällan negativt om man bortser från den opraktiska biten, Eller har jag fel?

En bra början är att den statiska massan ska överstiga den rörliga med en faktor 1000. En tolvtummare har kanske en rörlig massa på 100 gram och har lådan en vikt på 100 kg står den rätt still.

Tack för den informationen, Om man använder sig av 2st element i samma låda, lägger man bara ihop deras Mms i en sådan situation?
* Arcam rDAC --> Marantz PM-15s1 --> b&w 803Di.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-03-15 16:29

Jonka_ skrev:
RogerGustavsson skrev:
Jonka_ skrev:Tyngd är väll sällan negativt om man bortser från den opraktiska biten, Eller har jag fel?

En bra början är att den statiska massan ska överstiga den rörliga med en faktor 1000. En tolvtummare har kanske en rörlig massa på 100 gram och har lådan en vikt på 100 kg står den rätt still.

Tack för den informationen, Om man använder sig av 2st element i samma låda, lägger man bara ihop deras Mms i en sådan situation?

Om de är monterade på samma baffel. Men om de är monterade på motsatta sidor i förhållande till varandra så blir det inte så. Om basarna dessutom är stelt förbundna med varandra som t.ex. magnet mot magnet, så tar deras reaktionskrafter ut varandra. Det blir ju fortfarande ljudtryck i lådan som kan tas upp av lådväggarna.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Jonka_

Inläggav Jonka_ » 2011-03-15 16:57

petersteindl skrev:
Jonka_ skrev:
RogerGustavsson skrev:

Om de är monterade på samma baffel. Men om de är monterade på motsatta sidor i förhållande till varandra så blir det inte så. Om basarna dessutom är stelt förbundna med varandra som t.ex. magnet mot magnet, så tar deras reaktionskrafter ut varandra. Det blir ju fortfarande ljudtryck i lådan som kan tas upp av lådväggarna.

MvH
Peter

Okej, Intressant. I ett kommande projekt jag har så är den rörliga massan per element 17,5g. Med dubbel uppsättning monterade på samma baffel är alltså en konstruktion på 35kg att föredra.

Har det någon betydelse hur man fördelar vikten över konstruktionen ?
En stenplatta ovanpå högtalaren exempelvis

Användarvisningsbild
Jonka_

Inläggav Jonka_ » 2011-03-21 20:33

Ingen åsikt om detta, då antar jag att viktfördelningen över högtalaren spelar mindre roll

Användarvisningsbild
DrBoar

Inläggav DrBoar » 2011-03-23 17:36

Om man kan är det bra att koppla elementen till massan, som att ha en riktigt tung bafflel. En annan variant är att limma fast stenplattan på ryggsidan av högtalaren och sedan har stag som går mellan elementens infästningspunkter och stenplattan/sandboxen/blybiten...

Stagning är i allmänhet bra men man kan tänka sig att man har otur så att man börjar med en högtalare med smal front och djupa sidor: lägre resonansfrekvens på sidorna än front och rygg. Sedan stagar man upp sidorna och hamnar i samma frekvensområde som front/rygg styckena :oops:

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2011-03-25 09:07

På ett par större Cervin Wega jag hade så undrade jag alltid hur stagning skulle ha påverkat upplevelsen.
Vid extrema nivåer vibrerade inte sidorna utan formligen hävde sig in och ut i takt med musiken 8O
Om det var en miss eller rent av en medveten konstruktion fick jag aldrig veta.

Vad ville jag ha sagt med det här nu då?

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2011-03-25 10:54

2-ch skrev:På ett par större Cervin Wega jag hade så undrade jag alltid hur stagning skulle ha påverkat upplevelsen.
Vid extrema nivåer vibrerade inte sidorna utan formligen hävde sig in och ut i takt med musiken 8O
Om det var en miss eller rent av en medveten konstruktion fick jag aldrig veta.

Vad ville jag ha sagt med det här nu då?

Jag tror egentligen att du ville säga att du förmodligen är lite tveksam till CV-konstruktionen som förmodligen i huvudsak var designad efter "småsignalparametrar". Och kanske har du all rätt att vara det. Tveksam till konstruktionen alltså... :)

Föregående

Återgå till Teknikforum