Heltäckningsmatta

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Heltäckningsmatta

Inläggav schmutziger » 2010-09-20 16:37

Vilka mattor är det som är "Bäst" nuförtiden?
är det "luxury Gold" som gäller eller?

Vad är de viktigaste parametrarna förutom färg?
Tufted cut pile?
hur tjocka ska de va? 12mm? finns det någon optimal tjocklek?
Spelar materialet någon roll?

Om man får den uppskuren i kvadrater, syns "skarvarna" isf?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Re: Heltäckningsmatta

Inläggav petersteindl » 2010-09-20 17:01

schmutziger skrev:Vilka mattor är det som är "Bäst" nuförtiden?

Bäst? Om du köper en Persisk matta som täcker hela golvet, så skulle jag klassificera den som tillhörande det bästa. Om du då väljer att köpa en Isfahan med 1 miljon knutar/m2 och i silke så får du en riktigt toppenmatta.

Du kan kolla in denna sida :) Här bör du kunna hitta det du söker d v s en matta som är bäst.

http://www.carpetvista.de/ger/Isfahan/page1.html?prisspan_f=48500&prisspan_t=9700000&ordning=4

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2010-09-20 17:21

Lustigt... :)
Men du vet vad jag menar

ps. du vet att det är ett malmö-baserat företag va? den svenska sidan bör vara ok med 8)
är inte denna bättre isf
http://www.carpetvista.se/mattor/Ghom/m ... _Silk.html

1.8mkr MEN inkl frakt!
1-1.4miljoner knutar/m2
är denna bästast då?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2010-09-20 17:30

schmutziger skrev:Lustigt... :)
Men du vet vad jag menar

ps. du vet att det är ett malmö-baserat företag va? den svenska sidan bör vara ok med 8)
är inte denna bättre isf

1.8mkr MEN inkl frakt!
1-1.4miljoner knutar/m2
är denna bästast då?

:D Just det, den är ju ännu bättre. Dessutom har du ju tjänat en miljon om du köper den där :) Du har blivit miljonär :D Grattis :) Dessutom är de ju grannar till dig. Bästastare kan du inte få det 8)

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2010-09-20 18:08

Själv är man ju begåvad med en rejäl matta på bröstet, påverkar det ljudet positivt?
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
Britt-Gunnar

Inläggav Britt-Gunnar » 2010-09-20 18:18

schmutziger skrev:Lustigt... :)
Men du vet vad jag menar

är inte denna bättre isf

1.8mkr MEN inkl frakt!
1-1.4miljoner knutar/m2
är denna bästast då?

lite fel färger men annars verkar den bäst :) orientaliska mattköp görs bäst på auktion men carpetvista är bra. Jag skaffade mig en Bidjar där med väldigt många knutar per kvm men en klassisk rya dämpar nog mer.

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2010-09-20 18:26

Objektivisten skrev:Själv är man ju begåvad med en rejäl matta på bröstet, påverkar det ljudet positivt?

Om du lägger dig nån meter framför högtalarna, så borde du få en liten höjning vid ca 250 hz, om du har problem med utsläckningar pga golvreflex.

Finns det långhåriga persiska mattor? 8O

Användarvisningsbild
gnypp45

Inläggav gnypp45 » 2010-09-20 18:35

Objektivisten skrev:Själv är man ju begåvad med en rejäl matta på bröstet, påverkar det ljudet positivt?

Ja definitivt! Och av bilden på dig att döma har du även hår på ryggen, vilket även dämpar förstareflexerna och diffuserar på ett bra sätt:
Bild

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2010-09-20 19:00

gnypp45 skrev:Och av bilden på dig att döma har du även hår på ryggen, vilket även dämpar förstareflexerna och diffuserar på ett bra sätt

Var har du hittat den där bilden av mig, på facebook?
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
m_persson79

Inläggav m_persson79 » 2010-09-20 19:19

Ska du fixa helis i rummet schmutz?
Lenovo-laptop -> Yamaha-reciever -> pK & lite fluff.

Användarvisningsbild
gnypp45

Inläggav gnypp45 » 2010-09-20 19:48

Objektivisten skrev:
gnypp45 skrev:Och av bilden på dig att döma har du även hår på ryggen, vilket även dämpar förstareflexerna och diffuserar på ett bra sätt

Var har du hittat den där bilden av mig, på facebook?

Nej, från din presentation på en dejtingsajt. Hoppas det är okej. (Sorry för OT. :oops: )

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2010-09-20 21:38

Haha ni är galna!
Mpersson:
Lärde känna en heltäckningsmattsvävare el något sådant häromdan och tänkte kolla om han kunde fixa lite matta till mig o nån/några till kanske ;)

Så vad är det för parametrar som ege Symphony o de andra legendariska mattorna besatt som gjorde dem till legender?

objektivisten: Vet inte, jag har bara lite trasmatta längs med bröstvårtorna :( När jag sitter o diggar så fladdrar mina manboobs i takt med musiken, är det fladdereko?

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2010-09-20 23:25

knaspost ...
Senast redigerad av Adhoc 2010-09-20 23:35, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2010-09-20 23:34

Jag struntade in den där Ghom-silkesmattan, den var halvmetern för kort och 14 cm för smal.
Dessutom sparade jag 1 788 000 kr att ha till justa Transparentkablar med kabellyftare i stället. Köpte den här i stället på Mattlandet:
http://www.component.se/forum/index.php ... ch_id=9160

Den var den fetaste jag kunde hitta när jag letade mattor i våras. Ca 500 kr/m², kallas för Cameroon.

Annars, ju tjockare desto bättre. Ege Symphonie struntade jag i att söka efter, dels för att produktionen upphört/var på sluttampen, dels för att jag fått för mig den har tät skummad undersida. I källarrum med betonggolv (med okänd underkonstruktion som i mitt fall), känns det säkrare med baksida som är luft- och fuktgenomsläpplig.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2010-09-21 00:01

Adhoc skrev:Jag struntade in den där Ghom-silkesmattan, den var halvmetern för kort och 14 cm för smal.
Dessutom sparade jag 1 788 000 kr att ha till justa Transparentkablar med kabellyftare i stället. Köpte den här i stället på Mattlandet:
http://www.component.se/forum/index.php ... ule=attach§ion=attach&attach_rel_module=post&attach_id=9160

Den var den fetaste jag kunde hitta när jag letade mattor i våras. Ca 500 kr/m², kallas för Cameroon.

Annars, ju tjockare desto bättre. Ege Symphonie struntade jag i att söka efter, dels för att produktionen upphört/var på sluttampen, dels för att jag fått för mig den har tät skummad undersida. I källarrum med betonggolv (med okänd underkonstruktion som i mitt fall), känns det säkrare med baksida som är luft- och fuktgenomsläpplig.

Det verkar som om 1 kilometer tjocka mattor vore mycket bättre än de "torftiga" mattorna på 2-3 cm. Jag har dock en föraning om att 1 kilometer tjocka mattor troligtvis kan vålla problem i vissa bostadsrum 8)

Hur tjock skall en matta vara för att vara bäst? Det kanske är så att "bäst" först måste definieras på att fullkomligt och entydigt sätt innan spekulationer kommer på plats. Vad är bäst? Vilken parameter styr resultatet? :)

MvH
Peter

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-09-21 06:44

schmutziger skrev:Så vad är det för parametrar som ege Symphony o de andra legendariska mattorna besatt som gjorde dem till legender?

Skumgummibotten på Symphony var sådär 5 ggr tjockare än på någon annan matta jag sett senare.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Jonas

Inläggav Jonas » 2010-09-21 08:45

Så vad är det för parametrar som ege Symphony o de andra legendariska mattorna besatt som gjorde dem till legender?

De fanns väl med som rekommenderade produkter i IÖ:s manifest :wink:

Ca 17mm lugg eller mer skall det vara :wink: tills det blir besvärligt att ta sig fram :lol:
Assosciated weavers mattor "Luxury Touch" och "Cameron" är nog ganska prisvärda i förhållande till tjockleken. Luxury Touch finns i lite fler färger än Cameron därför valde jag den, kostade ca 420kr/m²

/Jonas

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-09-21 08:58

17mm lugg på 1mm skumgummibas och 17mm lugg på 5-6mm skumgummibas gör viss skillnad...

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-09-21 09:10

Nattlorden skrev:17mm lugg på 1mm skumgummibas och 17mm lugg på 5-6mm skumgummibas gör viss skillnad...
Det är bara att lägga in en skumgummibas själv
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-09-21 09:26

MagnusÖstberg skrev:
Nattlorden skrev:17mm lugg på 1mm skumgummibas och 17mm lugg på 5-6mm skumgummibas gör viss skillnad...
Det är bara att lägga in en skumgummibas själv

Bara större risk att det inte blir slätt då.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2010-09-21 09:30

schmutziger skrev:Haha ni är galna!
Mpersson:
Lärde känna en heltäckningsmattsvävare el något sådant häromdan och tänkte kolla om han kunde fixa lite matta till mig o nån/några till kanske ;)

Ingen aning, men, jag la in en svart Ege Symphony i mitt hobbyrum bara på rekommendation från detta forumet och det är en av de få komponenterna jag inte kan tänka mig att vara utan.
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
Jonas

Inläggav Jonas » 2010-09-21 10:52

Om man vill kunna tillgodogöra sig den extra tjockleken som "skumgummibasen" ger så bör man ta reda på om den är limmad lufttätt eller inte mot resten av mattan. En matta utan skumbotten med luftöppen bas kan ju lätt förses med en underlagsmatta om man vill öka totala tjockleken.

/Jonas

pgmj

Inläggav pgmj » 2010-09-21 13:06

Här kan man beställa provbitar av (och såklart köpa) Luxury Touch:

http://www.mattlandet.se/heltackningsma ... 147-1.aspx

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2010-09-21 13:28

Är det någon som haft eller har heltäckningsmatta men inte är nöjd pga av bira, ostbågsrester och annat snusk som fläckar ner och luktar gammal död undulat? :)
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2010-09-21 13:37

Min Ege Silence (som är företrädaren till Symphony) ser fortfarande ut som ny efter fyra år. Man ska komma ihåg att moderna heltäckningsmattor är antistat- och antismutsbehandlade och inte låter sig förstöras så lätt som de sunkiga modeller vi känner från 70-talet. Självklart får man använda sitt goda omdöme när man bestämmer vilken mat och dryck som förtärs i rummet. Jag tillåter bara biogodis i form av segisar och har satt gränsen för dryck vid ljus öl. En Staropramen har åkt ner i mattan men efterlämnade inga spår tack vare noggrann torkning samt fint luftflöde genom golvspån och mattans porösa gummibotten (som alltså är luftgenomsläpplig och fungerar finfint även i källare).

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2010-09-21 14:23

schmutziger skrev:Om man får den uppskuren i kvadrater, syns "skarvarna" isf?

Uppskuren? 8O

Klart du ska ha en hel matta, allt går att lösa:

http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=17102&list=full
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2010-09-21 14:43

Sanny_X skrev:
schmutziger skrev:Om man får den uppskuren i kvadrater, syns "skarvarna" isf?

Uppskuren? 8O

Klart du ska ha en hel matta, allt går att lösa:

http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=17102&list=full

Kan kanske fixa ouppskuret men långt ifrån säkert, så hur mycket skarvarna syns är ju av intresse. annars blir det kanske varannan vit/svart el svart/grå 8)
Ska kolla om jag kan få det som kommer fram här med dock

:)

Användarvisningsbild
A_Lindberg

Inläggav A_Lindberg » 2011-03-14 19:40

Ni som har köpt dessa heltäckningsmattor, vad tycker ni om dom så här långt? Jag står och väger mellan Cameroon och Luxury Touch. Den sistnämnda är inte lika tjock på pappret men ser tätare ut, hur står sig (bokstavligen) Cameroon efter några månaders användning?

H/A
Driver musikproduktionsföretaget TwinOak Productions på Åland.

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2011-03-15 21:12

Jag har haft Cameroon inlagd sedan tidiga sommaren 2010 och är fullt nöjd med den. Ingen lösludd som släpper och det verkar vara bra "spänst" i luggen. Intryck från bordsben har rest sig när man flyttat soffbord som stått på samma plats under lång tid.

Användarvisningsbild
Jonas

Inläggav Jonas » 2011-03-15 22:28

Jag har haft "Luxury Touch" sedan 10 månader och instämmer helt med Adhocs intryck om "Cameroon". Lätt att dammsuga och trevlig att gå på är den också....... Så det är väl bara att välja den som har rätt färg :wink:
/Jonas

Nästa

Återgå till Generellt om hifi