Moderator: Redaktörer
RogerGustavsson skrev:Vad är du egentligen menar? Är det en adapter för att göra en högtalarutgång till linjeutgång? Det kanske är en dämpning av en alltför hög signalnivå som ska matas in någonstans? En enkelspänningsdelare klarar av det. I båda fallen kan man använda två motstånd per kanal. De kan förmodligen sättas på den känsliga ingången i mottagarapparaten. Hur mycket sänkning är det som söks?
zapanasta skrev:RogerGustavsson skrev:Vad är du egentligen menar? Är det en adapter för att göra en högtalarutgång till linjeutgång? Det kanske är en dämpning av en alltför hög signalnivå som ska matas in någonstans? En enkelspänningsdelare klarar av det. I båda fallen kan man använda två motstånd per kanal. De kan förmodligen sättas på den känsliga ingången i mottagarapparaten. Hur mycket sänkning är det som söks?
Menar att ta signal från en förstärkares högtalarutgång och koppla in på lågnivåingången på ett slutsteg
RogerGustavsson skrev:Den är tänkt för bilstereo och där är nivåerna i regel inte samma som i hemmahifi. Vilken uteffekt har slutsteget? Exempelvis blir 100 W i 8 Ohm 28.3 V ut och det ska ner till 0.7 - 1.5 V.
RogerGustavsson skrev:40 W i 8 Ohm ger 17.9 V ut. Ett motstånd på 1800 ohm i serie och ner till jord på 30000 Ohm, borde reducera de där 17.9 till ungefär 1 V.
Kan man inte göra en bypass på det slutsteget som inte ska användas?

Ett motstånd i serie på 30 kohm och sedan ett till jord på 1,8 kohm
RogerGustavsson skrev:Kör på Linkwitz-schemat. Där är även effekttåligheten hos motstånden angiven.
RogerGustavsson skrev:Vad då enklare? I båda fallen är det två motstånd per kanal. Förhållandet dem i mellan ger storleken på dämpningen.

zapanasta skrev:Den glädjen blev inte långvarig,nu slår förstärkaren ifrån när jag spelar på lite högt.
Tar jag bort adaptrarna gör den inte det,va är det nu som inte stämmer då tro
perstromgren skrev:zapanasta skrev:Den glädjen blev inte långvarig,nu slår förstärkaren ifrån när jag spelar på lite högt.
Vilken av förstärkarna slår av? Den du tar signalen ifrån eller den du matar till?
zapanasta skrev:perstromgren skrev:zapanasta skrev:Den glädjen blev inte långvarig,nu slår förstärkaren ifrån när jag spelar på lite högt.
Vilken av förstärkarna slår av? Den du tar signalen ifrån eller den du matar till?
Den jag tar signal från..
Men nu funkar det igen,det motståndet som satt mellan+och minus har jag lagt i serie med minus nu (Det lilla som syns på bilden) . Blev väl nån form av kortis eller liknande innan....
Ps,kanske gjorde jag fel från början?
+ ------ motstånd A ------> +
I
motstånd B
I
I
- ------------------------> -
.Så här ska det se ut:
Kod:
+ ------ motstånd A ------> +
I
motstånd B
I
I
- ------------------------> -
Motstånd A ska vara stort och motstånd B litet. Värde har du tyligen fått rätt
zapanasta skrev:Den glädjen blev inte långvarig,nu slår
förstärkaren ifrån när jag spelar på lite högt.

phon skrev:zapanasta skrev:Den glädjen blev inte långvarig,nu slår
förstärkaren ifrån när jag spelar på lite högt.
Så där kan man inte koppla. Det går bara om minusutgången är jord på förstärkaren. Om det är en bryggad utgång finns det risker med att ansluta minusutgången till jorden på följande apparater.
Dela upp 1 kohm-motståndet i två på 500 ohm, och sätt ett i serie på varje utgång istället. Värdena är inte kritiska, ta 2 x 560 ohm i serie och 47 ohm tvärsöver (-27,5 dB) eller nåt liknande. Dom bör tåla några watt.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster