Glada efter kaffe och bulle-hälsningar
Pekka
Moderator: Redaktörer
jonasz skrev:Det ska vara ROLIGT och ENGAGERANDE att lyssna på dem, det är ju trots allt en hobby vi pysslar med.
Har aldrig haft så roligt och blivit så engagerad som efter jag fick mina 208:or, så vad snackar du om? Wink
Stora förväntningar på dom eller?Nattlorden skrev:jonasz skrev:Det ska vara ROLIGT och ENGAGERANDE att lyssna på dem, det är ju trots allt en hobby vi pysslar med.
Har aldrig haft så roligt och blivit så engagerad som efter jag fick mina 208:or, så vad snackar du om?
jonasz skrev:Jodå, jag är helt på det klara med det.
Jag tror dock inte att LTS skulle rekommendera en produkt som låter bra om den mäter dåligt/fel eller mäter jättebra och låter illa.
jonasz skrev:Det jag inte förstår är varför en produkt ska "verifieras" genom mätningar att den faktiskt låter så bra som den gör? Låter den bra så gör den ju det oavsett om den har lite för mycket andratonsdistorsion eller någon annat defekt mätmässigt. Om en d/a omvandlarkrets teoretiskt skulle ha problem att klara av att reproducera alla 16 bitar då sågas den med fotknölarna även om den i den färdiga konstruktionen låter jättebra.
Mvh
Jonas
jonasz skrev:Har aldrig haft så roligt och blivit så engagerad som efter jag fick mina 208:or, så vad snackar du om? Wink
Du nallar inte lite ur din fina whiskysamling innan du börjar lyssna? Då kan ju t o m Naden låter bra...Nädå, skojar bara.
Detta är nog ett ämne som vi inte kommer längre med och vi verkar alla ha vår egen filosofi och smak hur välljud ska vara/låta. Själv sitter jag nu nöjd med upplevelsen att det låter bra hemma och jag accepterar att det finns de som dessutom vill ha vetskap om att det mäter bra och det finns en vettig konstruktionsfilosofi bakom. Huvudsaken är ju att alla är nöjda.![]()
Mvh Jonas
IngOehman skrev:jonasz skrev:Jodå, jag är helt på det klara med det.
Jag tror dock inte att LTS skulle rekommendera en produkt som låter bra om den mäter dåligt/fel eller mäter jättebra och låter illa.
Intressant hypotes. Har aldrig träffat på någon apparat som "låter bra och mäter illa", eller tvärtom. Hur saker låter beror ju på deras fysikaliska egenskaper, och det är ju just dessa som mätningar påvisar.
(Med låter bra menar jag förstås "återger musiksignalen så bra som möjligt".)
Att LTS inriktar sig primärt på lyssning och ofta struntar i hur något mäter (annat än som kuriosa) handlar mest om att det ju är så tråkigt att mäta, och tar så lång tid.
Är dock förstås nyfiken på vilka apparater du menar "låter bra men mäter illa", eller tvärtom?jonasz skrev:Det jag inte förstår är varför en produkt ska "verifieras" genom mätningar att den faktiskt låter så bra som den gör? Låter den bra så gör den ju det oavsett om den har lite för mycket andratonsdistorsion eller någon annat defekt mätmässigt. Om en d/a omvandlarkrets teoretiskt skulle ha problem att klara av att reproducera alla 16 bitar då sågas den med fotknölarna även om den i den färdiga konstruktionen låter jättebra.
Mvh
Jonas
Men det där är ju hypotetiskt, eftersom några sådana apparater aldrig påträffats ännu så länge, av LTS tekniksektion. Dessutom är det ju primärt när saker inte låter bra som man kan vara nyfiken på den tekniska orsaken.jonasz skrev:Har aldrig haft så roligt och blivit så engagerad som efter jag fick mina 208:or, så vad snackar du om? Wink
Du nallar inte lite ur din fina whiskysamling innan du börjar lyssna? Då kan ju t o m Naden låter bra...Nädå, skojar bara.
Detta är nog ett ämne som vi inte kommer längre med och vi verkar alla ha vår egen filosofi och smak hur välljud ska vara/låta. Själv sitter jag nu nöjd med upplevelsen att det låter bra hemma och jag accepterar att det finns de som dessutom vill ha vetskap om att det mäter bra och det finns en vettig konstruktionsfilosofi bakom. Huvudsaken är ju att alla är nöjda.![]()
Mvh Jonas
Bara för tydlighets skull. LTS' huvudintresse är hur apparaterna återger musik. Vi bryr sig inte om hur de mäter, eller vilken bakomliggande filosofi som föreligger (annat än kuriost). Det går bra med apparater uppbyggda med makaroner som aktiva komponenter om så skulle vara fallet.
Enda undantaget då vi brukar intressera oss för hur något mäter är som sagt när det INTE låter bra. Det beror ju primärt på att det då kan vara intressant att veta vad det beror på.
Nu är inte alla människor likadana inom LTS, och vissa kanske intresserar sig för mätprestanda också? Därför händer det att vi redovisar mätresultat ibland, men detta skall betraktas som kuriosa.
Ingen apparat kommer nog någonsin att bedömas av LTS på mätdata allena.
Det stora problemet med överdrivet förtroende för mätdata, är att så ofantligt många mätningar måste utföras för att motsvara en enkel lyssning, och hur mycket man än mäter kan man aldrig veta att prylen låter bra (som man kanske gissar på grundlag av mätningarna). När man således måste lyssna, kan man lika gärna gör det från början!![]()
Vh, iö
Callisto skrev:IngOehman skrev:jonasz skrev:Jodå, jag är helt på det klara med det.
Intressant hypotes. Har aldrig träffat på någon apparat som "låter bra och mäter illa", eller tvärtom. Hur saker låter beror ju på deras fysikaliska egenskaper, och det är ju just dessa som mätningar påvisar.
Att LTS inriktar sig primärt på lyssning och ofta struntar i hur något mäter (annat än som kuriosa) handlar mest om att det ju är så tråkigt att mäta, och tar så lång tid.
Är dock förstås nyfiken på vilka apparater du menar "låter bra men mäter illa", eller tvärtom?jonasz skrev:Det jag inte förstår är varför en produkt ska "verifieras" genom mätningar att den faktiskt låter så bra som den gör? Låter den bra så gör den ju det oavsett om den har lite för mycket andratonsdistorsion eller någon annat defekt mätmässigt. Om en d/a omvandlarkrets teoretiskt skulle ha problem att klara av att reproducera alla 16 bitar då sågas den med fotknölarna även om den i den färdiga konstruktionen låter jättebra.
Mvh
Jonas
Men det där är ju hypotetiskt, eftersom några sådana apparater aldrig påträffats ännu så länge, av LTS tekniksektion. Dessutom är det ju primärt när saker inte låter bra som man kan vara nyfiken på den tekniska orsaken.jonasz skrev:Har aldrig haft så roligt och blivit så engagerad som efter jag fick mina 208:or, så vad snackar du om? Wink
Mvh Jonas
Bara för tydlighets skull. LTS' huvudintresse är hur apparaterna återger musik. Vi bryr sig inte om hur de mäter, eller vilken bakomliggande filosofi som föreligger (annat än kuriost). Det går bra med apparater uppbyggda med makaroner som aktiva komponenter om så skulle vara fallet.
Enda undantaget då vi brukar intressera oss för hur något mäter är som sagt när det INTE låter bra. Det beror ju primärt på att det då kan vara intressant att veta vad det beror på.
Nu är inte alla människor likadana inom LTS, och vissa kanske intresserar sig för mätprestanda också? Därför händer det att vi redovisar mätresultat ibland, men detta skall betraktas som kuriosa.
Ingen apparat kommer nog någonsin att bedömas av LTS på mätdata allena.
Det stora problemet med överdrivet förtroende för mätdata, är att så ofantligt många mätningar måste utföras för att motsvara en enkel lyssning, och hur mycket man än mäter kan man aldrig veta att prylen låter bra (som man kanske gissar på grundlag av mätningarna). När man således måste lyssna, kan man lika gärna gör det från början!![]()
Vh, iö
Nu blir jag lite förvånad faktiskt IÖ,
Du säger att mätningarna görs "ifall det inte låter bra" och få reda på bakomliggande orsak eller som kuriosa.
Den naturliga frågan blir då givetvis följande;
Hur sjutton kan man veta att det inte är en färgning man lyssnar till (som gör att det låter mycket bra). Färgningar kan få det att låta bättre som du också vet.
Nu plötsligt framstår testförfarandet som något godtyckligt hos lyssnaren hos Er. Tycker det verkar lite konstigt ifall ni inte alltid mäter upp prestandan för att på så sätt också underbygga uttalanden om prestandan vid rekommendationer.
/C
matson skrev:Igen? F/E-test används vilket innebär att skillnad=dåligt=färgning=mätning för att kolla vad som är fel.
Hur många ggr skall detta skrivas på detta forum? 100 ggr är väl passerat för länge sen, men 1000 kanske?
Callisto skrev:matson skrev:Igen? F/E-test används vilket innebär att skillnad=dåligt=färgning=mätning för att kolla vad som är fel.
Hur många ggr skall detta skrivas på detta forum? 100 ggr är väl passerat för länge sen, men 1000 kanske?
Gäller det för alla apparater.
F/E lyssning på cd och dvd, OK.
Style skrev:vilket naturligtvis kan förkortas till F/E-test. Det är väl testar man gör, sen att testet sker genom lysning är en annan sak
Style skrev:fast det var ju en årslång tröttsam diskussion jag försökte starta här, förstör nu inte den
Fast det folket kommer ju att fortsätta göra det hur mycket vi än kallar det för F/E-lyssning.folk nödvändigtvis associerar F/E-test med mätningar hela tiden
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 27 gäster