brumel skrev:vulgofula guldringarna runt elementen.
Där måste jag bara hålla med, det var sannerligen inte snyggt!
Moderator: Redaktörer
brumel skrev:vulgofula guldringarna runt elementen.
mx skrev:Så ingen kom fram till varför elementen är placerade som de är?
Naqref skrev:mx skrev:Så ingen kom fram till varför elementen är placerade som de är?
Jo. Se mitt inlägg ovan.
Placerar man elementen så och vill absolut ha en lodrät baffel så innebär det att elementen kommer längre och längre ifrån lyssnarens öron ju närmare golvet de kommer. Det motsvarar den tidsfördröjning som behövs för att få filtreringen fashomogen akustiskt om man använder symmetriska filter. I a f så är det tänkt att fungera (om killarna från Dynaudio inte lurades). Om det i verkligheten blir så är en annan femma.
mx skrev:Naqref skrev:mx skrev:Så ingen kom fram till varför elementen är placerade som de är?
Jo. Se mitt inlägg ovan.
Placerar man elementen så och vill absolut ha en lodrät baffel så innebär det att elementen kommer längre och längre ifrån lyssnarens öron ju närmare golvet de kommer. Det motsvarar den tidsfördröjning som behövs för att få filtreringen fashomogen akustiskt om man använder symmetriska filter. I a f så är det tänkt att fungera (om killarna från Dynaudio inte lurades). Om det i verkligheten blir så är en annan femma.
Hm, okej. Tack.
Finns ju många högtalare som har lodräta lådor dock, och inte har elementen
placerade på det viset. Använder de andra filter då?
Naqref skrev:En del av dom använder andra typer av filter men vissa kanske inte anser att fashomogeniteten är speciellt viktigt så de struntar i just denna sak. Finns alla typer.
mx skrev:Naqref skrev:En del av dom använder andra typer av filter men vissa kanske inte anser att fashomogeniteten är speciellt viktigt så de struntar i just denna sak. Finns alla typer.
Fashomogenitet innebär att ljudet ska komma "samtidigt" oavsett frekvens
va? Eller har jag missförstått det?
Naqref skrev:mx skrev:Naqref skrev:En del av dom använder andra typer av filter men vissa kanske inte anser att fashomogeniteten är speciellt viktigt så de struntar i just denna sak. Finns alla typer.
Fashomogenitet innebär att ljudet ska komma "samtidigt" oavsett frekvens
va? Eller har jag missförstått det?
Nej, då är det faslinjärt (vilket inte innebär att det behöver bli ett rakt streck - bara som info för de som kan tro annat). Fashomogent betyder att man har koherens vid en given utstrålningsvinkel och för givna frekvenser. D v s att fasen har samma relativa läge för två ljudkällor för givna frekvenser (vanligtvis i övergångsbandet). Fasen kan rotera lite hur den vill (kan t o m vara rak) men den ska rotera på samma sätt för båda ljudkällorna för att det ska bli fashomogent. Ett annat sätt att säga det är att fashastigheten ska vara identisk.
mx skrev:Hur påverkar detta ljudet?
Naqref skrev:mx skrev:Hur påverkar detta ljudet?
Min erfarenhet är att det mest påverkar fokus. D v s man får korrektare fokus om man håller filterfunktionerna fashomogena. Andra kanske säger att motsatsen ger luftigare ljud. Vilket som är mest relevant för dig är upp till dig att avgöra.
celef skrev:
jag har aldrig hört högtalaren i fråga men jag har gjort egna undersökningar som en del i löptidskorrigeringsjakten och systemet funkade inte alls, det är snudd på omöjligt att få till ett schysst ljud med normla element (diskanter!), än värre blev det vid stående lyssning, om man däremot som dynaudio kan kustombygga elementen är chansen större att få till det lite bättre, men perfekt är helt uteslutet, systemet är bara ett skrytbygge och inget som tillför utvecklingen, som sådan passar systemet därför bäst i skrotlådan
celef skrev:jag har aldrig hört högtalaren i fråga men jag har gjort egna undersökningar som en del i löptidskorrigeringsjakten och systemet funkade inte alls, det är snudd på omöjligt att få till ett schysst ljud med normla element (diskanter!), än värre blev det vid stående lyssning, om man däremot som dynaudio kan kustombygga elementen är chansen större att få till det lite bättre, men perfekt är helt uteslutet, systemet är bara ett skrytbygge och inget som tillför utvecklingen, som sådan passar systemet därför bäst i skrotlådan
Kalejdokom skrev:Det intressanta med denna högtalare tycker jag verkar vara basdelen:
The inside 30 cm woofer: 82 litres
The outside 30 cm woofer: 70 litres
Bass Principle: Compound/Variovent
Det sitter alltså två basar i någon form av isobarik/seriekoppling med en stor kavitet mellan elementen. Är det någon som sett en ritning på detta eller vet något mer om hur konstruktionen ser ut? Återgivningen är specad ner till 17Hz så man blir ju lite nyfiken...
patjoh skrev:celef skrev:
jag har aldrig hört högtalaren i fråga men jag har gjort egna undersökningar som en del i löptidskorrigeringsjakten och systemet funkade inte alls, det är snudd på omöjligt att få till ett schysst ljud med normla element (diskanter!), än värre blev det vid stående lyssning, om man däremot som dynaudio kan kustombygga elementen är chansen större att få till det lite bättre, men perfekt är helt uteslutet, systemet är bara ett skrytbygge och inget som tillför utvecklingen, som sådan passar systemet därför bäst i skrotlådan
Intresseklubben noterar
Kalejdokom skrev:Inside...
<snipp>
Edit 2: Är det inte märkligt vald delningsfrekvens för basen; 800 Hz + 1400 Hz + 2700 Hz + 15000 Hz? Dessutom 6dB/okt i basen.
Strmbrg skrev:Varför är Dynaudio Consequence uppochnervänd?
RogerGustavsson skrev:Var det inte en högtalare från Snell som hade diskanten nere vid golvet?
petersteindl skrev:RogerGustavsson skrev:Var det inte en högtalare från Snell som hade diskanten nere vid golvet?
Snell Type 1 hade diskantelementet och basen nere vid golvet, så nära golvet som möjligt så att det sattes dit en avsats som t o m täckte en liten del av diskantmembranet.
MvH
Peter
RogerGustavsson skrev:petersteindl skrev:RogerGustavsson skrev:Var det inte en högtalare från Snell som hade diskanten nere vid golvet?
Snell Type 1 hade diskantelementet och basen nere vid golvet, så nära golvet som möjligt så att det sattes dit en avsats som t o m täckte en liten del av diskantmembranet.
MvH
Peter
Larsen 8 är ju lite inspirerad av den!
RogerGustavsson skrev:Plagiat är det kanske inte. Den där Snell-högtalaren, gick den någonsin i produktion?
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 37 gäster