Varför är Dynaudio Consequence uppochnervänd?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Frodrak

Inläggav Frodrak » 2010-02-04 10:32

brumel skrev:vulgofula guldringarna runt elementen.

Där måste jag bara hålla med, det var sannerligen inte snyggt!
Don't worry about avoiding temptation. As you grow older, it will avoid you.

Ett par Vifa D25AG-69-06 sökes...

Användarvisningsbild
patjoh

Inläggav patjoh » 2010-02-06 12:57

Det är den gamla modellen som visas här, det har kommit en ny! Tydligen så sålde den gamla väldigt bra bla i Asien, och nu har de tagit fram en efterträdare (och ni slipper guldet :) )

http://www.dynaudio.com/eng/systems/lin ... uence2.php

Edit: såg guldvarianten fanns kvar som utseendeoption, troligen svårt älskad i Hong Kong och Shanghai ...

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2011-03-17 10:22

Så ingen kom fram till varför elementen är placerade som de är? :)
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2011-03-17 11:00

mx skrev:Så ingen kom fram till varför elementen är placerade som de är? :)

Jo. Se mitt inlägg ovan.

Placerar man elementen så och vill absolut ha en lodrät baffel så innebär det att elementen kommer längre och längre ifrån lyssnarens öron ju närmare golvet de kommer. Det motsvarar den tidsfördröjning som behövs för att få filtreringen fashomogen akustiskt om man använder symmetriska filter. I a f så är det tänkt att fungera (om killarna från Dynaudio inte lurades). Om det i verkligheten blir så är en annan femma.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2011-03-17 11:04

Naqref skrev:

Jo. Se mitt inlägg ovan.

Placerar man elementen så och vill absolut ha en lodrät baffel så innebär det att elementen kommer längre och längre ifrån lyssnarens öron ju närmare golvet de kommer. Det motsvarar den tidsfördröjning som behövs för att få filtreringen fashomogen akustiskt om man använder symmetriska filter. I a f så är det tänkt att fungera (om killarna från Dynaudio inte lurades). Om det i verkligheten blir så är en annan femma.

Hm, okej. Tack.

Finns ju många högtalare som har lodräta lådor dock, och inte har elementen
placerade på det viset. Använder de andra filter då?
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2011-03-17 11:10

mx skrev:
Naqref skrev:

Jo. Se mitt inlägg ovan.

Hm, okej. Tack.

Finns ju många högtalare som har lodräta lådor dock, och inte har elementen
placerade på det viset. Använder de andra filter då?

En del av dom använder andra typer av filter men vissa kanske inte anser att fashomogeniteten är speciellt viktigt så de struntar i just denna sak. Finns alla typer. :)

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2011-03-17 11:13

Naqref skrev:En del av dom använder andra typer av filter men vissa kanske inte anser att fashomogeniteten är speciellt viktigt så de struntar i just denna sak. Finns alla typer. :)

Fashomogenitet innebär att ljudet ska komma "samtidigt" oavsett frekvens
va? Eller har jag missförstått det?
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2011-03-17 11:53

mx skrev:
Naqref skrev:En del av dom använder andra typer av filter men vissa kanske inte anser att fashomogeniteten är speciellt viktigt så de struntar i just denna sak. Finns alla typer. :)

Nej, då är det faslinjärt (vilket inte innebär att det behöver bli ett rakt streck - bara som info för de som kan tro annat ;) ). Fashomogent betyder att man har koherens vid en given utstrålningsvinkel och för givna frekvenser. D v s att fasen har samma relativa läge för två ljudkällor för givna frekvenser (vanligtvis i övergångsbandet). Fasen kan rotera lite hur den vill (kan t o m vara rak) men den ska rotera på samma sätt för båda ljudkällorna för att det ska bli fashomogent. Ett annat sätt att säga det är att fashastigheten ska vara identisk.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2011-03-17 11:55

Naqref skrev:
mx skrev:

Nej, då är det faslinjärt (vilket inte innebär att det behöver bli ett rakt streck - bara som info för de som kan tro annat ;) ). Fashomogent betyder att man har koherens vid en given utstrålningsvinkel och för givna frekvenser. D v s att fasen har samma relativa läge för två ljudkällor för givna frekvenser (vanligtvis i övergångsbandet). Fasen kan rotera lite hur den vill (kan t o m vara rak) men den ska rotera på samma sätt för båda ljudkällorna för att det ska bli fashomogent. Ett annat sätt att säga det är att fashastigheten ska vara identisk.

Hur påverkar detta ljudet?
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2011-03-17 12:36

mx skrev:Hur påverkar detta ljudet?

Min erfarenhet är att det mest påverkar fokus. D v s man får korrektare fokus om man håller filterfunktionerna fashomogena. Andra kanske säger att motsatsen ger luftigare ljud. Vilket som är mest relevant för dig är upp till dig att avgöra. 8)

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2011-03-18 11:20

Naqref skrev:
mx skrev:Hur påverkar detta ljudet?

Min erfarenhet är att det mest påverkar fokus. D v s man får korrektare fokus om man håller filterfunktionerna fashomogena. Andra kanske säger att motsatsen ger luftigare ljud. Vilket som är mest relevant för dig är upp till dig att avgöra. 8)

Hehe, I guess so.

Faktum är att de två högtalare som jag tycker bäst om är Ino Audio pi60 och
Dynaudio Contour S-serien. De spelar väldigt lika enligt mig, men pi60 har lite
mer mellanregister medan Contour S har mer basstöd.

Kanske blir en jämförelse dessa emellan här hemma hos mig nu under helgen.
Förutsatt att eriken kan slita sig från böckerna! :)
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
bbking

Re: Varför är Dynaudio Consequence uppochnervänd?

Inläggav bbking » 2011-03-18 18:53

Strmbrg skrev:Bild

Jag kan inte erinra mej att jag sett någon annan golvlåda med ellermenten i denna ordning.
Men, att det är originellt betyder naturligtvis inte att det är fel.

Ibland ser det ut si eller så.
Ibland sitter basen bara högt och kan vara allena...

Bild

Bild

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-03-18 19:36

Jag kan inte erinra mej att jag sett någon annan golvlåda med ellermenten i denna ordning.

jag har aldrig hört högtalaren i fråga men jag har gjort egna undersökningar som en del i löptidskorrigeringsjakten och systemet funkade inte alls, det är snudd på omöjligt att få till ett schysst ljud med normla element (diskanter!), än värre blev det vid stående lyssning, om man däremot som dynaudio kan kustombygga elementen är chansen större att få till det lite bättre, men perfekt är helt uteslutet, systemet är bara ett skrytbygge och inget som tillför utvecklingen, som sådan passar systemet därför bäst i skrotlådan
Bikinitider

Användarvisningsbild
patjoh

Inläggav patjoh » 2011-03-18 22:42

celef skrev:

jag har aldrig hört högtalaren i fråga men jag har gjort egna undersökningar som en del i löptidskorrigeringsjakten och systemet funkade inte alls, det är snudd på omöjligt att få till ett schysst ljud med normla element (diskanter!), än värre blev det vid stående lyssning, om man däremot som dynaudio kan kustombygga elementen är chansen större att få till det lite bättre, men perfekt är helt uteslutet, systemet är bara ett skrytbygge och inget som tillför utvecklingen, som sådan passar systemet därför bäst i skrotlådan

Intresseklubben noterar

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2011-03-19 09:42

celef skrev:jag har aldrig hört högtalaren i fråga men jag har gjort egna undersökningar som en del i löptidskorrigeringsjakten och systemet funkade inte alls, det är snudd på omöjligt att få till ett schysst ljud med normla element (diskanter!), än värre blev det vid stående lyssning, om man däremot som dynaudio kan kustombygga elementen är chansen större att få till det lite bättre, men perfekt är helt uteslutet, systemet är bara ett skrytbygge och inget som tillför utvecklingen, som sådan passar systemet därför bäst i skrotlådan

Inte är det väl bara ett skrytbygge? De har ju dessutom släppt en ny version
av den, och högtalaren går ju att köpa.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2011-03-19 12:42

Det intressanta med denna högtalare tycker jag verkar vara basdelen:

The inside 30 cm woofer: 82 litres
The outside 30 cm woofer: 70 litres
Bass Principle: Compound/Variovent

Det sitter alltså två basar i någon form av isobarik/seriekoppling med en stor kavitet mellan elementen. Är det någon som sett en ritning på detta eller vet något mer om hur konstruktionen ser ut? Återgivningen är specad ner till 17Hz så man blir ju lite nyfiken...

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2011-03-19 12:45

Kalejdokom skrev:Det intressanta med denna högtalare tycker jag verkar vara basdelen:

The inside 30 cm woofer: 82 litres
The outside 30 cm woofer: 70 litres
Bass Principle: Compound/Variovent

Det sitter alltså två basar i någon form av isobarik/seriekoppling med en stor kavitet mellan elementen. Är det någon som sett en ritning på detta eller vet något mer om hur konstruktionen ser ut? Återgivningen är specad ner till 17Hz så man blir ju lite nyfiken...

Var sitter den andra basen?
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2011-03-20 00:09

Inside...

Om man ser bilder från sidan kan man ana att den basen sitter i den bakre nedre kaviteten, förmodligen riktad rakt upp. Men det var just det som jag undrade över - om någon vet något om detta :wink:.

Edit: Så här skriver Stereophile (vilket bekräftar min teori - detta borde ju testas!):

The beautifully finished enclosure comes in three sections, the lower-front module carrying the midrange and treble array, the other two forming an inverted "L," with one of two 12" woofers mounted on its front. A second 12" woofer is mounted at the top of the rear module fires into the interior of the top volume, forming a compound or "isobaric" system, where the primary woofer operates with constant back pressure on its cone, extending its response below what would have been its air-suspended resonant frequency. The inner woofer is loaded with a long port firing downward, and the system is specified as being linear to 17Hz!

Edit 2: Är det inte märkligt vald delningsfrekvens för basen; 800 Hz + 1400 Hz + 2700 Hz + 15000 Hz? Dessutom 6dB/okt i basen.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-03-20 16:59

patjoh skrev:
celef skrev:

Intresseklubben noterar

:lol:
Bikinitider

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2011-03-20 20:00

Kalejdokom skrev:Inside...
<snipp>
Edit 2: Är det inte märkligt vald delningsfrekvens för basen; 800 Hz + 1400 Hz + 2700 Hz + 15000 Hz? Dessutom 6dB/okt i basen.

Det kan bero på vilket utstrålningsmönster som önskas (vertilkat), men delningen kan tyckas vara högt kanske? Man måste kontrollera vad som händer i sweetspot när elementen liksom är uppochnervända. I detta fall borde 6dB/okt vara bra tycker jag iaf.
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2011-03-20 21:09

Ett programeringsfel i en cnc-maskin för många år sedan
sedan har de fortsatt på den vägen
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2011-03-20 23:11

Dessa demades på Hfi-mässan i Göteborg tillsammas med Dynaudios "minsta" stativare. Jag tyckte att stativaren höll ihop det hela betydligt bättre. Naturligtvis saknades det lite längst ner på de små.

Henrik

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2011-03-21 08:32

Strmbrg skrev:Varför är Dynaudio Consequence uppochnervänd?

Utan någon som helst inside information eller kännedom om högtalaren i fråga är jag frestad att svara att det beror på en stark vilja att vara annorlunda i kombination med oförmåga att svara på frågan "varför inte". Den är rätt vanlig i hifisvängen.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-03-21 14:50

Var det inte en högtalare från Snell som hade diskanten nere vid golvet?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-03-21 15:54

RogerGustavsson skrev:Var det inte en högtalare från Snell som hade diskanten nere vid golvet?

Snell Type 1 hade diskantelementet och basen nere vid golvet, så nära golvet som möjligt så att det sattes dit en avsats som t o m täckte en liten del av diskantmembranet.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-03-21 17:38

petersteindl skrev:
RogerGustavsson skrev:Var det inte en högtalare från Snell som hade diskanten nere vid golvet?

Snell Type 1 hade diskantelementet och basen nere vid golvet, så nära golvet som möjligt så att det sattes dit en avsats som t o m täckte en liten del av diskantmembranet.

MvH
Peter

Larsen 8 är ju lite inspirerad av den!

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2011-03-21 18:32

RogerGustavsson skrev:
petersteindl skrev:

MvH
Peter

Larsen 8 är ju lite inspirerad av den!

Jopps. Och det skäms vi inte för. Bra lösningar ska premieras genom att plagieras! :D

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-03-21 19:02

Plagiat är det kanske inte. Den där Snell-högtalaren, gick den någonsin i produktion?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-03-21 19:53

RogerGustavsson skrev:Plagiat är det kanske inte. Den där Snell-högtalaren, gick den någonsin i produktion?

Jo, den fanns i produktion och såldes under några år. Den fanns även då jag hade agenturen men den kostade nästan lika mycket som A2 och då satsade jag helt på A2 och E och J istället.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi