Råd för lödning av pytteplutt

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

mike34

Råd för lödning av pytteplutt

Inläggav mike34 » 2005-05-02 12:29

Ska löda fast en ytmonterat krets som har 14 ben per sida fördelade på en centimeter ungefär.
Har vanlig lödpenna på 15 watt med vass spets, olika tjocklekar på kopparflätor samt vanligt lödtenn.
Ska jag ge upp direkt eller har nån något bra tips ?
Va ?!?! Flyger dom ÖVER solen? - Christer Olsson

Användarvisningsbild
hevi
iller

Re: Råd för lödning av pytteplutt

Inläggav hevi » 2005-05-02 14:03

mike34 skrev:Ska löda fast en ytmonterat krets som har 14 ben per sida fördelade på en centimeter ungefär.
Har vanlig lödpenna på 15 watt med vass spets, olika tjocklekar på kopparflätor samt vanligt lödtenn.
Ska jag ge upp direkt eller har nån något bra tips ?

Det kanske bästa sättet att DIY-löda ytmonterat är att använda lödpasta och varmluft. Själv använder jag lödpasta från elfa (egentligen har jag snott en slatt från jobbet, men den finns att köpa på elfa) och en gasdriven varmluftspenna från clas olsson. Klutta på pasta på lödöarna, placera kretsen (förslagsvis med pincett) och värm upp området med varmluftspennan. Lödpastans ytspänning gör att det sällan blir några lödbryggor att ta hand om, men om så skulle vara fallet kan man gå på med en finspetsig lödpenna och tunn lödfläta.

Ett alternativ till varmluftpenna är att baka hela kretskortet i ugnen. Speciellt användbart om det är mycket som skall lödas. Kolla info på lödpastan vid vilken temperatur den smälter och experimentera lite först innan du kör skarpt.
Lycka till!

krineH
Det finns två sorters personer:
1. De som kan extrapolera

air

Inläggav air » 2005-05-02 14:47

Här finns en bra guide hur man kan göra: http://members.lycos.nl/anthonyvh/index.php?page=smd

Jag har testat på en PCM2702 (SSOP) och det lyckades bra på första försöket. :D
//air

mike34

Inläggav mike34 » 2005-05-02 15:29

Tackar tackar.
Ska nog prova tricket med flätan efter att ha lött alla benen på en gång typ.
Baka låter farligt, men pasta kan kanske va bra sätt att dosera tenn på ?
Ska prova det nångång men jag får köpa en gasvärmare först.

Spännande kommer det att bli i allafall. Hoppas jag inte stöter på mindre saker i framtiden.

Användarvisningsbild
Tekko_Tubeamp

Inläggav Tekko_Tubeamp » 2005-05-02 16:28

GLÖM gas :!: Du skall ha en varmluftsmaskin som är avsedd för ändamålet, en gasvärmare överhettar och bränner upp kretsen.

mike34

Inläggav mike34 » 2005-05-02 16:33

Tekko_Tubeamp skrev:GLÖM gas :!: Du skall ha en varmluftsmaskin som är avsedd för ändamålet, en gasvärmare överhettar och bränner upp kretsen.

Ok noterat, har ju ingen redan så det är lugnt.
Har lött ur kretsar med varmluftpistol, det är ju för varmt det med egentligen.
Men det mesta är väl fråga om balansgång, hur mycket och hur nära och hur länge.
Ska baka i ugnen då? Detta är ett redan bestyckat kort med massor med prylar på som jag helst vill ska sitta där dom sitter :)

Användarvisningsbild
Tekko_Tubeamp

Inläggav Tekko_Tubeamp » 2005-05-02 16:37

Till ic kretsar skall du ha¨en speciell lödkolvs spets som liknar en liten ögla, denna lilla ögla fyller du med lite tenn och sen drar du den över komponentens ben. Jag har gjort detta, bakning skall endast användas på resistorer och kondensatorer, de tål lite värme medans ic kretsar går sönder.

mike34

Inläggav mike34 » 2005-05-02 16:44

Tekko_Tubeamp skrev:Till ic kretsar skall du ha¨en speciell lödkolvs spets som liknar en liten ögla, denna lilla ögla fyller du med lite tenn och sen drar du den över komponentens ben. Jag har gjort detta, bakning skall endast användas på resistorer och kondensatorer, de tål lite värme medans ic kretsar går sönder.

Men vad tror du om att löda fast å ta bort överflöd med flätan ?

Användarvisningsbild
Tekko_Tubeamp

Inläggav Tekko_Tubeamp » 2005-05-02 20:53

Kretsen hinner överhettas.

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2005-05-02 21:04

Jag har lött massor av ytmonterade chip i mina professionella dagar som konstruktör.

Vad jag körde med var en liten lödkolv med reglerbar temperatur satt på 300 grader, 0.5 mm tenn samt stereomikroskop. Jag har lött 208-beningar med 0.5 mm mellan benen. Bryggor togs försiktigt bort med tunn fläta.

Det svåra är att dosera rätt mängd tenn, det kräver en del träning.

Metoden att dra en specialspets över benen provade jag aldrig.
- Militant slacker

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2005-05-02 21:23

Tror att "hevi" metoden fungerar utmärkt, men som vanligt måste man ha koll på vad man gör. Fördelar med pasta är att komponenten är lättare att centrera på paddarna samt att det går snabbare. Jag har dock gjort som Jax lött med lödpenna och mikroskåp - här gäller det dock att vara stadig på handen. Jag har bytt åtskilliga kretsar har aldrig lyckats värma sönder ngt däremot har det hänt att folien gett upp efter ngra byten.

mike34

Inläggav mike34 » 2005-05-02 22:28

skrutten skrev:Tror att "hevi" metoden fungerar utmärkt, men som vanligt måste man ha koll på vad man gör. Fördelar med pasta är att komponenten är lättare att centrera på paddarna samt att det går snabbare. Jag har dock gjort som Jax lött med lödpenna och mikroskåp - här gäller det dock att vara stadig på handen. Jag har bytt åtskilliga kretsar har aldrig lyckats värma sönder ngt däremot har det hänt att folien gett upp efter ngra byten.

Ja, jag tänker i allafall prova i brist på pasta och microskop försöka med så lite tenn som möjligt, vassaste spetsen och ingen bakfylledarra få dit den rackarn och fläta bort eventuellt överflöd.

Delarna är ju på väg från farnell och jag kan ju bara misslyckas, och det roliga är att det inte blir ett dugg sämmre än det redan är (trasigt).
Reservdelen komplett kostar 800 så det är överkommligt även om jag bränner en hundralapp på detta.
Det kan ju kännas kul att veta att man fixar de där allra minsta grejerna själv. :roll: Med lite tips härifrån då så klart...

Användarvisningsbild
hevi
iller

Inläggav hevi » 2005-05-04 12:13

Tekko_Tubeamp skrev:GLÖM gas :!: Du skall ha en varmluftsmaskin som är avsedd för ändamålet, en gasvärmare överhettar och bränner upp kretsen.

Visst får man vara lite försiktig när man använder den, men det är fortfarande ett ypperligt ekonomiskt sätt att löda på eller av ytmonterat med fin delning när man inte har ordentliga verktyg.

Tekko_Tubeamp skrev:Till ic kretsar skall du ha¨en speciell lödkolvs spets som liknar en liten ögla, denna lilla ögla fyller du med lite tenn och sen drar du den över komponentens ben. Jag har gjort detta, bakning skall endast användas på resistorer och kondensatorer, de tål lite värme medans ic kretsar går sönder.

Jag måste nog vända mig lite mot ditt påstående att integrerade kretsar inte tål bakning. I en normal tillverkningsprocess med t ex konvektionslödugn hettar man upp kort och kretsar till 240 - 340 grader lite beroende på vad man använder för lödämne. Detta måste alla ytmonterade komponenter tåla.

Henrik
Det finns två sorters personer:
1. De som kan extrapolera

Återgå till DIY-forum