mx skrev:Dynaudio verkar ha samma filosofi som Ingvar Öhman, så det kanske inte är
så konstigt att de presterar väldigt lika.
S3.4 är ju otroligt mycket trevligare att titta på och de är sambovänliga.

Nej, dom är inte roligare att titta på, dom är en FRÖJD att titta på, älskar dynaudios design
och jag tycker att dom har många alldeles utmärkta högtalare !
Jag har själv lyssnat till s3,4 och stativaren under och golvaren över denna. Och jag har varit påväg att köpa just s3,4
Men så hittade jag Ino och tyckte att det va intressant så jag hamnade där istället... Men jag vet att jag tycker att Dynaudio låter super trevligt !
Inte det minsta konstigt att ni tyckte dom lät "liknande varandra" för jag tycker att Dynaudio har lyckats med att få sina högtalare att "inte låta så mycket högtalare" som dom flesta högtalare gör.
Det är en egenskap (summan av massa olika bra egenskaper..?!) som jag vördesätter mest och som verkligen betyder något. Där ska bara vara musik !
Och Dynaudio har liknande egenskaper men jag har inte hört Dynaudio prestera lika bra som jag kört Ino göra ur just det avsendet.
Men då ska man komma ihåg att jag inte lyssnat på Dynaudio lika mycket som Ino.
Jätte kul testa och mer av sådant !
MEN jag är oavsett benägen att hålla med Erik_A om att A/B jämförelser "haltar" lite av just anledningen att man lyssnar på skillnader.
Jag vill alltid långtidslyssna för att avgöra vad jag gillar och vad jag ska kunna leva med och för att kunna avgöra vad som låter mest "rätt". För jag har märkt att när jag själv A/B testar så blir alltid resultatet att jag bara sitter och jämför skillnader och det slutar bara med att man inte fått något resultat som har något värde i längden
Alltså, gilla en högtalare för dess egenskaper och hur den lägger fram musiken, och inte för att den har någon slags egenskaper i förhållande till en annan högtalares egenskaper som inte nödvändigtvis säger något om något. A/B tester säger ju egentligen bara att högtalarna har olikheter/likheter i sätter som låter på, men hur dom sedan i själva verket låter och "växer på en" det måste man ju långtidslyssna fram
Ta inte detta som någon negativ kritik för så är det inte menat utan jag ville redogöra för hur jag ser på A/B tester mellan saker i allmänhet.
Och hur jag ser på detta testet i förhållande till detta, jag tycker det är kul när ni kommer fram till att dom är så pass lika i A/B test och att det stämmer så bra med det som jag upplevt