eriken och mx prestenterar...

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-03-21 00:43

mx skrev:Roligt att "alla" börjar försvara pi60, fel på rummet, placering etc. men ingen
försvarar S3.4.

Märkligt. 8)

Jag har inte hört 3.4 så det är svårt att diskutera den. Jag försvarar inget, påpekar bara ett par saker, själva idéen att A/B testa högtalare är inget för mig.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-03-21 00:45

single_malt skrev:Så var det ju det här igen(som jag tror är ett missförstånd)... vilken ljudbild finns det på skivan menar du :wink: ?

Har du missuppfattat igen? :wink: :lol: 8) :P :roll: 8O 8) :wink: :roll:
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2011-03-21 01:52

mx skrev:
subjektivisten skrev:
eriken skrev:När det gäller dynaudioburkarna så skulle jag nog säga samma sak här: Helheten och dess förmåga att hålla ihop allt är det starkaste kortet, faktum är att när det kommer till ljudbilden när det gäller att hålla ihop den som helhet så är 3.4:orna vassare där på gott och ont (smaksak). Ljudbilden från dynaudiohögtalarna är lite större och med lite bättre fokus än på pi60. Ljudbilden kommer även ut lite mera i rummet och kan skapa mera livekänsla än på inoburkarna (kanske har med pi60´s smalare spridning att göra?). Detta gjorde även att sweetspot är mindre och känsligare hos ino.. Man får nog ta i betänkande att de inte kanske är riktigt konstruerade för riktigt samma rum heller även om de har en väldigt lik filosofi.

En annan reflektion jag gjorde ang ljudbilden på dessa två högtalare var att jag/vi tyckte att dynaudio hade en stabilare ljudbild hela tiden men som jag reflekterade över och tyckte att pi60 vara oberäkneliga över på den punkten. Jag tyckte att pi60 skiftade karraktär/ljudbild lite mera än 3.4:orna som jag tyckte kunde vara lite mera förutsägbara i hur ljudbilden presenterades.

En inte allt för vild gissning är att Dynaudio högtalaren ger en liten touch av egen ljudbild, som upplevs större. Men där pi60 är lite mer neutral och återger mer lite mindre egenljud. Ju mer skillnader som inspelningarna visar upp, desto mindre, kan man gissa, att högtalaren påverkar ljudet.

Vid bra inspelningar var högtalarna väldigt svåra att skilja från varandra. Det
var lättare vid dåliga inspelningar, typ dåligt producerad och inspelad metal,
då kändes S3.4 behagligare.

Men det är alltså hårklyverier det här som lika gärna kan ha att göra med
högtalarnas placering hit och dit. Lyckades ändra karaktär ganska rejält
genom att bara flytta dem några centimeter hitåt och ditåt.

Har själv ägt båda högtalarna och jag tycker att mycket av metal musik är så gott som olyssningsbart på pi60 utan att det gör ont i öronen och samma skivor gick ganska bra att spela på S3.4.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2011-03-21 08:41

Subjekvisten skrev...
själva idéen att A/B testa högtalare är inget för mig.

Men detta var väl inget a/b test egentligen?

Dom lyssnade ju på paren var för sig,och det kan då jag inte se några problem med (2 par högtalare i samma rum under likadana förutsättningar,kan det bli ärligare?) :)

Användarvisningsbild
Erik_AA

Inläggav Erik_AA » 2011-03-21 08:57

zapanasta skrev:Subjekvisten skrev...
själva idéen att A/B testa högtalare är inget för mig.

Men detta var väl inget a/b test egentligen?

Dom lyssnade ju på paren var för sig,och det kan då jag inte se några problem med (2 par högtalare i samma rum under likadana förutsättningar,kan det bli ärligare?) :)

Detta är ett AB-test.

Problemet är att man fokuserar på skillnader. Det är inte skillnaden mellan två par högtalare man ska leva med hemma, det är ett par högtalare. Ett bättre utvärderingssätt i min mening är långtidslyssning hemma på ett par, om man inte upplever att de funkar till den musik man lyssnar på, så byter man.

Däremot kan det ju vara en kul ploj att träffas, släpa högtalare och se om man hör skillnad.
Dator -> Denon 2308 -> NAD 208 -> pi60+bs60
iAudio7 -> TA-2024 -> piM

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-03-21 09:01

Varför förringa andras tester?
Om du skulle gjort på ett annat sätt, var nöjd med det.
Spridningen t.ex. är väl en intressant iaktagelse som inte påverkas av om man jämför högtalarna ganska direkt. Det är ju inget tyckande.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-03-21 09:39

mx skrev:Dynaudio verkar ha samma filosofi som Ingvar Öhman, så det kanske inte är
så konstigt att de presterar väldigt lika.

S3.4 är ju otroligt mycket trevligare att titta på och de är sambovänliga. :)

Nej, dom är inte roligare att titta på, dom är en FRÖJD att titta på, älskar dynaudios design :)

och jag tycker att dom har många alldeles utmärkta högtalare !
Jag har själv lyssnat till s3,4 och stativaren under och golvaren över denna. Och jag har varit påväg att köpa just s3,4 :wink:
Men så hittade jag Ino och tyckte att det va intressant så jag hamnade där istället... Men jag vet att jag tycker att Dynaudio låter super trevligt !

Inte det minsta konstigt att ni tyckte dom lät "liknande varandra" för jag tycker att Dynaudio har lyckats med att få sina högtalare att "inte låta så mycket högtalare" som dom flesta högtalare gör.
Det är en egenskap (summan av massa olika bra egenskaper..?!) som jag vördesätter mest och som verkligen betyder något. Där ska bara vara musik !
Och Dynaudio har liknande egenskaper men jag har inte hört Dynaudio prestera lika bra som jag kört Ino göra ur just det avsendet.
Men då ska man komma ihåg att jag inte lyssnat på Dynaudio lika mycket som Ino. :)

Jätte kul testa och mer av sådant !

MEN jag är oavsett benägen att hålla med Erik_A om att A/B jämförelser "haltar" lite av just anledningen att man lyssnar på skillnader.
Jag vill alltid långtidslyssna för att avgöra vad jag gillar och vad jag ska kunna leva med och för att kunna avgöra vad som låter mest "rätt". För jag har märkt att när jag själv A/B testar så blir alltid resultatet att jag bara sitter och jämför skillnader och det slutar bara med att man inte fått något resultat som har något värde i längden :?
Alltså, gilla en högtalare för dess egenskaper och hur den lägger fram musiken, och inte för att den har någon slags egenskaper i förhållande till en annan högtalares egenskaper som inte nödvändigtvis säger något om något. A/B tester säger ju egentligen bara att högtalarna har olikheter/likheter i sätter som låter på, men hur dom sedan i själva verket låter och "växer på en" det måste man ju långtidslyssna fram :)

Ta inte detta som någon negativ kritik för så är det inte menat utan jag ville redogöra för hur jag ser på A/B tester mellan saker i allmänhet.
Och hur jag ser på detta testet i förhållande till detta, jag tycker det är kul när ni kommer fram till att dom är så pass lika i A/B test och att det stämmer så bra med det som jag upplevt :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2011-03-21 09:56

A/B testar man ett par bra och ett par dåliga högtalare så hörs det ju direkt..

Men som dessa 2 herrar gjort,lyssnat på ett par i taget och försöka mejsla ut deras styrkor /svagheter gentemot varann ser då jag inget fel i.

Visst långlyssningar har väl sina fördelar det med så klart, men samtidigt blir man ju van med just den ljudkaraktären och då kanske man tycker att andra högtalare låter lite konstigt :)

Ja detta kan man älta till världs ände,folk kommer att tycka olika i alla fall angående lyssningstester osv.

Man får ta det för va det är.Mvh...

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2011-03-21 09:58

Tack för rapportaget. Intressant läsning.
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-03-21 10:46

zapanasta skrev:A/B testar man ett par bra och ett par dåliga högtalare så hörs det ju direkt..

Men som dessa 2 herrar gjort,lyssnat på ett par i taget och försöka mejsla ut deras styrkor /svagheter gentemot varann ser då jag inget fel i.

Visst långlyssningar har väl sina fördelar det med så klart, men samtidigt blir man ju van med just den ljudkaraktären och då kanske man tycker att andra högtalare låter lite konstigt :)

Ja detta kan man älta till världs ände,folk kommer att tycka olika i alla fall angående lyssningstester osv.

det är inget "fel" med A/B tester, man ska bara vara medveten om att det är alldeles för lätt (omöjligt att undvika..?!) att lyssna nästan enbart på "skillnaderna" och inte på det faktiskt ljudet som presenteras.
e du med på vad jag menar ? :)
Senast redigerad av DVD-ai 2011-03-21 10:48, redigerad totalt 1 gång.
Mvh//David

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2011-03-21 10:48

DVD-ai skrev:
zapanasta skrev:A/B testar man ett par bra och ett par dåliga högtalare så hörs det ju direkt..

det är inget "fel" med A/B tester, man ska bara vara medveten om att det är alldeles för lätt (omöjligt att undvika..?!) att lyssna nästan enbart på "skillnaderna" och inte på det faktiskt ljudet som presenteras.
Förstår du skillnaden och vad jag vill ha sagt ? :)

Vi har ju visserligen även lyssnat mycket på högtalarna. Detta var ju bara en
kväll där de fick stå i samma rum just för att hitta skillnader. Vi tyckte de
var så otroligt lika att vi ville kontrollera hur lika de var... and frankly, de är
sjukt lika varandra.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-03-21 10:53

mx skrev:
DVD-ai skrev:

Förstår du skillnaden och vad jag vill ha sagt ? :)

Vi har ju visserligen även lyssnat mycket på högtalarna. Detta var ju bara en
kväll där de fick stå i samma rum just för att hitta skillnader. Vi tyckte de
var så otroligt lika att vi ville kontrollera hur lika de var... and frankly, de är
sjukt lika varandra.

Jo, jag ser inget fel i det, för att just som ni gjort, utröna vad det är för skillnader/ likheter mellan dom så är metoden bra :)
Kul testa med tycker jag !
Jag kanske ka förtydliga att jag inte tycker att ni "gjort fel" i att använda A/B metoden i detta fallet. Efter som det ju va skillnader/likheter ni ville höra så gälde mitt inlägg mer gennerellt just A/B tester och hur jag tycker att man ska förhålla sig till dom.

Alltså är det ju omöjligt att efter ett sådant test dra några slutsatser om något annat än just skillnader/likheter mellan två högtalare. Det är alltså ganska svårt att välja någon favorit utan att riskera att det är skillnaderna som har fått bestämma vilken man tycker om. Fast att man vid ne lite längre lyssning kanske kommer inse att, Nej... den här egenskapen va inte vad jag vilel ha trots allt. '

Men, då ni själva, so msagt, gjorde testet med avsig att höra skillnader mellan dom så är ju metoden helt rätt på rätt plats. Så länge man inte försöker dra några slutsatser angående deras ljudkvalitet av testet för då anser jag testet vara oanvändbart. Enbart basserat på att jag själv i all fall fungerar så att jag måste långtidslusna för att verkligen "sätta mig in" i hur en högtalare presterar och sedan kunna dra en korrekt slutsats.
Senast redigerad av DVD-ai 2011-03-21 10:58, redigerad totalt 1 gång.
Mvh//David

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2011-03-21 10:54

Hur ska man testa och jämföra högtalare på rätt sätt?
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-03-21 11:02

A/B = för att avgöra skillnader mellan två högtalare
Långtidslyssning = för att höra hur dom verkligen presterar och för att "lära sig" högtalaren och få en rättvis bild av den.

Så tycker jag.

Men nu va det ju inte menignen att det skulel bli en disskussion om detta, men det blir det ju gärna inom detta ämnet...
Det är ju lite kännsligt och det blir gärna så att folk tycker att man bara gnäller. Men jag vill inte se det så, utan jag tycker att testet är helt riktigt och korrekt utfört med tanke på målet. Men inte korrekt om man vill veta något annat än målet, som ju inte va målet i detta fallet. alltså finns ingen problem :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-03-21 12:37

mx skrev:Hur ska man testa och jämföra högtalare på rätt sätt?

Jag anser att bästa sättet är att testa var högtalare för sig såsom den bäst bör användas. Bör högtalare A stå relativt nära en dämpad vägg och ha kraftig toe-in och man bör ha ett visst lyssningsavstånd, så lyssnar man så. Bör högtalare X "spela med" rummet på ett helt annat sätt så bör man lyssna på den så. Enligt mig så får man inte fram högtalarens alla fördelar, och nackdelar, om man inte försöker lyssna på de såsom dom är konstruerade för.
Helst utan A/B jämförelse.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2011-03-21 12:41

subjektivisten skrev:Jag anser att bästa sättet är att testa var högtalare för sig såsom den bäst bör användas. Bör högtalare A stå relativt nära en dämpad vägg och ha kraftig toe-in och man bör ha ett visst lyssningsavstånd, så lyssnar man så. Bör högtalare X "spela med" rummet på ett helt annat sätt så bör man lyssna på den så. Enligt mig så får man inte fram högtalarens alla fördelar, och nackdelar, om man inte försöker lyssna på de såsom dom är konstruerade för.
Helst utan A/B jämförelse.

För en gångs skull håller jag helt med dig :-)

/ B

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2011-03-21 12:45

Få se:

Testutförarna har kommit fram till det de ville veta.
De har dessutom haft kul på resans gång.
Vi har fått rolig läsning.

Ja, sammanlagt måste man ju säga att testet var en succé. Gratulerar! :D
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2011-03-21 12:46

Fast vi försökte ju placera dem enligt konstens alla regler. Dynaudio stod
nästan en meter från betongväggen, och 0,6 meter från dämpningen
exempelvis.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2011-03-21 12:47

KarlXII skrev:Få se:

Testutförarna har kommit fram till det de ville veta.
De har dessutom haft kul på resans gång.
Vi har fått rolig läsning.

Ja, sammanlagt måste man ju säga att testet var en succé. Gratulerar! :D

Det var helt klart en rolig dag. :)
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2011-03-21 12:49

patjoh skrev:pi60 mer lättdrivna, det är dem, även om 3.4 inte är hemskt tungdrivna.

Det är inte min erfarenhet. Det hörs direkt om inte förstärkaren klarar av 3-4
ohm på ett bra sätt. Eller kanske framför allt växlingarna mellan 8 ohm och 3
ohm snarare.
Alea iacta est.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2011-03-21 15:49

mx skrev:Dynaudio verkar ha samma filosofi som Ingvar Öhman, så det kanske inte är
så konstigt att de presterar väldigt lika.

S3.4 är ju otroligt mycket trevligare att titta på och de är sambovänliga. :)

Trevlig läsning. Pi 60 är fantastiska högtalare och kul att höra att dina Dynaudio är av ungefär samma klass.

Det som jag tycker skiljer Inos högtalare mot allt annat jag hört är att de väldigt lätt avslöjar komprimerade inspelningar.

Det kan vara en nackdel ibland.

En hårfin balans- om man vill höra hur sönderkomprimerad musik förstör musiken, eller att kunna njuta mera av dåliga inspelningar med hjälp av en liten BBC- dipp eller litet snäll 2: à tons distorsion.

Detta uttalat utan att ha lyssnat till dessa Dynaudio- jag har heller ingen aning hur de mäter- ni upplevde pi60 som mera framträdande i mellanregistret?

Vad beror det på?

Har pi60 för mycket mellanregister, eller har Dynaudio för litet av detta?

Det skulle vara kul att lyssna till dessa dynaudiohögtalare, finns det mätningar på nätet, tro? ( soundstage eller stereophile.)
Odogmatisk sekt- granskare

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2011-03-21 16:06

Här är en länk på hur Dynaudio 3.4 ser ut på insidan :

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?g=244422

Verkar ju vara välgjorda.
Odogmatisk sekt- granskare

eriken

Inläggav eriken » 2011-03-21 16:42

Richard skrev:Detta uttalat utan att ha lyssnat till dessa Dynaudio- jag har heller ingen aning hur de mäter- ni upplevde pi60 som mera framträdande i mellanregistret?

Vad beror det på?

Jag tror att det handlar om hur man valt att konstruera/kompromissa efter vad för slags rum man gissar att de ska stå i. Ino är ju konstruerade för att lämna optimal prestanda i ett dämpat rum och kan upplevas som skrikiga och lite framträdande i mellanregistret om rummet inte är nog dämpat. Vad jag förstod det på mx så kan 3.4:orna också med fördel dämpas för en korrektare återgivning vilket jag också upplevde med all dämp som fanns bakom högtalarna.. jag gissar dock att dynaudio är lite mera konstruerade för att låta riktigt bra i inte fullt så dämpade rum som Ino och har därav ett lite behagligare ljud i vanliga/måttligt dämpade rum.

De skillnader som vi nu ändå talat om är inte stora utan snarare ganska små och kan nog försvinna helt med ytterligare justering i placering (vi hade ju bara en dag på oss och la inte ner all tid på justeringen även om vi ställde de olika högtalarna efter dess rekomendationer där de lät bra)

Vad tror ni andra?

Användarvisningsbild
single_malt
aka patrikf

Inläggav single_malt » 2011-03-21 16:45

subjektivisten skrev:
single_malt skrev:Så var det ju det här igen(som jag tror är ett missförstånd)... vilken ljudbild finns det på skivan menar du :wink: ?

Har du missuppfattat igen? :wink: :lol: 8) :P :roll: 8O 8) :wink: :roll:

Ja och hur var det med ljudbilden du påstår finns på skivan?

Användarvisningsbild
patjoh

Inläggav patjoh » 2011-03-21 16:47

Richard skrev:Här är en länk på hur Dynaudio 3.4 ser ut på insidan :

"knacktestet" på Contour lådor är ungefär som att slå igen en Maybach dörr 8)

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-03-21 16:49

single_malt skrev:Ja och hur var det med ljudbilden du påstår finns på skivan?

Ja, den ligger fint där.

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2011-03-21 16:51

Richard skrev:Här är en länk på hur Dynaudio 3.4 ser ut på insidan :

Någon som mätt på såna där dynaudiobasar med konstig motorkonstruktion och gigantiska ventilationshål? Jag har samma konstruktion på ett par basar jag tänker använda, jag har fått beskrivet för mig att de är distiga...

Användarvisningsbild
single_malt
aka patrikf

Inläggav single_malt » 2011-03-21 16:53

subjektivisten skrev:
single_malt skrev:Ja och hur var det med ljudbilden du påstår finns på skivan?

Ja, den ligger fint där.

Varför vill du inte förklara dina påståenden?
Jag hävdar att det inte kan finnas någon ljudbild på en skiva.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-03-21 16:56

single_malt skrev:Varför vill du inte förklara dina påståenden?
Jag hävdar att det inte kan finnas någon ljudbild på en skiva.

Jag har redan förklarat det.
Du kan hävda det om du vill, jag håller inte med alls.

Användarvisningsbild
DanNorman

Inläggav DanNorman » 2011-03-21 17:38

kodapa: Ja, både morel och dynaudios varianter distar rätt mycket, men har ofta rätt snäll tonkurva. Zaph tycker att HiVi som gör fulkopior för en spottstyver av priset är bättre :)
HiVI D6.8 tex.
Medlem på forumet Faktiskt.se sedan sept 26, 2006.
Man skall inte krångla till saker i onödan; går det att lösa med hydraulik så är det oftast enklast. © Phon
Driver Södertälje Specialsnickeri AB.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi