David_A skrev:DVD-ai: men Pip låter bra? Då är det ungefär samma dilemma.
Rek lyssningsavståndet är ju beräknat på 1:18 förhållandet, så det innebär ju också per automatik en viss minimibredd.
Själv tycker jag att bredden är det mest kritiska för att få ut en stor och detaljerad ljudbild.
Jag går hellre under 1:18, än tvärtom med i56/64.
Med några motstånd så kommer ljudet antagligen att bli mindre grötigt, vilket gör att toppen kan träda fram lite bättre. Hos mig är dom absolut nödvändiga.
För ljudbilden kan nog en d-option bli den enda utvägen, om inte mr baker lyckas hitta en uppställning där det fungerar bättre.
Kom just på en till sak. Hur blir resultatet om du flyttar fram högtalarna istället för lyssingspositionen? Oavsett d-option eller ej så skulle det vara bra att komma närmare 1.18 förhållandet
Ja, det låter jätte bra med piPs.
Allt hänger på lyssningsavstondet... i16s låter gudomligt på 3m eller mer, riktigt bra på 2,5-3m, mindre bra på 2-2,5m och rent ut sagt SKIT på <2m
piPs låter hur bra som hälst så läbnge man håller sig ca 1,5m från, 1m fungerar det med men då tappar dom lite...
När jag lyssnat på i32s så tycker jag att dom verkade ha ett optimalt lyssningsavstond på ca >3,5m och under det så började ljudet att bli grötigt och hårt.
i56 har jag lyssnat till vid ett tillfälle men inte så noga och ingående...
Hur som... jag har efter mina problem beslutat mig för att lyssningsavståndet är det viktigaste i hela världen!