Försök till rörsteg-nytt försök

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2011-02-17 17:59

Vad gäller matningsspänningar är rör oerhört toleranta.Jag har hört att diffar på 10% (uppåt/nedåt) är helt i sin ordning.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-02-17 21:10

Nja, jag skulle se det som så, att olika rör diffar en del, trots samma typbeteckning och en oscilloskopkontroll är av nöden.
Den som vet mest, tror minst.

Lasse-

Inläggav Lasse- » 2011-02-17 22:32

Hej en låda med några 807:or ska det byggas radiosändare.
kortvågssändare etc?

mvh Lasse-

Användarvisningsbild
flathead

Inläggav flathead » 2011-02-17 23:53

Nä inte radiosändare har gjort lite spionage i fråga om större men fortfarande baserat på vad som finns i lådorna. 500krs finrör och annat smaskens går bort av naturliga orsaker.

Nä Ragnwald det här med rör är nytt och dessutom oroväckande kul.

Kommer krävas diciplin för att inte urarta i något som ger kvasthilda fler anledningar än vanligt att sura.

Användarvisningsbild
flathead

Inläggav flathead » 2011-02-28 23:27

Efter att kvasthilda tvigat mig flytta hobbyverksamheten till en ännu inte färdigbyggd del av huset är projektet åter igång.

Nätdelen levererar inte vad den borde.

Med labaggregatet som drivkälla är allt frid och fröjd.

Trafon borde ge 2x200mA och drosseln borde klara strömmen OM jag har räknat rätt.

Ska prova att dela nätdelen i 2,dubbla diodbryggor kondingar drosslar hjälper inte det så vete den.

Kan bara konstatera att Ragnwald hade rätt PLANERA MERA !!!!!

Användarvisningsbild
flathead

Inläggav flathead » 2011-03-21 00:25

Så efter mycket trasslande med reiners kretslösning så har den nu skrotats.

Ny enklare variant med gemensam CRCRC nätdel är byggd.

Bild

Jämför nya till vänster med det ursprungliga råttboet till höger är nog hälften så många komponenter.

Återkoppling 1K installerad lite låg i spänning mot optimalt men det får gå, jord brum åtgärdade.

Har ett irriterande brum kvar kanske från glöden några bra ideer på att avhjälpa detta.

Skulle nog behövas ett par större utgångstrafos men dom som är ballar inte ur på fullt pådrag dock är disten obehaglig.

Skulle varit trevligt med lite mer effekt eller ett par mer lättdrivna högtalare.

Lasse-

Inläggav Lasse- » 2011-03-22 19:54

Hej här finns det transformatorer av olika slag

http://www.edgaraudio.se/tubes/index.htm

http://www.tubesandmore.com/

http://www.die-wuestens.de/

mvh Lasse-

Hej du skriver att du har ett brum vad har du för dioder i likriktaren

har du provat BYV 26E avalanche diod dom brukar vara ganska tyssta

Användarvisningsbild
flathead

Inläggav flathead » 2011-03-23 08:18

Just nu sitter det ett 5Y3GT som likriktare var tidigare ett 5C3S(5U4)

Transformatorn är inte impregnerad men jag tror inte brummet kommer
från den eller högspänningen utan från glöd lindningen.

Mitt val av komponenter efter vad som fanns principen kanske inte ökar oddsen men passar budgeten.

Avstörning av glöden antingen mot jord eller med spänning från anodsidan tål att kluras på.

Utgångstrafosarna är tvärdöda under 50hz :( :( kanske inte så konstigt med tanke på storlek men dom tål fullt pådrag utan att mättna det är mer förvånande.

Så lite större utgångsjärn och att få bukt med brummet ligger på att göra listan

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-03-23 14:08

Kan du skissa och visa hur du dragit och kopplat glöden?

Grovsopius

Växlande glöd=Brasa

Inläggav Grovsopius » 2011-03-25 00:14

Hej alla profs i tråden. Jag har nu läst igenom hela den spännande historien och ville bara först tacka för all visdom.

Jag har tittat på bilderna och är lite osäker på vad det är jag ser så jag tänkte fråga om du likriktat glödtråden?
Jag har hört att det ska eliminera det mesta bruset. Jag har också hört och läst på flera håll att man ska dra dessa trådar först (oj oj ut med näsan i blåsväder kanske=) för att dom ska ligga närmast jord (chasie Eller hur det nu stavas). Sen ska man ut i kanten med dessa trådar för att skärmningen fungerar bäst där. Nästa påstoda regel är att man ska dra till slutrören först för att dom är mindre känsliga för glödbrus. Har du petat runt på trådarna när "skatboet" varit igång? Det är ett bra sätt att hitta jordfel tänkte jag.

Sen läste jag här om dagen att ju grövre tråd i slutstegstransfon ju fetare bas får man och om man blandar lindningarna så får man också ett mer välljudande resultat. Kan detta stämma?

Användarvisningsbild
flathead

Inläggav flathead » 2011-03-25 08:14

Brum kompensering ser ut som nedan idag, ska ersätta 2x47R med en pot och se om det hjälper något.
Bild
Att likrikta glöden till drivrören är väl inte så vanligt ser det mest i lågnivå typ rena försteg ???

Förmodligen är det någon ren idotmiss eller mina begdelar som spökar.

På bilden av undersidan är blå/blå 6.3 glöd till rören, gröngul/gröngul 5v glöd till likriktaren, svart/blå insignal från rca till pot.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-03-25 13:01

Vad gäller glöden.
Jag kör med två seriekopplade 100 ohms-motstånd över trafons glödströmsutgång. Mitt mellan motstånden går du direkt till jord och det blir den enda jorden i kretsen.
Har aldrig haft några problem (sus, brus, brum) med den metoden.

Grovsopius

Inläggav Grovsopius » 2011-03-26 04:27

Ja det är mest i försteg man ser det men det är nog för att dom är känsligast. ju tidigare skit kommer in i ljudsignalen ju fler gånger förstärks det ju också. Allt har ju sina för och bakdelar och jag kan för lite för att kunna uttala mig tvärsäkert om vilken metod som är att föredra.
Det är så j....a mycket som kan spöka så kan man totalt utesluta något i felsökningen så sparar man en väldig massa tid (och sömn=) Jag hade ju fuskat lite om jag varit i din situation av just det skälet.
Du verkar ju ha transfos så att det räcker och blir över så varför inte prova en super-ren likström från en annan källa? Själv är jag lite svag för IC 7806 (som är en 6volts-regulator för den som inte vet.) 6,3 volt får man genom att sätta ett ca 10 ohm motstånd mellan jord och mittpinen. En rejäl konding på minst 2200uF och två 100nF en före ICn och en efter mot radiofrekvenser och små-rippel. Men glöm inte att fuska är fegt och att 7806 ser ut som helvetesmaskin (Transistor).

Användarvisningsbild
flathead

Inläggav flathead » 2011-04-25 13:43

Efter mycket pillande huvudkliande och grovtspråkbruk har skatboet hamnat i återvinningen.

Nätdelen släpper igenom för mycket skit och spänningen är låg redan i starten så mer filtrering är inte aktuellt.

I ren ilska greppade jag ett nytt projekt och byggde en liten ECL82 skapelse och mot alla murphys låter den alldeles utmärkt redan i version 1 :D

Dock ska den saneras lite från dom värsta tager vad man haver komponenterna, men glatt överaskad blev jag.

Bild

Skatboet ska rivas och återuppstå när ilskan lagt sig, blir till att tillverka en rejält tiltagen nättrafo den här gången 320-280-0-280-320V 300mA 5V 3A 2x6.3 2A ska leta upp nått lämpligt järn i skrotgömmorna.

Skulle vilja bygga den med oktalrör i drivsteget, 5692(6sn7)har jag en trave bättre beg av.

Någon vänlig själ med kunskapen får gjärna bidra med schema förslag.

Den utsökta anslutningen av högtalarkabeln beror på akut brist av polskruvar ska åtgärdas!!

Användarvisningsbild
flathead

Inläggav flathead » 2011-05-15 22:17

Kunde tyvärr inte åka till DIY-Göteborg :(

Så näst bästa blev att försöka åtgärda Skatboet.

5692 och oktalsocklar fram!!!

Matnings spänning till 6V6 fortfarande just under 300.

250v över 5692 katodjordat båda sidor i parallel(nåt mer avancerat räckte inte räknandet till att åstakomma)

Bild

Spelar rarare än tidigare dags att åtgärda transformatorerna.

Föregående

Återgå till DIY-forum