prolinn skrev:Richard skrev:Ser man endast till mätningarna så borde både squeezeboxen och klimaxen låta precis lika bra.
Hur man kan dra den slutsatsen från de mätnngarna förstår inte jag. Låga spuriosnivåer är det i vilket fall som helst. Att Klimax DS har något högre dist torde kunna härledas till utgångstransformatorerna, som å andra sidan säkert påverkar annat till det bättre (kan man hoppas och kanske hänger de lägre störnivåerna ihop med detta). Gitterprestanda är onekligen imponerande för DS:en. Ännu mer intressant hade det varit att se hur de skiljer närmare grundtonen! SB:ns gitterspektrum böjer ju upp tydligt i graferna, men det syns knappt någon sådan tendens för Linn-maskinen. Hur stabilt håller de en ton tro och hur påverkqr det transienter? Att man skulle kulnna höra dist neråt -100 dB tror jag knappast. Det är då troligare att man kan höra skillnader i störnivå och gitter. KDS är ganska tydligt hörbart bättre än Linns egna billigare maskiner, som ändå också är bra jämfört med det mesta annat. Jag skulle trotts det inte tro att det skljer så värst mycket i sådana här mätningar.
Men det återstår ( om man vill veta ) ett ordentligt blindtest som är nivåmatchat om du verkligen vill veta vilken apparat av dessa två som låter bättre.
Sedan kan jag hålla med om att klimax- apparaterna tillhör de snyggaste som finns inom " High-end" sfären.
Betänk dock att exotiska komponenter i en apparat, eller en avancerad uppbyggnad inte spelar någon roll för ljudet.
Det finns ingen kvalitetsklassning av komponenter i apparater.
Det är väldigt enkelt att få ut en musiksignal som är identisk med den man stoppar in numera, cd- tekniken är oerhört mycket mindre komplicerad än tex bluray, vi pratar om extremt låga data- flöden som har en mycket effektiv korrektion inbyggt i systemet.
Det finns fördelar med nätverkspelare- den största är väl som du skriver att man slipper störningar från servon, motor och andra kretsar från drivverket.
Dessa fördelar går dock att få även i en helt normal cd- spelare, tex cd- 12 och Ikemi, eller pioneer 668 .
Jag är definitivt inte säker på att utsignalen är lika med insignalen bara för att apparaten är kostsam.
Det kan vara så- men så länge ingen kollat så vet man ju inte...
Kanske dags för Lts att testa litet olika streamers ?