Linn Klimax DS i närbild

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2011-03-22 21:07

migu1971 skrev:
Harryup skrev:Du menar motiverar dig?
Det som t.ex. motiverar mig är att vi har ett flertal titt och lyssnaplatser i familjen. Skulle vara väldigt trist att ha portabler överallt och dyrt. Hellre en juste server eller Nas och sen mediaspelare tycker jag fortfarande.
är man ensam lyssnare sà kanske saken är en annan. Vet att det finns tràdar bàde pà Euphonia och Hififorum om asynchrona USB dacar osv som ger hög ljudkvalité.
Men jag ser det inte som en överlägsen lösning.

mvh/Harryup

Blir ganska dyrt att ha en ds i varje rum men har man pengar i överflöd å inte vet bättre så varsågod :)

Man behöver ju inte ha en DS i varje rum, och i vart fall inte en Klimax i varje,
om ens någon. Squeezebox är ju ett exempel på en produkt son inte är allt för
dyr, man får ju ett par stycken SB´s på en dator med hyfsad prestanda.

Användarvisningsbild
migu1971

Inläggav migu1971 » 2011-03-22 21:18

Aerob skrev:
migu1971 skrev:
Det som t.ex. motiverar mig är att vi har ett flertal titt och lyssnaplatser i familjen. Skulle vara väldigt trist att ha portabler överallt och dyrt. Hellre en juste server eller Nas och sen mediaspelare tycker jag fortfarande.
är man ensam lyssnare sà kanske saken är en annan. Vet att det finns tràdar bàde pà Euphonia och Hififorum om asynchrona USB dacar osv som ger hög ljudkvalité.

mvh/Harryup

Blir ganska dyrt att ha en ds i varje rum men har man pengar i överflöd å inte vet bättre så varsågod :)

Man behöver ju inte ha en DS i varje rum, och i vart fall inte en Klimax i varje,

Jag ville bara få fram att det funkar precis lika bra med en lappis kopplad till en bra hembiostärkare och då digitalt med coax alt optisc kabel. tror nämligen inte att det kan bli så mycket bättre än så om nu bara hembiostärkaren sköter sig . Tycker det e rent löjligt å försvara en mediespelare för 150 000 kr helt enkelt sen kan ju folk linda in sin elektronik i precisions frästa aluminium låder och dylikt om dom vill .

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2011-03-22 21:30

migu1971 skrev:
Aerob skrev:
migu1971 skrev:

mvh/Harryup

Jag ville bara få fram att det funkar precis lika bra med en lappis kopplad till en bra hembiostärkare och då digitalt med coax alt optisc kabel. tror nämligen inte att det kan bli så mycket bättre än så om nu bara hembiostärkaren sköter sig . Tycker det e rent löjligt å försvara en mediespelare för 150 000 kr helt enkelt sen kan ju folk linda in sin elektronik i precisions frästa aluminium låder och dylikt om dom vill .

Tycker du valde en lustig text att citera, och gav ett lustigt svar, om det var
vad du ville få fram. För övrigt så håller jag fullständigt med HarryUp, en
NAS med all media och diverse mediaspelare utspridda, sammankopplade
över ett stabilt nätverk, gärna kontrollerbara via ett gemensamt protokoll, typ UPnP.

Användarvisningsbild
migu1971

Inläggav migu1971 » 2011-03-22 21:44

Aerob skrev:
migu1971 skrev:
Aerob skrev:
migu1971 skrev:

mvh/Harryup

över ett stabilt nätverk, gärna kontrollerbara via ett gemensamt protokoll, typ UPnP.

Har du läst vad jag skrivit ? jag tyckte det bara var onödigt med en mediaspelare för 150 000 kr när det går minst lika bra med betydligt billigare grejor sen att jag tog min laptop å hemstärkare som alternativ betyder ju inte att nas å klämbox å liknande produkter skulle vara sämre men om man nu redan har en lappis i vardagsrummet och en hembiostärkare så e det ju inte fel att använda den som en renodlad mediaspelare. förstår liksom inte vitsen med att köpa ytterligare en pryl som gör samma sak som dom grejerna jag redan har.

Användarvisningsbild
icko

Inläggav icko » 2011-03-22 21:50

Nattlorden skrev:Jag vet det, men jag måste väl inte tycka om det? Vem vill fylla huset med halfbuggig utrustning som man inte vet kommer att fungera lika bra efter nästa uppdatering (eller t.o.m. virusattack om prylarna är nätade)?

Som när man köpte och skulle se Avatar på blueray... gick inte - krävde ny mjukvara i spelaren... så det kunde inte bli den kvällen då jag inte hade möjlighet att bränna någon ny skiva till den. Kul när familjen sitter och har bullat upp med popcorn och så....

bättre det än att vara tvungen att köpa ny spelare för att asicen inte är förändringsbar? Eller betala mycket mer än du gör idag för en spelare.

Användarvisningsbild
prolinn

Inläggav prolinn » 2011-03-23 08:39

migu1971 skrev:
Aerob skrev:
migu1971 skrev:
Aerob skrev:
migu1971 skrev:

mvh/Harryup

Har du läst vad jag skrivit ? jag tyckte det bara var onödigt med en mediaspelare för 150 000 kr när det går minst lika bra med betydligt billigare grejor sen att jag tog min laptop å hemstärkare som alternativ betyder ju inte att nas å klämbox å liknande produkter skulle vara sämre men om man nu redan har en lappis i vardagsrummet och en hembiostärkare så e det ju inte fel att använda den som en renodlad mediaspelare. förstår liksom inte vitsen med att köpa ytterligare en pryl som gör samma sak som dom grejerna jag redan har.

Det kan du ju tro. Synd då du missar så mycket bra musik på kuppen.

Att det går få till bra mätdata med ett datakort, kanske i synnerhet i labbmiljö är en sak. Hur det låter i praktiken är inte säkert samma sak och i synnerhet med kortet instoppat i en datorlåda. Jag är övertygad om att man överförenklar problemet om man tror att det är så enkelt som du tror att få till bra musikåtergivning. Det är inte alls min erfarenhet i varje fall.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-03-23 08:49

icko skrev:bättre det än att vara tvungen att köpa ny spelare för att asicen inte är förändringsbar? Eller betala mycket mer än du gör idag för en spelare.

Hade inte spelarna gått att ändra så hade man inte kunnat pillra på standarden.... det har ju gått bra att hålla på CD-formatet, t.ex.
Att både stressa ut "standarden" och spelarna är delaktiga i det långsamma genomslaget. Spelare som tar en minut att få ut skivan man spelade senast för att ta en minut att starta den man vill se är en för stor eftergift för flexibilitet och landar bara ok hos tekniknördar som förstår varför.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
migu1971

Inläggav migu1971 » 2011-03-23 10:31

prolinn skrev:
migu1971 skrev:
Aerob skrev:
migu1971 skrev:
Aerob skrev:
migu1971 skrev:

mvh/Harryup

Det kan du ju tro. Synd då du missar så mycket bra musik på kuppen.

Att det går få till bra mätdata med ett datakort, kanske i synnerhet i labbmiljö är en sak. Hur det låter i praktiken är inte säkert samma sak och i synnerhet med kortet instoppat i en datorlåda. Jag är övertygad om att man överförenklar problemet om man tror att det är så enkelt som du tror att få till bra musikåtergivning. Det är inte alls min erfarenhet i varje fall.

Snacka om att du e sååå lurad :)

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2011-03-23 13:49

Nattlorden skrev:
icko skrev:Då tänker du nog på CPLD:er!? Det ena var en Virtex-4, en relativt ny FPGA. Borde duga gott åt audio. En stor fördel är ju att man kan fixa buggar och föra in nya features på ett enkelt sätt.

Nej, det var FPGA jag avsåg. Och jag anser inte att man skall ha programmerbara kretsar i en färdig maskin - det leder till slarvigare design då det går att buggfixa.

Du är fast i hårdvarutänket. Idag ersätter FPGA ofta processorer och inte hårdvara. Applikationerna skrivs i HDL-språk i stället för C eller något annat.

Vi har levererat mängder med kort med FPGA på.

Vill man ändå göra en ASIC får man räkna med att det blir oerhört dyrt om man inte har stora volymer.
- Militant slacker

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-03-23 13:54

Migu, jag noterar att du på ett flertal ställen skriver att du tror och självklart skall du få tro precis vad du vill. Men kan du låta andra få tro något annat eller tycka något annat? Eftersom du faktiskt inte har jämfört din lösning med någon DS lösning så vet du ju inte vilken skillnad det är. Jag har heller inte gjort någon test och har heller ingen DS men jag ser inte att din lösning per automatik är jämförbar ljudkvalitémässigt och olika männsikor har olika prioriteringar och olika stor kassa. Jag tycker också att större mediaspelare är alldeles för dyra i förhållande till sin funktion, i förhållande till ljudkvalitén vet jag ej.
Däremot vet jag att jag kommer inte ha 7 portabler hemma uppkopplade till olika lyssningsplatser någonsin. Då det för min del är en enanvändarlösning.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-03-23 13:59

Nattlorden skrev:
icko skrev:bättre det än att vara tvungen att köpa ny spelare för att asicen inte är förändringsbar? Eller betala mycket mer än du gör idag för en spelare.

Hade inte spelarna gått att ändra så hade man inte kunnat pillra på standarden.... det har ju gått bra att hålla på CD-formatet, t.ex.
Att både stressa ut "standarden" och spelarna är delaktiga i det långsamma genomslaget. Spelare som tar en minut att få ut skivan man spelade senast för att ta en minut att starta den man vill se är en för stor eftergift för flexibilitet och landar bara ok hos tekniknördar som förstår varför.

Jag är inte övertygad om att man pillrar på standarden ifrån Hollywood då man försöker göra nya skivor svårare att kopiera. Att det kräver nya firmware är nog snarare något som ligger med i standarden eller?
Skall man utveckla klart en spelare innan den hamnar på marknaden idag så kommer det aldrig att komma ut innan det är dags för nästa årsmodell. När HiFi.branschen har satt sig i samma båt som datorbranchen när det gäller mycket olika sätt att spela av information ifrån digitala medier så får man finna sig i att det går undan.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2011-03-23 14:08

prolinn skrev:Det kan du ju tro. Synd då du missar så mycket bra musik på kuppen.

Menar du att man missar musik för att man använder en musikanläggning baserad på en dator??

Nu förstår jag inte.. Vad är ett "datakort"?

Menar du ett ljudkort för montering i dator?

Menar du att en datoriserad lösning alltid är dålig?

En mediaspelare är ju en dator med ett ljudkort.. vad får dig att tro att en topppresterande sådan lösning måste kosta +100kkr och heta nånting speciellt?

Nej, det är inte svårt att få till bra musikåtergivning från en digital källa. Laptop med vettigt USB eller Firewire-ljudkort så är du hemma. Är du allergisk mot USB/FW kan du tjacka en laptop med pci-port och köra ett ljudkort i break-out-box den vägen.

Väl utfört så är det heller inget problem med välljud i topp från ett pci-kort på plats i en stationär dator.

/Peter

Användarvisningsbild
migu1971

Inläggav migu1971 » 2011-03-23 14:21

Harryup skrev:Migu, jag noterar att du på ett flertal ställen skriver att du tror och självklart skall du få tro precis vad du vill. Men kan du låta andra få tro något annat eller tycka något annat? Eftersom du faktiskt inte har jämfört din lösning med någon DS lösning så vet du ju inte vilken skillnad det är. Jag har heller inte gjort någon test och har heller ingen DS men jag ser inte att din lösning per automatik är jämförbar ljudkvalitémässigt och olika männsikor har olika prioriteringar och olika stor kassa. Jag tycker också att större mediaspelare är alldeles för dyra i förhållande till sin funktion, i förhållande till ljudkvalitén vet jag ej.
Däremot vet jag att jag kommer inte ha 7 portabler hemma uppkopplade till olika lyssningsplatser någonsin. Då det för min del är en enanvändarlösning.

mvh/Harryup

Om jag skickar en perfekt digital data ström från min dator låt oss säja genom en firewire kabel vidare till en erkänk bra dac så är min lösning per automatic väldigt svårslagen vill jag påstå . bara för att det är baserat på en dator så blir det inte sämre för det och en ds e ju också en dator fast i ett betydligt dyrare skal

Användarvisningsbild
migu1971

Inläggav migu1971 » 2011-03-23 14:23

Harryup skrev:Migu, jag noterar att du på ett flertal ställen skriver att du tror och självklart skall du få tro precis vad du vill. Men kan du låta andra få tro något annat eller tycka något annat? Eftersom du faktiskt inte har jämfört din lösning med någon DS lösning så vet du ju inte vilken skillnad det är. Jag har heller inte gjort någon test och har heller ingen DS men jag ser inte att din lösning per automatik är jämförbar ljudkvalitémässigt och olika männsikor har olika prioriteringar och olika stor kassa. Jag tycker också att större mediaspelare är alldeles för dyra i förhållande till sin funktion, i förhållande till ljudkvalitén vet jag ej.

mvh/Harryup

JAG TROR INTE JAG VET SÅ DET SÅ :)

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-03-23 14:35

Migu, jag noterar att du tror att du vet det. :wink:

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
migu1971

Inläggav migu1971 » 2011-03-23 14:37

Harryup skrev:Migu, jag noterar att du tror att du vet det. :wink:

mvh/Harryup

Och jag noterar att du tror att jag tror att jag vet :)

Användarvisningsbild
prolinn

Inläggav prolinn » 2011-03-23 21:36

Piotr skrev:Menar du att man missar musik för att man använder en musikanläggning baserad på en dator??

Nej givetvis inte rent principiellt. En DS är ju i någon mening en dator uppdelad på flera väl isolerade delar (NAS, kontrollpunkt t.ex. ett program i en vanlig dator, iPod el. dyl. och den del som innehåller DAC. Ett system med en DS är bara en lite smartare arkitektur som tillåter att de olika delarna separeras, vilet är parktiskt ur flera aspekter. Man minimerar effektivt störningar mellan delarna. Man kan lagra data på ett billigt och miljöhänseende vettigt sätt (en dator drar i allmänhet rätt mycket mer ström än en NAS). Man kan välja kontrollenhet efter vad man kanske redan har hemma och föredrar (iTouch, iPad, Android-platta, telefon, etc. Och givetvis med en vanlig dator). För egen del tycker jag det kan vara praktiskt att kunna styra vad jag vill lyssna på även då jag sitter framför datorn, vilken jag inte annars använder för att styra med. I soffan använder jag helst en iTouch.

Piotr skrev:Nu förstår jag inte.. Vad är ett "datakort"?

Menar du ett ljudkort för montering i dator?

Menar du att en datoriserad lösning alltid är dålig?

En mediaspelare är ju en dator med ett ljudkort.. vad får dig att tro att en topppresterande sådan lösning måste kosta +100kkr och heta nånting speciellt?

Nej, det är inte svårt att få till bra musikåtergivning från en digital källa. Laptop med vettigt USB eller Firewire-ljudkort så är du hemma. Är du allergisk mot USB/FW kan du tjacka en laptop med pci-port och köra ett ljudkort i break-out-box den vägen.

Väl utfört så är det heller inget problem med välljud i topp från ett pci-kort på plats i en stationär dator.

När det gäller hur bra resepektive lösning är så kan jag inte säga mer än att jag inte hört någon konkurrerande produkt som kommer ens i närhete av f.f.a. en Klimax DS. Visst, det är synd att den behöver kosta så mycket, men å andra sidan, så länge som den står i en klass för sig så har jag svårt att kritisera det. Linn lär ha spenderat en och annan timma för att komma fram med en sådan pryl.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2011-03-23 22:29

En sådan här produkt är i princip dyr för att få köper den och få köper den för att den är dyr.

Det handlar inte om att den är väldigt dyr att utveckla eller tillverka. Lådan är säkert mer kostsam än vanligt men inte så att den ensamt motiverar priset.

Ett enkelt sätt att isolera ljuddelen från datorn är att köra optisk sladd in till en bra D/A. Det blir billigare men är inte bakat i samma attraktiva apparat.

Jag skulle säga att det är en livsstil man köper. Är själv lite lockad av Classik-prylarna utan att jag kan motivera varför. De bara väcker "vill ha"-känslor.
MEK - MetallElementKlubben

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2011-03-24 07:35

prolinn skrev:
Richard skrev:Ser man endast till mätningarna så borde både squeezeboxen och klimaxen låta precis lika bra.

Hur man kan dra den slutsatsen från de mätnngarna förstår inte jag. Låga spuriosnivåer är det i vilket fall som helst. Att Klimax DS har något högre dist torde kunna härledas till utgångstransformatorerna, som å andra sidan säkert påverkar annat till det bättre (kan man hoppas och kanske hänger de lägre störnivåerna ihop med detta). Gitterprestanda är onekligen imponerande för DS:en. Ännu mer intressant hade det varit att se hur de skiljer närmare grundtonen! SB:ns gitterspektrum böjer ju upp tydligt i graferna, men det syns knappt någon sådan tendens för Linn-maskinen. Hur stabilt håller de en ton tro och hur påverkqr det transienter? Att man skulle kulnna höra dist neråt -100 dB tror jag knappast. Det är då troligare att man kan höra skillnader i störnivå och gitter. KDS är ganska tydligt hörbart bättre än Linns egna billigare maskiner, som ändå också är bra jämfört med det mesta annat. Jag skulle trotts det inte tro att det skljer så värst mycket i sådana här mätningar.

Men det återstår ( om man vill veta ) ett ordentligt blindtest som är nivåmatchat om du verkligen vill veta vilken apparat av dessa två som låter bättre.

Sedan kan jag hålla med om att klimax- apparaterna tillhör de snyggaste som finns inom " High-end" sfären.

Betänk dock att exotiska komponenter i en apparat, eller en avancerad uppbyggnad inte spelar någon roll för ljudet.

Det finns ingen kvalitetsklassning av komponenter i apparater.
Det är väldigt enkelt att få ut en musiksignal som är identisk med den man stoppar in numera, cd- tekniken är oerhört mycket mindre komplicerad än tex bluray, vi pratar om extremt låga data- flöden som har en mycket effektiv korrektion inbyggt i systemet.

Det finns fördelar med nätverkspelare- den största är väl som du skriver att man slipper störningar från servon, motor och andra kretsar från drivverket.

Dessa fördelar går dock att få även i en helt normal cd- spelare, tex cd- 12 och Ikemi, eller pioneer 668 .

Jag är definitivt inte säker på att utsignalen är lika med insignalen bara för att apparaten är kostsam.

Det kan vara så- men så länge ingen kollat så vet man ju inte...

Kanske dags för Lts att testa litet olika streamers ?
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
prolinn

Inläggav prolinn » 2011-03-24 19:23

Richard skrev: ... Sedan kan jag hålla med om att klimax- apparaterna tillhör de snyggaste som finns inom " High-end" sfären.

Betänk dock att exotiska komponenter i en apparat, eller en avancerad uppbyggnad inte spelar någon roll för ljudet.

...

Det finns fördelar med nätverkspelare- den största är väl som du skriver att man slipper störningar från servon, motor och andra kretsar från drivverket.

Dessa fördelar går dock att få även i en helt normal cd- spelare, tex cd- 12 och Ikemi, eller pioneer 668 .

Jag är definitivt inte säker på att utsignalen är lika med insignalen bara för att apparaten är kostsam.

Har du hört någon av Linns DS eller CD12 för den delen? Klimax DS är rätt mycket bättre än CD12:an d.v.s. ingen lite subtil skillnad utan klart bättre. Att sedan CD12 säkert hör till en av de bästa CD spelarna som tillverkats gör inte saken mindre intressant. Priset på Klimax DS gör det dock, dessvärre.

Jag bryr mig mindre om vad ex. LTS tycker än vad jag själv tycker. Hade jag haft råd skulle då jag köpt en Klimax DS.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2011-03-24 21:02

prolinn skrev:Klimax DS är rätt mycket bättre än CD12:an d.v.s. ingen lite subtil skillnad utan klart bättre. Att sedan CD12 säkert hör till en av de bästa CD spelarna som tillverkats gör inte saken mindre intressant. Priset på Klimax DS gör det dock, dessvärre.

Jag har jämfört CD12:an mot KDS hos High Fidelity och visst är det skillnad. Men jag skulle kunna leva lycklig med vilken som helst, större än så är inte skillnaderna enligt mig. Hur man kvantifierar ljudskillnader är en väldigt personlig sak, för vissa är skillnaden mellan dessa apparater enorm, för mig är den tydlig men snudd på oviktig. Ja, bortsett från då att de är olika typer av spelare och jag föredrar klart DS-konceptet.

/ B

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2011-03-24 21:29

Bill50x skrev:Jag har jämfört CD12:an mot KDS hos High Fidelity och visst är det skillnad. Men jag skulle kunna leva lycklig med vilken som helst, större än så är inte skillnaderna enligt mig. Hur man kvantifierar ljudskillnader är en väldigt personlig sak, för vissa är skillnaden mellan dessa apparater enorm, för mig är den tydlig men snudd på oviktig. Ja, bortsett från då att de är olika typer av spelare och jag föredrar klart DS-konceptet.

/ B

Var jämförelsen gjord "blint" ?

Obs, ej konspiratoriskt/otrevligt menat/undrat.
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2011-03-24 21:36

Laila skrev: Var jämförelsen gjord "blint" ?

Tror den gjordes i närbild.
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
migu1971

Inläggav migu1971 » 2011-03-24 22:13

prolinn skrev:
Richard skrev: ... Sedan kan jag hålla med om att klimax- apparaterna tillhör de snyggaste som finns inom " High-end" sfären.

...

Har du hört någon av Linns DS eller CD12 för den delen? Klimax DS är rätt mycket bättre än CD12:an d.v.s. ingen lite subtil skillnad utan klart bättre. Att sedan CD12 säkert hör till en av de bästa CD spelarna som tillverkats gör inte saken mindre intressant. Priset på Klimax DS gör det dock, dessvärre.

Jag bryr mig mindre om vad ex. LTS tycker än vad jag själv tycker. Hade jag haft råd skulle då jag köpt en Klimax DS.

På vilket sätt är klimax ds bättre än cd 12 ?

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2011-03-25 00:15

alla cd12:or är ihopknåpade av en fet kille med latjo dialekt
rosa skjorta hade han på sig den dagen jag var där :?
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2011-03-25 00:33

Jag har hört att OG ska släppa ett trevligt försteg som kommer ha USB och SPDIF ingång 8)
Driver O&G ENGINEERING

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2011-03-25 06:57

prolinn skrev:

...

Det vore intressant att höra en jämförelse mellan DS och CD 12.
Ikemi är den spelare jag lyssnat till rätt ingående- en neddrosslad variant
av CD 12.

CD 12 låter väl stort sett identiskt med pioneer 668 enligt de som både mätt och lyssnat till apparaterna, och är det nu så att DS- spelarna låter klart annorlunda så skulle ivartfall jag inta en sunt skeptisk attityd.

Om CD 12 låter annorunda än Klimax DS så innebär det att minst en av spelarna färgar ljudet hörbart. Eftersom CD 12 mäter något bättre än DS i några få punkter ( ingen hög distorsion vid 50 Hz, och lägre dist i diskanten ) så borde det innebära att DS färgar ljudet- kanske.

Klimax DS har däremot ingen diskantavrullning som CD12 ju har ( den senare har klart hörbara 1 db i den övre diskanten ).

Återigen- Eftersom Bill 50x påstår att skillnaden är ytterst marginell vid oblind lyssning så verkar det ju vara precis som mätningarna i stereophile
visar.

Det vore därför kul med en blind lyssning till SB touch, CD12 och en DS- spelare utanför ett komplett linnsystem.
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2011-03-25 08:58

Laila skrev:
Bill50x skrev:Jag har jämfört CD12:an mot KDS hos High Fidelity och visst är det skillnad. Men jag skulle kunna leva lycklig med vilken som helst, större än så är inte skillnaderna enligt mig. Hur man kvantifierar ljudskillnader är en väldigt personlig sak, för vissa är skillnaden mellan dessa apparater enorm, för mig är den tydlig men snudd på oviktig. Ja, bortsett från då att de är olika typer av spelare och jag föredrar klart DS-konceptet.

/ B

Var jämförelsen gjord "blint" ?

Obs, ej konspiratoriskt/otrevligt menat/undrat.

Jag är inte så konspiratoriskt lagd :-)

Nej, det var inte blint. Och det gick till som det brukar, först spelas en låt på CD12, därefter den billigare DS´en, tror det var en Akurate DS (drygt 50.000:- ) och slutligen en Klimax DS. Nästa vända, ja då var det dags för en ny låt. Det hade varit intressantare att vända tillbaka till CD12 direkt från Klimax DS. Jag har gjort liknande övningar (blint) med Champagne/mousserande och det är slående vilken skillnad det är beroende på vilken ordning man testar.

/ B

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2011-03-25 09:01

Richard skrev:Det vore därför kul med en blind lyssning till SB touch, CD12 och en DS- spelare utanför ett komplett linnsystem.

Det vore kul med motsvarande lyssning även inom ett komplett Linn-system.

/ B

Användarvisningsbild
Zzombie
Semesterfirare

Inläggav Zzombie » 2011-03-25 09:59

Jag har lyssnat en del på musik genom Klimax DS, en supertoppad LP12 i ett topptoppat aktivt Linnsystem.
För det första pissar tolvan rakt över DS, för det andra låter det jääävligt bra om än lite hifi...men eftersom jag inte har råd med allt detta nöjer jag mig med SB och en Quad 99 som DAC. Går bra det med...jag lyssnar mer på musiken liksom.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi