LTS mätning av XTZ Class-AP100

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-03-21 17:34

sky_eye skrev:Jag förstår faktiskt inte problemet.
Du är nöjd med din apparat. Toppen! Case closed.

Vad spelar det för roll om sedan någon annan tycker något annat?
Ja, F/E lyssningen detekterar om apparaten färgar.
Den säger inget om vad du skall gilla.

Exakt!

Som jag ser det har du (Bonkas) kanske inte riktigt förstått att man med den använda metoden "isolerar" just förstärkaren och lyssnar på dess beteende snarare än hur den uppför sig i en lång kedja av apparater och lyssningsrum. Vem kan med säkerhet uttala sig om vilken del av kedjan som inte håller måttet? Det är lite för att komma ifrån "kombinationseffekter" som metoden är användbar. Att hålla på med apparatbyten där delarnas egenskaper ska balanseras mot varandra är om inte annat tidskrävande och i regel även kostsamt. Vill man veta om signalen har förändrats från igång till utgång är F/E-lyssning en snabbare väg för utgallring. Att det finns förstärkare som klarar sig bättre än just den nämnda är förstås ointressant om man tycker om den som den är! Att Emotiva-steget klarade sig bättre gör att det trots allt finns utrymme för uppgradering... Har själv inga förstärkare som skulle klara odetekterbarhet i F/E-lyssning och jag störs inte av det. Däremot störs jag av att många produkter skrivs upp till skyarna bara för att en tid senare ersättas med nästa fantasiska produkt.

Användarvisningsbild
Bonkas

Inläggav Bonkas » 2011-03-21 19:56

Jag kan hålla med om att jag borde vara nöjd, och jag är nöjd.
Grejen är det som orsakade dennas tråds födelse!
Väldigt många har hört talas om LTS. I alla fall bland hifi-intresserade. Väldigt få tror jag dock känner till LTS testmetoder, vad de försöker utröna osv. Jag fick ju alltså uppkört i ansiktet av en bekant att jag köpt ett skitsteg då det inte "klarade" LTS test. VAD testet gick ut på har säkert han lika lite koll på som jag hade.
Då resultaten som sagt inte stannar inom LTS-kretsen är det olyckligt. Jag vet nu likväl som andra som skrivit och läst denna tråd att det inte alls säger att xtz är ett dåligt steg i alla sammanhang men vad en F/E-lyssning är och vad den säger kommer inte alls ut i de breda massorna på det viset ett "steget klarade inte LTS test" gör och utan att vara insatt kan man nog förstå hur det tolkas.
Det styr kunder ifrån xtz som kanske, likt mig, skulle vara toknöjda med hur det presterar. Samtidigt dödar de andrahandsvärdet för de som har ett steg och av någon anledning vill sälja. Att ett steg inte "klarar" ett test tolkas som att det är kass, sedan får ni säga vad ni vill ni som vet vad testet handlar om. Vad en F/E är och vad den går ut på finns inte ens utskrivet på hemsidan. I alla fall inte åtkomligt för andra än medlemmar.

F/E blir på ett vis så svart och vitt, samtidigt som det säger så lite om hur testobjektet uppfyller kraven för en annan typ av användare.
Att testet har ett berättigande...Well, onekligen finns ju många som är intresserade av dessa tester men..
Ah, I´m preaching to the wrong choire...
Det finns en problematik men nu är det ju som det är och man kan ju knappast begära att LTS går ut med helsidor i aftonbladet för att förklara begreppet F/E-lyssning. Skadorna är ju skedda!
Och jag fattar fortfarande inte hur det ka vara så intressant att F/E-lyssna förstärkare jämfört med att sätta sig ner och spela skivor via dem och bestämma sig för hur man tycker om ljudet. En högtalare t.ex skulle ju säkert detekteras ganska snabbt...

Det är alltså inte det att jag inte vet vad F/E är numera, men vetskapen behöver väl inte betyda att jag ska tycka om testmetoden? Det hade jag inte gjort ens om ett Nad 208 (som jag alltså INTE gillar) stod för kraften här hemma.
Alla som tycker annorlunda är varmt välkomna att göra så!

Användarvisningsbild
Tengil

Inläggav Tengil » 2011-03-21 20:03

Jag håller med, ditt steg blir ju inte sämre för att LTS har testat det, är du nöjd och glad med ditt steg så var nöjd :)

Vh Christer
" Det är valfritt, som i vättern"

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2011-03-21 20:07

Tengil skrev:

Jag håller med, ditt steg blir ju inte sämre för att LTS har testat det, är du nöjd och glad med ditt steg så var nöjd :)

Vh Christer

Rent subjektivt kan ju steget faktiskt bli sämre, precis som trådskaparen själv är inne på.
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
Tengil

Inläggav Tengil » 2011-03-21 20:12

Objektivisten skrev:
Tengil skrev:

Vh Christer

Rent subjektivt kan ju steget faktiskt bli sämre, precis som trådskaparen själv är inne på.

Om man måste ha bekräftelse på att man köpt rätt för att kunna lyssna utan att få hybris, så kanske inte steget är så himla bra :wink:

Vh Christer
" Det är valfritt, som i vättern"

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-03-21 20:17

1. Går ju inte att säga att en apparat inte klarade F/E-testet.
2. Det man får reda på, är enbart i vilken grad det förändrar signalen (färgar ljudet).
3. Tror inte LTS testat någon apparat som varandes helt fri från färgning.

4. Sentec PA9 är väl enda undantaget och är inget effektmonster.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
metalfan

Inläggav metalfan » 2011-03-21 21:53

Det var jag som sålde steget till Bonkas och känner mig lite medskyldig till denna tråd.. :oops:
Jag sålde dock inte slutsteget för att det detekterats i F/E lyssning utan för att jag läst att mina högtalare trivs väldigt bra med mina nuvarande förstärkare (Nuforce Reference 9 V2 SE monoblock) och jag fick de till ett överkomligt pris. Jag köpte dessutom de nya slutstegen innan resultatet av LTS-testen kommit ut..

Monoblocken jag har nu skulle dessutom säkerligen detekteras av LTS utan vidare enligt vad jag läst om Class D.. men, jag är nöjd (än så länge! :wink: )

Jag har ju faktiskt själv testat XTZ-steget mot Emotiva XPA-2 med mina högtalare hemma hos mig och de lät så väldigt lika att jag omöjligen skulle kunna skilja de åt i ett blindtest. Emotiva fick dock ett "godkänt" så vitt jag vet. Skillnaderna måste således vara så små att de inte har någon reell betydelse för "hemmalyssning" - iallafall hade det ingen betydelse för mig.

I kritiska applikationer, t.ex studioarbete, kan jag förstå att man vill undvika komponenter som möjligen kan påverka slutprodukten åt något annat håll än vad som ljudteknikern avsett.

Jag kan också greppa att i hifi-kretsar så eftersträvas en anläggning som kan "efterlikna verkligheten" så bra som möjligt. Man kan då använda LTS tester för känslan av att kunna köpa något och veta att det inte påverkar signalen hörbart. Om man sen verkligen skulle kunna avgöra så små skillnader som det ibland handlar om i sin egen anläggning är kanske mer tveksamt(?)

Det är ju väldigt många som sitter nöjda med alla möjliga produkter som färgar mer eller mindre men inte testats av LTS utan att gråta för det.

Exakt vad jag vill ha sagt vet jag inte riktigt.. :? Jag anser att LTS tester absolut har ett berättigande och läser gärna resultaten av dessa med stort intresse men det skulle vara önskvärt om detekterade utrustningar inte fick pariastämpel av "den stora ovetande massan". (Om den testade prylen inte är HEELT uppåt väggarna felkonstruerad och låter skräp förstås.. :twisted: )

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2011-03-21 22:00

metalfan skrev:Jag har ju faktiskt själv testat XTZ-steget mot Emotiva XPA-2 med mina högtalare hemma hos mig och de lät så väldigt lika att jag omöjligen skulle kunna skilja de åt i ett blindtest. Emotiva fick dock ett "godkänt" så vitt jag vet. Skillnaderna måste således vara så små att de inte har någon reell betydelse för "hemmalyssning" - iallafall hade det ingen betydelse för mig.

I kritiska applikationer, t.ex studioarbete, kan jag förstå att man vill undvika komponenter som möjligen kan påverka slutprodukten åt något annat håll än vad som ljudteknikern avsett.

Jag kan också greppa att i hifi-kretsar så eftersträvas en anläggning som kan "efterlikna verkligheten" så bra som möjligt. Man kan då använda LTS tester för känslan av att kunna köpa något och veta att det inte påverkar signalen hörbart. Om man sen verkligen skulle kunna avgöra så små skillnader som det ibland handlar om i sin egen anläggning är kanske mer tveksamt(?)

Det är ju väldigt många som sitter nöjda med alla möjliga produkter som färgar mer eller mindre men inte testats av LTS utan att gråta för det.

Exakt vad jag vill ha sagt vet jag inte riktigt.. :? Jag anser att LTS tester absolut har ett berättigande och läser gärna resultaten av dessa med stort intresse men det skulle vara önskvärt om detekterade utrustningar inte fick pariastämpel av "den stora ovetande massan". (Om den testade prylen inte är HEELT uppåt väggarna felkonstruerad och låter skräp förstås.. :twisted: )

Jag tycker du fick sagt det mesta intelligenta man kan säga om LTS tester. Håller med dig till fullo.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
sky_eye
Kunglig Ljudtekniker

Inläggav sky_eye » 2011-03-21 22:57

Jag blev mycket förvånad över hur löjligt små färgningar man kan uppfatta vid en F/Elyssning.
Sedan kan ju knappast LTS lastas för att någon plockar något ur sitt sammanhang och presenterar steget som "kasst".
\\Sky

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2011-03-23 02:40

Bonkas skrev:Jag kan hålla med om att jag borde vara nöjd, och jag är nöjd.

Grejen är det som orsakade dennas tråds födelse!

Väldigt många har hört talas om LTS. I alla fall bland hifi-intresserade.

Väldigt få tror jag dock känner till LTS testmetoder, vad de försöker utröna osv. Jag fick ju alltså uppkört i ansiktet av en bekant att jag köpt ett skitsteg då det inte "klarade" LTS test. VAD testet gick ut på har säkert han lika lite koll på som jag hade.

Vad betyder det att "inte klara LTS test"?

Jag känner inte till att det finns några förstärkare som inte klarat att
F/E-lyssnas. Varför skulle de inte klara det? Det är inte en förstörande
test.

Och - varifrån har du fått uppgiften, och varför bryr du dig om vad någon
säger om saken, som inte är representant för LTS???

Om du bryr dig om vad LTS säger så tycker jag att du skall hämta din
information från MoLt - LTS' tidskrift. Inte lyssna på någons feltolkningar,
på rykten och spekulationer. Och i vissa fall till och med förtal om LTS.

Bonkas skrev:Då resultaten som sagt inte stannar inom LTS-kretsen är det olyckligt. Jag vet nu likväl som andra som skrivit och läst denna tråd att det inte alls säger att xtz är ett dåligt steg i alla sammanhang men vad en F/E-lyssning är och vad den säger kommer inte alls ut i de breda massorna på det viset ett "steget klarade inte LTS test" gör och utan att vara insatt kan man nog förstå hur det tolkas.

Det styr kunder ifrån xtz som kanske, likt mig, skulle vara toknöjda med hur det presterar. Samtidigt dödar de andrahandsvärdet för de som har ett steg och av någon anledning vill sälja. Att ett steg inte "klarar" ett test tolkas som att det är kass, sedan får ni säga vad ni vill ni som vet vad testet handlar om. Vad en F/E är och vad den går ut på finns inte ens utskrivet på hemsidan. I alla fall inte åtkomligt för andra än medlemmar.

F/E blir på ett vis så svart och vitt, samtidigt som det säger så lite om hur testobjektet uppfyller kraven för en annan typ av användare.
Att testet har ett berättigande...Well, onekligen finns ju många som är intresserade av dessa tester men..

Ah, I´m preaching to the wrong choire...

Det finns en problematik men nu är det ju som det är och man kan ju knappast begära att LTS går ut med helsidor i aftonbladet för att förklara begreppet F/E-lyssning. Skadorna är ju skedda!

Och jag fattar fortfarande inte hur det ka vara så intressant att F/E-lyssna förstärkare jämfört med att sätta sig ner och spela skivor via dem och bestämma sig för hur man tycker om ljudet. En högtalare t.ex skulle ju säkert detekteras ganska snabbt...

Det är alltså inte det att jag inte vet vad F/E är numera, men vetskapen behöver väl inte betyda att jag ska tycka om testmetoden? Det hade jag inte gjort ens om ett Nad 208 (som jag alltså INTE gillar) stod för kraften här hemma.

Alla som tycker annorlunda är varmt välkomna att göra så!

Det är upp till dig att göra bedömningar baserade på vad man funnit i LTS
F/E-lyssningar. Men det du skriver om att vissa apparater inte klara F/E-
lyssningarna är helt fel.

Alla kan F/E-lyssnas!

Och du frågar vad det är för "fel" med att koppla en förstärkare till en hög-
talare och lyssna.

Svaret är inte att det är "fel" att göra så, men det ger inte någon menings-
full information om förstärkaren - eftersom det kommer att låta helt olika
beroende av vilka fonogram som spelar, och beroende på spelare, och på
försteg och på högtalare och på rum...

Det spelar förstås kanske mindre roll om alla de nämnda delarna är exakt
de som just DU använder hemma. Men du har ju inte samma apparater
som alla andra, och en hifi-tidskrift kan orimligen testa en förstärkare med
alla tänkbara kringutrustningar, i alla tänkbara kombinationer, för varenda
test.

Därför är F/E-lyssningen bra, eftersom den berättar om hur testobjektet
påverkar musiksignalen.

Det är sedan helt upp till DIG att välja hur de skall använda informationen.

Och om du har pejl på både dina övriga apparater, och på dina fonogram,
och på din egen smak, så kan du säkert lista ut hur (om alls) du vill att
förstärkaren skall påverkan musiksignalen för att du skall gilla den.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
DS

Inläggav DS » 2011-03-23 10:01

F5 F5 F5 F5.........
FUCK ART - LET`S FUCK

Användarvisningsbild
MrQaffe

Inläggav MrQaffe » 2011-03-23 11:24

F/E testet är en av flera testmetode, den fyller sitt syfte, man måste bara lära sig att tolka resultaten, samt att inse skillnaden mellan låta bra och låta riktigt, det är inte samma sak ! Många hifidiskussioner spårar ur eller triggas igång här eftersom många tror att det alltid ska låta bra för att låta riktigt.

Användarvisningsbild
Bonkas

Inläggav Bonkas » 2011-03-23 12:07

Ingvar!
Med att "inte klara" F/E-lyssning menar jag såklart att objektet detekteras. Återigen en anmärkan på ord. Jag är övertygad om att en herre med en skärpa likt din utan problem förstår vad jag menar.

Vidare så förstår jag som sagt syftet med F/E, jag menar bara att det säger hur en förstärkare klarar en omständighet den aldrig annars kommer att utsättas för. Hur den låter i så skilda miljöer och med så många olika kringutrustningar som möjligt säger mig betydligt mer. Det beskriver bäst för mig hur den skulle passa mig.
Att den sedan omöjligt kan bedömas helt isolerad i en sådan kontext gör mig inget så den aldrig heller kan användas helt isolerad. Resultatet av en F/E känns alltså för mig rätt ointressant.
Märk väl att jag mycket väl kan förstå att andra tycker olika! Det är helt ok

Vad menas egentligen med "kvalificerade sammanhang"? Och vem bestämmer vad som är kvalificerat? Är betydelsen "professionella" sammanhang? Och man har ju trots allt i och med det satt en stämpel på steget, då man säger att den inte passar i kvalificerade sammanhang. Då måste alltså författaren ha en norm gällande just dessa. Hur ser de ut? Och är de allmänt vedertagna? Annars är det en olycklig formulering..

Har det förresten bestämts hur det ska göras med mätresultaten? Det har nämnts i tråden både att det såklart skall publiceras här och att det inte ska göra det..
Någon med insikt i hur en stärkare funkar får gärna förklara, lättfattat, hur två förstärkare som mäter så gott som identiskt kan låta olika..(på nivåer där effekten inte begränsar någon..)

Vidare undrar jag vid vilka effektuttag det F/E-lyssnas. Hur vet man, utan att ha mätt en stärkares effekt, att man inte överstyr den under lyssningen och att det är distorsion som orsakar detektionen? Och att man i det fallet alltså inte använder en produkt på ett vis som är det av konstruktören avsedda?
Jag säger inte att det är så, bara att jag inte vet. Återigen skapar testförfarandet frågor som aldrig uppstår i ett "vanligt" test (och nu kommer väl någon fråga vad jag menar med "vanligt test"..) även om även de lämnar en del att önska. Det tidigare omtalade daltandet, t.ex.. Inget får ju vara dåligt, bara mer eller mindre bra!

Hursomhelst så kritiserar jag inte F/E generellt! Vill man veta hur en stärkare helt isolerad klarar en F/E-lyssning så får man ju alltså veta det.
Jag hänger inte med i hur en stärkare kan vara helt isolerad om den lyssnas på. Då måste väl en signalkälla och ett par högtalare samt ett rum finnas med i ekvationen men exakt hur en F/E funkar tekniskt har ingen ännu förklarat så jag får väl anta att detta är hemligheter förbehållna medlemmar. Och då säger alltså testen hur stärkaren fungerar i just den konstellationen.

Jag är som sagt nöjd med hur mitt steg låter. Framförallt för dessa pengar, vi pratar trots allt om 5.5k här..
Och nej, LTS kan som jag också skrivit inte lastas för att andra okunniga tolkar F/E-lyssningarna "fel"..
Det tar dock inte bort det faktum att det trots allt misstolkas, och att det kan ge produkter ett dåligt rykte som de egentligen inte förtjänar. Med allt vad det innebär.
Som "metalman" skrev har det blivit lite pariastämpel på t.ex XTZ-steget efter F/E-lyssningen. Som (nöjd, återigen) ägare till just ett sådant steg så tycker jag att det är tråkigt, alldeles oavsett hur nöjd jag är. Om det är ett tecken på omognad så må det vara hänt. Jag tycker ÄNDÅ att det är tråkigt. Och, då en F/E är vad det är, oförtjänt.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-03-23 13:07

Bonkas skrev:Vidare så förstår jag som sagt syftet med F/E, jag menar bara att det säger hur en förstärkare klarar en omständighet den aldrig annars kommer att utsättas för.

Hur kan du vara säker på det?

Bonkas skrev:Hur den låter i så skilda miljöer och med så många olika kringutrustningar som möjligt säger mig betydligt mer. Det beskriver bäst för mig hur den skulle passa mig.

Men vem gör sådana test? Det är väl ingen som sitter med en uppsjö audioprylar och stoppar in ett testobjekt i olika typer av kedjor? Den största variablen är ändå rummet som anläggningen spelar i? Jag tycker testet verkar ge en uppfattning om hur steget låter enskilt. Är det något man tycker sig kunna leva med eller vill kompensera i någon annan del av kedjan, är ju allt frid och fröjd oavsett vad andra tycker om det.

Bonkas skrev:Jag är som sagt nöjd med hur mitt steg låter. Framförallt för dessa pengar, vi pratar trots allt om 5.5k här..

Som "metalman" skrev har det blivit lite pariastämpel på t.ex XTZ-steget efter F/E-lyssningen. Som (nöjd, återigen) ägare till just ett sådant steg så tycker jag att det är tråkigt, alldeles oavsett hur nöjd jag är. Om det är ett tecken på omognad så må det vara hänt. Jag tycker ÄNDÅ att det är tråkigt. Och, då en F/E är vad det är, oförtjänt.

Det är ju inte första produkten som får kritik i F/E-lyssning. Mig veterligt ligger ingen sömlös för att andra produkter har kunnat beslås med dektekterbara färgningar. Pariastämpeln borde i så fall drabba flertalet produkter som lyssnats på genom åren. Tycker inte du har någon anledning till oro om du själv finner produkten välljudande!

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-03-23 13:08

Konstlasten är ju konstruerad för att återspegla vad förstärkaren kan tänkas utsättas för, ansluten till godtycklig högtalare som finns på marknaden, ingen speciell högtalare således, men potentiella förutsättningar.

Man detekterar objektivt en skiljesignal och utvärderar den subjektivt.

Som enda undantag, kunde ju små triodsteg tex, ges möjlighet att lastas mer utifrån sina förutsättningar vid bedömningen, kan jag tycka.

Varför tror du panelen skulle driva förstärkaren till klippning?

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2011-03-23 14:00

Ragnwald skrev:...
...

Bryston efter mod lär ha gått igenom utan funnen färgning.
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-03-23 14:13

Alla förstärkare går att modda.
Något förslag på XTZ?

Användarvisningsbild
Bonkas

Inläggav Bonkas » 2011-03-23 14:14

Ragnwald skrev:Konstlasten är ju konstruerad för att återspegla vad förstärkaren kan tänkas utsättas för, ansluten till godtycklig högtalare som finns på marknaden, ingen speciell högtalare således, men potentiella förutsättningar.

Man detekterar objektivt en skiljesignal och utvärderar den subjektivt.

Som enda undantag, kunde ju små triodsteg tex, ges möjlighet att lastas mer utifrån sina förutsättningar vid bedömningen, kan jag tycka.

Varför tror du panelen skulle driva förstärkaren till klippning?

Det tror jag inte! Poängen är att jag inte vet...

Och återigen tas det upp att jag kan sitta nöjd om jag är nöjd oavsett LTS-resultatet. Som jag skrivit flera gånger så ÄR jag nöjd med hur steget fungerar här.

Och visst är det väl så att en förstärkare när den testas i andra publikationer testas med olika kringutrustning? Samt att de olika möjligheterna utvärderas, som t.ex balanserad vs obalanserad drift och så vidare. Utan att blanda in en åsikt om F/E i detta så tycker jag att det är lite vagt när man kopplar in ett steg, kör en vända och sedan utvärderar HELA steget när man kanske har olika möjligheter vad gäller inkoppling, i fallet xtz olika tomgångsspänning osv att utvärdera OCKSÅ!
Min erfarenhet är t.ex att balanserad drift ändrar karaktären på ljudet en del, men den möjligheten utvärderades alltså aldrig. F/E är ett avslöjande test, no doubt, men det är inte en sådan genomkörare av ett stegs egenskaper att det ska diskvalificera ett steg baserat på enbart det.
Att då skriva att "panelen inte tycker att steget är lämpligt för kvalificerade ändamål" med detta enda test utfört och utan att vidare motivera vad just "kvalificerade ändamål" innebär känns som ren illvilja. Jag vet att Metalman, som har jämfört emotiva xpa-2 som rekommenderades så gott som fullt ut, med xtz har ett par mycket avslöjande högtalare som även är tröga att driva och han menar att han alltså inte kunnat avgöra vilket steg som spelar när. På nivåer där emotivas högre effekt inte varit avgörande, får man förmoda.
Om skillnaderna är så oerhört små så känns det som att en F/E alltså inte alls borde göra en produkt olämplig för kvalificerat användande. Vilket, då en motivering som sagt saknas, bara kan tolkas som att det är olämpligt där några som helst krav på kvalitet ställs.
Skillnaderna, som alltså är så små att ett tränat öra med högkvalitativ kringutrustning inte kan höra dem, borde i de flesta kedjor vara så små att övrig utrustning, rum osv är betydligt mera påtaglig.
"Inte lämplig för kvalificerat användande" känns alltså som en nästan medvetet illvillig slutkläm...

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2011-03-23 15:05

Bonkas skrev:"Inte lämplig för kvalificerat användande" känns alltså som en nästan medvetet illvillig slutkläm...

Se det som så här: F/E-testskvadronen är ett gäng transparensnördar vars våta dröm är att hitta förstärkare som inte går att detektera i en F/E-lyssning. Och det är endast sådana förstärkare som är riktigt lämpliga för kvalificerat användande. Och det är inte av illvilja de tycker så, det är bara för att de är så himla nördiga. Typ. :)

Huruvida den passar hemma hos dig till din övriga rigg bryr de sig överhuvudtaget inte om. De undersöker inte den saken och de har överhuvudtaget ingen uppfattning om huruvida den är lämplig för kvalificerad musiknjutning hemma hos dig eller inte.

Hälsn. Michael

Ps. Mig veterligt har mitt slutsteg (AA 405) aldrig F/E-testats. Jag har inte den blekaste aning om hur lättdetekterad den i så fall vore. Jag är hur som helst otroligt nöjd med vad den sedan några år presterar hemma hos mig. Den passar som hand i handske till mina högtalare och har all den kraft och "musikalitet" jag någonsin kan önska. Därmed inte sagt att inte något annat kunde passa ännu bättre...

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-03-23 15:24

i skrev:
Ragnwald skrev:...
...

Bryston efter mod lär ha gått igenom utan funnen färgning.

Brist på framgång är inte bevis på frånvaro, då frånvaro aldrig kan bevisas.
Däremot kan man troliggöra att misslyckandet kan bero på god kvalité snarare än hela testgruppen havande en "bad ear day" samtidigt.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2011-03-23 15:32

Bonkas:

Alla dina frågor har allihopa varit uppe säkert 20 gånger eller flera. Och
varje gång har de besvarats. Att svara på dem ännu en gång till känns
meningslöst.

Varför inte läsa igenom alla svar på frågor om F/E-lyssning istället?

- - -

Praktiskt taget allting som du Bonkas skrev i din kommentar till mitt svar
vill jag vända bakfram på. Allting är nästan precis tvärtom.

Du verkar uppfatta att F/E-lyssning är precis allt det som vanlig lyssning är,
och att vanlig lyssning ger de svar som i verkligheten F/E-lyssning ger. :?

- - -

Du skriver att jag märker ord, men det gör jag inte.

Jag ställde dig bara en fråga.

Jag MÅSTE rimligvis få fråga dig vad du menar med att "inte klara en test",
när jag känner till den test det handlar om rätt så bra (faktiskt) och vet
att det inte finns något ambition att underkänna vissa förstärkare med i
ekvationen.

Det finns ingen gräns för vad som "klarar" repektive "inte klarar" att testas.

ALLA förstärkare klarar att F/E-lyssnas, och någon pass/fail är inte inklu-
derad i testen. Det som det går ut på är att få fram HUR testobjektet på-
verkar musiksignalen. Det är av det skälet som man F/E-lyssnar. Ibland,
väldigt sällan, så går det inte att få fram någon karaktär alls, och då be-
rättar vi förstås det också.

- - -

Jag vet ju också (och du borde göra det också?) att praktiskt taget alla
förstärkare som någonsin testats med F/E-lyssning, ju har kunnat detek-
teras, och därmed har det sätt som de påverkar musiksignalen ju också
kunnat beskrivas.

Menar du att det betyder att praktiskt taget INGEN förstärkare "klarar
F/E-lyssning"? :o

- - -

Vidare tror jag säkert att du har sett att hifi-pressen i stort (som inte gör
några isolerade tester alls, det vill säga tester som gör att det är möjligt
att dra några slutsatser om vad som händer med musiksignalen just när
den passerar testobjektet) ändå publicerar massor av beskrivningar om
hur olika apparater "låter".

Men dessa klagar du inte på, trots att de gör samma sak (beskriver de
testade apparaternas karaktärer) med den enda skillnaden att det är rätt
tveksamt om det de skriver stämmer/är just testobjektets egenskaper.
De karaktärer de beskriver ju kommer från alla delar av de kedjor de
testat med. I bästa fall testar de många apparater på en gång, och de
beskrivningar som EN apparat får visar skillnaden mot medelvärdet av
alla de andra apparaterna - som i sig inte alls behöver representera en
transparent förstärkare.

Detta inte menar som en kritik mot hifi-pressen, för det är ju inte deras
fel att sådana testmetoder tvingar dem att gissa. Jag säger bara att den
som är intresserad av att få veta VAD en apparat gör med musiksignalen
faktiskt bara har två sätt att få information om det:

1. Att ta del av mätningar på apparaten ifråga. Och sedan använda sin
kunskap (om man har den) om hur olika mätbara beteenden yttrar sig
upplevelsemässigt, och hur man från mätningar kan extrahera last-
beroende egenskaper.

2. Att ta del av F/E-lyssningsrapporter. Detta kräver ingen kunskap om
vad olika mätningar ger för hörbar påverkan, eftersom de i klarspråk
beskriver det senare.

Problemet med 1 är att det inte går att veta om mätningarna är tillräck-
ligt heltäckande för att visa alla de egenskaper som går att höra.

- - -

I många fall är personen som skall köpa en apparat kanske inte varken
intresserad eller rimligt insatt i mätningar, och hur de relaterar till hörbar
påverkan, och kanske finns heller inget intresse av att få veta hur just
det aktuella länken påverkar musiksignalen?

Det enda vissa är intresserade av är att få veta hur apparaten, insatt i
den egna kedjan därhemma, får anläggningen som helhet att prestera.

Det finns två sätt att få kunskap om det:

1. Att utgå ifrån F/E-lyssningsresultat och från det lista ut hur byte av en
apparat till en annan yttrar sig. Det går utmärkt väl att göra det, och om
man bortser ifrån suggestionseffekter är överensstämmelsen med vad
man kan lista ut kommer att hända och vad som händer, praktiskt
taget perfekt.

2. Att testa apparaten själv i sitt eget hem.

Det sistnämnda ger ingen kunskap om apparaten som sådan, men den
berättar hur DU upplever din kedja, när den ingår i kedjan. Det kan vara
just det som du vill veta, och du kanske struntar i hur apparaten som
enskildhet presterar, och då är det ju en utmärkt test!

Men det är en test som du MÅSTE göra själv. Ingen HiFi-tidskrift kan göra
den åt dig, eftersom de bara kan undersöka hur DERAS kedja låter när
apparaten ingår i den. Och när de spelar SINA fonogram.

- - -

Oavsett om du tror på det jag skriver och oavsett vad DU har för mål
och drömmar om vad du skall få ut av din anläggning, så är det faktiskt
så att det är upp till dig att använda all den information som finns, på ett
sätt som är dig till nytta och glädje.

Och jag kan nästan lova dig att LTS inte kommer att sluta att testa
apparater bara för att du inte tycker att det är okej att berätta om hur
de påverkar musiksignalen.

Min personliga uppfattning (även om jag många gånger agerat testledare
under LTS' F/E-lyssningar så är jag inte testansvarig för LTS och jag brukar
inte vara den som skriver artiklarna som blir resultat av testerna, utan det
som jag gjort är i princip bara att ha tagit fram F/E-lyssningen som metod,
och det var långt innan jag hade något med LTS att göra)
är att det faktiskt
är bättre att BARA skriva om de apparater som man tycker det är värda
att rekommendera (och i undantagsfall något som man vill varna för). Och
så har jag i stort sett undantagslöst själv agerat. Jag skriver bara om de
apparater som jag tycker är värda att skriva om, och det behöver INTE
vara ur ett enda enkelt perspektiv. Jag har skrivit om både små och stora
förstärkare, och om både solid state och om rör. Var och en av dem sedda
från det perspektiv som ger dem berättigande. Men jag kallar allting vid
dets verkliga namn. En transparent apparat är just det, och en vacker
färgning är en vacker färgning, och en kompensation för något annat är
just detta.

Kort sagt: Jag ser inget skäl att tala om saker på något annat sätt än som
de är, men jag ser heller ingen orsak att moralisera om musikåtergivning.
Det är en privatsak och allting som gör någon glad är jag positiv till. Och
därför har det varit MIN ambtion att i huvudsak bara berätta om sådana
saker som jag tycker är bra, ur något perspektiv.

Dock är det ett faktum att jag är "nedröstad". ;)

Både av medlemmarna och av alla andra som deltar i LTS' verksamhet.

De tycker (frågan har varit uppe på ett årsmöte och många gånger på
styrlsemöten) att man skall göra bredare tester där många apparater
verkligen blir omskrivna - oavsett om de bedöms vara värda att rekom-
menderas eller inte. Och då har de förstås rätt. Det de vill läsa om är det
de vill läsa om.

Själv har jag dock svårt att se vad det är för mening med att få veta att
en grunka inte rekommenderas (från testarnas håll) när så många grunkor
ju inte blir testade alls.

Att få kritik blir ju liksom värre än att inte bli nämnd alls, trots att det
onämnda kan vara mycket sämre. Men jag håller samtidigt på att det
måste vara LTS' medlemmar som bestämmer vad de vill få läsa om.

Vh, iö

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2011-03-23 15:52

MichaelG skrev:
Bonkas skrev:"Inte lämplig för kvalificerat användande" känns alltså som en nästan medvetet illvillig slutkläm...

Se det som så här: F/E-testskvadronen är ett gäng transparensnördar vars våta dröm är att hitta förstärkare som inte går att detektera i en F/E-lyssning. Och det är endast sådana förstärkare som är riktigt lämpliga för kvalificerat användande. Och det är inte av illvilja de tycker så, det är bara för att de är så himla nördiga. Typ. :)

Jag tror nog att det finns olika uppfattningar, men samtidigt så kan det
nog ligga något i det du säger.

Dock är det förhoppningsvis lätt att skilja mellan vad som är fakta (de
beskrivningar av hur förstärkarna påverkar) och skribentens "oförmåga"
(eller ovilja) att i förekommande fall dölja sina egna önskemål. ;)

Men att den som skriver en artikel inte skulle få inkludera sitt personliga
ställningstagande, det vore som jag ser det helt orimligt. Bara det framgår
vilka perspektiv man har så är det ju upp till var och en att filtrera det.

Däremot är det förstås olämpligt om en skribent skulle skriva saker i stil
med "den här förstärkaren är bäst för alla och får det att låta som alla vill".

Men något sådant dumt tror jag aldrig har blivit tryckt i någon MoLt.

MichaelG skrev:Huruvida den passar hemma hos dig till din övriga rigg bryr de sig överhuvudtaget inte om.

Det behöver inte vara sant. Vad som däremot är sant är att man inte kan
testa det. Det måste var och en göra själv hemma.

Och jag tror att det är rätt lätt att förstå det om man läser testerna. Det
finns ingen apparat som i sammanfattningen får "fem stjärnor", eller "den
högsta oreserverade rekommendation" eller något liknande. De beskrivs,
och i förekommande fall beskrivs det även för vem eller för vilka situati-
oner som apparaten kan vara värd att lånas lyssnarens öron.

MichaelG skrev:De undersöker inte den saken och de har överhuvudtaget ingen uppfattning om huruvida den är lämplig för kvalificerad musiknjutning hemma hos dig eller inte.

Hälsn. Michael

Saken GÅR inte att undersöka så att det går att komma till ett generellt
svar på frågan, som blir sant för alla anläggningar. Ingen kan göra det, på
en tidskrift. Det kan bara Bonkas själv göra.

MichaelG skrev:Ps. Mig veterligt har mitt slutsteg (AA 405) aldrig F/E-testats.

Åjo, det har den säkert. Praktiskt taget alla mätningar man gör på appa-
rater är F/E-tester (jämförelser mellan F och E).

Däremot är det möjligt att den aldrig har F/E-lyssnats. ;)

För övrigt har jag aldrig hört talas om AA 405, men min första association
är att det måste vara någon hårdanodiserad aluminiumlegering.

MichaelG skrev:Jag har inte den blekaste aning om hur lättdetekterad den i så fall vore. Jag är hur som helst otroligt nöjd med vad den sedan några år presterar hemma hos mig. Den passar som hand i handske till mina högtalare och har all den kraft och "musikalitet" jag någonsin kan önska.

Perfekt!

MichaelG skrev:Därmed inte sagt att inte något annat kunde passa ännu bättre...

Aj, aj, aj, inte börja tänka så! Då vet man aldrig var det slutar. 8)

Vh, iö

Användarvisningsbild
Bonkas

Inläggav Bonkas » 2011-03-23 16:31

Ingvar!
Du har missförstått.. Jag menar inte alls att jag inte "tycker om" F/E-lyssning. Jag menar att jag inte ser det som en grundval på vilken man enskilt kan hävda att en produkt inte håller måttet i andra sammanhang än i just en F/E-lyssning. Det har iofs aldrig varit syftet. Att då hävda att xtz inte bör användas i kvalificerade sammanhang är alltså en väl hård formulering. I synnerhet som det inte förklaras vad kvalificerad användning innebär. Min tolkning, som alltså är att det betyder att steget är olämpligt för användning där det ställs kvalitetskrav, tror jag inte är helt ovanlig (men jag kan såklart inte veta säkert..).
Att det alltså fått en sådan stämpel är olyckligt när det för den genomsnittliga kunden av ett slutsteg i princip helt saknar relevans om huruvida den detekterats i F/E eller inte.
Lts ord väger, trots att jag misstänker att få har full koll på vad Lts egentligen är, som sagt tungt och en sådan slutkläm i ett test får såklart konsekvenser för en produkts allmänna anseende. Väldigt många känner till dig, Ingvar. Jag vet även att du uppfattas som tillhörande den absoluta eliten vad gäller kunnande i ljudfrågor. Jag har inget att invända emot den uppfattningen. Jag har personligen förknippat dig med Lts ända sedan jag byggde mitt första par Lts F1 (som jag fortfarande inte kunnat hitta en ersättare till för vettiga pengar..) och bland annat detta gör att många tar Lts ord som lag. Man vet att det handlar om mycket kunnigt folk och Lts har alltså en tyngd som penetrerar ganska långt ner i hifisveriges olika lager. Därmed följer ett visst ansvar.
Självklart kan inte Lts lastas för hur de uppfattas av folk som inte är medlemmar, det köper jag fullt ut, men kanske något av vad jag skriver är värt att betänka. Säger Lts att en produkt inte håller måttet så får det genomslag. Säger de att en produkt inte duger till kvalificerat användande är det rent förödande. Och, som jag och flera med mig konstaterat, kanske inte helt sant för det stora flertalet som får del av informationen. Alldeles oavsett om det är helt riktigt att Lts inte ska behöva ta ansvar för icke-medlemmars uppfattningar så kanske det ändå borde tänkas över.

Vad gäller övrig hifipress så är det som du skriver. Ofta är dock den använda kringutrustningen väl bekant för recensenten och en viss möjlighet att beskriva det aktuella testobjektets egenskaper föreligger alltså. Jag ser dock problematiken, där en recensents förmåga att uttrycka sig i skrift får lite för stor betydelse.
Att de sedan i många fall har rätt mycket tid på sig att bilda en uppfattning skadar ju inte heller. Att säga att ett test av detta slag inte kan säga något om den testade produkten är att förklara all annan press än MoLt som varandes helt onödig (när det kommer till beskrivningar av produkters egenskaper, that is.. Konsumentinformation i form av priser och återförsäljare kvarstår trots allt..) och det tror jag väl ändå inte är avsikten. I många fall så har de ju trots allt förmågan att hitta den allmänna uppfattningen. Jag tror att det finns människor som köper prylar enbart baserat på testresultat men de produkter som får rekommendationer brukar oftast få ett gillande även av den stora massan. Det är sällan en testvinnare inte möter flertalets gillande. Någonstans säger mig detta att de verkligen kan redogöra för skillnader mellan produkter. Och när de testar t.ex en stärkare tar de ofta med jämförelser med andra som de testat under samma omständigheter och på de viset kan de redogöra för skillnader och karaktärer som kanske framkommer även i andra sammanhang. Att plocka in en stärkare i ett system där man inte spelat med andra stärkare kan såklart vara vanskligt men så går det ju oftast inte till.
Detta är dock ingen lovsång till hifipressen. De är så medvetna om sitt ansvar att de är fega till det löjligas gräns..(och sina reklamintäkter, får man förmoda..)

Jag vet inte om jag får fram min poäng.. Vad jag däremot vet är att resultatet av F/E:n i fallet xtz inte fått mig att tycka att steget låter sämre eller gör mig missnöjd. Jag förstår inte varför så många tar upp det, då jag aldrig har påstått att så är fallet. Jag undrade bara initialt hur ett steg som fått så fin kritik av både press och användare kunde bedömas som varandes av så dålig kvalitet. Någon kanske nu vill svara med att Lts inte alls sagt annat än att det detekterats med lätthet och inte kan ta ansvar för hur det tolkas, men med den flera gånger beskrivna slutklämmen måste det ändå vara den generella uppfattningen. Trots att en F/E inte har som mål att ställa den typen av slutsatser..och där testandet kanske inte gjorts med det för steget (kanske, andra kanske inte håller med om att det låter bättre vid balanserad drift) bästa förutsättningarna. Man har rent av inte brytt sig om att utreda vilka dessa förutsättningar är..
Jag tycker alltså att F/E för mig är ointressant! Det är inte det samma som att jag inte tycker om det. Jag är likgiltig! Men var nyfiken..

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2011-03-23 17:12

Jag skulle bli glad om LTS gav sådana ringar på vattnet. Men det tror jag inte. :)

Råd & Rön och Plus tänker jag på här av någon anledning.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Bonkas

Inläggav Bonkas » 2011-03-23 17:20

Jag ska kortfatta en frågeställning:
Om, som många skriver här, det inte ska tas så allvarligt att en stärkare detekterats i en F/E-lyssning och att det inte säger något om hur den kommer att upplevas i andra omständigheter.. Hur kan man då ge upp en test efter en snabb lyssning i ett register och skriva att den, baserat på detta och utan att undersöka de metoder som står till buds för att potentiellt förbättra återgivningen, "inte är lämpad för användning i kvalificerade sammanhang"? Och utan att beskriva dessa sammanhang?
Är det verkligen bara jag som tycker att det är lättvindligt?

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2011-03-23 17:23

Bonkas, jag uppskattar din saklighet och ditt tålamod och dina utförliga svar. :)

Bonkas skrev:Jag menar att jag inte ser det som en grundval på vilken man enskilt kan hävda att en produkt inte håller måttet i andra sammanhang än i just en F/E-lyssning.
Det är precis det man kan (alltså använda resultatet i andra sammanhang) om jag tolkar dig rätt vill säga.

Bonkas skrev:Säger Lts att en produkt inte håller måttet så får det genomslag. Säger de att en produkt inte duger till kvalificerat användande är det rent förödande. Och, som jag och flera med mig konstaterat, kanske inte helt sant för det stora flertalet som får del av informationen. Alldeles oavsett om det är helt riktigt att Lts inte ska behöva ta ansvar för icke-medlemmars uppfattningar så kanske det ändå borde tänkas över.
Hur svårt det är att få folk att förstå vitsen med F/E har denna tråd och många andra tydligt visat, men om man är intresserad av att hitta transparenta apparater så håller inte XTZ måttet så enkelt är det.

Bonkas skrev:Att säga att ett test av detta slag (annan hifi press) inte kan säga något om den testade produkten är att förklara all annan press än MoLt som varandes helt onödig (när det kommer till beskrivningar av produkters egenskaper, that is.. Konsumentinformation i form av priser och återförsäljare kvarstår trots allt..) och det tror jag väl ändå inte är avsikten.
Om man vill ha en apparat som påverkar så lite som möjligt så är all annan hifipress ointressant eftersom de inte letar efter detta.

Det finns två enkla vägar, antingen vill man ha färgat ljud och då finns det massor av hifipress, forum, butiker etc. som kan hjälpa och vägleda.

Eller så vill man ha transparent ljud och då finns i Sverige iaf bara LTS.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2011-03-23 17:34

Jag tror också att bonkas överskattar LTS betydelse. "den genomsnittliga kunden av ett slutsteg" har ingen aning om vad LTS är.

Vad författaren av artikeln menar med kvalificerad lyssning är väl förmodligen i avseendet minimalt färgande delkomponenter, och i så fall är det väl ingen konstig eller överdriven utsaga?

Det är lite Himmel och Helvete över LTS-kritiken:

- Konstlasten är för svår/lätt

- Det är för stor risk för icke-detektion (Typ II)/felaktig detektion (Typ I)

- LTS är för okänt/LTS ord betyder för mycket

Jaja, hur man vänder sig har man rumpan bak. :)
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2011-03-23 17:36

Bonkas skrev:Jag ska kortfatta en frågeställning:
Om, som många skriver här, det inte ska tas så allvarligt att en stärkare detekterats i en F/E-lyssning och att det inte säger något om hur den kommer att upplevas i andra omständigheter

Det är nog ingen som sagt, däremot. Det som sagts är att du inte behöver ta så allvarligt på det... ;)

Användarvisningsbild
Bonkas

Inläggav Bonkas » 2011-03-23 17:48

Almen skrev:
Bonkas skrev:Jag ska kortfatta en frågeställning:
Om, som många skriver här, det inte ska tas så allvarligt att en stärkare detekterats i en F/E-lyssning och att det inte säger något om hur den kommer att upplevas i andra omständigheter

Det är nog ingen som sagt, däremot. Det som sagts är att du inte behöver ta så allvarligt på det... ;)

Hehe.. Så är det nog!

Alexi:
Visst har du rätt! Vill man ha en transparent stärkare så finns bara LTS i sverige som kan plocka fram kandidaterna.
Jag förstår bara inte hur det kan uppfattas som intressantare än hur en stärkare fungerar i den egna anläggningen, som i vad jag antar är ytterst få fall kan kallas transparent.
Men jag accepterar alltså fullt ut att andra kan vara av en annan åsikt.

Och jag undrar fortfarande hur en stärkare som inte mätts på, knappt lyssnats på och som deltagare i en F/E-lyssning vars mål inte är att bedöma hur stärkaren fungerar i andra sammanhang och utan att dess olika möjligheter till ljudåtergivning undersökts kan avfärdas med ett "icke lämpligt för kvalificerat användande"..
Varför gör man ett sådant ställningstagande överhuvudtaget utan att redogöra för vad det egentligen innebär, och utan att mena sig ha för avsikt att bedöma steget sett ur andra sammanhang?

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2011-03-23 17:54

Därför att LTS och dess medlemmar inte är intresserade av andra sammanhang än transparent återgivning av musik, då får man vända sig till övrig hifi-press och det finns det gott om, så vi behöver inte försöka att konkurrera med dem.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi