Ino i56, r28 samt åtta a2.

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2011-03-23 21:15

shifts skrev:
bakerman22 skrev:
shifts skrev:Du vill få goda råd, men inte ta emot de som kommer? Fattar inte riktigt om
jag ska vara ärlig.

Vad är det du inte förstår ?
Vad är det jag har gjort som är mot råden ?

Ett exempel: Du ställer många frågor om inspelningen. Du får svar med
direktcitat från Ingvar, som går emot det många här har skrivit. Roger
förtydligar och du kastar det ifrån dig. Så såg det ut i alla fall.

bakerman22 skrev:
RogerGustavsson skrev:
DVD-ai skrev:jag slänger ihopp en lista och sätter den på repeat men intensiva partier och partier med mycket bas och partier med inte mycket alls...
Och låter den stå så en hel dag medan jag jobbar.

Det är just det som man bör undvika vid inspelning enligt IÖ. Lyssna normalt och låt högtalarna svalna/vila precis som vid vanlig användning.

[...]
Jag har ingen lust att sitta och lyssna på halvtaskigt ljud, svinhögt, i hundra timmar...

Så dom blir bättre inspelade om jag sitter i rummet ?
Hur går det till rent fysiskt ?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-03-23 21:21

Du måste inte lyssna, det är frågan om att "use cycle" bör hållas som vid normal spelning.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2011-03-23 21:29

Nattlorden skrev:Du måste inte lyssna, det är frågan om att "use cycle" bör hållas som vid normal spelning.

Men det är väl inte samma för alla...?
Om jag kan sitta och lyssna åtta timmar i sträck är det allså inte farligt att lämna dom på när jag åker till jobbet ?
Är du med på hur jag menar ?

Användarvisningsbild
Tengil

Inläggav Tengil » 2011-03-23 21:59

bakerman22 skrev:
Nattlorden skrev:Du måste inte lyssna, det är frågan om att "use cycle" bör hållas som vid normal spelning.

Om jag kan sitta och lyssna åtta timmar i sträck är det allså inte farligt att lämna dom på när jag åker till jobbet ?

Om det är dina högtalare, så är jag övertygad om att du får göra precis som du vill med dem :wink: Jag har svårt att tro att någon kommer att hindra dig :)

Att spela in högtalarna, som om man skulle använda dem normalt är väl ett bra råd.

Vh Christer
" Det är valfritt, som i vättern"

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-03-23 22:01

bakerman22 skrev:

Japp, förstår. Men sätt inte ihop en elak spellista och dra på extra högt.

( Sen vet jag inte vad försäkringsbolag säger om något skulle ta fyr )

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2011-03-23 22:24

Jag brände en platta med helt blandad musik som har stått på idag.
Ganska högt, men ingen vansinnesvolym.
Det var allt från Country till ballader till Heavy metal. :)

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-03-23 23:49

Hästjazz med joddlande cowboys som svingar revolvrar. :o
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2011-03-24 00:10

Ragnwald skrev:Hästjazz med joddlande cowboys som svingar revolvrar. :o

Nä. Gayjazz av nakna cowboys. :D

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2011-03-24 01:06

En snubbe på MHB skickade över lite högdynamiskt över MSN..
Först satt jag och lyssnade...
Inget speciellt...
Jazz och dansband och skit..
Inget imponerande ljud heller..
Sen kom det någon låt med att bassbeat och två snubbar som spelade gura..
DÅ JÄVVLAR HÄNDE DET GREJER !!
FAN vad bra det lät !!
Låten efter var det någon tjej som sjöng, bongotrummor, och kontrabas, och det lät ÄNNU bättre !!

Sen kom la grande finale...

Kyrkorgel, lite tickande på cymbaler, och saxofon...
Jag tror aldrig att jag har suttit med goosebumps konstant i fyra och en halv minut förut..
Jag hade fan goosebumps under fotsulorna...
Det lär OTROLIGT bra !!
Jag var tvungen att lyssna på den en gång till...

Jag tog med mej en bärs ner som jag tänkte smutta lite på när jag lyssnade.
När jag hade lyssnat på alla sex spår, och det sjätte två gånger, hade jag bara smuttat på bärsen..
INTE likt mej..

Jag tror faktiskt att den största boven i mitt drama är att jag nästan bara har lyssnat på brända skivor...
När jag laddade hem den musiken brydde jag mej inte om bitraten.. Det skulle ju ändå lyssnas i bilen eller i en mp3, och 64 eller 128 (Ja, faktiskt, många av favvosarna är RIKTIGT länge sen jag tankade hem) är nog inget vidare att spela upp på NÅGON högtalare, och speciellt inte en högtalare som är väldigt avslöjande av dåliga inspelningar..

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2011-03-24 07:24

Se där, kul kul. :)
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Kongstorparen
f.d. Svenn3SaataN

Inläggav Kongstorparen » 2011-03-24 08:01

Kul bagarn!
Ja, det är något som jag också har märkt. När man lyssnar på bättre anläggningar så avslöjar de direkt om musiken är i lite sämre kvalité. Men när man väl spelar flac, då är det en rejäl skillnad! :)
Så du får nog börja skaffa dig en massa flac filer och ny skivor. Annars finns det ju squeezebox som nödalternativ ;)

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-03-24 10:12

Yyyyipiiii !!!!!

Va kul för dig, nu med Z11 på plats, mer dämp och en massa "trixande" med placering m.m. så kommer det nog att bli jätte mysigt :wink:
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-03-24 10:20

Synd att det skulle behöva ställa till så mycket huvudbry.... då får vi mata in den lösningen i det kollektiva medvetandet då, så vi kan säga till nästa person med problem att kolla sin musikkvalité.

Verkligen skönt att det löst sig... och grattis! :D

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2011-03-24 10:25

Kan vi då konstatera att billiga kinesiska högtalare är bättre lämpade för om man vill lyssna på 64kbit mp3? 8)
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
-Palle-

Inläggav -Palle- » 2011-03-24 10:30

Alexi skrev:Kan vi då konstatera att billiga kinesiska högtalare är bättre lämpade för om man vill lyssna på 64kbit mp3? 8)

Tror mer att det handlar om vilka förväntningar man har på grejjorna :wink:
LJUD: Denon AVR-X7200WA - cr80es - 2 x Rotel RB-1090 - Ino i64s - 2 x Rotel RB-1092 - Ino InfraZ-4 - Ino i16s - 8 x Ino a2
BILD: Oppo UDP-203 & Toshiba HD-XE1->Sony VW95ES->Seymour UF

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-03-24 11:46

Jo precis, det vände ju efter UV-testet. :)

Användarvisningsbild
Sanjuro

Inläggav Sanjuro » 2011-03-24 11:56

Hmm, att köpa "Digitally remastered" versioner av skivor brukar också vara ett nerköp ljudmässigt. Handlade ett par skivor för ett tag sedan och bland skivorna fanns både en nyare utgåva och en "Digitally remastered" och det lät lite halvkass om dem och jag var lite besviken. Sedan hittade jag gamla utgåvorna i begagnathandeln och köpte dem - och de lät mycket bättre!

Ett par spår som lät bra i originalutgåva var knappt lyssningsbara på de nya.

Ett annat exempel är nya Beatlesboxen som jag inte vet någon som tycker den låter bättre än originalen - och där har ju ett gäng "ljudtekniker" suttit och rattat i flera års tid! :?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-03-24 12:45

Sanjuro skrev:Ett annat exempel är nya Beatlesboxen som jag inte vet någon som tycker den låter bättre än originalen - och där har ju ett gäng "ljudtekniker" suttit och rattat i flera års tid! :?

Vet inte exakt vad det är för fel men det känns "påträngande" på något sätt och man vill inte lyssna länge på hög volym.

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2011-03-24 23:26

Nu har jag lyssnat på allt möjligt högdynamiskt..
Niels Lan Doky - Karumi, är något i hästväg...

När jag lyssnar på musik med manlig sång känns dom lite för tjocka i klangen... Rösterna känns inte naturliga.
Är det något man kan justera i filtret...?
Var det det man kunde justera enkelt med ett motstånd...?

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2011-03-25 00:19

bakerman22 skrev:Nu har jag lyssnat på allt möjligt högdynamiskt..
Niels Lan Doky - Karumi, är något i hästväg...

När jag lyssnar på musik med manlig sång känns dom lite för tjocka i klangen... Rösterna känns inte naturliga.
Är det något man kan justera i filtret...?
Var det det man kunde justera enkelt med ett motstånd...?

Bakerman! Du inser ju att något är galet med dina högtalare?

Kan du svara rakt och öppet?
Har någon annan studerat dina filter?
Vill du lägga ut en bild på dina filter och hur du kopplat till plus o minus på elementen?

Därefter vet vi ju hur vi ska gå vidare. Just nu håller du på med Trial o Error utan någon egentlig systematik i dit felsökande.
Att båda filtren mäter likadant är ingen relevant information såvida du inte vet exakt hur de ska mäta. Båda kan alltså vara felmonterade på samma sätt och mäter likadant.
Nästa steg är att kolla hur du kopplat filtret till elementen.

Om allt detta visar sig korrekt så kan du fundera på andra saker som inspelning mm. Men du går inte från att det låter skit till drömhögtalaren bara genom inspelning, det förstår du ju själv.
Du ska gå från att det låter grymt till det bästa du varit med om. :)
Så, någonting är inte riktigt som det ska vara med dem.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2011-03-25 00:49

Jag tror inte att det hänger på inspelningen, utan på materialet som spelas upp.
Skillnaden mellan mp3 på 128 eller 192 kbps, upp till flac på runt 900-1000 kbps är GANSKA stor...
Jag slog på en låt som Ingvar demade i källaren, och jag kände igen soundet direkt.
Visst skulle jag kunna ta kort på filtret eller låta någon kolla på det, men dvd-ai förenklade filterlayouten åt mej så oerhört att det inte GICK att göra fel...
Jag har ju pratat med David A, och han sa att han upplevde både i56 och i64s lite "tjocka", precis som jag gör, och det kunde tydligen avhjälpas med justering av filtret..

Det är inget fel i filtret. Det är jag säker på. Hundra.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-03-25 01:51

Alexi skrev:Kan vi då konstatera att billiga kinesiska högtalare är bättre lämpade för om man vill lyssna på 64kbit mp3? 8)

Kinesiska? Hmm, är inte detta nedlåtande mot folkras? Diskriminering, vad har de stackars Kineserna gjort för ont? Hatar du alla kineser? Är det föraktets apostel som missionerar triumferande på avenyerna? Är det den faktiska inkvisitationen som kommer med bannbullor och stening. Är det de lyxiga översittarnas triumferande skall som ekar på slagfältets horisont? 8)

MVH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-03-25 03:00

Nu mer, har ju krösus bosatt sig just i Kina.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-03-25 09:16

bakerman22 skrev:Jag tror inte att det hänger på inspelningen, utan på materialet som spelas upp.
Skillnaden mellan mp3 på 128 eller 192 kbps, upp till flac på runt 900-1000 kbps är GANSKA stor...
Jag slog på en låt som Ingvar demade i källaren, och jag kände igen soundet direkt.
Visst skulle jag kunna ta kort på filtret eller låta någon kolla på det, men dvd-ai förenklade filterlayouten åt mej så oerhört att det inte GICK att göra fel...
Jag har ju pratat med David A, och han sa att han upplevde både i56 och i64s lite "tjocka", precis som jag gör, och det kunde tydligen avhjälpas med justering av filtret..

Det är inget fel i filtret. Det är jag säker på. Hundra.

Rättelse: Layouten på filtret är identisk men den är förtydligad, den är "som den borde varit från början" tycker jag. Mycket svårare att missförstå den då :)

Ville bara förtydliga detta så ingen tror att några förändringar gjorts.. :wink:

detta med att kompencera i filtret, det är något som görst med ett motstond i seriemed spolen till "woofers'erna" och på så sätt dämpa dessa i nivå. det är (antagligen...) att föredra att använda uppmätta motstond som har så exakt lika värden som möjligt till detta. tolleranserna vill man ju hålla på ett absolut minimum ;)
Jag ska ju prata med Ingvar idag igen och vi ska försöka lösa detta med dina säkringar, ska jag be honom att ta med sig lite motstånd också ?!
Så kan du få det på samma gång och uppmätta/ klara att bara stoppa i och köra.

Efter som jag INTE har någon större erfarenhet av denna kompencering (har inte lekt med den själv alltså) så vore det ju bra om t.ex. David_A hade möjlighet (efter sum du kanske har ett "hum" om vart i storleksordnignen det rör sig om) komma med några tipps på storlekar som kanske skulle kunna vara lämpliga för Backerman_22 till att testa med :)

Bara på en höft så tycker jag att 1 / 1,3 / 1,8 ohm känns "rätt" med tanke på konstruktionen, men kanske det ska vara mer/ mindre i praktiken ?!
Mvh//David

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2011-03-25 09:21

sprudel: Har du någonsin lyssnat på de stora toppsystemen när de
är helt brand new?
De låter verkligen rått, hårda o rätt elaka. Faktiskt.

Jag trodde också att någon var galet första gången jag lyssna på mina
f.d. i28.

Men de börjar blomma ut efter en 50 timmars spelning (med ordentlig
motion). Sen blir det bara mmmmm :)

Sen ska man vara medveten om att de är otroligt avslöjande.
Dåliga inspelningar, kassa bitreduceringar etc. avslöjas brutalt.

Riktigt bra inspelningar däremot blir helt magiska.

bagarn: Ett tips. Börja inte skruva i filtret innan du har ställt in basmodulerna ordentligt!
Har du inte ordentliga mätverktyg så tar det tid att itterera fram en
balans som fungerar på "alla" inspelningar.
Jag tror att jag höll på o körde sinus svep i flera månader :lol:

Hur de delas och anpassas mot topparna gör stor skillnad långt upp i
frekvens. Just mansröster som går hyggligt lågt i frekvens påverkas i
allra högsta grad om filterdelningen är flak (säg 18 dB/okt).

Har du inte ett cr80s/es så rekomenderar jag dig att prova ett sådant.
Det filtret har en Q-adj funktion vid just delningen mellan basar och toppsystem som gör just det man vill.
Det går finfint att få det att låta riktigt fett eller att få det sådär superduper äckligt stramt och artikulerat men ändå snärtigt.

Men det kan ju mycket väl vara så att ditt rum och placering just nu
höjer amplituden lite vid säg 300-1000 Hz.
Då är ju just funktionen i filtret kanon att ta till.
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
David_A

Inläggav David_A » 2011-03-25 09:24

Motstånd till undre basarna tror jag kommer att strama upp karaktären på röster en del. Själv har jag bara behövt dämpa litegrann i filtret, sedan gjorde placeringen resten. Men du kan ju löda ut lite EKUA så att du lätt kan testa lite olika motstånd utan att riva ur filtret.
Men just röster är tyvärr också det som lider mest av den smala placeringen.
Dom får helt enkelt för stora proportioner i ljudbilden, vilket också är en orsak till att dom upplevs lite tjocka. Brukar få samma känsla när man sitter för nära stora panelhögtalare.
Smackar du dit en d-option så är det antagligen just centrerade röster som du kommer märka tydligast skillnad på.

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2011-03-25 09:24

Jag ringer och pratar med Ingvar och hör av mej sen. :)

Användarvisningsbild
David_A

Inläggav David_A » 2011-03-25 09:29

Mitt filter är ju tvådelat, så jag är inte säkert på om det blir samma värde. Men 2*2.2ohm kör jag nu, och tidigare hade jag 2.2ohm i i28.

På min layout står det 0-10ohm

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-03-25 10:18

ok, men det är i spannet där i alla fall som man "bör" hålla sig, om det inte är några jätte kompenceringar som behöver göras så är nog kanske 1-2ohm vägen att gå ;)

Edit: Bagarn, påmin Ingvar om att han ska försöka ta sig tid att ta sig in till stan idag med dina säkringar (och kanske motstånd om ni kommer överens om det), jag ska ringa honom lite senare också och se hur det går för han. Du kan ju kanske säga till honom på en gång vad som ska med, så kan han lägga det i bilen på en gång så är allt där, slipper jag vara den som glömmer denna gång... 8) :roll:
Mvh//David

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-03-25 10:33

Innan man pillrar i filtret så kanske man skulle spela in och testa lite olika placeringsförslag.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

FöregåendeNästa

Återgå till Wänner af Ino