Kodapas filterprogram

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2011-03-22 11:28

paa skrev:Jag tror det kan vara en bra ide att börja med impedanskurvornas implementering, det är ju mot dessa som filtret ska jobba.

Det fixar jag på en kvart. Jag har redan implementarat frekvenskurvorna samt funktioner som med räta linjens ekvation ger ett returnvärde om infrekvensen ligger mellan två mätvärden.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-03-22 12:03

kodapa skrev:
celef skrev:hur går det med programmet, jag har en del högtalare som behöver bli klara

Jag jobbar med cadden. Det går framåt, jag har absolut inte lagt av. Men det är inte så mycket kul att visa upp än... Däremot vågar jag inte lova när det kommer att bli klart osv. Det enda som jag ser som ett potentiellt problem är hur jag ska bygga en logiskt funktion av det använaren ritat upp. Tips på detta mottages tacksamt och belönas med gratisprogram :)

vad betyder det fetade?
Bikinitider

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2011-03-22 12:33

celef skrev:
kodapa skrev:
celef skrev:hur går det med programmet, jag har en del högtalare som behöver bli klara

Jag jobbar med cadden. Det går framåt, jag har absolut inte lagt av. Men det är inte så mycket kul att visa upp än... Däremot vågar jag inte lova när det kommer att bli klart osv. Det enda som jag ser som ett potentiellt problem är hur jag ska bygga en logiskt funktion av det använaren ritat upp. Tips på detta mottages tacksamt och belönas med gratisprogram :)

vad betyder det fetade?

Man bygger upp sitt nätverk i cadden. Där är alla komponenterna kopplade till varandra mha streck. Dessa kopplingar ska ju sedan härledas till ett komplext (komplexa tal alltså) system. Det är detta jag inte har rett ut hur jag ska göra. Jag vet vilka komponenter som är kopplade till vilka, men hur jag ska skapa ett komplext system av det vet jag inte, än...

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2011-03-22 13:42

Jag gjorde ett program för högstadiet för många år sedan. Där kunde man också dra/släppa/rotera/snäppa komponenter och se hur strömmen gick runt i de olika delarna av kretsen.

Du borde kunna hitta metoder på nätet för analys av dina nät, alternativt får du kavla upp och köra Kirchoff. :-)

Lycka till! Följer med spänning.
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2011-03-22 14:09

bomellberg skrev:Jag gjorde ett program för högstadiet för många år sedan. Där kunde man också dra/släppa/rotera/snäppa komponenter och se hur strömmen gick runt i de olika delarna av kretsen.

Du borde kunna hitta metoder på nätet för analys av dina nät, alternativt får du kavla upp och köra Kirchoff. :-)

Lycka till! Följer med spänning.

Läste på högstadiet först, då blev jag lite knäckt... ;)
Det är något sånt som jag är ute efter. :)

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-03-22 15:49

så användaren kommer att kunna rita upp vilket filter denne vill och inte något enklare blockbyggande? jag inbillar mig att blockbyggandet har fördelen att man där enklare kan bygga ut eller minska sitt filter, men det är mycket möjligt att jag har fel

ett exempel är ett filter med rc-led, då måste man kunna koppla in/ur övriga komponenter lite som man vill
Bikinitider

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2011-03-22 16:29

celef skrev:så användaren kommer att kunna rita upp vilket filter denne vill och inte något enklare blockbyggande? jag inbillar mig att blockbyggandet har fördelen att man där enklare kan bygga ut eller minska sitt filter, men det är mycket möjligt att jag har fel

ett exempel är ett filter med rc-led, då måste man kunna koppla in/ur övriga komponenter lite som man vill

man kommer att kunna ha helt egna filter, hyllfilter och l-pad. Man kommer även att kunna lägga in ett hyllfilter och modifiera det.
PS: Med hyllfilter menar jag standardfilter, typ 2ord LR Lågpass...

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2011-03-22 17:46

Frågan är om du inte tar dig vatten över huvudet med ansatsen att kunna koppla upp komponenter lite som man vill. Det är ju i princip som att skriva ett eget P-Spice. 8O

Nä, förbestämda block som kan kopplas ihop på ett par förutbestämda sätt är nog vägen att gå. Då blir det kanske bara ett par hundra kombinationer! :-)

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2011-03-22 19:19

Vi får se, jag ska försöka iallafall. När man väl har en metod så slipper man hålla rätt på alla moduler...

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2011-03-23 00:00

bomellberg skrev:Frågan är om du inte tar dig vatten över huvudet med ansatsen att kunna koppla upp komponenter lite som man vill. Det är ju i princip som att skriva ett eget P-Spice. 8O

Nä, förbestämda block som kan kopplas ihop på ett par förutbestämda sätt är nog vägen att gå. Då blir det kanske bara ett par hundra kombinationer! :-)

Jag håller INTE med!

Det är ganska lätt (nåja) att bygga en generell kretssimulator, om man begränsar sig till linjära komponenter.

Man behöver bara kunna gausseleminera en matris med komplexa tal, och få en :idea: -upplevelse om hur man ställer upp matrisen.

Jag skulle aldrig komma på tanken att beräkna hur olika block beter sig när man kopplar dem efter varandra om jag inte fick använda en generell modell.

Det svåraste är nog att göra användarinterfejset.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2011-03-23 00:17

För att visa hur man gör kan man ta den här kretsen:

Kod: Markera allt
              ----
U1 *---------|    |------*-------* U2
              ----       |
               y1        |
                         -
                        | |
                     y2 | |
                         -
                         |
                         |
U0 *---------------------*-------*

...da y1 och y2 är admittanserna för de två komponenterna.

Sen behöver man inse att man kan ställa upp det här ekvationssystemet med hjälp av kirchhoffs strömlag:

I0=U0*y2    + U1*0     + U2*(-y2)
I1=U0*0     + U1*y1    + U2*(-y1)
I2=U0*(-y2) + U1*(-y1) + U2*(y1+y2)

Som efter insikt om att U0=0 (jord) och borttagning av en ekvation som inte behövs längre ger ekvationssystemet:

I1=U1*y1    + U2*(-y1)
I2=U1*(-y1) + U2*(y1+y2)

Sätter man sedan utströmmen I2 till 0, och I1 till inströmmen så kan man lösa ut U1 och U2 med gausselimination. Eller i detta enkla fall kan man lägga ihop ekvationerna och få:

I1=U2*(-y1)+U2*(y1+y2)=U2*y2, dvs U2=I1/y2, eller I1*z2 om man vill räkna med impedanser.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2011-03-23 09:45

Tack Svante! Detta ger mig en bra knuff framåt! :)

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2011-03-23 10:05

Svante skrev:Det är ganska lätt (nåja) att bygga en generell kretssimulator, om man begränsar sig till linjära komponenter.

Vad bra. kodapa verkar ju ha koll på interfacet, och du har koll på simuleringsalgoritmerna. Det verkar lovande!

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2011-03-23 11:45

bomellberg skrev:Vad bra. kodapa verkar ju ha koll på interfacet,

Ja, konstigt nog, eller hyfstat iallafall, jag brukar ju inte pyssla med sånt, sitter mest och pillar med klassdiagram och tillståndsmaskiner i vanliga fall.
bomellberg skrev:och du har koll på simuleringsalgoritmerna. Det verkar lovande!

Hade ju varit ännu mer lovande om jag hade haft koll på simuleringsalgoritmerna. ;) Men tips från Svante tackar man ju knappast nej till...

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-03-23 11:49

kodapa skrev:Det enda som jag ser som ett potentiellt problem är hur jag ska bygga en logiskt funktion av det använaren ritat upp. Tips på detta mottages tacksamt och belönas med gratisprogram :)
Verkar som Svante kvalar in för ett.

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2011-03-23 11:54

paa skrev:
kodapa skrev:Det enda som jag ser som ett potentiellt problem är hur jag ska bygga en logiskt funktion av det använaren ritat upp. Tips på detta mottages tacksamt och belönas med gratisprogram :)
Verkar som Svante kvalar in för ett.

Självklart!

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2011-03-23 15:05

kodapa skrev:Hade ju varit ännu mer lovande om jag hade haft koll på simuleringsalgoritmerna. ;) Men tips från Svante tackar man ju knappast nej till...

Hehe, det roliga är väl att SKAFFA sig koll på saker och ting. Det man redan har koll på blir fort tråkigt om man inte utvecklar det vidare.

Tipset är väl att först göra så att utvecklingsmiljön kan hantera komplexa tal, sedan att skriva en gausselimineringsrutin med lite enkel pivotering. Sen är man nästan i mål. Så gör man en sån för varje frekvens man vill räkna på.

Komponenterna matas in i matrisen med systematik (du ser ovan hur varje admittans lägger sig med ett fotavtryck i matrisen baserat på nodnumren de är anslutna till, och hur källorna hamnar i vänsterledet.

Källorna måste vara strömgeneratorer, det är lite trassel med spänningsgeneratorer men det går att fixa. Det kan vi ta sen.

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2011-03-23 15:37

Tack Svante. Ja visst är det kul att lära sig saker. Jag blir både bättre på QT (vilket gynnar mig proffesionellt) och filter (vilket gynnar min hobby). :)
Jag hoppas att detta ska kunna bli ett bra komplement till dina fina program. :)

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2011-03-24 18:26

Har pillat lite mer med cadden. Finsihen är inte perfekt än men men...
Bild

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-03-24 18:34

har du tänkt något kring hur optimeringen av komponentvärdena sedan kommer att utföras, ska man öppna en dialogruta så som bilden visar eller blir det via en lista?
Bikinitider

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2011-03-24 18:47

Tänkte bara påpeka att du har satt F som enhet för storheten induktans...
Skitkul att det verkar röra på sig för övrigt!

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2011-03-24 21:58

celef skrev:har du tänkt något kring hur optimeringen av komponentvärdena sedan kommer att utföras, ska man öppna en dialogruta så som bilden visar eller blir det via en lista?

Jag har inte tänkt på det alls...

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2011-03-24 22:04

Aerob skrev:Tänkte bara påpeka att du har satt F som enhet för storheten induktans...
Skitkul att det verkar röra på sig för övrigt!

Så kan det gå när man hackar för fort. :) tack

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2011-03-25 18:14

Satt och pillade lite igår kväll...
Bild

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-03-25 19:22

jag är väldigt otålig, jag tycker du jobbar på bra men inte tillräckligt fort :D
Bikinitider

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2011-03-25 20:55

celef skrev:jag är väldigt otålig, jag tycker du jobbar på bra men inte tillräckligt fort :D

Hihi, jag gör mitt bästa. Så fort jag får tid över. Det är dåligt mer sån tid bara... ;)

Användarvisningsbild
Jonka_

Inläggav Jonka_ » 2011-03-25 23:37

Kul att det ploppar upp lite bilder här och där, kan ingenting om simulering, men intressant är det..

Säg till om du vill ha något uppritat i 3D, Där kan jag gärna bidra med något :) (exempelvis en konding,spole,motstånd,element) istället för dina paint lookalike bilder. OBS! Inget fel på dom!
* Arcam rDAC --> Marantz PM-15s1 --> b&w 803Di.

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2011-03-26 00:33

Jonka_ du har PM. :)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-03-26 00:41

kodapa skrev:Satt och pillade lite igår kväll...
Bild

Varför går ledningarna mellan komponenterna i sicksack, när dom lika gärna kunde gå i en rät vinkel, eller i något fall bara rakt ner till jord?

Användarvisningsbild
Jonka_

Inläggav Jonka_ » 2011-03-26 01:27

kodapa skrev:Jonka_ du har PM. :)

Mycket trevligt! :)
Jobbar 37 timmar i helgen och har endast avklarat 4½ hittils :)
* Arcam rDAC --> Marantz PM-15s1 --> b&w 803Di.

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum