Bonkas skrev:I både mitt system och i sitt eget satt min bekant och påtalade mängder med skillnader till sina kablars fördel.
Jag hörde, helt ärligt, ingen skillnad alls! Ingen! Nada! Zilch! None...
Jag är alltså orolig för att jag har förlorat hörseln till en sådan grad att nyanser eller till och med stora skillnader i reproducerat ljud går mig om intet.
Jag tror att de där två meningarna sammanfattar varför så många "hör" skillnad på saker som de sedan misslyckas med i blindtest.
Kombinera dem med en vilja att kunna höra små skillnader och en liten liten skvätt placebo så "hörs" det. Om man inte behöver bevisa det i ett blindtest.
Det är det där som skiljer en vetenskaplig attityd från viljan att nå bekräftelse med ett experiment. Om jag skulle döma av mina basårsstudenter, som ännu inte riktigt har lärt sig vetenskaplig metodik så begriper inte ~80% av folk att man i ett experiment FÖRST ska observera och SEDAN dra slutsatsen, de har slutsatsen klar och söker bekräftelse för den i experimentet.
Det gör att man lika gärna kan låta bli experimentet.
Du verkar dock höra till de sista 20 procenten.
(20-80 är en grov uppskattning, baserad på ett icke slumpmässigt urval, och utan vetenskaplig undersökning

)
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.