Har jag dåliga öron? (lyssningstest av XLR-kablar..)

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-03-27 13:19

Har inte sett hittills att någon produkt påståtts ha balanserade in-/utgångar, utan att egentligen ha det.
Står det däremot i manualen enbart: XLR-in/-utgåmgar, så har man däremot skäl att bli misstänksam. Ett serviceschema visar hur det står till.
Galileiglasögon är kul, fördubblar storleken på föremålet vid 40cm avstånd från ögonen.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2011-03-27 14:19

lennartj skrev:Ja, dels instämmer jag i Mich's fråga om vilket oscilloskop, och tillsammans med den skulle jag önska förtydligande av din punkt 3, vilka testsignaler?

Jag skrev också "eller annan sofistikerad mätutrustning". Kanske ett oscilloskop inte är rätt för denna typ av mätning.

För att uttrycka mig lite mer generellt så menar jag att det borde gå att utföra en objektiv mätning som visar om/hur signalen förändras när den går genom kabeln. Vilka testsignaler som lämpar sig bäst vet jag heller inte. Jag bara anar att "vanlig" musik kankske är svår att mäta i detta sammanhang. Bäst vore kanske om det fanns någon utrustning som kunde presentera skillnaden mellan in- och utsignal så att förändringen som eventuellt sker pga kabeln kunde visas grafiskt eller mätas numeriskt på något sätt.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Re: Har jag dåliga öron? (lyssningstest av XLR-kablar..)

Inläggav Svante » 2011-03-27 14:32

Bonkas skrev:I både mitt system och i sitt eget satt min bekant och påtalade mängder med skillnader till sina kablars fördel.
Jag hörde, helt ärligt, ingen skillnad alls! Ingen! Nada! Zilch! None...

Jag är alltså orolig för att jag har förlorat hörseln till en sådan grad att nyanser eller till och med stora skillnader i reproducerat ljud går mig om intet.

Jag tror att de där två meningarna sammanfattar varför så många "hör" skillnad på saker som de sedan misslyckas med i blindtest.

Kombinera dem med en vilja att kunna höra små skillnader och en liten liten skvätt placebo så "hörs" det. Om man inte behöver bevisa det i ett blindtest.

Det är det där som skiljer en vetenskaplig attityd från viljan att nå bekräftelse med ett experiment. Om jag skulle döma av mina basårsstudenter, som ännu inte riktigt har lärt sig vetenskaplig metodik så begriper inte ~80% av folk att man i ett experiment FÖRST ska observera och SEDAN dra slutsatsen, de har slutsatsen klar och söker bekräftelse för den i experimentet.

Det gör att man lika gärna kan låta bli experimentet.

Du verkar dock höra till de sista 20 procenten.

(20-80 är en grov uppskattning, baserad på ett icke slumpmässigt urval, och utan vetenskaplig undersökning :roll: )
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-03-27 15:11

Bonkas skrev:Vad gäller "försteget" har jag inga tvivel. Min dac däremot.. Det är en cambridge dacmagic som har xlr ut men om det är "äkta" balanserat.. Ingen aning!

Utgången behöver inte vara differentiell, ha de båda halvorna ur fas med varandra. Det "räcker" att de håller samma impedans. Redan en liten obalans minskar störundertryckningen.

Bonkas skrev:Vidare steget, ett xtz class-ap100. Det har balanserade ingångar (eller i alla fall xlr-ingångar) men om det är en balanserad design eller om det görs om i stärkaren och alltså är sämre än att koppla via rca... Tja, hur vet man...

Det är själva vitsen med balanserad överföring, att den differentiella ingången kvittar ut de störningar som kabeln ev. plockat upp. Signalen måste då omvandlas till vanlig single-ended. Det finns tydligen konstruktioner som låter den balanserade signalen gå rakt igenom från ingång till utgång och få störningarna förstärkta....

Föregående

Återgå till Generellt om hifi