Moderator: Redaktörer
pgmj skrev:Beror väl i vanlig ordning på en massa faktorer. T.ex. hur nära sidoväggen högtalaren står. Många verkar ha dämpat ca 1m av sidoväggen i hörnet, om högtalaren står mkt nära sidoväggen. Inte sällan med dämpning upp till taket, och draperi framför, som går en bit längre in i rummet än dämpningen.
Vad som är medräknat i konstruktionen kan nog bara en person svara på
eriken skrev:Det där med hur nära sidoväggen högtalaren står borde väll egentligen inte ha någon direkt betydelse? Den kommer ju inte störa lika mycket då reflexerna blir senare men likväl så kommer den ju att reflektera ljudet ut i rummet och göra det till en riktig klanglåda.
pgmj skrev:Nune skrev:Det snackas mycket om att allt ska dämpas, varför diffuserar man inte sidoväggarna?
Det är ju det man gör, bortsett från metern närmast högtalarhörnet (iaf om hgt står nära sidoväggen).
Nune skrev:subjektivisten skrev:Det beror väl på vad man vill ha för ljud. Svanå kör ju mer av det.
Hur kommer ljudet att skilja sig om man jämför ett svanårum med ett som är mer dämpat?
bassman skrev:Nune skrev:subjektivisten skrev:Det beror väl på vad man vill ha för ljud. Svanå kör ju mer av det.
Hur kommer ljudet att skilja sig om man jämför ett svanårum med ett som är mer dämpat?
Är verkligen Svanås rum mindre dämpatJag är inte beredd att hålla med utan att ha på fötterna om detta. Jag har varit in i butiken på Kungsholmen och "känt" på deras Svanå rum. Dvs pratat och gått omkring, däremot inte fått nöjet att lyssna på det. Men det kommer vid nästa besök!
Jag tycker att mitt Ino-rum är minst lika "lättpratat" så länge man är i lyssningsdelen. Där talarna står är det en helt annan 5:A!!
Edit: textfel
Nune skrev: Det som får mig att undra är mest att jag har hört att man ska tappa energin i musiken om man dämpar och därför skulle det vara bättre att diffusera.
eriken skrev:Blev riktigt bra. Första gången jag blivit sådär riktigt nöjd med mitt egna dämpande.
Ragnwald skrev:eriken skrev:Blev riktigt bra. Första gången jag blivit sådär riktigt nöjd med mitt egna dämpande.
Riktigt propert. Snyggaste absorbentriggen jag sett hittills.
Nu blev jag sugen att bygga klart mina ramar, som legat i en hög, ett par år.
Har du något krysstag på baksidorna?
bassman skrev:Är verkligen Svanås rum mindre dämpat![]()
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 23 gäster