Semibalanserad kabel, funkar det?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2011-03-26 21:45

Ja, det där är ett bra exempel på en kabel som jag inte skulle rekom-
mendera, på grund av den låga karakteristiska impedansen.

Men - det är seriöst och bra att de specificerar den tydligt och i denna
spec ser hur förhållandet mellan ledar/ledar-kapacitans och ledar/skärm-
kapactans brukar se ut.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2011-03-27 08:40

spuj skrev:
IngOehman skrev:snip

Om man istället använder en kabel med två tvinnade ledare innanför en gemensam skärm gäller:
Kabelns ena mittledare = används från RCA signal ut (mittstiftet) till XLR +pinne, d v s pin 2.
Kabelns andra mittledare = används från RCA schassie ut till XLR -pinne, d v s pinne 3.
Kabelns skärm = används från RCA schassie ut till XLR pinne jord, d v s pinne 1.

Finns det någon rekommenderad signalkabel med två ledare och skärm i klass med t.ex. RG62?

Mitt just införskaffade Rotel 1090 verkar vilja ha semibalanserade kablar för att bli tyst.

Canare L-4E6S Är en bra kabel om man skall semibalancera.
Men du får ha löd övningar med den.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-03-27 11:02

spuj skrev:Finns det någon rekommenderad signalkabel med två ledare och skärm i klass med t.ex. RG62?

Mitt just införskaffade Rotel 1090 verkar vilja ha semibalanserade kablar för att bli tyst.

Supra Bi-Line (eller AV-2 som den också kallas) är ungefär två stycken Mini RG62 i ett hölje. Om det blir bra vid semibalansering vet jag inte. Är det något fel vid balanserad drift?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2011-03-28 02:39

Bra förslag! Den kan jag också rekommendera.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Sanjuro

Inläggav Sanjuro » 2011-03-28 08:03

Åh tack, den här infon kommer verkligen lägligt då jag ska försöka få ihop ett par semibalanserade kablar innan helgen. :)

Supra Bi-line, säljs den på löpmeter?

Tillägg: kikade just på den - den såg rätt tjock och bångstyrig ut - finns det en smidigare/tunnare variant av kabel någon kan rekommendera?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-03-28 11:26

Bi-Line/AV-2 är ingen ultrasmidig mikrofonkabel precis... Behövs det vid "stationära" kopplingar?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2011-03-28 14:54

Fast så grov är den väl inte? Det finns massor av interconnectkablar
som är klart grövre. Men tjockare än ett lakrits-snöre är den förstås.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Sanjuro

Inläggav Sanjuro » 2011-03-28 17:58

Ok, jag får handgripligen undersöka dess beskaffenheter på HiFi-kit i veckan då. Det kommer bli två kortare längder (eller två längdare kortar) på ca 80cm och då vill jag inte ha en dammsugarslang till kabel.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-03-28 19:52

Biline/AV-2 har diametern 7 mm enligt Supra.

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2012-08-06 15:24

En liten bump med en undran om det funkar på samma sätt att få bort brum med semibalanserade kablar när man ska ha ett cr80s mellan för och slutsteg ?

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2012-08-06 17:04

bakerman22 skrev:En liten bump med en undran om det funkar på samma sätt att få bort brum med semibalanserade kablar när man ska ha ett cr80s mellan för och slutsteg ?

Nix har du brum så börja att leta fel. och hur du har satt upp kedjan med apparater .
Har du ingen jordlopps omkopplare på pa stegen .

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2012-08-06 17:56

boom skrev:
bakerman22 skrev:En liten bump med en undran om det funkar på samma sätt att få bort brum med semibalanserade kablar när man ska ha ett cr80s mellan för och slutsteg ?

Nix har du brum så börja att leta fel. och hur du har satt upp kedjan med apparater .

Vad är det...?

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2012-08-06 18:14

bakerman22 skrev:
boom skrev:

Vad är det...?

Vad har du för steg länka till en manual .
sen har du väl samson convertern in kopplad med??

Användarvisningsbild
lennartj

Semibalanserade kablar

Inläggav lennartj » 2012-08-06 19:42

Sanjuro skrev:Åh tack, den här infon kommer verkligen lägligt då jag ska försöka få ihop ett par semibalanserade kablar innan helgen. :)

Supra Bi-line, säljs den på löpmeter?

Tillägg: kikade just på den - den såg rätt tjock och bångstyrig ut - finns det en smidigare/tunnare variant av kabel någon kan rekommendera?

Ja,
ELFA har Art.nr.55-813-43 Gotham GAC-2 (AES-EBU) som funkar utmärkt för vanligt analogt audiobruk, även om den är avsedd för digital audio.

Till mina egna semibalanserade kablar har jag i 25 år använt
Bedea Art.nr. 55-913-00 som i flera år felaktigt anges som enkardelig trots att den är, och alltid har varit 7-kardelig, vilket jag påpekat för ELFA upprepade gånger.
Dessutom har jag provat Belden Art.nr. 55-913-26 som korrekt anges som 7-kardelig. Den har något mer avancerat uppbyggd skärm, men jag har aldrig lyckats utsätta mina kablar för miljöer där jag hör skillnad mellan Belden och den ungefär hälften så dyra från Bedea. De är båda rejält styva och kräver gedigna RCA-kontakter typ Supra PPX, WBT eller välgjorda kopior med bra dragavlastning annars bryts de sönder inifrån.
Gotham-kabeln är numera prissänkt (!) så i dagens läge skulle jag nog använda den. Har bara jämfört 2 m längder mot Bedea och inte konstaterat någon hörbar skillnad mellan dem och de elektriska är ganska lika.

Jag upptäckte just att jag gjort ett tidigare inlägg i tråden för ett och ett halvt år sedan http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&p=1113975#1113975 och därför anpassat kommentarerna ovan.
Senast redigerad av lennartj 2012-08-06 19:57, redigerad totalt 1 gång.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2012-08-06 19:46

boom skrev:
bakerman22 skrev:
boom skrev:

Vad är det...?

Jag har brummet i stegen till frontarna. Där har jag ingen linebox.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2012-08-06 20:44

bakerman22 skrev:
boom skrev:
bakerman22 skrev:
boom skrev:

Vad är det...?

Jag har brummet i stegen till frontarna. Där har jag ingen linebox.

Brummar det med xpa1stegen med/gjorde vad kör du för steg nu har glömt modell namnet.

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2012-08-07 08:01

XPA-1 är sålda. Nej. Det brummade inte lika mycket med dom.
Nu har jag två Dynamic Precision PA-402.

Min önskan är att DP är känsligare för störningar på något sätt... :oops:
Har lakritssnöre mellan för och slutsteg nu, men har en Supra ligger på posten som jag ska hämta idag.
Har inte testat att vända kontakten i uttaget, om nu det kan göra någon skillnad... :?

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2012-08-07 18:35

bakerman22 skrev:XPA-1 är sålda. Nej. Det brummade inte lika mycket med dom.

Har lakritssnöre mellan för och slutsteg nu, men har en Supra ligger på posten som jag ska hämta idag.
Har inte testat att vända kontakten i uttaget, om nu det kan göra någon skillnad... :?

Du har ingen kontakt bak på stegen som har en symbol av en öppen vippbrytare och stängd vippbrytare ungefär som vi som har IÖs kinderägg som kan vippa mellan I28 och I56 :lol:
det kan även stå (signal ground lift jumper) annars så får du bygga en humm box.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2012-08-07 23:52

bakerman22 skrev:XPA-1 är sålda. Nej. Det brummade inte lika mycket med dom.

Har du provat den pseudo-balanserade koppling som IÖ föreslår på sidan 1 och som tråden handlade om? Den går ju i princip ut på att att du kopplar en obalanserad utgång till en balanserad ingång för att tillgodogöra dig brumundertryckningen i den balanserade ingången (på slutsteget). Det ingår också att koppla ihop de olika chassiena med en rejäl jordkabel som tvinnas runt signalkabeln (typ 4 mm2). Det har absolut ingenting att göra med om du har partvinnade ledare med gemensam skärm eller koax. Idén med en grov jordkabel (tvinnad runt signalledarna) är att man inte skall låta brumströmmarna utveckla någon spänning mellan de olika apparaternas jordpunkter. Det gör man genom att ha så lågt motstånd mellan apparaterna som möjligt. Då kan det flyta brumströmmar bäst det vill utan att det hörs (som brumspänning).
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2012-08-08 10:37

Frågan var om jag kunde ha Inos filter, cr80s, mellan försteg och slutsteg, men ändå kunna koppla semibalans ?
Det funkar tydligen inte då..

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2012-08-08 15:06

bakerman22 skrev:Frågan var om jag kunde ha Inos filter, cr80s, mellan försteg och slutsteg, men ändå kunna koppla semibalans ?
Det funkar tydligen inte då..

Jo'rå...Om dina slutsteg har balanserade ingångar, och det har de väl, kan du köra pseudobalanserat mellan filter och slutsteg och obalanserat mellan förförstärkare och filter. Du kan dock prova att köra obalanserat + jordkabel mellan försteg och filter. Det är ju billigt att prova: lite billiga phonokontakter, ett par XLR + R62 och 4mm2 kabel. Tvinna ihop båda kanalernas koaxer så att det inte uppstår någon area mellan dem och linda jordkabeln hårt runt hela paketet. Snyggt men inte pråligt. Supras "Bi-Line" är ju ett alternativ istället för två RG62.
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2012-08-08 15:14

DQ-20 skrev:4mm2 kabel.

Varför behövs det en så grov ledare?

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2012-08-09 10:33

Står mycket läsvärt i Jensens "white papers" där Bill Whitlock är författare. http://www.jensen-transformers.com/apps_wp.html

Grov ledare har lägre resistans och ger mindre potentialskillnader mellan sammankoppplade apparater och chassin som har gemensam signal- och jordledare, -minskar risk för brum. Punkt 4 här: http://www.jensen-transformers.com/an/an003.pdf

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2012-08-09 13:41

2-ch skrev:
DQ-20 skrev:4mm2 kabel.

Varför behövs det en så grov ledare?

Tja, behövs och behövs. Anledningen är att man vill ha så låg resistans som möjligt. Brumströmmarna behöver ju resistans i jordledningarna för att kunna utveckla en brumspänning enligt Ohms lag. Ju lägre resistans, desto lägre brumspänning vid en given brumström. Har man redan tvinnade koaxialer med ordentliga skärmar OCH har brumproblem så behöver man smacka på med lite tjockare grejor för att det skall blir någon skillnad. 4 mm2 enkelkabel tycker jag fortfarande är ganska mekaniskt hanterbart om man delar någon mångkardelig mjuk högtalarkabel. Dessutom går den att löda med lite god vilja. Har man från början tunnare jordledare (t.ex. en partvinnad kabel) och och bara lite brumproblem kan man ju försöka med en klenare dimension om man tycker 4 mm2 är för ohanterligt.
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2012-08-14 09:48

På det viset. Tack Adhoc och DQ-20 :)

MorganM

Inläggav MorganM » 2012-09-18 21:56

Nu har jag läst igenom tråden 3 gånger,men är fortfarande osäker :( .

Jag har lite brum i högtalarna trots bortkopplande av jordningen i uttaget till mitt Rotel 1090-som driver Pi 60.Innan var det mycket mer brum.

Nu undrar jag,om jag kan göra något med mina signalkablar?Iså fall exakt hur gör jag?

Setup:

Pioneer dv 989.
Sentec sc9.
cr 80es.
Rotel 1090.
Rotel 1080.
PI 60.
Px-2.

Signalkabel Bedea RG 62,till allt.

Skulle vara väldigt skönt,med helt brumfritt ljud.
Oppo 105D,Holografic Audio pre two fullbredd,Cr 80es,Ulc 1,2,pi60,px2,2st Holographic Audio Amp twenty.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2012-09-18 23:51

Eventuellt kan det hjälpa att köra med den balancerade ingången på 1090, men... Nu är det ju så att detta steg (inuti) har se ingång (ej diffad/balancerad). Sedan har de lagt till ett konverter från diffad ingång till se. Denna grej försämrar tydligen ljudet lite. Så då känns det inte riktigt bra att köra så.

Hur står alla apparater, nära varandra?

//Michael

MorganM

Inläggav MorganM » 2012-09-19 07:15

Mich skrev:Eventuellt kan det hjälpa att köra med den balancerade ingången på 1090, men... Nu är det ju så att detta steg (inuti) har se ingång (ej diffad/balancerad). Sedan har de lagt till ett konverter från diffad ingång till se. Denna grej försämrar tydligen ljudet lite. Så då känns det inte riktigt bra att köra så.

//Michael

Jag läste också någonstans att rca ingångarna låter bäst.

Dom står i ett stereo rack,så dom står ganska nära varann.

Något jag inte provat.är att försöka få ordning på alla kablar på baksidan.
Oppo 105D,Holografic Audio pre two fullbredd,Cr 80es,Ulc 1,2,pi60,px2,2st Holographic Audio Amp twenty.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2012-09-19 07:51

Undrar om inte detta är min första tråd...?
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-09-19 13:01

MorganM skrev:
Mich skrev:Eventuellt kan det hjälpa att köra med den balancerade ingången på 1090, men... Nu är det ju så att detta steg (inuti) har se ingång (ej diffad/balancerad). Sedan har de lagt till ett konverter från diffad ingång till se. Denna grej försämrar tydligen ljudet lite. Så då känns det inte riktigt bra att köra så.

//Michael

Jag läste också någonstans att rca ingångarna låter bäst.

Dom står i ett stereo rack,så dom står ganska nära varann.

Något jag inte provat.är att försöka få ordning på alla kablar på baksidan.

Enligt schemat så verkar signalen passera en integrerad krets, AD711JN, när den balanserade ingången används. Vid kortare kabeldragning tror jag inte det balanserade kablaget innebär några fördelar. Möjligen vid riktigt långa kablar i kombination med "störrig" omgvining.

FöregåendeNästa

Återgå till Teknikforum