Moderator: Redaktörer
petersteindl skrev::lol: Sometimes it might be good to know about shit.
Ha det så gott på vingården i Slovenien![]()
MvH
Peter
profbd skrev:skönt att detta med boom box och 10b har utretts ordentligt så vi nu kan sova lungt i fortsättningen![]()
RÄTT SKA FANIMIG VA RÄTT
petersteindl skrev:Ragnwald skrev:Tusan va skoj att få se dessa Vegor igen. Har inte lyckats googla fram dem, fast jag försökt.![]()
Minns att när jag köpte dem fick jag med ett tillhörande filter, som kopplades mellan för och slutsteg. Har du Peter någon kläm på hur det filtret fungerade egentligen?Har för mig att det var eq och högpasfilter.
Aha, en Boom box![]()
Jag minns inte beteckningen men jag har för mig att den hette DB-10. Den hade ett rumblefilter längst ner i frekvens och en höjning av basen ovanför. Det fanns nog en switch på den för att ställa in hur mycket höjning man ville ha. Det fanns också en boom box som halverade frekvenserna i basen och den kördes vid jordbävningsdemo. Jag tror inte det var samma boom box som konsumentburken.
Det var en liten svartlackerad plåtlåda.
MvH
Peter
IngOehman skrev: ...
Boom box minns jag inte att den kallades, men väl "Bass Turbocharger",
den där DB-10B.
Jag har en sådan, ...
petersteindl skrev:På LEAB (importören av CV) kallades den för boombox. Det var även så handlarna beställde den.
IngOehman skrev: ... (Där fanns ingenting om att "den" hetat eller kallats för boom box.)
… Om det istället är DB-10B du talar om: De som sätter tillliten till internet,
och undrar över just det vi håller på och diskuterar, rekommenderar jag
att söka på t ex wiki, på begreppet boom box.
Och den som inte känner sig nöjd med resultatet kan fortsätta med att
bild-googla på boom box...
...Jag har oavsett vilket aldrig hört talas om någon annan benämning på
apparaten ifråga ... än just; "DB-10:an", "Bass Turbocharger" eller "DB-10B".
Och Bass Turbocharger är även den populär-beteckning jag har hört från
alla de handlare som jag minns talade med om den (vilket förstås inte är
samtliga handlare). Så det måste ju ha funnits i varje fall några som inte
kallade den för Boom Box.![]()
IngOehman skrev: …Min är för övrigt en DB-10, alltså utan B.
Och nej, jag har inte hört den kallas BoomBox
på den tid som det begav sig, däremot Bass
Turbocharger…
IngOehman skrev:På den tid då det begav som trodde jag den hette DB-10, utan B.
Att jag skrev DB-10B tidigare i tråden, åsyftande min egen apparat
var fel, jag trodde att jag hade missat B:et bara för länge sedan. För
jag har ju hört även den beteckningen men trodde det var samma.
Insåg inte att de hade bytt ut lådan på mojängen.![]()
Kände alltså för några timmar sedan bara till en variant, den svarta
platta varianten med två små vingar på, en så'n som jag har. Den
som kom sen har jag faktiskt inte sett tidigare. Ursäkta förvirringen,
men jag trodde alltså att det var en och samma apparat.
IngOehman skrev: ... Men - som du skriver så är det alltså en DB-10 jag äger och inte en
DB-10B som jag felaktigt angav, och jag tror att den troligaste för-
klaringen till att jag har en sådan och har hört att den kallats Bass
Turbocharger (har även hört excavator) men aldrig Boom Box, är att
DB-10B (och med den namnet turbocharger) redan fanns när jag fick
min DB-10. …
IngOehman skrev:...Eller kanske den trots allt började kallas Bass Turbocharger, redan under DB-10's tid?...
IngOehman skrev: Oavsett vilket så är det jag försöka säga bara det, att jag inte har
hört den benämnas Boom Box, varken då eller senare. Jo, i den här
tråden förstås, dårå.![]()
IngOehman skrev: När jag letar på internet får jag heller inga som helst napp.
IngOehman skrev: Och i ditt senaste inlägg så ser det ut som om du nu (utan att kom-
mentera eller ta tillbaka det du skrivit tidigare om att alla (inklusive
LEAB och alla handlare) kallade DB-10 för Boom Box, vilket jag alltså
inte hört talas om) har reducerat det påståendet till:.petersteindl skrev:Jag kallade DB-10 för en boom box för den gav boom och det blev
aldrig några missförstånd
Är det rätt uppfattat? Alltså att det var felaktigt det du skrev tidigare?
Vh, iö
petersteindl skrev:Men jösses Ingvar, jag jobbade på LEAB då. Under 70-talet och troligtvis även under hela 80-talet så var dess typbeteckning DB-10. Någon DB-10B fanns inte då. DB-10 kallades ofta för Cerwin boom box i Sverige. Något annat har jag inte sagt. Detta uttryck var det som jag använde om boxen DB-10.
Jag hoppas att detta kortfattade lilla inlägg belyser frågeställningen så att proffan hädanefter kan sova lugnt. Kan vi gå vidare nu?
petersteindl skrev:....snip..... Kan vi gå vidare nu?
MvH
Peter
petersteindl skrev:Påsken 2008 är i slutet av mars.
Jag tror inte äggen hinner värpas till påsk men den nödvändiga "Tollgate" som måste uppnås är nu inom klart räckhåll. Det handlar naturligtvis om finansiering. ALMI har sagt ja till min låneansökan som lämnades in under sommaren 2007.Nyemission som motfinansiering till ALMI har redan skett.
Det innebär också att Dansk exportkredit troligtvis hakar på
och även att det företag som tillverkar råmaterialet d v s plasten ställer upp med deras del i kakan.
![]()
Då allt det administrativaär avklarat så är det full speed ahead på det operativa arbetet.
Det är egentligen inte förrän nu som Milestones överhuvudtaget kan sättas upp. Utan att passera Tollgate är milestones tämligen meningslösa.
Det tar 3-4 månader att få fram gjutverktyg. Högtalarelementen har 5-6 månaders ledtid men jag har de högtalarelement som har längst ledtid på lager för att få ihop mer än 120 par högtalare.
Kartonger och förpackningsmaterial tar 4 till 5 månader. Allt måste göras parallellt.
Då allt finns på plats och gjutningen fungerar enligt specifikation skall det lackeras och slutmonteras och kvalitetskontrolleras och slutligen paketeras.
Det har varit en lång resa och vi är inte i land ännu men 2008 blir förhoppningsvis ett bra år.![]()
MvH
Peter Steindl
petersteindl skrev:Jag tänkte avsluta kapitlet DB-10 med ett sedvanligt kort inlägg
profbd skrev:skönt att detta med boom box och 10b har utretts ordentligt så vi nu kan sova lungt i fortsättningen![]()
RÄTT SKA FANIMIG VA RÄTT
+1 RÄTT SKA FANIMIG VA RÄTT![]()
Så, för att alla nu skall kunna sova eggstra-riktigt-lungt i fortsättningen så sammanfattar jag detta spektakel i en liten nerbantad, koncentrerad, fåordig, summarisk, lakonisk, kortfattad extraliten resumé.
Detta svar från mig till Ragnwald är upprinnelsen på trådens senaste vändor som snarast har liknat lyteskomik.petersteindl skrev:Ragnwald skrev:Tusan va skoj att få se dessa Vegor igen. Har inte lyckats googla fram dem, fast jag försökt.![]()
Minns att när jag köpte dem fick jag med ett tillhörande filter, som kopplades mellan för och slutsteg. Har du Peter någon kläm på hur det filtret fungerade egentligen?Har för mig att det var eq och högpasfilter.
Aha, en Boom box![]()
Jag minns inte beteckningen men jag har för mig att den hette DB-10. Den hade ett rumblefilter längst ner i frekvens och en höjning av basen ovanför. Det fanns nog en switch på den för att ställa in hur mycket höjning man ville ha. Det fanns också en boom box som halverade frekvenserna i basen och den kördes vid jordbävningsdemo. Jag tror inte det var samma boom box som konsumentburken.
Det var en liten svartlackerad plåtlåda.
MvH
Peter
Eftersom Boom box var den naturliga benämningen för mig på DB-10 så är det Boom box jag först kommer ihåg. Här hade historien kunnat rinna på med något annat, men...
Då kommer IngOehmans svar:IngOehman skrev: ...
Boom box minns jag inte att den kallades, men väl "Bass Turbocharger",
den där DB-10B.
Jag har en sådan, ...
Ja, Bass Turbocharger och DB-10B hänger ihop.
Jag svarade:petersteindl skrev:På LEAB (importören av CV) kallades den för boombox. Det var även så handlarna beställde den.
Här refererar jag till DB-10. Här kan jag passa på att säga att då jag var närvarande vid beställningar så var det boom box eller DB-10 man sa vid beställning. Bass Excavator var för komplicerat uttryck i Sverige. Bass Turbocharger fanns ännu inte på kartan.
Då svarar du:IngOehman skrev: ... (Där fanns ingenting om att "den" hetat eller kallats för boom box.)
… Om det istället är DB-10B du talar om: De som sätter tillliten till internet,
och undrar över just det vi håller på och diskuterar, rekommenderar jag
att söka på t ex wiki, på begreppet boom box.
Och den som inte känner sig nöjd med resultatet kan fortsätta med att
bild-googla på boom box...
...Jag har oavsett vilket aldrig hört talas om någon annan benämning på
apparaten ifråga ... än just; "DB-10:an", "Bass Turbocharger" eller "DB-10B".
Och Bass Turbocharger är även den populär-beteckning jag har hört från
alla de handlare som jag minns talade med om den (vilket förstås inte är
samtliga handlare). Så det måste ju ha funnits i varje fall några som inte
kallade den för Boom Box.![]()
Ingvar, du skriver att Bass Turbocharger är även den populär-beteckning du har hört från alla de handlare som du minns att du talade med angående den. Fine, men vad innebär egentligen det du säger?
Jo, då är det i själva verket så att du pratar om händelser som ägt rum 10 år senare än det jag pratar om.
Ingvar, hur kan du ens tro att handlare använde uttrycket ”Bass Turbocharger” långt innan uttrycket ens var påfunnet? ”Bass Turbocharger” lanserades ju först med DB-10B vilket var 10 år efter DB-10.
Dessa handlare som du pratat med har säkerligen aldrig använt uttrycket ”Boom box”. Det skulle i alla fall inte jag tro och det hade du kunnat fråga mig om också.
Därefter skriver du:IngOehman skrev: …Min är för övrigt en DB-10, alltså utan B.
Och nej, jag har inte hört den kallas BoomBox
på den tid som det begav sig, däremot Bass
Turbocharger…
Du säger nu att du har en DB-10 utan tillägget B. Ok. Men du fortsätter med att envist säga att på den tiden det begav sig så kallades den för Bass Turbocharger.
Snälla Ingvar, det existerade ingen Bass Turbocharger på den tiden det begav sig. Ingen som jag nu har frågat känns vid uttrycket Bass Turbocharger i samband med DB-10 d v s från den tiden det begav sig. det är inte så att DB-10 kallats bass Turbocharger.
Du får förflytta dig 10 år fram i tiden, så hamnar du i överensstämmande tidsepok med det du säger, men då kommer du fram till DB-10B![]()
Ok, nu kommer vi till ditt senaste inlägg. Så här gick pennan senast i Täby:IngOehman skrev:På den tid då det begav som trodde jag den hette DB-10, utan B.
Att jag skrev DB-10B tidigare i tråden, åsyftande min egen apparat
var fel, jag trodde att jag hade missat B:et bara för länge sedan. För
jag har ju hört även den beteckningen men trodde det var samma.
Insåg inte att de hade bytt ut lådan på mojängen.![]()
Kände alltså för några timmar sedan bara till en variant, den svarta
platta varianten med två små vingar på, en så'n som jag har. Den
som kom sen har jag faktiskt inte sett tidigare. Ursäkta förvirringen,
men jag trodde alltså att det var en och samma apparat.
Ok, du skrev fel. Det gjorde jag också tidigare i tråden.IngOehman skrev: ... Men - som du skriver så är det alltså en DB-10 jag äger och inte en
DB-10B som jag felaktigt angav, och jag tror att den troligaste för-
klaringen till att jag har en sådan och har hört att den kallats Bass
Turbocharger (har även hört excavator) men aldrig Boom Box, är att
DB-10B (och med den namnet turbocharger) redan fanns när jag fick
min DB-10. …
Det är möjligt, att som du skriver, att den troligaste förklaringen till att du har hört att den kallats Bass Turbocharger är att DB-10B Bass Turbocharger redan fanns när du fick din DB-10. Vid den tidpunkten verkar det också vara så att den inte kallades för Bass Excavator och inte heller för boom box.IngOehman skrev:...Eller kanske den trots allt började kallas Bass Turbocharger, redan under DB-10's tid?...
Men här återkommer du likväl till Bass Turbocharger. Kanske, måhända, möjligen, eventuellt, trots allt, vem vet, tänk om? Ingvar, du spekulerar och spekulerar och spekulerar i fullständiga oväsentligheter och saker som inte kunnat inträffa. Lägg ner dina spekulationer. Det blir ju bara felaktigt och tramsigt.
Ingvar, DB-10 marknadsfördes överhuvudtaget aldrig som Bass Turbocharger, varken i Sverige eller någon annanstans. Hur många gånger skall det behöva upprepas?
IngOehman skrev: Oavsett vilket så är det jag försöka säga bara det, att jag inte har
hört den benämnas Boom Box, varken då eller senare. Jo, i den här
tråden förstås, dårå.![]()
Ingvar, du får vänja dig vid att det är mycket du inte hört eller sett och bara för att du inte har hört det, så betyder det inte att det aldrig existerat. Vad du än påstår dig ha hört eller inte hört så påverkar det inte hur saker i verkligheten en gång var.IngOehman skrev: När jag letar på internet får jag heller inga som helst napp.
Men vad är ditt egentliga problem? Du googlar och söker och står i och pysslar och vrider och vränger på saker och ting. Vad är meningen, är det för att försöka visa något? Vad vill du i så fall visa? Vill du visa att du inte har hört talas om en sak? Big deal. Är det en väsentlig information? Förändrar det något i sak? Om du istället hade frågat mig direkt från början så kunde jag också direkt ha upplyst dig om att du inte lär få så mycket napp på Internet angående mina personliga samtal med handlare och vänner 1977-79 och med de på LEAB. Det som jag refererar till hände ju 1977-79 och varför skulle sådant stå på internet? Att hänvisa till internet för att visa på den här typen av oväsentligheter är ju smått naivt kan tyckas. Menar du verkligen att eftersom det inte står på internet så har det aldrig inträffat? Det är ju smått befängt att tro att du skulle hitta något angående detta. Det är ju lika befängt som att googla på Cerwin Vega Kassaskåpet. Jo Ingvar, Cerwin Vega H-15 kallade jag för kassaskåpet på den tiden det begav sig. Kassaskåpet var nämligen benämningen på Cerwin Vega H-15d v s dess nick name. Googla så får du se
Om du inte hittar något på "Cerwin Vega Kassaskåpet" såsom varandes H-15 så borde väl det i så fall, enligt samma logik, aldrig ha förekommit att H-15 kallats för Kassaskåpet. Det är ju i och för sig hedrande att du tror att sådant skulle stå på internet, men det verkar snarast som du försöker visa på något som du inte har en aning om. Som sagt, googla på Cerwin Vega kassaskåpet, så får du se.
I USA kallade man inte DB-10 för boom box. Den hette DB-10 Bass Excavator och salufördes under det namnet i USA. I USA kallade man heller inte H-15 för kassaskåpet eller för safety box. Den marknadsfördes med modellbeteckningens namn d v s som H-15.
Sedan undrar jag, varför håller du på att googla och söka och stå i angående detta? Man skulle ju kunna få intrycket att du söker som en besatt för att måhända hitta något som du tycker kan tyda på att jag har fel. Är detta ditt motiv? Eller är det bara det att du själv aldrig hört benämningen Boom box på Cerwin DB-10? Då undrar jag, so what? Vad har det egentligen för betydelse om du hört det uttrycket eller inte? Jag frågar eftersom flera verkar tycka att detta angående DB-10 är någon form av kombatans och så är definitivt inte fallet enligt mig.
Då jag på den tiden umgicks med de jag kände och samtalet kom in på boom box d v s DB-10, så var just namnet boom box det nick name som användes. Det var inget konstigt med det. Vi pratade om Cerwins boom box d v s Cerwin DB-10 och det var helt naturligt att det gällde en och samma apparat, nämligen DB-10. Det var inget jag ens funderade över eller reflekterade på.
Och nu kommer vi till din senaste spekulation i frågan. Jag har nämnt det tidigare och eftersom du verkar på något sätt fråga igen så nämner jag det nu igen.IngOehman skrev: Och i ditt senaste inlägg så ser det ut som om du nu (utan att kom-
mentera eller ta tillbaka det du skrivit tidigare om att alla (inklusive
LEAB och alla handlare) kallade DB-10 för Boom Box, vilket jag alltså
inte hört talas om) har reducerat det påståendet till:.petersteindl skrev:Jag kallade DB-10 för en boom box för den gav boom och det blev
aldrig några missförstånd
Är det rätt uppfattat? Alltså att det var felaktigt det du skrev tidigare?
Vh, iö
Jag kan börja med att klargöra att du uppfattat det helt fel, d v s det var inte felaktigt det jag skrivit tidigare.
Ingvar, jag pratar om tiden 1977 – 1979/80. 1977 lanserades Cerwin Vega DB-10 tillsammans med högtalaren S-1 och det var under den tiden på LEAB som jag kom i kontakt med uttrycket boom box. DB-10 ingick vid köp av S1. DB-10 var konstruerad för högtalaren S1.
Wille Lilliehöök använde oftast uttrycket Bass Excavator, men Bass Excavator var dock ett för svårt och flummigt uttryck att ta till sig i Sverige och att använda i vardagsbruk. Det var då som jag anammade uttrycket boom box som ett naturligt nick name på DB-10 och de som jag på den tiden hade kontakt med i samband med Cerwin använde uttrycket boom box och ibland Bass Excavator om DB-10. Jag har inget minne av något annat. Det var liksom ett accepterat vardagstal på den tiden, åtminstone i den sfär där jag umgicks. Då jag t.ex. var hos handlare med Wille och vi demade Cerwin och i fall att handlarna frågade eller beställde DB-10 så var det en sådan där boom box de ville ha. Vissa sa DB-10 men vad jag minns, använde få handlare, av de jag kom i kontakt med, den korrekta benämningen Bass Excavator.
Jag skall förtydliga vissa saker. Jag kan endast redogöra för den erfarenhet jag personligen har och det gäller även den erfarenhet där jag är inblandad i tillsammans med andra. Jag kan således inte redogöra för andras erfarenheter som de har upplevt var och en för sig eller sinsemellan. Om alla alla handlare kallade DB-10 för Boom Box har jag ingen aning om. Om det är så du tolkat det jag skrivit så hoppas jag att kunna räta ut detta nu. Jag skall förtydliga ytterligare. Då jag varit närvarande d v s i den sfär jag var med i, vilket är det enda jag kan vittna om, så har uttrycket Boom Box använts. Det är det jag har hört och uppfattat. Handlare i Sverige har beställt DB-10 där de använt sig av uttrycket Boom Box, eller genom att säga DB-10 och det gäller det jag har hört. Wille Lilliehöök använde oftast uttrycket Bass Excavator då han marknadsförde DB-10. På NK kallade en säljare DB-10 för ”bass equalizer” och en annan för Bass Excavator. Uttrycket ”bass equalizer” har dock varken jag eller Wilhelm Lilliehöök använt.
Uttrycket Bass Turbocharger skulle först komma att uppfinnas 10 år senare. Så det uttrycket existerade inte på den tiden det begav sig. Vad som användes för nick name eller uttryck på DB-10 efter 1980, vet jag inte. Då hade jag startat Ljudbutiken AB och discoperioden var över.
petersteindl skrev:Men jösses Ingvar, jag jobbade på LEAB då. Under 70-talet och troligtvis även under hela 80-talet så var dess typbeteckning DB-10. Någon DB-10B fanns inte då. DB-10 kallades ofta för Cerwin boom box i Sverige. Något annat har jag inte sagt. Detta uttryck var det som jag använde om boxen DB-10.
1979 kom vi i kontakt med dBx apparat Boom Box. Det var första gången som vi hörde Cerwin dema sina högtalare med en sådan Boom Box och det är kanske så att i och med detta så upphörde användandet av uttrycket Boom Box för DB-10. Uttrycket Boom box var ju en officiell benämning på en annan produkt från ett annat företag, nämligen dBx.
Jag hoppas att detta kortfattade lilla inlägg belyser frågeställningen så att proffan hädanefter kan sova lugnt. Kan vi gå vidare nu?
MvH
Peter
screen skrev:Hmm...och där sprang priset upp ytterligare från de ursprungliga 15k:-![]()
Ligger de kring 35k:- nu kanske?
DanNorman skrev:Vilken generation, vad för specifika konstruktionsdetaljer och vad för fel var det på pK-basen?
DanNorman skrev:Vilken generation, vad för specifika konstruktionsdetaljer och vad för fel var det på pK-basen?
StefanH skrev:Petersteindl skrevJag bör få generation 10 elementen på torsdag eller på fredag.
Så man skulle i princip kunna få ännu bättre ljud ur sina pK?![]()
Är skillnaden verkligen hörbar, eller kanske endast mätbar?
StefanH skrev:En elementsats (bas/diskant) utgåva nr 2, är väl inte tänkbar för pK?
Kräver förståss en insats med förändrat filtret då.
petersteindl skrev:StefanH skrev:En elementsats (bas/diskant) utgåva nr 2, är väl inte tänkbar för pK?
Kräver förståss en insats med förändrat filtret då.
Jag har funderat på det. Vi får se. I så fall gör jag ett Steindl-filter och skickar allt till John Larsen eller så, så att han kan knåpa ihop ett kit och lagerhålla, men jag har inte ens nämnt något sådant ännu. Först måste jag sköta mitt sedan får vi se vad som blir av.
MvH
Peter
KarlXII skrev:petersteindl skrev:Aha, du har en Cerwin Vega DB-10B Bass Turbocharger![]()
MvH
Peter
Det står det på men det är ett feltryck. Den heter egentligen TB-10Z.
KarlXII skrev:KarlXII skrev:petersteindl skrev:Aha, du har en Cerwin Vega DB-10B Bass Turbocharger![]()
MvH
Peter
Det står det på men det är ett feltryck. Den heter egentligen TB-10Z.
I helvete heller. Det står T8-102. Det syns ju tydligt.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 20 gäster