Nya Megatrend

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2011-03-31 14:33

Bonkas skrev:Jag tror nog att kundkretsen för högtalare i denna prisklass kan vara större än man anar, förutsatt att man får ljudvaluta för pengarna (vilket jag inte betvivlar när vi talar Bosse..)

BB, hur många Megatrend mkI såldes?
Deras pris och under vilka år såldes de?

Kan vara bra som utgångspunkt.

Användarvisningsbild
BB

Inläggav BB » 2011-03-31 18:29

sportbilsentusiasten skrev:
Bonkas skrev:Jag tror nog att kundkretsen för högtalare i denna prisklass kan vara större än man anar, förutsatt att man får ljudvaluta för pengarna (vilket jag inte betvivlar när vi talar Bosse..)

BB, hur många Megatrend mkI såldes?
Deras pris och under vilka år såldes de?

Kan vara bra som utgångspunkt.

Hej!

Sorry att jag inte kunnat börja återkoppla förrän nu! Sedan vi fick in Fiber-LAN i fastigheten har det varit en hel del oväntat strul. Har just kommit igång igen efter oväntat driftstopp. Skall försöka kommentara övriga senare under kvällen.

Till frågan: När jag tog fram "ur-Megatrenden" någon gång på 80-talet så var det egentligen bara tänkt som ett experiment för att kartlägga dipolens egenskaper. Till min stora förvåning kom det en dag in ett gäng som bad att få lyssna. Än mer förvånad blev jag när en av dem bad att få lägga en skriftlig(!) order.

Allt nog, jag satte ihop dessa och tänkte att nu var det roliga slut. Men.. intresset fortsatte och rätt vad det var så ringde Red Mitchell, den numera tyvärr bortgångna jazz-basisten. En fantastisk personlighet och virituos på sitt instrument!

Red bad att få testa Megatrenderna som "förstärkning" till sin kontrabas och detta kom att resultera i order nummer 2.

Sedan fortsatte det av bara farten liksom... :)

I Sverige såldes det totalt under perioden, (dryga 5 år om jag mins rätt), häpnadsväckande 36 par- bara i Sverige..! Gissa om jag var förvånad...

Men sedan kom konkurrensen från andra media och marknaden fick en allmän nedgång. Dock, i och med att jag fick kontakt med Ted Jordan så gavs helt nya möjligheter att utveckla. När jag så fick höra att Ted hade en gammal konstruktion liggande som var en prototyp till en tänkt 8-tummare så vaknade mitt intresse ännu mer.

Jag tog tag i detta som kom att bli ett projekt som nu pågått i flera år. Jag är glad att jag återupprepade försöket med att bygga dipolbaffel igen nu med nya frächa element. Det hela blev klart bättre än jag hade trott. Den nya Megatrenden är den produkt som jag är mest nöjd med av alla.

Hittlls kanske är bäst att tillägga... :-)

//BB

PS: Priset på Megatrend låg på den tiden på 120.000:- paret. Vad det motsvarar i dagens penningvärde har jag inte kollat upp.
F.d. Audio-Tronic, f.d. Centara. Consulting åt bl.a. Mark Levinson, (Red Rose Music), samt Cello Film & Music Systems. Grundare av Transmission Audio Inc., NJ, USA. http://www.transmissionaudio.com

Användarvisningsbild
Mr_Dan

Inläggav Mr_Dan » 2011-03-31 20:19

Jag är också intresserad av lyssning, har aldrig varit där heller fast jag bor i Uppsala :)

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2011-03-31 21:55

Har hittat hemligstämplad film som anses visa den allra första demon av Ur-Megatrend:

http://www.youtube.com/watch?v=GPKg2c_bRCs 8O

Användarvisningsbild
BB

Inläggav BB » 2011-04-01 02:47

phloam skrev:Har hittat hemligstämplad film som anses visa den allra första demon av Ur-Megatrend:

http://www.youtube.com/watch?v=GPKg2c_bRCs 8O

Du har inte originalet!! Det ligger i ett bankfack... :mrgreen: :D

//BB
F.d. Audio-Tronic, f.d. Centara. Consulting åt bl.a. Mark Levinson, (Red Rose Music), samt Cello Film & Music Systems. Grundare av Transmission Audio Inc., NJ, USA. http://www.transmissionaudio.com

Användarvisningsbild
BB

Inläggav BB » 2011-04-01 02:49

Mr_Dan skrev:Jag är också intresserad av lyssning, har aldrig varit där heller fast jag bor i Uppsala :)

Får nog ta med mig ett par extra kaffepannor... :) :)

//BB

Användarvisningsbild
BB

Inläggav BB » 2011-04-01 02:51

Nattlorden skrev:
MagnusÖstberg skrev:
Sanny_X skrev:
MagnusÖstberg skrev:Kundkretsen finns i Asien :)

Är det inte väldigt ocentralt med ett demo-rum i Uppsala då? :?

Inte alls.

Fast det finns en risk man hamnar på fel ort om man inte ser upp...

Vilken ort då menar du? :D

//BB
Senast redigerad av BB 2011-04-01 02:57, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
BB

Inläggav BB » 2011-04-01 02:54

Sanny_X skrev:

Njae... det är inget större problem i sammanhanget då vi har agenter på G där borta.

//BB

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-04-01 06:15

BB skrev:
Nattlorden skrev:
MagnusÖstberg skrev:
Sanny_X skrev:

Inte alls.

Fast det finns en risk man hamnar på fel ort om man inte ser upp...

Vilken ort då menar du? :D

Sala
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2011-04-01 09:14

Tack för feedback BB.
Red Mitchell minsann! Vet du möjligen om han hade kvar dom tills han avled?
Och har du koll på om de andra ägarna har dom kvar?
Ja menar...gillar man Megatrend och dess egenskaper torde något häftigare vara svårt att uppbringa.

Men ser heller inte dessa ute på begagnatmarknaden direkt.

36 par i sverige, hur många totalt?

Användarvisningsbild
single_malt
aka patrikf

Inläggav single_malt » 2011-04-01 09:25

sportbilsentusiasten skrev:Tack för feedback BB.
Ja menar...gillar man Megatrend och dess egenskaper torde något häftigare vara svårt att uppbringa.

Jag har haft megatrender i två omgångar. Det är lätt att bli förförd av maffigheten de "målar upp" ljudmässigt och i utseende men jag tror att de flesta ledsnar efter ett tag. Jag har flera bekanta som har haft sådana. Två har andra högtalare nu, en tredje har kompletterat dom med subwoofer för att få djupbas och mellanregister-arrays för att sy ihop det med banden.. Jag anser att han, som är en av mina bästa vänner, liksom Bosse är så förtjust i en princip att han gör allt för att få själva"principen" att fungera.

Användarvisningsbild
JanBanan
Inaktiverad

Inläggav JanBanan » 2011-04-01 09:32

Bo Hansson har ju också en större dipol:
Bild
Fd kabelforskare & professor på KTH
Konsult åt andra
Innehar ej F-skattsedel

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2011-04-01 09:44

JanBanan skrev:Bo Hansson har ju också en större dipol:

Sitter det diskanter på baksidan också, eller går den som en linjekälla?
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
JanBanan
Inaktiverad

Inläggav JanBanan » 2011-04-01 10:06

Max_Headroom skrev:
JanBanan skrev:Bo Hansson har ju också en större dipol:

Sitter det diskanter på baksidan också, eller går den som en linjekälla?

Bara på framsidan vad jag kan förstå. Fast det hade väl original-Megatrenden också? Innan banddiskanten tillkom, dvs.?
Fd kabelforskare & professor på KTH
Konsult åt andra
Innehar ej F-skattsedel

Användarvisningsbild
BB

Inläggav BB » 2011-04-01 10:38

single_malt skrev:

Jag har haft megatrender i två omgångar. Det är lätt att bli förförd av maffigheten de "målar upp" ljudmässigt och i utseende men jag tror att de flesta ledsnar efter ett tag. Jag har flera bekanta som har haft sådana. Två har andra högtalare nu, en tredje har kompletterat dom med subwoofer för att få djupbas och mellanregister-arrays för att sy ihop det med banden.. Jag anser att han, som är en av mina bästa vänner, liksom Bosse är så förtjust i en princip att han gör allt för att få själva"principen" att fungera.

Hej single_malt,

Dina åsikter om generation 1 av Megatrenderna är rätt väl kända sedan tidigare... :) Du har givetvis all rätt i världen att tycka vad du vill, precis som vi andra. Själv ser jag fram emot en trevlig kväll med Faktiskt-vänner och låter dom avgöra hur dom uppfattar ljudet. :)

Edit: Tillägg: Det finns ett hyggligt stor antal rätt väl kända principer för att åstadkomma ljudåtergivning i exempelvis hemmamiljö. Dipolen är endast en av många. Den har kända för- och nackdelar, precis som alla andra. Att "själva principen" fungerar som det är tänkt är nog inget som vi behöver ta upp till debatt här - det konstaterades redan av våra "förfäder" :) Resten kan nog anses vara en fråga om tycke och smak samt personliga preferenser.

En intressant notering jag gjort, (och som jag inte lägger några andra värderingar i), är att av någon anledning så inhandlades generation 1 av Megatrend huvudsakligen av aktivt utövande musiker, företrädesvis medlemmar i symfoniorkestrar.

Mvh//BB

Användarvisningsbild
BB

Inläggav BB » 2011-04-01 11:58

Ja, Red hade dem hela tiden fram till sin bortgång. Därefter tog hans hustru Diana hand om dem och de fraktades till USA. Vidare öden okänt. Jag kommer inte ihåg hur många ex som såldes till utlandet, men det torde inte ha handlat om mer än 10 par eller så. Sista paret av version 1 gick till Finska Televisionen som använde dem i Studio 1.

//BB

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2011-04-01 20:34

single_malt skrev:

Var de inte ett par såna som demades på en Stockholmsmässa för några år sedan?
Tyckte då att de lät lite som de såg ut, många element på stor yta och delade i grupp, lät massivt men med sämre precision i ljudbilden.
Med reservation för att jag inte är 100% på att det var dessa och endast vad jag upplevde just då, för det är också enda gången jag hört dom.
Senast redigerad av Goldfinger 2011-04-01 22:13, redigerad totalt 1 gång.

lordnilsson

Inläggav lordnilsson » 2011-04-01 22:02

1 par såldes till Expert i Visby, eller till familjen som drev butiken.
Var där på demo och jag blir fortfarande lycklig när jag tänker på det tillfället.

Har bara sett 1par till salu på beg marknaden, de fanns i polen och säljaren ville ha 35 000:- det var ca 2 år sedan.

Användarvisningsbild
thiel

Inläggav thiel » 2011-04-01 23:54

Jag var också på Demon av Megatrenderna på Juniwiks i Visby :D Ett fint Hifi- minne och en av mina första möten med Kurt Sandberg som skötte demon.
Jag har för mig att han var uppe i 120dB på vissa låtar :P
Högtalarna stod sedan länge inne på skivavdelningen och spelade dagarna till ända

Användarvisningsbild
BB

Inläggav BB » 2011-04-02 13:33

Goldfinger skrev:Var de inte ett par såna som demades på en Stockholmsmässa för några år sedan?
Tyckte då att de lät lite som de såg ut, många element på stor yta och delade i grupp, lät massivt men med sämre precision i ljudbilden.
Med reservation för att jag inte är 100% på att det var dessa och endast vad jag upplevde just då, för det är också enda gången jag hört dom.

Jag tror inte det... Den sista gången "ur-Megatrenderna" demonstrerades var på en High End-mässa på Grand Hotel i Stockholm, runt 1990.

"Tiden bara går" som Therese Juel sjunger...! :-)

//BB

Föregående

Återgå till Generellt om hifi