Moderator: Redaktörer
LzM skrev:Kom att tänka på en grej, det finns ju både "input equalization" och "output equalization". Vad är skillnaden på dessa?
Jag har använt mig av input än sålänge i min 2-way advanced plugin, finns det nån anledning att byta till output?
DanNorman skrev:Finns det en delningsfilterplugg som kan dela 18/30dB eller 24/36db eller 36/48dB?
nuffe skrev:Hej
Kan man ersätta DCX 2496 med en MiniDSP?
Nu har jag stora kvalitets problem med DCXen.
Jag undrar om MiniDSP klarar dipol-kompensation? Jag läste i tråden att nivå ökning ej rekommenderas.
Nu delar jag vid 250Hz och dipol kompenserar från ca 300Hz. Kör dipolt i både bas och mellan/diskant
Tacksam för svar. Hoppas att MiniDSP är en lösning på mina problem.
Henrik
??Glebster skrev:Vad menar du med dipolskompensation? Nivåökning rekommenderas generellt inte oavsett dsp.
MagnusÖstberg skrev:??Glebster skrev:Vad menar du med dipolskompensation? Nivåökning rekommenderas generellt inte oavsett dsp.
Vad kallar du LT då?
nuffe skrev:Jag antar att LT står för Linkwitz transform, eller har jag fel?
Har börjat DIYa först senare år och kan inte alla finesser än på länge. Läser mycket här på faktiskt.se och inser att jag aldrig kommer att kunna allt. Men frågar man inte får man inga svar!![]()
Henrik
Glebster skrev:MagnusÖstberg skrev:??Glebster skrev:Vad menar du med dipolskompensation? Nivåökning rekommenderas generellt inte oavsett dsp.
Vad kallar du LT då?
Jag hänvisar till vad som brukar rekommenderas av de som förespråkar moderat användande av dsp, dvs i princip bara göra dämpningar. Jag förmodar att det var det som skribenten hänvisade till och jag ville påvisa att denna rekommendation inte bara gäller för minidsp utan alla dsper. Kanske lite luddigt uttryckt av mig... (så blir det ibland när man skriver meddelande på smarta telefoner)
Har man ett system som klarar av eller tom behöver nivåökning är det väl bara att valla skidorna och köra om du frågar mig.
nuffe skrev:Hej, ursäkta att jag var otydlig.
Med dipol-kompensation menar att jag att man kompenserar 6dB fallet man får per oktav i basen ner till Fs när man har en öppen baffel eller annan typ av dipol konstruktion.
Henrik
MagnusÖstberg skrev:Åh, det som verkligen inte rekommenderas är att försöka EQa upp enskillda dippar eftersom det kan suga sjukt mycket effekt och har en massa andra tråkiga bieffekter. Det man däremot brukar göra är att knipsa av resonanstoppar då de till skillnad från dippar gör sig betydligt mer påminda i återgivningen...
MagnusÖstberg skrev:LT eller aktiv kompensering för att nivåkompensera är alltid ok bara man som sagt har effekt och tillgänglig slaglängd
MagnusÖstberg skrev:Ps Telefoner kan göra meddelanden heltokiga
nuffe skrev:Då återstår bara att bestämma vilken MiniDsp och plugin som passar.
Att jag ska ha den i "In A box" är helt klart.
Idag kör jag med NAD 312 som förförstärkare och NAD 214 o 218 för top resp bas. Jag kör basen i stereo.
Vilken passar bäst REW A eller B, eller det kanske inte spelar någon roll?
Henrik
nuffe skrev:Glebster skrev:
Maila gärna miniDSP och fråga (och glöm så klart inte att meddela här när du fått svar).
Nu har jag fått svar. Dev-team säger att jag måste reda ut om jag behöver den balanserade eller std. varianten av MiniDSPn beroende på mina förstärkare.
Då frågar jag alla Faktisktianer
Ingångskänsligheten i mina förstärkre är 0,9V i mellan/hög och 1,4V i basförstärkaren. I förförstärkaren har jag svårt att få fram utgångs känsligheten, får bara fram att utgångs impedansen är 220 Ohm.
Då blir frågan skall jag använda REW A/B eller den balanserade versionen?
Henrik
PS. Hur gör man för att få in tidigare post i svaret? Inte som jag gjort nu bara kopierat in en del av Glebsters post iallafall.
nuffe skrev:Hej, ursäkta att jag var otydlig.
Med dipol-kompensation menar att jag att man kompenserar 6dB fallet man får per oktav i basen ner till Fs när man har en öppen baffel eller annan typ av dipol konstruktion.
Henrik
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 220 gäster