Moderator: Redaktörer
Apparaterna du hänvisar till, har de balanserad utgång?Richard skrev:Eftersom vissa cd- spelare har en sådan precis innan analogkontakterna så undrar jag hur ljudet påverkas av detta ?
Flera sk. Highend- spelare har detta, tex Macintosh och Linn Klimax.
Vilka fördelar finns det ? Hur låter det ?
paa skrev:Apparaterna du hänvisar till, har de balanserad utgång?Richard skrev:Eftersom vissa cd- spelare har en sådan precis innan analogkontakterna så undrar jag hur ljudet påverkas av detta ?
Flera sk. Highend- spelare har detta, tex Macintosh och Linn Klimax.
Vilka fördelar finns det ? Hur låter det ?
paa skrev:Då är det nog därför de sitter där, för att skapa balanseringen.
Aerob skrev:paa skrev:Då är det nog därför de sitter där, för att skapa balanseringen.
Nu vet jag inte, men har förstått det som att Klimaxen ska vara en
helbalanserad historia, och sportbilsentusiasten skrev i Klimax-tråden
att han är säker på att så är fallet.
Dessutom tror jag att även den oballade utgången passerar trafon.
Bill50x skrev:Lite OT; Vad innebär egentligen uttrycket analogt ljud? Eller som Lennartj skriver ovan "upplevde jag återgivningen som mer analog-lik".
/ B
Zzombie skrev:Aerob skrev:Zzombie skrev:Sitter väl antagligen två chip för att göra utsignalen "balanserad"...
Om det vore enda anledningen så hade dom väl nöjt sig med trafon?
Dom kanske vill skryta med att den är balanserad hela vägen...
Aerob skrev:Förrestenn Richard, det finns en del läsning i denna tråden:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... &p=1013791
lennartj skrev:Eftersom Aerob redan har nämnt mig kan jag ju berätta om mina egna erfarenheter.
Min Marantz DA-12 DAC har en obalanserad och en transformatorbalanserad utgång.
När jag köpte den för 20 år sedan levererades den med kablage med original Cannon XLR-kontakter, Gotham Audio-kabel och påkostade RCA-kontakter.
Tillsammans med min dåvarande förförstärkare, Tandberg 3002, som endast har obalanserade ingångar, upplevde jag tendenser till "skramlig" diskant via DACens obalanserade utgång med kvasibalanserad Twin-Ax kabel. Den upplever jag som neutral och transparent mellan för- och slutsteeg, d.v.s. varken döljer eller förskönar.
Med den tidigare nämnda kabeln från den balanserade utgången upplevde jag återgivningen som mer analog-lik.
Jag gjorde sedan ett eget kabelpar med Twin-Ax mellan XLR och RCA.
Med den tyckte jag återgivningen kändes mer dynamisk än med Gotham-kabeln.
När jag från några år sedan bytt upp mig till McIntosh C2300 förförstärkare som har både obal- och balanserade in- och utgångar men är single-ended
internt kändes det självklart att använda balanserade Twin-Ax DAC'en.
Det är tydligen bra transformatorer i Marantz-DACen, för det var med den här kopplingen som LL1527-transformatorn på subwooferslutstegets ingång mättades och orsakade klippning vid oväntat låg nivå från spår 2 Kyanite på Comaes CD.
I den vevan testade jag allt möjligt och upptäckte att jag förbättrat så mycket i anläggningen att den balanserade DAC-utgången upplevdes som något beslöjad jämfört med den obalanserade som jag numera övergått till att använda utan att störas av någon "digital ljudkaraktär"..
Aerob skrev:Fördelar skulle kunna vara galvanisk isolation, eventuellt introducerande av
harmonisk distorsion som kanske kan liknas lite vid "rörljud".
Nackdelar skulle kunna vara begränsad bandbredd, känslig för DC (saturering).
Exempel på detta kan du se i tråden om lennartj och Nickes Ezon-slutsteg.
Som jag har förstått det så är det också enormt stor skillnad på trafos och trafos.
Lundahl och Jensen anses som några av dom bättre.
Kan även tillägga att jag för skojs skull köpte ett par trafos för att experimentera
med efter att ha jämfört Klimax DS och Akurate DS och känt mig övertygad om
att det var skillnad i ljud mellan dessa, och senare fick berättat för mig av en
minst sagt kunnig nisse att det egentligen inte skiljde så mycket mellan dessa
två apparater. Den mest märkbara skillnaden enligt honom borde härstamma
från transformatorerna i Klimax DS. Tanken var att bygga en liten box som
enkelt kunde bypassas för att utröna om det gav något mervärde, men dom har
tyvärr inte lämnat sina lådor ännu...
prolinn skrev:Som vanligt tycks ni anta att en konstruktionslösning valts för dess ev. nackdelars skull och att det är dessa nackdelar man vil exploatera och föredrar? Att anta att lösningen valts för att det finns större fördelar på andra sätt känns kanske för långsökt
Richard skrev:Intressanta erfarenheter.
Detta innebär att ett " mera analogt" ljud ibland kan åstadkommas genom att köpa två Lundahl tranformatorer och sätta in den i en liten låda på utgången på en helt vanlig cd- spelare. Kostnaden är bara någon hundring, om man själv är lödkunnig.
Så kan man själv kolla om ljudet blir mera likt vinylavspelningen.
Richard skrev:prolinn skrev:Som vanligt tycks ni anta att en konstruktionslösning valts för dess ev. nackdelars skull och att det är dessa nackdelar man vil exploatera och föredrar? Att anta att lösningen valts för att det finns större fördelar på andra sätt känns kanske för långsökt
Nej, men vilka är då fördelarna i en cd- spelare. Det låter bättre ?
Kanske det, men varför gör det det ?
Vilka fördelar anser du är med en transformator på utgången ?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 28 gäster