Vad tycker ni om elektrostater (inkls hybrider)?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
snooker

Vad tycker ni om elektrostater (inkls hybrider)?

Inläggav snooker » 2005-05-06 23:13

Hej alla glada..

Detta är min första post så jag tänkte introducera mig lite snabbt också..

Mats Eriksson heter jag 32 år gammal. Min största hobby i livet är Snooker men hifi kommer på god andra plats :).

Har varit inne på denna sida och läst mycket (speciellt om Inos produkter som jag än inte fått glädjen att lyssna på men i framtiden ska det till om Ingvar tillåter :)..

Första tiden jag började läsa här var det mycket bråk och stök (vid 668 tråden) men efter att man har varit här ett tag så märker man att alla är glada och trevliga prickar :).

Ser fram emot era svar..

Mvh Mats

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2005-05-06 23:24

Quad ESL989. Helt fantastisk högtalare! :D En av mina absoluta favoriter. Mycket 'lätt' och rent ljud. Få högtalare spelar mellanregister som elektrostater.
Glöm inte #faktiskt.se @ quakenet :). IRC är ju trots allt IRC.

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2005-05-06 23:27

NN tycker

- charmigt ljud i elektrostater !
- Och snygga möbler i vissa fall !
NN

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2005-05-06 23:36

Har tyvärr aldrig fått höra elektrostater med vettiga förutsättningar. Har hört några ML, men det har mest låtit bedrövligt p.g.a. väldigt litet och dåligt rum (i butik).

Användarvisningsbild
snooker

Inläggav snooker » 2005-05-06 23:49

Quad har jag aldrig hört men läst mycket gott om 989:orna.
Mina favoriter är ML Odyssey (stavning?) som jag hört hos Sontec..
Men dom kräver dyr elektronik tyvärr. Är Quadarna svårdrivna?.

Hur står sig PI60:s mellanregister mot en elektrostats tycker ni?

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2005-05-06 23:53

Quad'arna är relativt svårdrivna har jag läst. 82db känslighet samt går ner mot 3ohm. Tillsammans med Quads rörkombi QC24 - II-40 blir det riktigt riktigt bra! :) Rega P9 som källa! :P

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2005-05-07 00:02

Jag läste nånstans (hifi choice kanske) ... att när ESL57 kom ut, var det flera konkurrerande högtalar-ingenjörer som slutade tvärt. :) De kände att det helt enkelt inte var lönt längre. :D

Användarvisningsbild
Baltazar

Inläggav Baltazar » 2005-05-07 00:02

Blev inte så impad av ML Odyssey hos Sontec. Var tydligen för klent steg för tillfället . Jag och Slartibartfast här på forumet lyssnade på dom vid samma tillfälle och somsagt blev ingen av oss så jätteimpade.
Har hört de tidigare med annat steg och då gilade jag dom. Stor och luftig ljudbild men rätt trist bas minns jag från det tillfället.

Personligen tycker jag att pi60(samt signatur) har givit mig mycket trevligare lyssningsstunder. Signauren hos I.Ö är det bästa jag hört om jag jämför med vad Stockholms butiker hitils har demat för mig.

Mvh

Användarvisningsbild
snooker

Inläggav snooker » 2005-05-07 00:15

"Jag läste nånstans (hifi choice kanske) ... att när ESL57 kom ut, var det flera konkurrerande högtalar-ingenjörer som slutade tvärt. :) De kände att det helt enkelt inte var lönt längre." 8O :D

Baltazar : Det var intressant r. Vad drev dom ML med vid det tillfället? Senaste gången jag var där så körde dom ML Ascent i källaren med nån Onkyo revecier och det blev inte bra alls. Då gick vi en trappa upp och lyssnade på Odyssey drivna av Audionet monoblock och vips vart det finfint (Dock var inte basen det bästa men man drunknar i mellanregistret)..

Intressant dock med din jämförelse med PI60 (det ska bli spännande att höra dom när det nu blir av)..

NN : kan inte annat än hålla med att det är snygga möbler. Det är något visst med att man kan se igenom högtalarna :)..

Magnuz : Vart lyssnade du på elektrostaterna och vad var det för modell?..

PS Det skulle vara skoj att höra vad Ingvar tycker om Elektrostatprincipen :wink:
/Mats

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2005-05-07 00:24

De demosar av nyare Quad elektrostater jag hört har låtit resonant (man skulle t.o.m kunna säga "burkigt"), och hybrider har inte gett bra rumsåtergivning på demos, kanske beroende på så olika spridningsegenskaper i olika frekvensregister.
Men man skall väl inte räkna det när det inte var optimalt uppställt och akustikåtgärdat.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2005-05-07 00:29

(man skulle t.o.m kunna säga "burkigt")

:o

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2005-05-07 00:43

Så här har iö en gång svarat mig på frågor om lådljud och mikrodynamik hos dynamiska och elektrostathögtalare:

Att göra en panelhögtalare helt utan "lådljud" är dock påtagligt svårare - trots att den inte har någon låda! Den platta formen gör det nämligen besvärligt att åstadkomma den nödvändiga styvheten/dämpningen.

Vidare om mikrodynamik:

Jag vill dock protestera mot att det skulle vara ett axiom att elektrostathögtalare är speciellt bra på den punkten. Jag ser inte alls elektrostathögtalare som referenser vad gäller mikro-dynamik.

Man kan enkelt testa småsignalbeteendet hos en högtalare genom att spela musik så svagt att man knappt hör något ljud alls på lyssningsplats. Samtidigt spelar man in ljudet, mycket nära membranen med en extremt lågbrusig mikrofon. Lyssnar man sen på inspelningen förstärkt en massa gånger kan man ju till och med lyssna på hur högtalaren låter vid så mikroskåpiska signaler att de inte hade hörts alls vid vanlig lyssning!
Det finns exempel på högtalare som inte låter något vidare i sådana tester, grusigt och orent, eller till och med extremt distorderat. Men nästan aldrig vanliga dynamiska högtalare, om de inte är trasiga förstås.
Det finns många myter i branschen.

(Från http://www.sonicdesign.se/oeint16.html )
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2005-05-07 00:47

Faktum är att så gott som hela HiFi-pressen är lyriska över dem.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-05-07 00:50

Dom martin Logans jag ägt har varit tuffa att driva. Så dom kräva slutsteg av klass för att komma till sin rätt. Sequel samt sequel 2 b....

Sedan hörde jag senare modeller av sequel vad dom nu hette med Vt100. Och topppanelerna lät väl ok. Men att dom inte kan få en bas som spelar IHOP med skärmarna efter alla år är rent att betrakta såsom "ihållande konstruktionsfel" vilket får anses såsom rent slarv av konstruktörerna...

Men en del gillar ju dom ändå. För mig blir det helt fel då basarna spelar en annan melodi än panelerna... Som att lyssna på en slkags fyrkanalig stereo på nåt sätt...

Väldigt förvånande efter alla år som sagt. Men dom senaste kanske inte bär sig åt på så sätt. Men "ryktet" säger tiden inte ändrat nåt mer än att dom är lite lättare last samt lite mer "öppna"...Genom en bättre film osv...Men detta vet kanske nån annan mer om...

MVH
Tobbe

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2005-05-07 00:52

Fick lyssna lite grann på de stora Martin Logans under Köpenhamnsmässan i år. Det lät lovande! :) Wiman hade fått till dem.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-05-07 00:57

Trevligt. Dom kanske har skärpt sig efter tio år med konstruktionsfel då :D

Vad drev han dom med?? Krell??

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2005-05-07 00:58

Mayro skrev:Dom martin Logans jag ägt har varit tuffa att driva. Så dom kräva slutsteg av klass för att komma till sin rätt. Sequel samt sequel 2 b....

Sedan hörde jag senare modeller av sequel vad dom nu hette med Vt100. Och topppanelerna lät väl ok. Men att dom inte kan få en bas som spelar IHOP med skärmarna efter alla år är rent att betrakta såsom "ihållande konstruktionsfel" vilket får anses såsom rent slarv av konstruktörerna...

Men en del gillar ju dom ändå. För mig blir det helt fel då basarna spelar en annan melodi än panelerna... Som att lyssna på en slkags fyrkanalig stereo på nåt sätt...

Väldigt förvånande efter alla år som sagt. Men dom senaste kanske inte bär sig åt på så sätt. Men "ryktet" säger tiden inte ändrat nåt mer än att dom är lite lättare last samt lite mer "öppna"...Genom en bättre film osv...Men detta vet kanske nån annan mer om...

MVH
Tobbe

Finska suben till Quad och Linkwitz subbar borde väl kunnat inspirera till smartare lösning av basproblemet...
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2005-05-07 00:58

ESL989an ju grymm på start/stopp. Ingen som släpar efter där inte. Mikrodynamik! :)

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2005-05-07 01:00

Mayro: Jag minns inte, men jag har för mig att det spelades med Bladeliuselektronik. Kan det varit Grendel kanske? :)

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-05-07 01:07

Såsom Audio Artistrys impotör i Sverige en gång så kan man nog säga att dessa basar är "the best". Men kanske inte ändå så snabba som dom bör vara för att lira ihop ändå.

Min vän med Beethoven har numera en krell KSA300 på 85 kg som tänder högsta nivå enbart på att driva basarna till panelerna. Och detta redan vid rätt låga nivåer..

Så just denna bastyp kan nog bli fel ändå fast dom är grymma.. Det bör vara mycket snabbare basar men med lättdrivnare stil..

Man ska fasiken inte behöva en 85 kg krell för enbart basen ska arbeta...

Tror även gradienterna är vålsamma att få riktig fart på. Bas kommer ju lätt. Men kvalitetsbas kostar slutsteg....

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-05-07 01:10

Ranefjord skrev:Mayro: Jag minns inte, men jag har för mig att det spelades med Bladeliuselektronik. Kan det varit Grendel kanske? :)

Har inte hört dessa. Men bladdans grejor brukar ha bra "fart" ...
Sen om man gillar ljudtupen eller ej är en annan sak. Men kan tänka mig dom blir en fin synergi med elektrostaternas "lite" tröttare kling i toppen...

Menar INTE illa där. Utan enbart såsom elektrostater beter sig. Dom kan trivas kanon med äldre krellar typ KSA250 osv. Även om krellanra då var väldigt analytiska...

Så förstår man hur ja menar...

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2005-05-07 01:11

Hörde ML hos Sontec för ett år sedan... blev väldigt besviken! Även min vän som var med blev det eftersom det var hans drömhögtalare just då..

Anledningen var den fjantiga förstärkaren (vad det var har jag förträngt, men någon sorts 7 kanalare var det bestämt) och när vi hämtade biträdet så kunde han bara hålla med om att det kanske inte var den ultimata uppställningen. Vi gick därifrån med ett alldagligt utseende istället för, vad jag hade hoppats på, ett fånigt leende.

Mvh Jocke
admin

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2005-05-07 02:50

Tyvärr,
elektrostater låter bara vackert. Känslan av dynamik är tveksam, så om det är en känsla av live på all typ av musik som eftersträvas går dom bort. Har ägt Accustat, Audiostatic, Quad ESL63, Beveridge 5 och var då nöjd med dom, men idag har jag andra krav.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2005-05-07 10:29

"Man ska fasiken inte behöva en 85 kg krell för enbart basen ska arbeta..."

Det har väl att göra med att de är dipoler även i basen, de blir av naturen väldigt ineffektiva.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-05-07 11:05

Magnuz skrev:"Man ska fasiken inte behöva en 85 kg krell för enbart basen ska arbeta..."

Det har väl att göra med att de är dipoler även i basen, de blir av naturen väldigt ineffektiva.

Tyvärr kan jag inget tekniskt, så den delen får jag hoppa av. Men praktiskt så vet jag att det fungerar så, Men har man råd med att driva dipolbasar såsom Audio Artistrys consept så finns inte bättre enligt det jag hört.... Nu menar jag KVALITETSBAS... och inte spl osv...Fast även det finns. :)

Angående dynamik på elektrostatpaneler...

Jag tycker att då mina drevs med KSA250 så fanns fullt ok dynamik. Inte som en megatrend självklart.

Men fullt ok.. Så val av slutsteg verkar göra rätt mycket ..Enligt mina erfarenheter iofs.

Jag har hört underförstärkta ML. och som ovan skrivits så håller jag med till 100%. Då är dom inge roliga alls...

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2005-05-07 11:20

Audio Artistry har jag hört mycket gott om. Skulle vara skoj att få lyssna på dem. :)

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2005-05-07 11:37

Som många påpekat tidigare så beror slutresultatet mycket på kringutrustningen och självklart rummets egenskaper.
Jag älskar mina "ML Ascent i", men det krävdes även ett Krell steg för att få fram allt. Basen spelar definitivt med panelen och djupt med en mycket god definition. Även dynamiken från panelerna är i denna sena modell från ML helt i klass med dagens konventionella högtalare. Detta var annars en stor hållhake på de gamla elektrostaterna vilket jag tycker förstörde mycket.
Transientegenskaperna är underbara, ljudet blir oerhört tight, snabbt, luftigt och med en oerhörd närvarokänsla. Precisionen i ljudbilden är klockren, varje musiker har sin plats.
Jag tycker de är underbara och mycket svårslagna i rätt kombination.
För den som är intresserad av hur det ska låta från ett par elektrostater får gärna komma över på en fika och lyssna :) .

Användarvisningsbild
Baltazar

Inläggav Baltazar » 2005-05-07 11:40

Slarten: Läser du slarvigt eller? :wink:

Det stämmer att det var mina drömburkar då. Nu är det dock pi60s eller några av de grymma top-systemen från Ino som tagit dess plats.

Förresten är väl basen så dålig i ML just för att kabinetten främst är designade för "estetisk funktion"? Har för mig att jag läst det här på faktiskt.

Mvh

OT: Slarten-> Ska bli grymmt med Ed Rush ikväll 8) :twisted:

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-05-07 11:46

Callisto skrev:Som många påpekat tidigare så beror slutresultatet mycket på kringutrustningen och självklart rummets egenskaper.
Jag älskar mina "ML Ascent i", men det krävdes även ett Krell steg för att få fram allt. Basen spelar definitivt med panelen och djupt med en mycket god definition. Även dynamiken från panelerna är i denna sena modell från ML helt i klass med dagens konventionella högtalare. Detta var annars en stor hållhake på de gamla elektrostaterna vilket jag tycker förstörde mycket.
Transientegenskaperna är underbara, ljudet blir oerhört tight, snabbt, luftigt och med en oerhörd närvarokänsla. Precisionen i ljudbilden är klockren, varje musiker har sin plats.
Jag tycker de är underbara och mycket svårslagna i rätt kombination.
För den som är intresserad av hur det ska låta från ett par elektrostater får gärna komma över på en fika och lyssna :) .

Dina erfarenheter stämmer ihop med mina ser man... Det KRÄFA sitt slutsteg att få liv i dom. Men har man ekonomin att inhandla sig en Krell så...

Vad är problemet :?: :) :) Tyvärr tror jag dom flesta som hört ML som inte gillade läget har hört dom underförstärkta enbart...

Hoppas du får hem några besökare för lite vacker dipollyssning.. Tror man kommer byta fot rätt fort. Vad kör du för steg till dina Ml :?:

Användarvisningsbild
snooker

Inläggav snooker » 2005-05-07 11:52

Första gången jag lyssnade på ML så var det en WOW upplevelse. Den gången tyckte jag inte att det saknades bas utan allt lät kanon. Nu med lite mera lyssningar så är det basen som saknas oftast (kanske är svår att få till bara). Med statement kan det ju inte vara nått problem dock :). Även om mellanregistret är magiskt så tror jag att man i långa loppet kommer att sakna bättre bas om man inte fått till den. Obs jag har dock bara hört dom i butik och mäss miljö så det funkar säkert bättre hemma hos dig Callisto.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi