MagnusÖstberg skrev:"Impressive distortion" låter ju kalas då det översatt betyder att det är imponerande låg distortion
Men är det testat vid full x-max ???
Moderator: Redaktörer
paa skrev:Ni som simulerat lådor till detta element, vilken lådvolym, avstämningsfrekvens och gränsfrekvens (-3dB) har ni fått fram?
Jag testade en gammal "leksaksformel, och enligt den så verkar den inte gå så hemskt djupt.
paa skrev:Ni som simulerat lådor till detta element, vilken lådvolym, avstämningsfrekvens och gränsfrekvens (-3dB) har ni fått fram?
Jag testade en gammal "leksaksformel, och enligt den så verkar den inte gå så hemskt djupt.
Glebster skrev:paa skrev:Ni som simulerat lådor till detta element, vilken lådvolym, avstämningsfrekvens och gränsfrekvens (-3dB) har ni fått fram?
Finns en del simuleringar i min byggtråd som jag länkar till i andra inlägget i denna tråd.
paa skrev:Glebster skrev:paa skrev:Ni som simulerat lådor till detta element, vilken lådvolym, avstämningsfrekvens och gränsfrekvens (-3dB) har ni fått fram?
Finns en del simuleringar i min byggtråd som jag länkar till i andra inlägget i denna tråd.
Är det rumsstöd med i simuleringarna?
Jag har fått för mig att den vanligaste definitionen på xmax är den slaglängd då THD eller enstaka distorsionskomponenter når 10% distorsion. Om det stämmer så är det väl rätt meningslöst att mäta distorsion vid xmax!?MagnusÖstberg skrev:Man kan utgå från att det är då elementet distar som mest, dvs då vet man dess högsta dist. Lättare att jämföra då.
MagnusÖstberg skrev:Om det nu var så att man hade konsensus över det där, men det finns inte.
Det finns element som inte når 10% dist överhuvudtaget - har de oändlig slaglängd då?
Det är ju mycket möjligt att man är oense i branschen om hur xmax ska definieras, har för mig att jag läst om det tidigare men har svårt att hitta info om det just nu.. Det blir dock meningslöst att mäta vid xmax på alla element där xmax är definierat som slaglängd som ger 10% distorsion. Det kanske är svårt att ta reda på exakt hur tillverkaren har mätt xmax men det gör det ju smartare att mäta distorsion vid kortare slaglängder tycker jag.MagnusÖstberg skrev:Om det nu var så att man hade konsensus över det där, men det finns inte.
Det finns element som inte når 10% dist överhuvudtaget - har de oändlig slaglängd då?
Det finns även element som får så hög dist bara de rör på sig att de isåfall inte skulle ha någon slaglängd alls i princip![]()
![]()
Att mäta är att veta.
MagnusÖstberg skrev:Blanda inte ihop Xmax med Xmech!
Så här skall Xmax anges anser jag:
http://www.diysubwoofers.org/misc/dumax/dumax.htm
Det element jag var med och tog fram runt 1998-1999 lät vi DUMAX testa för att alla inblandade i projektet och det initiala gruppköpet skulle veta att siffrorna hade sitt ursrung "in real life".
LasseA skrev:Vem gör det när? Du får nog vara lite mer ordrik för att jag ska förstå tror jag, hur gör man ett element som aldrig når 10% distorsion?MagnusÖstberg skrev:Blanda inte ihop Xmax med Xmech!
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], tordnilsson och 17 gäster